• Cegesi

    Utredning 2014, följas åt?

    Bra att ni tar tag i det!
    Jag har redan påbörjat utredningen men följer gärna med ändå. Glad

    Vi skickade in papper under hösten och fick komma på ett första besök i slutet av oktober. Jag fick göra ett VUL där det konstaterades PCO (vilket jag misstänkt). Fick hem papper idag på våra blodprover som visade att allt var normalt förutom att jag troligtvis inte hade haft någon ägglossning. Min mans spermaprov visade på få och slöa simmare, så det ska han få göra om i januari. Dock kan det vara så att han misslyckades med provet. Jag ska bli kallad till spolning vilket troligtvis blir i januari det också. Först efter det kan vi komma vidare. Känns väldigt långt borta! Jag fyller 30 i januari och hade satt som mål att jag skulle bli gravid innan dess. Löjligt, jag vet, men jag gillar att sätta upp mål. Dock brukar jag kunna påverka lite mer än jag kunnat nu.

  • Cegesi
    Eija skrev 2013-11-08 12:25:12 följande:
    Ja det är klart att du kan göra det. :)

    Det känns som att vi har en lång resa framför oss. Jag försöker inte tänka så mycket på tid. Vi har redan försökt att bli gravida i över två år och det är en ganska lång tid om man tittar tillbaka. Nu har jag också fyllt 30 och precis som du så hade jag hoppats att få barn innan dess. Men det kom ändå inte som någon stor chock att inte kunna bli gravid så enkelt. När jag var yngre fick jag en behandling som kunde leda till minskad fertilitet, så jag har alltid varit medveten om att det kan bli ett problem. Jag har dessutom hypotyreos... Egentligen vet jag ingenting än, mer än att jag har min sjukdomshistoria emot mig.

    Vad är det som gör att du misstänker PCOS? Har du gjort ägglossningstest hemma någon gång?
    Tiden går så himla fort så det är inte så himla konstigt att ni hunnit försöka i två år egentligen. :)
    Hoppas ni har en "enkel" lösning som ligger och väntar på er när ni fått er utredning. Vet inte hur du känner men jag tycker det är lite skönt att veta varför man inte blir gravid än om man varit helt clueless på varför det inte hände något månad efter månad. Oförklarlig barnlöshet måste vara hemskt.

    Jag läste om det på någon blogg tror jag. Hade inte hört talas om det innan. Jag har en hel del acne (som dessutom följer min menscykel) och lite kraftigare behåring plus att min mens inte är så regelbundet och glesare än normal (32-38 dagar). Så alla symptom stämde på mig. Har därför inte testat ägglossningstest då det kan vara missvisande. Förrän nu. Köpte till förra "ägglossningsperioden". Missade att ta två dagar och fick ingen höjning de andra. Sen visade ju provsvaren att jag troligtvis inte haft ägglossning. Har en massa kvar så jag ska testa nästa period igen bara för att.

     
  • Cegesi
    Eija skrev 2013-11-11 17:46:54 följande:
    Jag har också flera ägglossningstest hemma men har inte använt dem på länge. Efter som BM frågade mig om ägglossning så tänkte jag att jag skulle testa denna månad och jag fick en positiv stegring. Känns ju bra men man vet ändå inte säkert om man har haft ÄL... Testet visar en stegning av LH-hormon som sker före ÄL och egentligen inte om man faktiskt har ägglossning. Ska bli skönt att få påbörja utredning och förhoppningsvis få lite mer klarhet.
    Vad nedslående att man kan ha stegring men att det inte innebär att man verkligen ska ha ägglossning. Men som du säger: skönt med utredning! Förhoppningsvis kommer den hjälp man får vara tillräcklig.

    Kanske är jättedumt men jag är så inställd på att bara vi får hjälp så kommer det bli bra. Är nästan helt säker på att jag kommer bli gravid där i slutet av januari/februari. Kanske tror jag det bara för att jag vill det så himla mycket. Har dock läst att det är bra att tänka positivt. :)
  • Cegesi

    Här händer det grejer! Hej alla! Tråkigt att ni är här... 

    Min egen utredning står still. Har inte hört någonting vilket känns frustrerande. Vill ju ha en kallelse så jag har något att se fram emot.

