• Severus

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 5. Barn

    Å så många fina barn!!!!


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lillasmulan skrev 2013-12-10 18:35:55 följande:
    Men åh! Fasen vad fina bilder. Jag gillar faktiskt alla! Första gången det händer

    Ska skriva lite om vad jag tycker om var och en.



    Kul:)

    Gillar 13 st. Av dessa klappar hjärtat lite extra för 4-5 bilder:)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 18:56:11 följande:
    Jag röstade på bild nr 2. Spridda kommentarer:

    1. En rolig bild som de flesta barnfamiljer har i sitt album från någon ansiktsmålning någonstans. För mörk och för o-originell

    2. Ett klassiskt barnfoto - söt svensk blomsterflicka på sommaräng. Gillar! Men jag hade gärna velat se lite mer av ansiktet - bilden hade vunnit på att flickan vinklat huvudet lite mera mot kameran

    3. Ett foto av en syskontrio, som blir jättekul att ha i framtiden. Tror dock inte att fotot är intressant för någon annan än släkten

    4. Söt och glad unge. Gillar! Även denna bild är dock lite för mörk - vill ha mer ljus i ansiktet

    5. En proffsig och tekniskt skicklig bild - skuggor och dagrar igen! - men jag tycker att barnet ser sjukligt och ledset ut. Nästan en deprimerande bild som jag inte vill ha uppförstorad på min vägg - sorry

    6. Man ser för lite av ansiktet. Sedan har jag en liten aversion emot ungar som uppträder med schlagerlåtar (vilket jag associerade till) och vuxna artisters gester. Låt barnen vara barn

    7. Alldeles för mörk och suddig - inte proffsig alls

    8. Kul idé med alla regnbågens färger, men jag känner inte att fokus är på barnet. Barnet är för litet mot resten av ytan för att det ska vara en "barnbild" - använd bilden i något annat tema någon gång

    9. Proffsig och tekniskt skicklig bild med proffsfotografkänsla, som tyvärr inte tilltalar mig ändå

    10. Fin bild på en söt pojke, som blir rolig att ha i familjealbumet i framtiden. Men ansiktet ligger i skugga och den känns inte särskilt proffsig

    11. Ännu en blomsterflicka! Ja, det här är en bra bild. Jag gillar flickans vackra klänning, blommorna, ängen, diset i bakgrunden. Det enda man önskar är att flickan inte sett så sur ut, utan haft ett annat ansiktsuttryck. Det förstör den ljuvhet som bilden annars skulle ha haft

    12. Mycket rart syskonfoto! Skulle jag bedöma bara själva barnen, så skulle jag säga att de här var sötast och gulligast av alla vi har sett nu! Men jag tycker att den skulle ha vunnit på att vara i färg. Som svartvit bild håller den inte måttet för en "svartvit bild" så att säga 

    13. En bild som dokumenterar en söt (så vitt det går att avgöra) pojkes atletiska bravader för familjealbumet. Dock tagen för långt ifrån samt för suddig

    14. Gullig bild av broderlig kärlek i regnig svensk sommar. Dock är för mycket i vägen för ansiktet på storebror och ansiktena är för mörka. Här hade behövts en blixt

    15. Ännu en flicka på sommaräng. Tilltalar mig dock inte lika mycket som de andra flicka-på-äng-bilderna. Mest intressant för släkten

    16. Jag gillar mycket i den här bilden. Den utnyttjar spelet mellan skuggor och dagrar, som jag tycker att en svartvit bild ska göra om det ska vara någon mening med att inte ha färg. Jag gillar också detta typiskas för barndomen, att allt är så stort i jämförelse med barnet, där det går på upptäcksvärld i en värld som är ny för det... Men även här önskar man att ansiktsuttrycket varit ett annat - glatt och oförväget

    Det stod till slut mellan bild 2, 11 och 16. Orsaken till att jag röstade på bild nr 2 måste jag erkänna var att det barnet var sötast i sig självt av dom tre, samt hade trevligast ansiktsuttryck. Kanske oproffsigt av mig, men nu gällde det ju vilken bild man tyckte bäst om. Tekniskt var bild 11 och 16 lite bättre än 2:an.



    Håller med i mycket.

    Tycker nog de flesta bilder på barn uppskattas mest av familjen. Skulle inte slänga upp bilder på andras barn på väggen;)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 19:04:56 följande:
    Nej, ska man göra det så måste ju bilden verkligen vara vacker som en tavla. Dels måste barnet vara mycket vackert i sig, och dels måste hela fotot vara som ett konstverk... Så mycket kan jag säga, att inget av ovanstående bidrag är tillräckligt bra för att jag skulle vilja ha det på väggen.

