• Nyfikeen

    De högre makterna behöver få upp ögonen för Endometrios!!

    Hej!! Jag skrev innan tråden "svår endometrios, vägrad smärtlindring"... Jag har nu fått göra min operation (äntligen!!)... Alla ni som har svår smärta på grund av endometriosen, så rekommenderar jag starkt att operera bort ALL endometrios (härdarna/ärrbildningarna) och direkt efter fortsätta gå på behandling, jag själv går på två cerazette... fungerar utmärkt! (Inget annat har fungerat bra på mig, väldigt individuellt). Men sen måste jag understryka att det är ingen GARANTI att operationen tar bort smärtan... men det är helt värt ett försök, var envis och stå på dig om du anser att just du vill ha en operation! Iallafall. 1 av 10 kvinnor får endometrios. Endometrios har funnits väldigt mycket längre än vad forskningen kommit. Som Matts Olovsson själv sa i en intervju i nyhetsmorgon på tv4: hade Endometrios varit en manlig sjukdom så hade man kommit bra mycket längre, kanske hade man tillochmed hittat en lösning... "En manlig sjukdom"... vad ska det spela för roll?? Och en sak som jag tycker är otrolig... Visanne är den ENDA medicin som är speciellt framtagen för endometrios... MEN den ingår inte i högkostnadsskyddet för att den är för dyr ( ca 480:-/månad/karta/28 tabletter) - rätta mig om jag har fel, det var snart 1 år sedan jag själv åt visanne. PROSTATACANCER, som BARA drabbar MÄN, finns det en behandling för som heter Enanton... som ÄVEN används för att behandla endometrios... denna medicin finns både som nässpray och spruta... jag tog sprutorna för ca 1 år sen. HÖR OCH HÄPNA ? Dessa sprutor tas 1gång/månad (normal ordination) ? Dessa sprutor behandlade man i första taget prostatacancer med (män) ? Dessa sprutor ingår i högkostnadsskyddet (inte för dyrt enl regering och landsting) (?) ? Dessa sprutor kostar 1421:- Varför/hur kan människor som inte ens är drabbade av sjukdomar bestämma hur andra ska kunna/inte kunna behandla sina sjukdomar?! Om Fredrik Reinfeldt (kanskef felstavat, men gillar inte människan så lägger inte ner någon energi i det), hur som helst... Om IDIOTEN till statsminister vill att ALLA ska kunna jobba så MYCKET som möjligt, att samhället är till för de friska och INTE de sjuka eller gamla... då kanske han borde se till så att sjukvården skulle kunna fungera, oavsett hur fattig man är så ska ALLA oavsett sjukdom kunna få hjälp och behandling för att bli friska, eller iallafall kunna leva ett liv... Det fungerar inte när man är sjuk, inte har pengar och ändå ska behöva betala MULTUM för livsnödvändiga mediciner. Jag tycker att de friska med mer makt faktiskt behöver se hur många det faktiskt är som lider av sin sjukdom! Jag tycker att alla ni män som lever med en sjuk kvinna (endometrios eller annan KVINNOSJUKDOM) att ni också behöver stå upp och berätta det! Jag tycker att samhället borde vara mer jämställt (pratar inte om löner och pengar) Men typ mediciner, har män förmåner på mediciner framtagna för deras sjukdomar så borde det vara lika för kvinnor. Har man inte valt att bli sjuk, kan man inte bli frisk, utan behöver hjälp i medicinsk form så borde det vara gratis! (Till ett självkostnadspris). Och statsministern tycker att det är för mycket aborter i Sverige, så varför i helvete tog de bort högkostnadsskyddet från alla kvinnliga preventivmedel (som även de fungerade som behandling av endometrios)?! Ska vi kvinnor med obotliga kvinnosjukdomar behöva protestera och demostrera på gatorna för att visa hur viktigt detta är för oss? Jag har fått hjälp med min endometrios. Jag har gått igenom två år av ett rent helvete... Jag har en behandling som hjälper mig. Jag vet vilket helvete många av er har... och ni som är intresserade av att läsa mer/prata med mig, var inte rädda, ta kontakt med mig. Jag är en kvinna. Tack vare er medsystrar så klarade jag mig när livlusten sinade. Nu vill jag hjälpa er, hjälp med att få veta vad ni tycker i min andra tråd som startas om några minuter; support Endometrios Behöver ni hjälp, kontakta mig via meddelande så svarar jag så fort jag kan! Diskutera gärna detta ämne, vore kul att demonstrera mer alla er och visa att vi är fler än dom tror!