    Dock fick jag utslag på ägglossningtest igår. Första gången det hänt men å andra sidan har jag bara testat i två cykler och den första missade jag ett par dagar i. Förhoppningsvis är det en riktig ägglossning och vi får världens bästa julklapp.

    Hur kan en trolla bort tankarna på utredning/ägglossning/mens/bebisar?! Blir nästan galen av att tänka på det hela tiden.

  • Cegesi
    lindavik skrev 2013-12-09 23:21:21 följande:
    Cegesi - jag förstår precis vad du menar när du säger att man blir galen av att tänka på detta hela tiden. Nu är jag visserligen "ny" i den här världen även om jag i många, många år har gått och längtat efter barn och googlat på lite allt möjligt som rör graviditet, förlossning, barn, uppfostran... you name it. ;) Hoppas du får din kallelse snart! Förresten vad är det för kallelse? Är det till ett första besök hos fertilitetsklinik eller hur ligger du till i status gällande att försöka bli gravid?
    Det är tid för spolning jag väntar på. Var på första besöket på utredningen i mitten av oktober. Fick därefter ta prover för att se om det var någon ägglossning den gången. Det var det inte kan jag tillägga. De vill inte påbörja någon behandling innan de kollat äggledarna (därför man gör spolningen) och min man gjort ett nytt spermaprov.
    Eija skrev 2013-12-09 23:22:03 följande:
    Cegesi: Själv tycker jag att det hjälper att sysselsätta sig. När jag till exempel har mycket att göra på jobbet eller håller på med något projekt hemma har jag inte tid att tänka på min bebis som jag längtar så efter men som aldrig tycks vilja komma. Jag brukar också trösta mig själv med att jag vet att vi kommer att få barn förr eller senare, på ett eller annat sätt. Jag är väldigt öppen för alla olika sätt det finns att bli förälder på och utesluter inget. För mig känns det i alla fall lite bättre då. Hoppas verkligen att ni, ja vi alla, får väldens bästa present snart.

    Har ni pratat med vänner och familj om svårigheterna att få barn? Jag saknar lite att prata med någon annan än min sambo men känner ändå att jag inte orkar berätta nu heller, orkar inte med alla frågor... Har tänkt att jag ska berätta för de allra närmaste om IVF blir aktuellt längre fram.
    Vi har berättat för min mans mamma och för mina tjejkompisar. Har bara blivit så, vi hade ingen plan för det direkt. Hans mamma frågade om barn och då berättade han som det var. Han tyckte det kändes jättebra. Kändes väldigt bra för mig att berätta för mina närmsta vänner också. Min gravida bästa vän är guld värd att prata med även om det är lite jobbigt och jag förstår ju att hon inte kan förstå hur jag mår och känner. Men hon finns där. Har faktiskt inte blivit så mycket frågor. Än i alla fall. Tror att folk är lite rädda för att trampa på ömma tår.
  • Cegesi
    lindavik skrev 2013-12-10 22:46:03 följande:
    Cegesi - jaha, det verkar vara ganska vanligt att de kollar äggledarna först för att se så att det inte är något stopp eller annat bekymmer i själva passagen? 

    Elja - då förstår jag. Om man alltså då inte har någon ägglossning alls kommer de kanske vilja framkalla en blödning med hjälp av typ Provera (eller vad preparatet heter) innan de kan börja med hormonbehandlingen (Pergotime) och/eller göra en spolning. 

    Jag bokade en tid hos Linnékliniken i Uppsala idag, får komma dit 4 februari. Till det besöket skall min sambo ta spermaprov hemma, så de skulle skicka en behållare med tillhörande instruktioner m.m. Jag antar att från första besöket hos dem tills dess att man påbörjar behandlingen i form av Pergotime kan ta cirka 1-2 månader, eller vad tror ni?
    Jo och det är ju helt korrekt att göra så. Men har läst om folk som fått pergotime utskrivet lite hur som helst verkar det som. Låter jättekonstigt i mina öron.

    För mig var det väntetid på spolningen men det låter ju troligt med 1-2 månader. Jag hade ju oturen att julen kom i vägen. Glad
  • Cegesi

    vemvet: Äntligen! Får en väl lov att säga. Stort grattis!