    Jag tror att föräldrar blir blinda för sina barnfoton och tror att de är bättre än de är, precis som det är lätt att bli blind för själva barnets brister (vilket naturligtvis är naturligt).



    Min bild är varken sämst eller bäst även denna gång. Inget jag skulle sätta upp på väggen;)

    Svåraste kategorin tycker jag. Gillar man inte motivet är det lätt att falla bort trots snygg/bra teknik

    Övervägde att inte ha med barn alls på bilden utan t ex en napp i snön, klossar lite coolt utslängda;)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    sötare skrev 2013-12-10 19:13:15 följande:
    1. Jätte söt bild men tyvärr känns det som en random bild. Behöver jobba lite med att få bort det vita diset som ligger över bilden

    2.Fin prinssesbild, känns lite som i en saga. Fundera på om man tar bort det rosa skimret som du har lagt uppe i hörnen försvinner även då sagokänslan och fotot blir bara en helt vanlig bild? 

    3. Gillar uppställningen på barnen. Känns som det är e vit hinna på bilden, kanske beror det på kameran eller min skärm dock vet jag inte vilket.

    4. Härlig ögonblicksbild,tycker om dem för de är så spontana och inte så konstlade. Skulle dock vilja ha bort vinjetteringen som du har fått med i de högra hörnen.

    5. Hi hi påkommen får jag en känsla av att barnet blir. Älskar att det finns en analog känsla i den.

    6.Tycker om det blåa ljuset i bilden.

    7.Härlig bild, skulle vilja ha mer analog känsla i den. Tycker att den sticker ut i mängden.

    8. Härliga färger får lite av en reklamkänsla när jag ser på den .

    9. Söt bäbis 

    10. Härlig höstbild 

    11. Trollsk bild, väntar på att flickan ska vända sig om och springa bort i dimman 

    12. Hi hi söt. Får mig att tänka på de söta planscher som man kan köpa i affärer  som har lite av den stil som det är på denna.

    13. underbart ljus 

    14. Vad för bus har de hittat på eller kommer att hitta på? Dock lite för mörka i ansiktet och lite av en randombild

    15. Fotografen du är avslöjad . Jätte söt   flicka och fin bild men har sett andra av dina bilder som jag tycker passa bättre som tävlingsbild.

    16. Jätte fin bild men jag skulle vilja se den i färg  (trodde aldrig att jag skulle säga det om ett svart/vitt fotografi) 

    Hmm mitt val står mellan 5 och 7 vilken ska jag rösta på ? måste fundera lite.



    Kanske beror på min mobil men nr 7 ser jag knappt vad det föreställer. Blir jättemörkt på min skärm:/
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 19:17:54 följande:
    Jo, det kan ju inte hjälpas att känslorna påverkas av barnets utseende (sött eller inte sött) i sig... I alla fall i en sådan här tävling, på en familjesajt. Hade det däremot varit en omröstning om bästa pressfoto, så hade såklart en bild på ett magert och ledset eller apatiskt barn i ett flyktingläger kunnat vara den bästa. Eller ett blekt, utmärglat och skalligt barn på en barncanceravdelning. P.g.a. att pressfotografens uppdrag är ett annat.

    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 19:42:20 följande:
    Nja. Visst kan man RENT OBJEKTIVT se att vissa barn skulle kunna vara aktuella som omslagsbilder på "Vi föräldrar" - och andra inte..?



    Jupp. Jag kan det ;)

    Och även fast jag tycker mina barn är fina så är inte alla "front page material" om man uttrycker det så.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    emsapemsa skrev 2013-12-10 19:51:10 följande:
    Som mamma så tycker jag att bilder som nr 1,3,4,12 och 13 är jättefina. Vem kan motstå barn? Dom lyckas alltid charma tycker jag. Men som fotograf är dom inga favoriter för att jag vill se mer än ett gulligt barn, jag vill se skicklighet och känsla hos fotografen, fina färger och fint ljus :)



    Sant

    Tycker denna kategori känns svårast då det kanske är lätt att bedöma mer än teknik, som amatör, vilket jag gissar majoriteten på FL är;). På gott och ont. Typ "jaha, min Kalle var inte söt nog för att få fler röster" Fast det säkert handlade om en oskarp bild eller att flera andra hade "Det"

    Jag själv kan stå emot relativt bra men, ja du kanske förstår vart jag vill komma?

    Kanske enklare få 3 röster på en sten eller ett träd mot 2-3 röster på sitt/sina barn?

