• flingan

    Ni som tagit progesteron och plussat, lite hjälp tack!

    Hej! Plussa i helgen på bim. Ringde mottagningen idag och berättade resultatet. Frågade då kring progesteronet. Har tagit Lutinus 100mg 2 ggr dag. De säger att man kan sluta tvärt vid pluss. Min förra graviditet tog jag inget progesteron alls. Denna gång fick jag det för att förlänga min lite korta lutealfas. Har tagit Gonal-f och ovitrelle och sedan tillverkat hemma Progesteron sedan dagen efter äl. Nu till min fråga. Hur gjorde ni med progesteronet? Hur länge tog ni och hur avslutade ni? Har läst att vissa minskar ner dosen innan avslut. Men enligt mottagningen skulle jag bara sluta tvärt. Kunde ta dem en vecka till om jag ville, men det var upp till mig. Lite tips tack!

  • Svar på tråden Ni som tagit progesteron och plussat, lite hjälp tack!
  • Virvla

    Jag har progesteron Mic vagitorier. Tar 1x3 fortfarande är i v 8. Jag ska trappa ned. Fortsätta en vecka till med nuvarande dos. Nästa vecka ta bort en. Minska varannan vecka. Sista veckan blir v 51 då tar jag bara en om dagen och är i v 12. Det är schemat jag fått från kliniken. De var noga med att jag skulle fortsätta med alla mediciner fram till första VUL även om jag fick blödningar. Jag har varit på två olika kliniker under åren och ingen har sagt att man ska sluta vid plus. Hoppas detta var till hjälp och inte bara ökade på förvirringen... Grattis till plus!!

  • LillaMiraklet

    Där jag går slutar man normalt med progesteronet när man kommit fram tills testdag även om man testar +.
    Jag var orolig själv för att mitt egna progesteron inte skulle vara bra nog (haft missfall förut i mitt liv innan ivf försök) så jag frågade om jag inte skulle kunna få fortsätta med det ett tag till och det fick jag.
    Nu har jag +at igen (har testdag om ca 1v egentligen) men som det verkar ska jag få fortsätta med progesteronet eftersom att jag fick missfall vid förra försöket.
    Men normalt sett ska kroppen själv ha kommit igång med produktionen av progesteron ordentligt när man kommit till testdagen, men är du ororlig tycker jag att du ska framföra det och fråga om du inte kan få fortsätta ett tag till.

  • flingan
    Virvla och LillaMiraklet:
    Tack för era svar!
    Och grattis till era plus!

    Jag har ju klarat mig igenom min tidigare graviditet utan progesteron. Så kommer trappa ner denna veckan för att sedan sluta. Har kommit fram till det själv, och det känns bra. Glad Får lita på att kroppen sedan tar över hela jobbet.
  • Virvla

    Flingan! Tack för grattis! Det är säkert rätt beslut, ofta känns det bättre när man fått väga olika vinklar och komma fram till ett eget beslut! Lycka till med graviditeten nu! Kram

  • Cathy

    flingan; grattis till plus! Vill inte skapa förvirring när du bestämt dig för att sluta med prog men vill bara säga att det är långt ifrån alla som har tillräcklig nivå med prog vid plus utan det kan ta till v10-12 innan man kommit upp till en nivå som kan behålla en graviditet. Du har haft kort lutealfas, ett tecken på att kroppen behöver lite extra prog. Stort lycka till!

  • flingan
    Cathy skrev 2013-12-04 13:44:53 följande:
    flingan; grattis till plus! Vill inte skapa förvirring när du bestämt dig för att sluta med prog men vill bara säga att det är långt ifrån alla som har tillräcklig nivå med prog vid plus utan det kan ta till v10-12 innan man kommit upp till en nivå som kan behålla en graviditet. Du har haft kort lutealfas, ett tecken på att kroppen behöver lite extra prog. Stort lycka till!

    Tack för ditt svar. Det är nu snart två veckor sedan jag slutade med progesteronet. Och min förra graviditet tog jag inget progesteron alls. Så jag gjorde som fert.mottagningen sa och slutade efter plus.
Svar på tråden Ni som tagit progesteron och plussat, lite hjälp tack!