    Åhhh! En nyårsönskan. Väldigt bra idé. :)

  • Cegesi
    Eija skrev 2014-01-25 12:23:44 följande:
    Slutade tyvärr i mf.. Vet inte riktigt vad som händer nu. Om vi får fortsätta med vår utredning? Tog ju ändå 2,5 år att få plusset själva. Någon som varit i liknande situation?
    Så ledsen för er skull. Hoppas verkligen att utredningen ger resultat. Kan inte föreställa mig bergochdalbanan ni måste haft.

    Min man har fått göra ett andra spermaprov och det visade samma som förra. Han har få och dåliga simmare. Så nu väntar troligtvis IVF. Även om vi fått det beskedet tidigare så ville jag inte riktigt tro på det. Förra veckan när vi fick reda på det var hemsk. Var inga roliga tankar som for genom mitt huvud. Är fortfarande jobbigt men jag har inte gett upp än. Fick en tid för spolning (äntligen!) på måndag. Då ska min man följa med för att prata om vad nästa steg blir.

    Hej alla nya! Jag är väldigt dålig på att gå in och kolla här känner jag. :)
  • Cegesi

    Barn2011: Vilken tråkig reaktion från din chef. Hoppas hen hade giltig anledning till att neka. Jag har berättat för mina närmsta väninnor. Ingen på jobbet vet och när jag var på läkarbesöket idag var det ingen som frågade heller. Sa i och för sig bara att jag kommer in senare. Ibland hade det dock känts bra att berätta för någon mer. Angående mitt besök så gjordesen kvalitetsundersökning av min livmoder (spolning). Lite obehagligt men hanterbart. Utredning visar i alla fall att vi behöver hjälp att bli gravida och det genom IVF/ICSI. Så nu står vi i kö till det. Ytterligare 3 månaders väntan. Känns dock bra att ha ett mål framför sig. Bara hoppas att oddsen är på vår sida den här gången, för det har de ju inte varit hittills. :)

  • Cegesi
    barn2011 skrev 2014-02-04 17:23:20 följande:
    Cegesi: Tråkigt att få det beskedet kan jag tänka mig. Håller tummarna att ni får snabb och bra hjälp. Var kommer ni göra IVF? Du får jättegärna berätta mer om spolningen om du orkar, jag ska också göra det snart. Lycka till!

    Känns ganska okej ändå. Går allt som det ska kanske jag är mamma om ganska precis ett år. :) Vi kommer göra det på Sahlgrenska. Spolningen var inte så farlig för mig, har läst några hemsks historier. De för in en liten kateter vilket var den obehagliga biten. Fick lite lätta mensvärkskänningar som satt i en stund. Sen var det nästan som ett vanligt vaginalt ultraljud. Nu spolades inte mina äggledare så jag vet inte om det är annorlunda (kanske mer vätska?). Sen fick jag en binda och två tabletter. Kändes lite "konstigt" i livmodern efteråt och har även känt lite idag. Inte så att det gör ont utan mer att den säger hej. Svårt att förklara. :) Lycka till med din spolning! Och glöm inte av att slappna av, tror att det är det som gör hela skillnaden. :)
  • Cegesi
    Madelene85 skrev 2014-03-03 18:37:15 följande:
    Hej alla!
    Jag är ny här och skulle gärna följas åt. Jag och min sambo har försökt få barn i ett år och har ganska nyligen startat utredning. Vi har haft ett första besök hos läkaren och fick då veta att min sambo har bra spermier, det finns inget fel i vår livsstil eller bakgrund och sen gjorde hon ett ultraljud på mig och det visade att jag har en normalstor höger äggstock med 7 ägg och en lite för liten vänster äggstock med tre ägg i. Det ska tydligen ligga på runt tio ägg per sida. Hon sa att hon skulle kolla närmare på detta vid nästa besök som blir spolning. Jag tog även blodprover vid detta besök och så ringde hon i slutet på förra veckan. Proverna visade förhöjt prolaktinvärde och eventuellt lite underproduktion från sköldkörteln. Men hon var inte säker så jag ska komma in och ta om proverna imorgon. BIM 6 mars.