  • Svar på tråden De högre makterna behöver få upp ögonen för Endometrios!!
  • LillaJag06

    Hej!

    Orkade inte läsa allt just nu men kommer komma tillbaka :)

    Tillhör en av de som har väldigt ont och har provat en hel del smärtstillande och en lååång nedreglering.

    Nedregleringen är väl det som hjälpt mig mest men efter ca. 12 månader kan jag nog säga. Smärtan försvann aldrig men blev hanterbar ihop med rätt smärtlindring.

    Vad bra att du funnit en behandling som fungerar för dig :)

    Är du medlem i föreningen? ( om du skrivit detta ber jag om ursäkt) vi är ett stort gäng som stöttar varandra och hjälps åt i hela Sverige.

    God natt så länge

  • puss

    Det är ju inte Fredrik Reinfeldt som bestämmer vad högkostnadskortet ska täcka.

  • Nyfikeen

    Lilla jag: jag var medlem i endometriosföreningen men fick inte alls dendär fantastiska hjälpen som alla pratar om. Så som jag mådde då orkade jag inte ta mig så långt som det krävdes för att kumma närvara på träffarna osv... :/ Puss: Nää, men alltså det jag mende var att regeringen bestämmer ju vad som skall tas upp och ej. Endometrios & visanne har länge varit en fråga som cirkulerat runt där men aldrig tagits på allvar. Och Reinfeldt är ju det högsta hönset där som vill att alla ska jobba och tycker att "ingen kan vara sjuk"... Regeringen tillsammans med landstinget beslutade om Visanne... och det är det enda, speciellt framtagna läkemedlet... Jag menade verkligen inte att han ensam beslutar sånt... mer att han är högsta hönset och kan ham besluta/ta upp om att folk ska Jobba tills de är 75, så kan dom även börja besluta om bättre sjukvård och bättre+billigare mediciner... Ledsen för missförståndet :)

  • LillaJag06
    Nyfikeen skrev 2013-10-29 02:01:43 följande:

    Lilla jag: jag var medlem i endometriosföreningen men fick inte alls dendär fantastiska hjälpen som alla pratar om. Så som jag mådde då orkade jag inte ta mig så långt som det krävdes för att kumma närvara på träffarna osv... :/ Puss: Nää, men alltså det jag mende var att regeringen bestämmer ju vad som skall tas upp och ej. Endometrios & visanne har länge varit en fråga som cirkulerat runt där men aldrig tagits på allvar. Och Reinfeldt är ju det högsta hönset där som vill att alla ska jobba och tycker att "ingen kan vara sjuk"... Regeringen tillsammans med landstinget beslutade om Visanne... och det är det enda, speciellt framtagna läkemedlet... Jag menade verkligen inte att han ensam beslutar sånt... mer att han är högsta hönset och kan ham besluta/ta upp om att folk ska Jobba tills de är 75, så kan dom även börja besluta om bättre sjukvård och bättre+billigare mediciner... Ledsen för missförståndet :)


    Okej. Vad tråkigt att du känner så.

    Har tyvärr inte heller kunnat medverka på några stora träffar. Pga smärta och avstånd men stödet finns på Facebook och på de privata samtalen tycker jag.

    Många tjejer som bor nära varandra möter varandra på sjukhus och annat.

    Har du varit inne i vår tråd här på FL? "Vi med endometrios 5 " heter den.
Svar på tråden De högre makterna behöver få upp ögonen för Endometrios!!