• Anonym (Flykting)

    Jag är flykting från ett land i Mellanöstern - fråga vad du vill.

    Jag har bott i Sverige rätt länge så jag är inte hundra om allt om kultur och div. i mitt födelseland, men jag svarar så gott jag kan.

    Lite kort bakgrundsfakta:

    - Jag är kvinna
    - Jag är "blatte"/"svartskalle"
    - Jag och familjen flydde från krig

    Det räcker så länge

  • Svar på tråden Jag är flykting från ett land i Mellanöstern - fråga vad du vill.
  • Anonym (Nyfiken Kille25)

    Sen undrar jag varför äldre människor från mellanöstern är så avoga till att lära sig svenska. När dom en förhoppning att kunna återvända till Iran och att det känns som om dom är här och hälsar på bara? Den känsla jag har fått är att främst äldre kvinnor inte vill lära sig svenska trots att detta är deras nya hemland och det är så mycket som skulle kunna underlätta i deras vardag om dom lärde sig svenska. 

  • Anonym (Flykting)
    Anonym (Nyfiken Kille25) skrev 2013-12-17 22:03:50 följande:
    Känner du dig som svenska eller iranska? Jag menar även om du är att betraktas som svenska med tanke på ditt medborgarskap så avslöjar ditt utseende ditt ursprung och blir orättvist bedömd utifrån det.
    Ojoj, det här den svåraste frågan av dem alla. Och jag får den ibland. Jag har anammat väldigt mycket från båda kulturerna helt ärligt. I mitt möte med många nyanlända känner jag mig ubersvensk, men i mitt möte med många svenskar känner jag mig som ett ufo (iranier)

    För många känns det helt konstigt att inte tillhöra endast en kultur då man anses vara rotlös. Men jag personligen känner att jag har flera rötter och jag har verkligen anammat de bästa tankesätten ur båda kulturerna och därmed fått ett mycket bredare perspektiv på livet. Förlåt om jag låter som en som överskattar sig själv, men för mig är det jätteenkelt att förstå hur och varför en svensk tänker och reagerar i olika situationer och tvärtom, hur en iranier tänker och reagerar i olika situationer. 
  • Anonym (Flykting)
    felix le chat skrev 2013-12-17 22:06:26 följande:
    Var är dom andra %% från ? Bergsturk ?Glad
    Hahaha! Nja, lite kanske. Min ena halva härstammar från en av de tolv shiitiska imamerna (sjunde imamen). Min andra halva är pers. Så jag är arabpers
  • Anonym (Nyfiken Kille25)

    Förlåt om jag manglar med frågor men det är sällan man får tillfälle att i lugn och ro fråga en tjej från mellanöstern


     


    Om du gifte dig med en kille som har ett vanligt svenskt efternamn, skulle du bara kunna ta det då eller skulle du också behålla ditt iranska efternamn?

  • Anonym (Flykting)
    Anonym (Nyfiken Kille25) skrev 2013-12-17 22:07:26 följande:
    Sen undrar jag varför äldre människor från mellanöstern är så avoga till att lära sig svenska. När dom en förhoppning att kunna återvända till Iran och att det känns som om dom är här och hälsar på bara? Den känsla jag har fått är att främst äldre kvinnor inte vill lära sig svenska trots att detta är deras nya hemland och det är så mycket som skulle kunna underlätta i deras vardag om dom lärde sig svenska. 
    De har svårt att lära sig språket och känner att de ändå inte kommer att ha användning av det eftersom de inte får jobb pga ålder. Så då använder de familj/vänner som kan svenska och som kan hjälpa dem i ärenden. Det är iaf den förklaringen jag får.

    Men håller med att det vore så mycket enklare om de lärde sig svenska. Det är en självklarhet.
  • Anonym (Flykting)
    Anonym (Nyfiken Kille25) skrev 2013-12-17 22:19:09 följande:

    Förlåt om jag manglar med frågor men det är sällan man får tillfälle att i lugn och ro fråga en tjej från mellanöstern


     


    Om du gifte dig med en kille som har ett vanligt svenskt efternamn, skulle du bara kunna ta det då eller skulle du också behålla ditt iranska efternamn?


    Fråga på du!

    Jag skulle behålla mitt iranska efternamn, men det har nog mer med min personliga känsla att inte vilja "tillhöra" en man att göra. Jag vet, skitkonstig tanke, men att helt ta mannens namn skulle göra att jag kände mig ägd av honom. (jag vet att mitt efternamn kommer från min pappa, men han är min pappa. heeeelt annan sak )
  • Hampe81

    Kul tråd och jag har många många frågor...vi kan börja med dessa:


    Vad jobbar du med?


    Dricker du alkohol?


    Äter du kött?


    Om man ser en snygg iransk tjej så är hon oftast i sällskap med sin familj eller syskon. Hur ska man som vanlig svensk kille, göra för att få till en date och kanske mer än så med en iranska?

  • felix le chat
    Anonym (Flykting) skrev 2013-12-17 22:17:31 följande:
    Hahaha! Nja, lite kanske. Min ena halva härstammar från en av de tolv shiitiska imamerna (sjunde imamen). Min andra halva är pers. Så jag är arabpers
    Hmm det finns 2 st 7:e imamer
    en ismailit och hans brooscha musa
    båda saudii
  • Anonym (Flykting)
    Hampe81 skrev 2013-12-17 22:28:18 följande:

    Kul tråd och jag har många många frågor...vi kan börja med dessa:


    Vad jobbar du med?


    Dricker du alkohol?


    Äter du kött?


    Om man ser en snygg iransk tjej så är hon oftast i sällskap med sin familj eller syskon. Hur ska man som vanlig svensk kille, göra för att få till en date och kanske mer än så med en iranska?


    Jag jobbar sen en tid tillbaka med flyktingar. (vill inte outa så mycket om det går bra)

    Ja, jag dricker men väldigt sällan!

    Jag äter kött ja (dumma mig).

    Hmm, är hon i sällskap med familjen så kanske det blir svårare att bara bryta sig in i gänget och stöta på henne Verkar som att du har råkat för en sådan situation där du har siktat en snygg tjej men känt att du inte kunnat ta kontakt. Eller?
    Om du har möjligheten att röra dig kring henne så gör det. Blir lättare att även hon uppmärksammar dig. Sen kan ni köra lite kroppsspråk på distans för att känna av läget. Blir det nån dejt så får du veta det ganska så direkt. 
  • Anonym (Flykting)
    felix le chat skrev 2013-12-17 22:35:02 följande:
    Hmm det finns 2 st 7:e imamer
    en ismailit och hans brooscha musa
    båda saudii
    Musa Kazem hette den som jag härstammar ifrån. Han var shiit (vet vad det låter som )
Svar på tråden Jag är flykting från ett land i Mellanöstern - fråga vad du vill.