    Det är sjukt hur dåligt man kan må av detta...all hopp, förtvivlan och gråt. Och så knappt någon som förstår. Mina vänner blev gravida bara sådär, en när hon åt p-piller och två på första/andra försöket. Det är så jobbigt. Nu har ett litet hopp tänts igen i och med utredningen...jag orkar inte längre bara gå och tänka, hoppas, gråta hela tiden. Mitt liv består av att köra äl-stickor, ha sex med sambon varannan dag (och det känner man ju inte alltid för, pust)...sen två veckor av hopp hopp hopp och graviditetssymptom för att sen tillslut få mens och då vill jag bara ligga under ett täcke och gråta i fem dagar för att sen börja försöka sig upp igen och försöka tända en liten glöd av hopp igen då det igen blir dags att köra på äl-stickor. Och så går det runt runt. Så tröttsamt! :(

    Jag tycker det svåraste är att inte veta om mina värsta farhågor kommer bli sanna...ovetskapen. Om jag bara vet faktum kan jag vara glad/sörja/bearbeta eller liknande. Nu är det bara ett vakuum som är oerhört påfrestande. Min sambo är fantastisk på många sätt men i detta känner jag mig ensam trots att han försöker och lyssnar på mig. Han tycker inte detta är lika jobbigt (han har nog inte riktigt samma längtan) och han har väldigt mycket mer hopp än mig. Vilket säkert kan vara bra men när man är helt nere så blir det lite fel med någon som håller en hejjarklacksramsa och tjoar (inte bokstavligen). Känns som ingen förstår mig :(
    Förstår precis hur du känner. Tyckte inte min man tog det på lika stort allvar som jag gjorde. Jag bröt ihop flera gånger under tiden vi gjorde utredningen och han bara tröstade och sa att det kommer ordna sig. Kände mig såå ensam i det här. Ville att han också skulle vara ledsen. När jag hittade en body vi köpte för ett år sedan (hade ett så roligt motiv att vi inte kunde motstå det.. Crazy people..) och visade honom blev började han också att gråta. Kändes som det var ett viktigt ögonblick för oss. Det jag ville ha sagt med det är att din sambo troligtvis också känner samma saker som du men kanske inte visar det. Kanske är det så att han vill stötta dig och inte vara en belastning. Kanske undermedvetet. Jag är ingen psykolog.

    Är det någon här som träffat en psykolog på grund av det här? Jag har funderat på om det skulle vara något för mig och min man. Jag är inte så duktig på att prata om mina känslor så jag är rädd att det skulle vara skitjobbigt att prata med en främmande människa om dem. Vad har ni för erfarenheter?
  • Cegesi
    Karriärskvinna skrev 2014-08-16 11:38:15 följande:

    Längesen jag skrev här. Jag fick missfall på midsommarafton i vecka 7, då hade vi försökt i 1,5 år och just blivit uppsatta på kö till IVF.

    I måndags kom mensen igen och i veckan kom kallelsen till IVF-kliniken. Känns så jävla dystert och hopplöst allting.


    It ain't over til it's over. Nu är ni ju på gång med IVF:en åtminstone. En jäkla massa väntan kvar dock. Vi hamnade i kö i februari, kom på första besöket i juni och ska starta behandling i oktober. Inga snabba ryck direkt. Hoppas ni slipper fler missfall framöver. <3
  • Cegesi
    lindavik skrev 2014-11-14 21:22:42 följande:

    Bag plussade i tisdags - jag är gravid!!!! :) Efter 7 månader med Letrozole & Ovitrelle funkade det äntligen! Är Dick väldigt tidigt än; är i vecka 5 (4+5). Kan knappt förstå det :)

    Lycka till nu alla! Tappa inte hoppet. <3


    Vad roligt! Stort grattis!
    lilsis skrev 2014-11-15 01:13:17 följande:

    Jag måste ju vänta men vet nu att mitt myom trycket in i livmodern, så ska be om att få det borttaget förhoppningsvis under våren, det skulle kunna ha påverkat att det inte fungerar. Syns inte på VUL hur den sitter men gjorde en akut skiktröntgen efter GBP och på den syns det att myomet trycker ihop livmodern.


    Hoppas att det är det som spökar. Ingen rolig väntan. Hur har det gått med gastric bypassoperationen?
  • Cegesi
    lilsis skrev 2014-11-16 17:09:07 följande:

    Operationen gick bra, fick en lindrig komplikation som gick tillbaka av sig självt. Har gått ner lite drygt 20kg, 30 kvar till min "drömvikt" (20 till det som jag tror är lite mer realistiskt).


    Vad skönt att det gick tillbaka och att allt gick bra. Ingen dålig viktnedgång! Lycka till med resterande. {#emotions_dlg.flower}Glad
Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?