• Narnia

    Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

    Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

  • Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • Meme 80

    Hej på er! Jag är lite för sent ute för att passa in i denna grupp, har precis plussat och räknar att BF blir runt 20 oktober :) Har två små barn på 2 och 4 år redan. Men känns lika pirrigt och spännande och underbart ändå! Lycka till allihopa! 

  • verkri

    Vad kul med fler septemberbarn! Och att vi  verkar vara ett gäng från S-byn också :)
    Fikaträff den 9:e kan jag som det ser ut nu vara med på!

    Sen ett litet tips till er som delar mitt bh problem. Har varit runt och kikat på alla affärer som säljer underkläder, men utbudet har varit väääldigt fattigt, visst finns det modeller upp till halva alfabetet, men hur snygga på en skala är dessa!? Och lägga ner flera hundra spänn på en bh man kommer kunna ha en kort period känns inte heller aktuellt!
    Nåja nu till tipset.....var på Kapp Ahl idag och såg till min stora förvåning att fifty shades of grey kollektionen finns i stora storlekar, i flera SNYGGA och rejäla modeller. Dessutom har dom ett Alla hjärtans dag erbjudande så man får köpa en bh och ett par trosor för 250 spänn! Helt klart överkomligt :)

    För övrigt så har det inte hänt så mkt. Har inte mått illa alls och kan inte riktigt än ta ordet gravid i min mun. Jag förklarar min uppsvällda mage och miljarders toabesök med att jag har en inneboende jordgubbe i magen, varför jag inte kan säga att jag väntar barn eller är gravid vet jag inte...tror nog inte riktigt på att det växer någon där inne i magen-måste ha bevis på att det verkligen är så

    Tröttheten har börjat ge med sej lite, nu sover jag inte lunchlur och middaslur längre. Magen är dock vääääldigt trög och kommer inte i håg när jag senast fick, (ursäkta mitt språk :P) skita riktigt ordentligt, och ärligt talat känns det som att man får ta i för kung och fosterland och nära på hjärnblödning för att klämma ut en liten harlort. 
    Och inte fasen känner jag den där gravid glowen heller, känner mej som en uppblåst elefant, håret är risigt och ansiktet ser mer ut som ett tvättbjörnsface än som ett lyckligt-blivande-mamma-face

    Nä nu känner jag att jag låter som en riktigt bitter sur kärring så bäst jag slutar beklaga mej och gör nått vettigt istället! 
    Men nu har jag iaf lämnat en liten uppdatering och hoppas på era fulla sympatier :D haha

  • September2014

    Tack för uppdateringen verkri, känner igen mig i det du skriver! Alla andra verkar må illa o känna av graviditeten väldigt mycket men själv känns de inte alls, förutom svälld mage och ful i håret :p

  • Mosie
    Meme 80 skrev 2014-02-13 19:35:19 följande:
    Hej på er! Jag är lite för sent ute för att passa in i denna grupp, har precis plussat och räknar att BF blir runt 20 oktober :) Har två små barn på 2 och 4 år redan. Men känns lika pirrigt och spännande och underbart ändå! Lycka till allihopa! 

    Aldrig att du är för sent ute :) Välkommen.
    Ninai skrev 2014-02-12 16:32:45 följande:

    Hur har ni andra det med sammandragningar och/eller foglossning?


    Jag har känningar av bäggedera och känner mig ärligt talat lite less idag.
    Sonen kom ju som jag skrivit innan i vecka 31+0, hade sammandragningar från vecka 11 plus att han låg långt ner och med huvudet neråt från typ vecka 24. Sammandragningar ska ju inte vara nån fara så länge de inte gör ont och det gör de väl inte direkt men jag skulle inte vilja påstå att de gjorde ont med sonen heller...

    Mina sammandragningar kan likaväl komma i aktivitet som i vila, nu i denna graviditet känner jag mer av dem i aktivitet dock. Sen har jag även börjat känna av foglossning vilket jag INTE hade med sonen så nu har jag ibland svårt att avgöra vad som är vad, hela bäckenet och nedre delen av magen kan liksom göra lite småont till och från. Suck!

    Jag är van vid att vara väldigt aktiv med hundar, hästar och löpning så att redan nu i vecka 17 tvingas dra ner på aktiviteten känns hårt och deppigt..

    Har RUL på måndag och hoppas då få svar om allt ser bra ut och sen får jag väl ta en vecka i taget antar jag...


