• Kidneybönan

Äggdonation i Sverige

Hej på er!

Vi har nyss hamnat i ÄD-kö i Linköping. Vad kul att komma i kontakt med er som är i samma fas som oss, jag har tidigare läst i trådar där alla är på gång med sina ÄD. Vi har en beräknad väntetid på ca 1 år. Även om det verkar bättre än på många andra ställen så är det fortfarande lååååång tid. Hur ska vi klara väntan? Och oron att det inte ska lyckas när vi väl är där?

Vi har hört av oss till Fertinova Helsingfors också, deras väntetid är 6 mån, men väntan på ett intro-besök var 5 månader, så i princip samma tid som här alltså...

Kram till er, medsystrar!        

• Kidneybönan

Hej alla som kämpar! 

Jag hade turen och lyckades bli gravid på första försöket, är nu i v 24! Vi fick tillbaks två ägg i mars, varav ett fäste. Eftersom jag jobbar på sjukhuset som utför ÄD mötte jag upp min man och gick dit på lunchen bara. Det tog ca 10 min totalt, vilade en halvtimme efteråt och gick sen tillbaks till jobbet som vanligt. Jag hade ingen stressig period just då men gjorde inget särskilt för att "komma i form" inför insättningen heller. För mig kändes det skönt att bara fortsätta som vanligt och skingra tankarna med något annat. 

Det jag vill säga är att det är säkert bra att vara ledig och inte stressa om man kan, men man får heller inte bygga upp en stress kring att det måste vara så. Man kanske inte har möjlighet att ta ledigt som man önskar och då är det bra att känna sig trygg i att det kan gå ändå,att det inte är en avgörande faktor. 

Jag önskar er alla jättestort lycka till!
    Kram

• Kidneybönan

Ja, vi gjorde en ÄD i Linköping. De är också högst restriktiva med att sätta in fler än ett embryo där. Vi fick 5 ägg varav 3 befruktades normalt. De hade dock inte den egenskapen som gör dem frysbara (kan inget om detta, men så sa de) så istället för att kasta bort två dugliga ägg fick jag välja om jag ville ha ett eller två tillbaks. Vi valde två för att maximera chanserna och bara behöva kasta ett. Idag är jag nöjd med att bara ett tog sig, det känns som en lättnad även om jag kommer vilja ha fler barn i framtiden.

Svar på tråden Äggdonation i Sverige