    Min bild är lååångt ifrån bäst. Den är "ok". Inget mer.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-10 20:04:27 följande:
    Som sagt jag fattar också att det är en kombination av motiv och teknisk skicklighet! För en perfekt bild måste båda vara perfekta! Men när det gäller just barnbilder blir det svårt, för då tar folk de barn de har hemma...



    Ja precis, vad gör man?
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lillasmulan skrev 2013-12-10 20:21:17 följande:
    Man tager vad man haver ;)



    Japp

    Vägrar dock röstfiska även denna gång;)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    enola skrev 2013-12-11 10:18:32 följande:
    Så många fina bilder, så många fina ungar! Återigen inser jag att jag valde fel bild av de två jag valde mellan. Kan vi inte bara bortse från de två senaste temana och fortsätta på tema 6 direkt efter trean?

    Skämt åsido, så många duktiga fotografer det finns här. Har inte riktigt bestämt vilken som är min favorit, återkommer med det när jag har funderat lite till



    Känner samma.

    Fotar nästan aldrig mina barn. Var tvungen att bara ta en random:P
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    VictorVictoria skrev 2013-12-11 16:38:10 följande:

    jag har inga barn så det här var en svår kategori att rösta i . 

    Barn för mig är glada lekfulla barn fulla med bus,, energi och spring i benen.  Tyvärr ser jag inte det i dom här korten. 

    Många av dom platsar bättre i familjealbumet , många är rena porträttbilder och resten är arrangerat känns det som. 

    Jag saknar nån liten plutt som leker kuragömma i en kartong eller dansar kring en midsommarstång eller tonåringen som åker skateboard.  Alltså ögonblicksbilder. 

    Rent tekniskt finns det en hel del bra bilder men dom faller tyvärr för att dom känns som porträtt eller just arrangerade bilder. 

    Det är ju den finaste bilden vi ska rösta på och inte finaste barnet, det verkar som att det är bortglömt i den här kategorin. 

    Min röst föll på nr 1 för att den kändes minst tillkonstlad. 


    En riktig familjealbumsbild
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lillasmulan skrev 2013-12-11 21:29:02 följande:
    Varför skulle det vara olämpligt för ett barn att ägna sig åt estetiskt och musikalisk verksamhet? Vår kultur hade blivit väldigt fattig om barn inte intresserade sig för musik, konst, teater och litteratur.

    Varför skulle musik vara en sämre fritidssysselsättning än tex en sport? Man gör ju det man gillar och kämpar såklart för att man vill bli bra på det man älskar att göra. De som dessutom blir riktigt duktiga på sin grej, vad det än må vara, började i tidig ålder.



    Mina pojkar på 9 och 10 har aldrig varit intresserade av sport. De spelar fiol och cello. Äldsta började med fiol när han var 8. Fick dispens pga sitt enorma gehör.Kulturskolan vill att de går i trean här. Han lysssnar på Youtube och sen spelar han;)

    Och vi uppmuntrar och peppar förstås
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lillasmulan skrev 2013-12-11 21:44:07 följande:
    Sjukt häftigt med fiol och cello. Cello och saxofon är mina favoritinstrument (älskar jazz) men kan inte spela något själv. Jag är jätteimponerad av folk som är duktiga i musik. I den här familjen är alla tondöva =)

    Dock är vi väldigt konstnärliga och kreativa. Det är mycket måleri och pyssel istället.



    Har målat mycket genom åren. Gick så sent som i våras en grundkurs för att komma igång igen:)

    Min man är helt tondöv. Och inte estet alls.

    Barnen har nog fått lite från mig. Har spelat flera instrument(bland annat cello) och sjungit i kör i 8 år ca.
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    enola skrev 2013-12-12 10:38:26 följande:
    Precis!



    Hoppas på kategorin Djur;)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    enola skrev 2013-12-12 13:47:01 följande:
    Jag också. Där trooor jag att jag har valt rätt bild i alla fall Glad
    Vad bra

    Öppnade upp bilden i datorn för att korrigera lite och då ser jag att uppförstorad(typ helskärm) så är bilden inte skarp alls.....
    När den är FL-liten ser det bättre ut.
    Undrar hur mycket det syns. Den ser helt ok ut i mindre format
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Lady Gaga skrev 2013-12-12 14:24:55 följande:
    Har ni redan valt djurbild? Jag funderar fortfarande på vilken vild jag ska ha till Reflektionstemat  
    Men djurbilden kommer bli svår att välja. Jag har så många.
    Tror jag har en kandidat till reflektion. Inte säker än...
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 5. Barn