• ClaraV

    Vi som väntar barn nr 2 i augusti 2014

    Hej, jag väntar min nr 2 och h*n är beräknad 16/8. :) Har en dotter innan född 10, vore roligt att prata med andra som väntar sitt andra barn i augusti och kanske jämföra lite med hur denna graviditet är jämfört med den första. ^^

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-15 07:27
    Nu när det blivit så många följare i tråden (kul!) så vill jag bara påminna om att uppdatera bf - listan :) Så tråkigt när den glöms.

  • Svar på tråden Vi som väntar barn nr 2 i augusti 2014
  • Livets under

    Ojdå, men så bra då!! Härligt att allt är bra!
    Sj är jag kvar tills imorron (om allt är ok med lilla tjejen) på sjukhuset. Har varit skönt o slippa laga mat o bara hänge sig åt bebisen!
    Men längtar hem nu! :)
    Amningen verkar gå bra denna gången!' Funkade inte alls med sonen så jag känner mig glad! Även om mina bröstvårtor nu vill hoppa av när det är daga för matning- Aj!!!
    ;)

  • babyväntar

    Här verkar amningen också funka tack och lov! Gjorde inte det sist :(

    Dom ville att vi skulle stanna efter som jag var lite borta efter förlossningen men jag ville verkligen inte efter det med sonen så undviker jag helst sjukhus.. Fördelen hade ju varit att man kunde få lite lugn och ro och komma in i allt, ska bli roligt att se storebror reaktion idag när han kommer hem :D

  • Livets under
    babyväntar skrev 2014-08-29 05:02:19 följande:

    Här verkar amningen också funka tack och lov! Gjorde inte det sist :(

    Dom ville att vi skulle stanna efter som jag var lite borta efter förlossningen men jag ville verkligen inte efter det med sonen så undviker jag helst sjukhus.. Fördelen hade ju varit att man kunde få lite lugn och ro och komma in i allt, ska bli roligt att se storebror reaktion idag när han kommer hem :D


    Amningen funkar, men oj va ont i bröstvårtorna jag har!! ????
  • auapower

    Grattis till bebisarna!

    Här funkade amningen jättebra till en början, hade också otroligt ont i bröstvårtorna den första veckan Livets Under! Men nu när Viggo blir tre veckor imorgon så verkar mjölken inte räcka till.. Obestämd jag pumpade ut 40ml igår fm på det "oätna" bröstet, på em blev han hungrig, åt på båda, men skrek efter mer, värmde då på de 40ml som var utpumpade och det sa slurk! sen sov han i över en timme!!
    Så vi köpte faktiskt ersättning igår, ger bröstet så ofta han vill, men kompletterade igårkväll med ersättning efteråt, han sov 4h i natt innan han vaknade för mat, då gav jag honom bara bröstet, och det tog två timmar innan han vaknade igen och ville ha mer.. så nu på morgonen fick han lite ersättning efter amning igen..
    Har köpt hem och gjort amningsté, drack det igår innan jag la mig och har druckit en kopp idag, hoppas verkligen att amningen kommer igång igen! men tvivlar på det faktiskt Rynkar på näsan


    **
  • mariekarolina

    Hur många är det som fortfarande är gravida? Jag har BF imorgon och som det ser ut nu har inte lillebror några som helst planer på att titta ut tidigare än han behöver.. Är jag fortfarande gravid på onsdag kommer barnmorskan skicka en remiss om igångsättning, hoppas det går fort att få tid :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
  • Livets under

    Auapower

    Skönt o höra det går över med det onda iaf. Fått massa tips så hoppas det hjälper lite under tiden. :)
    Jobbigt när mjölken inte räcker till.. Men är ju bra o kunna komplitera med ersättning. Med sonen fanns mjölken men det gick inte för honom o få in sugtekniken så fick lägga ner. Skulle ju känna skit om det hänger på såriga bröstvårtor!

  • auapower
    Livets under skrev 2014-08-29 23:09:02 följande:

    Auapower

    Skönt o höra det går över med det onda iaf. Fått massa tips så hoppas det hjälper lite under tiden. :)
    Jobbigt när mjölken inte räcker till.. Men är ju bra o kunna komplitera med ersättning. Med sonen fanns mjölken men det gick inte för honom o få in sugtekniken så fick lägga ner. Skulle ju känna skit om det hänger på såriga bröstvårtor!


