• emsapemsa

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 10. Valfri Bild

    Vad spännande :) min röst hamnade på nr. 10. Enkel, fin komposition. Var tyvärr inte så många andra som föll mig i smaken, men nr 8 och 1 är fina, tycker om känslan i dom! Och barn går alltid hem hos mig..

  • emsapemsa
    Adelheid skrev 2013-12-27 21:55:10 följande:
    Nr 1 skulle jag aldrig rösta på, på grund av att jag anser att det är fel att använda sina barn i politiska manifestationer. För jag gissar att alla regnbågsfärgerna inte är där bara för att mamman gillar färgglatt..? Dessutom är fotot amatörmässigt Nr 2. Motivet är jättefint - fullt av kärlek och gemenskap mellan matte och hund - men hundens ansikte/ögon ligger i skugga. Det är inte bra Jag röstade på nr 3 - en underbar familjebild! Älskar att de svävar fritt i det vita. Klara färger och konturer. Annorlunda komposition - mycket roligare än när alla bara sitter bredvid varandra och ler och ser rakt in i kameran. Leksaken på golvet är pricken över i:et! Hur beställer man tid..? Nr 4. Alldeles för svårt att urskilja vad bilden föreställer. Jag ser en hund och så något annat djur väldigt oklart - ett får..? Nr 5. För modernistiskt för min smak, men tekniskt skickligt Nr 6. En mycket vacker bild i sig, men fotografen har gått alltför mycket loss med tillagd färg på molnen. Känns inte som ett foto längre Nr 7. Ganska fin bild i all enkelhet Nr 8. Gullig att spara i familjealbumet, men för vanligt motiv och för amatörmässig för en fototävling 9. Fin melankolisk höstbild. Älskar kompositionen! Detta är en bild som man kan drömma och fantisera till... hitta på en vacker och sorglig saga! Den här bilden skulle jag ha satt som nr två om man fick rösta på flera 10.  Vackert och suggestivt. Den här bilden, precis som nr 9, kan man släppa loss fantasin till, och drömma om t.ex. vart vägen leder... Lite sagomystisk med diset och träden som blir mindre och mindre och försvinner i fjärran 11. Jo det finns tekniska finesser här, i att låta de karusellåkande barnen bli enbart silhuetter mot den nedgående solen... Men tilltalar mig inte så mycket ändå 12. En amatörmässig bild som mest är intressant för mannen på bilden och hans fru (?) fotografen 13. Onekligen fina färger - men vad föreställer den..? Ljusslingor i ett vinglas..? I så fall alltför arrangerat och konstgjort motiv för min smak 14 och 15: båda fina naturbilder i all enkelhet, men motiven är alltför vanliga om fotona inte antingen är enastående vackra eller tillför något nytt. Vilket de här inte är/gör

    Åh, tackar!! :)
  • emsapemsa
    påläst skrev 2013-12-27 21:19:40 följande:
    Röstade på nr 3 och blev förvånad över att den inte fått fler röster. En skicklig bild tycker jag, bra fångat och kul med en studiobild som inte är uppstyltad. Gillar verkligen att det lilla barnet kollar in i kameran. Mitt andrahandsval är nr 10. Snygg bild! Skulle passa som tavla på ex Ikea. Bra komposition även om jag tror den hade blivit mer effektfull med vidvinkel. Nr 1 är en fin bild, men den hade varit bättre med en renare bakgrund alt kortare skärpedjup. Nr 6 är en häftig bild. Får nästan känslan av en HDR-bild. Nr 8 har ett fint ljus och ett härligt ögonblick. Tycker den är lite för matt och den hade behövt lite mer sting! Nr 15 har ett härligt ljus. Men jag tror den hade blivit mer effektfull med lite mindre förgrund och längre slutartid så att vattnet varit mjukare. Fin reflektion i nr 14, men lite för tråkig och matt för min smak. Nr 11, bra fångat med tanke på mörkret! Men tänker att den kanske hade blivit mer effektfull med lite rörelseoskärpa. Nr 7 behöver ett kortare skärpedjup. En justering i ljus/kontrast och färger skulle även behövas. Nu blir den tyvärr tråkig. Så, nu orkar har inte skriva mer :) det har varit kul att följa er i den här tävlingen! Hoppas på en värdig vinnare! /Påläst, fotonörd i snart 30 år

    Tack! Och jag håller med i mycket, som vanligt :)
  • emsapemsa
    Yellowkind skrev 2013-12-31 10:46:21 följande:
    Jag måste säga att för att vara en kategori med valfri bild så är jag besviken. Här har alla haft chansen att briljera med just DEN bilden. Men det ser snarare ut som att man kastat in en bild vilken som helst för att det är sista kategorin. Dom flesta platsar i familjealbumet och är inte särskilt upphetsande eller uppseendeväckande.  Dom som vet med sig att dom har lågt antal röster borde ha kunnat tänka till lite inför denna deltävliing men det känns som att folk har gett upp?  Var mycket mera wow-faktor i tidigare moment. Min röst hamnade på nr 12 för den bilden hade ändå ett stänk av lite humor i den. En strandraggare med ölmage o tatuering, det var faktiskt roligt!   En bild som fått oförtjänt få röster.  Den är rolig och bra. 

    Tyvärr så är just din röst något som gör att man ger upp lite. Jag hoppas på en jury nästa år, då kanske man kan få lite mer credd för fotoskicklighet :) det är ändå en tävling i årets bästa fotograf, inte den som tar "roligast" bilder. För mig så ska en bild vara skicklig både känslomässigt och tekniskt.
  • emsapemsa
    emsapemsa skrev 2014-01-01 21:58:40 följande:
    Tyvärr så är just din röst något som gör att man ger upp lite. Jag hoppas på en jury nästa år, då kanske man kan få lite mer credd för fotoskicklighet :) det är ändå en tävling i årets bästa fotograf, inte den som tar "roligast" bilder. För mig så ska en bild vara skicklig både känslomässigt och tekniskt.

    Ska tillägga att jag tycker att många bra bilder har fått förtjänt med röster! Speciellt sedan "röstfiskaren" slutade ;)
  • emsapemsa
    enola skrev 2014-01-02 10:49:57 följande:
    Precis! Får bara hoppas att rösterna h*n skrapade ihop i de tre första inte räcker till seger. För h*n är väl fortfarande kvar i tävlingen?

    Det får vi hoppas :) men jag tror att hen är kvar fortfarande!
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 10. Valfri Bild