• Sagolina

    Vi som har ett tydligt sparmål för 2014

    Fortsätter sparandet till bröllopet, men nu med ett faktiskt slutdatum, så nu måste målet nås!

    Sagolina Bröllop (30aug-14) mål: 4000euro


  • Sagolina
    Känns skönt att börja med 40% av det vi behöver få ihopsparat. Det är lite osäkert hur vår ekonomi kommer se ut nu under våren, eftersom sambon kanske börjar studera och jag är föräldraledig, så söker nu alla möjliga knep att sänka kostnaderna för bröllopet lite. Blir en hel del pysslande under våren och så ska jag odla blommor själv. Hoppas på att endast behöva köpa brudbuketten:) Men 4000euro ska vi nog klara oss på, målet är att hamna någonstans kring 3500.

    Har någon här tips på vad jag/vi kan tänka på för att sänka våra kostnader lite?
     
    Neelah
    Lösa huslånet (50 000 kr) 20 036 kr
    Sagolina
    Bröllop (30aug-14 mål: 4000euro)
    1650euro
  • Sagolina
    Tablettask skrev 2013-12-30 08:55:52 följande:
    Vad kul med bröllop, vi gifte oss förra året. Det vi lade pengar på var: min ring (fast vi handlade den med en 25% kupong, så den blev 7000 kr billigare) och middagen: 20 personer åt trerätters på fin restaurang (~20000 kr). I övrigt köpte min man en kostym som kommer återanvändas och jag hade en grön klänning. Blommorna köpte jag inte som brudbukett, utan en liten rund bukett som jag fick bygga om lite, champagne hade vi med oss till utanför vigsellokalen och min frisör fixade en uppsättning. Det vi dessutom kunde sparat in var hotellnatt efter bröllopet, vi var så trötta så vi kunde lika gärna åkt hem.. Det gick även en del pengar på taxi då vi fraktade gästerna till restaurangen i taxi (förbeställd taxi=fast pris). 

    Jag vill ha en ganska enkel ring, men ändå landar den på runt 500euro. Vi har ratat restaurang/catering, då vi blir runt 75pers, så det skulle bli jättedyrt. Istället blir det enkla buffeträtter som kan förberedas och göras med hjälp av släkt och vänner.
    För mig är det klänningen som är något jag hoppas på att hitta billigt, kanske någon sida på nätet?

    Bröllopsnatten tror jag nog att vi sover hemma, om inte någon vill ge övernattning någon annanstans som present. Känns som du säger som något onödigt...
  • Sagolina

    Sambon fick extra pengar från att han var föräldraledig i augusti, så de åkte genast in på sparkontona. 370euro fick gå till bröllossparandet. Nu vet vi dock inte hur det blir de närmaste månaderna, eftersom sambon börjar studera och det är inte ännu säkert hur ,mycket pengar vi får in. Skönt att vara mera n halvvägs i alla fall!

    Caneya
     Min del kontantinsats hus + buffert (250 000 kr + 50 000 kr) 252 954 kr + 11 131 kr 
    Carpediem1 kontantinsats samt buffert (280 000) 120 000kr
    Familjen Fri Amortera ned huslånet (180 000) 0 kr. 
    Gbgumman resa sommaren 2014 (60000-80000kr) 41000kr
    Katitzi Resa vintern 2014 (90 000- 120 000kr) 47 000 kr
    Leiapp renovering (60 000 kr) 0 kr Linthe Buffert (25000) 1000 kr
    Neelah Lösa huslånet (50 000 kr) 20 036 kr 
    Resemamma13 Renoveringsbudget och buffert (210 000) 65 000
    Sagolina
     Bröllop (30aug-14 mål: 4000euro) 2020euro  '
    Skepparen (125 000) för båtandel 30 000 kr 
    Tablettask Inredning till huset (30 000 kr) 16 000 kr


  • Sagolina

    Har någon annan problem med att kopiera vår lista? För mig fungerar det inte alls idag, så kan inte uppdatera just nu.

    I alla fall ligger vi nu på 2395euro. Mycket nöjd med det, men nu har jag ingen aning om vad vi får i februari. Tror inte det blir något sparat alls...


  • Sagolina

    Här går det inte bra med sparandet just nu.. sambon började studera i januari och han har inte ännu fått några pengar för det. Långa handläggningstider tydligen...

    Men det borde ju komma en större klumpsumma snart, så får vi lägga undan lite.

    På positiva sidan blev jag glatt överraskad när jag igår kollade mina privata besparingar. Hade inte kollat dem på ett halvt år och de hade ökat med lite på 1000euro! Toppen då vi planerar att renovera hallen under våren/sommaren.