    Använd bröstvårtskräm! Jag använde Medelas Purolan, höger bröst blev lite sårigt, men jag använde krämen på båda, mycket skönare att amma!
    Och handmjölka fram de första dropparna innan du ger bröstet, då behöver bebisen inte suga så hårt direkt för att få fram mjölken, det skonar dem lite Glad

    Stora sonen ville inte alls suga på bröstet, han ville bara ha flaska märkte vid på neonatal efter någon dag, så det blev att pumpa så mycket som möjligt, men där hade jag också lite för lite mjölk, så vi fick komplettera med ersättning de första två månaderna innan mjölken sinade helt.. så jag är på ett vis beredd på vad som kan hända.. Men nu verkar han nöja sig ganska bra, utslaget på ett helt dygn får han MAX totalt ett mål ersättning (flera små mål efter amning) så det är bara att kämpa på och se om mjölken kan rinna till igen, verkar som att amningstéet har gett lite resultat i alla fall, han är inte lika hungrig mellan målen nu längre som han var i onsdags och torsdags Glad
    **
  • nyårsbebis10

    mitt bästa tips för såriga bröstvårtor är att smörja in med mjölken och lufta, lufta, lufta. Fick mjölkstockning förra veckan, rena skitet och helt slut var jag. Nytt för mig men tog mig igenom det med.

    Nu hejar vi på dig mariekarolina!

  • mariekarolina

    1 september 23:56 föddes lillebror! 2 dagar över tiden. Värkarna började smått på BF och blev regelbundna natten efter. Var en seg latensfas som tog 48 timmar men när jag hade kommit till 3 cm gick det fort! 23.10 var jag öppen 4 cm, då gick vattnet & 45 minuter senare föddes han. Skrek efter ryggbedövning men hann inte med annat än lustgas. Oj vilken upplevelse! Både värsta och bästa jag varit med om :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
  • auapower
    mariekarolina skrev 2014-09-03 04:28:16 följande:

    1 september 23:56 föddes lillebror! 2 dagar över tiden. Värkarna började smått på BF och blev regelbundna natten efter. Var en seg latensfas som tog 48 timmar men när jag hade kommit till 3 cm gick det fort! 23.10 var jag öppen 4 cm, då gick vattnet & 45 minuter senare föddes han. Skrek efter ryggbedövning men hann inte med annat än lustgas. Oj vilken upplevelse! Både värsta och bästa jag varit med om :)


    Grattis! Skönt att han valde att komma så tätt på BF i alla fall, inget kul att gå över fulltid. Skönt att det gick fort efter vattenavgång, men tråkigt med lång latentfas.. har aldrig haft en lång förlossning, första tog 5h från igångsättning och denna tog 1h 45min från start, kanske hade en "dold" latentfas, alltså att jag inte kände av den, vem vet Flört
    Har ni fått komma hem? Hur stor var han?
    **
  • 3skabli4
    mariekarolina skrev 2014-09-03 04:28:16 följande:

    1 september 23:56 föddes lillebror! 2 dagar över tiden. Värkarna började smått på BF och blev regelbundna natten efter. Var en seg latensfas som tog 48 timmar men när jag hade kommit till 3 cm gick det fort! 23.10 var jag öppen 4 cm, då gick vattnet & 45 minuter senare föddes han. Skrek efter ryggbedövning men hann inte med annat än lustgas. Oj vilken upplevelse! Både värsta och bästa jag varit med om :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
    Grattis!

    Hade du några känningar innan värkarna började lite smått på BF?
  • mariekarolina

    Vi åkte hem vid lunch igår, 12 timmar efter förlossningen. Var riktigt skönt att komma hem till sin egna säng! :) Han var 3750g tung och 51 cm lång, 24g lättare och 1cm kortare än vad storasyster var :)

    Innan värkarna hade jag mycket mer vanliga sammandragningar än vanligt, misstänkte att det kanske var på gång men hoppades inte på för mycket ändå, men när dom väl började ändra karaktär tog det inte lång tid innan dom blev regelbundna. Annars kände jag nog inget speciellt innan :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
  • 3skabli4
    mariekarolina skrev 2014-09-03 14:10:56 följande:

    Vi åkte hem vid lunch igår, 12 timmar efter förlossningen. Var riktigt skönt att komma hem till sin egna säng! :) Han var 3750g tung och 51 cm lång, 24g lättare och 1cm kortare än vad storasyster var :)

    Innan värkarna hade jag mycket mer vanliga sammandragningar än vanligt, misstänkte att det kanske var på gång men hoppades inte på för mycket ändå, men när dom väl började ändra karaktär tog det inte lång tid innan dom blev regelbundna. Annars kände jag nog inget speciellt innan :)


    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
    Jag har BF om 3 dagar, har liksom inga stora känningar, men hoppas det drar igång snart och plötsligt.
  • Livets under

    Grattis mariekarolina! :)

    Här har bröstvårtorna börjat hämta sig lite. Har kört med amningsnappen så nu börjar det svåra o vänja av lillan med den igen. Hon som sög så bra suger nu på toppen bara... :/ tips nån på hur jag ska få henne o suga rätt igen?
    Sen har jag fått ta till ersättning med. Hon har velat amma heeeeela tiden så hon va nog inte mätt! Får se hur det går framåt, men hoppas mjölken ska rinna till än mer så jag kan slippa ge ersättning. Så bökigt när man väl kommit in i amningen.

Svar på tråden Vi som väntar barn nr 2 i augusti 2014