  • Sagolina

    3,5 månader sen sambon började studera och ännu inget utbetalt... massa som måste redas ut då han tidigare haft företag, sitter i en stytrlse mm, men ändå tycker jag att de borde börja ha koll på läget( speciellt med tanke på att han redan en gång besvarat de frågor han fick för två veckor sedan. ). Blir inget sparat för tillfället,utan istället använder vi av bufferten, men det är ju sånt här den är till för. Och snart måst sambons pengar komma och då kommer det ju allt han har rätt till sen mitten av januari.


  • Sagolina

    Här går det inte heller framåt alls... Vi väntar fortfarande på att sambon ska få sina pengar för allt från mitten av januari till idag. Om inte beslutet kommer i denna vecka måste han kolla varför det dröjer, för det ska inte ta längre än 3 månader egentligen...

    Använder bufferten just nu, men bröllopssparet har vi kunnat låta bli än så länge. Hoppas läget snart ändrar, för bufferten har redan krympt med 1/3...


  • Sagolina

    Vi klarade nästan vårt sparmål. Blev att använda lite av mina egna besparingar, men det var jag beredd på. Däremot har vårt buffertkonto för huset och bilen minskat kraftigt. Försöker att alltid hålla dem på 5000euro, men vi har inte haft möjlighet att fylla på dem och betalt olja för vintern och bilens försäkring+nya sommardäck, så nu ligger det på 3300euro (6500euro på våren...) och snart kommer försäkringen på huset, som också ska betalas från detta konto.

    Nu blir det att försöka få undan några hundralappar varje månad och sen flytta över hela skatteåterbäringen (kommer i december), för att bygga upp bufferten igen. Har som mål att ligga på 6000euro innan året är slut.


  • Sagolina
    Tacksamt skrev 2014-09-02 15:58:31 följande:

    Euro????


    Tacksamt skrev 2014-09-02 16:30:10 följande:

    Ja det vet jag,bor ni inte i sverige??


    Bor i Finland, så jo, euro.

    Det är ganska många på detta forum som inte bor i Sverige. Jag har i alla fall "träffat på" personer från Frankrike, England, USA, Norge och Danmark.
  • Sagolina

    Bröllopet är förbi och allting är betalt. Gick inom budgeten, men andra kostnader för hösten har rusat iväg, så vårt sparkonto har nått en ny bottennotering.... Får i alla fall vara glad att vi har besparingar att använda då det krisar!

    Årets två sista månader ska vi försöka få in lite på sparkontot igen och samtidigt organisera om lite i ekonomin, för att (förhoppningsvis) inte drabbas av likadana perioder i fortsättningen, då pengarna bara är försvunna . Visserligen har vi haft rekordlåga inkomster i augusti september och samtidigt flera stora utgifter, men sådant måste vi planera bättre för i fortsättningen. Som tur får vi c. 2000euro i skatteåterbäring i början av december, så det hjälper ju en hel del!

    När vi har landat på fötterna ordentligt, hoppas på att vara där när nya året anländer, ska vi börja spara till större bil. En liten yaris blir aningen trångt med två barn...


  • Sagolina

    Har börjat fundera på sparmål för nästa år.
    Eftersom mannen jobbar deltid och jag är hemma med barn hela nästa år också, så finns det inte hur mycket som helst att spara.

    Tror det blir 4poster för nästa år(eller ja, startar redan nu i december med vad vi kan få undan då), då alla utom en är nödvändiga.

    1. Ny bil: En liten Yaris med två barn kommer inte fungera länge. Hoppas på att klara 3månader, så har vi lite tid att spara pengar. Min mamma har lovat att låna med 0%ränta en del, men vi borde i alla fall få ihop 4000euro till april-maj. Kickstartas med 800euro från skatteåterbäringen.

    2. Renovering: Behöver byta ytterdörr och verandans dörr, för att minska på draget. Hallen är inte fixad på 30år, så där behöver vi byta golv, lägga in golvvärme istället för batteri och sen "småputs" som nya tapeter och nya garderober. Har som mål att få ihop 1000euro till denna post. 100euro från skatteåterbäringen.

    3. Buffert: Har minskat kraftigt senaste året då jag varit hemma med barn, mannen studerade i ett halvår innan han började jobba deltid+ studier och så ordnade vi vårt bröllop under samma tid. Ligger nu på 1300euro och målet är att komma tillbaka till runt 5000euro, men det får nog ta längre än 2015. Fylls på med 700euro från skatteåterbäringen.

    4. Trädgård: Bygga pergola över terrassen vi gjorde i år. Bygga några odlingslådor, "hus" till soptunnan och köpa några fruktträd. 1000euro som mål. 100euro från skatteåterbäringen.

    Känns skönt att starta med skatteåterbäringen som kommer första veckan i december. Sen är målet att få undan minst 500euro/månad, men det är ju egentligen för lite för att ens klara bil-målet i tid...a


Svar på tråden Vi som har ett tydligt sparmål för 2014