    Ursäkta tråkigt inlägg... SkämsRynkar på näsan


    Jag kände av foglossningen tidigt med barn #2 och denna har jag haft det sen v9 ungefär, just nu känns det okej, men man har ju vankat som en anka i flera veckor och det känns som om man har fått en yxa inslagen mitt i blygdbenet som en kil, skitskönt inte. Sammandragningar hade jag nog inte alls med #1 och knappt med #2, men med denna har jag det mest hela tiden känns det som, jag hoppas på att det kanske betyder att denna förossning blir lite enklare än dem andra, man kan ju alltid hoppas. Jag har en personlig sjukgymnast som jag kan gå till om det är mycket problem (min syster) och hon har hjälpt mig mycket med att just få in rätt kroppsställning för att avlasta så mycket som möjligt, det blir ju att man börjar svanka mycket när man är gravid annars och det kan göra foglossningen ännu värre.


  • L M B

    Hej Alla

    Har följt er ett tag men väntat med att kommentera. Har också BF i september. Vi blir några stycken som lär träffas på BB. :)

    25:e April, Mosie, 32 år, 3:e barnet
    4:e Maj, Heelleennaa, 28 år, 1:a barnet 
    5e Maj, 1980längtar, 33 år 2:a barnet
    11:e Maj, Emmute, 26 år, 1:a barnet
    12:e juni, rosii, 25 år, 2:a barnet
    25:e juni, Jekkaliten 33 år, 2:a barnet
    28:e juni, Tinzu 26 år, 1:a barnet
    1:a Juli, Jempiz 29 år, 1:a barnet
    25 juli, Ninai 32 år, 2:a barnet 
    7 augusti, råneåtjej85, 2:a barnet
    21:a Augusti, Narnia, 35 år, 1:a barnet (IVF)
    25:e Augusti, Perniha, 28 år, 2:a barnet 
    1:a September, Lorelei93, 30 år, 1:a barnet
    2:a September, L M B, 36 år, 1:a barnet
    3:e September, E80, 30 år, 3:e barnet
    15:e September, September2014, 28 år, 1:a barnet
    19:e September, Verkri 31år, 1:a barnet


    Angående BHar var jag in på Berlins idag och fyndade 3st på 70% rea. De var lite stor men funkar nu och ett tag till. De hade bra med strl, jag har själv F. Så skynda innan det tar slut.

  • 10barn

    Hej på er, hittade just denna tråd. Kul. Själv har jag bf i augusti och har många barn. Såg att det fanns en inplanerad träff i mars. Verkar finnas många gravida i Luleå just nu, dock är jag lite udda som vanligt med stor familj;)

  • liljah33

    hejhej!

    Jag bor i Luleå och har bf 9/7 :)


    Har en fråga, vet någon vart man vänder sig för göra ett ultraljud i 3d? Hasslers gör bara till v.12 och jag är ju i v.20. Jag hade gärna velat se barnet i 3D och även om man kunde se könet tydligare. Någon som vet?

  • Meme 80
    liljah33 skrev 2014-02-14 21:13:52 följande:

    hejhej!

    Jag bor i Luleå och har bf 9/7 :)


    Har en fråga, vet någon vart man vänder sig för göra ett ultraljud i 3d? Hasslers gör bara till v.12 och jag är ju i v.20. Jag hade gärna velat se barnet i 3D och även om man kunde se könet tydligare. Någon som vet?



    Har tyvärr inget svar på din fråga, men menar du att man kan göra tidigt UL hos Hasslers med andra ord? Eller är det bara om man speciella skäl? Jag är relativt  nyinflyttad i stan och har förstått det som om det inte finns ngt ställe där man kan göra VUL (och inte heller NUPP/KUB) i hela Norrbotten. Så konstigt!?! Om det nu stämmer...

    Undrar även om ni i denna tråd har någon åsikt om eller kan rekommendera ett bra MCV i stan? Kan man gå privat hos Doktorerna Hassler? Många frågor :)
    Mosie skrev 2014-02-14 12:58:03 följande:

    Aldrig att du är för sent ute :) Välkommen.


    och Tack Mosie :)
  • Narnia

    Verkri: haha! Du skrev så roligt (och så igenkännande) att jag var tvungen att läsa ditt inlägg högt för min sambo! :D

    Välkomna alla nya!!! :)

    Nu har vi berättat för alla så det känns helt fantastiskt!!! Det blir så mycket verkligare plötsligt!

    Nu ska vi fortsätta mysa på här! Ha en fortsatt trevlig helg allihopa! :)

  • min lilla groda
    25:e April, Mosie, 32 år, 3:e barnet
    4:e Maj, Heelleennaa, 28 år, 1:a barnet 
    5e Maj, 1980längtar, 33 år 2:a barnet
    11:e Maj, Emmute, 26 år, 1:a barnet
    12:e juni, rosii, 25 år, 2:a barnet
    25:e juni, Jekkaliten 33 år, 2:a barnet
    28:e juni, Tinzu 26 år, 1:a barnet
    1:a Juli, Jempiz 29 år, 1:a barnet
    22:a Juli, Min lilla groda, 2:a barnet
    25 juli, Ninai 32 år, 2:a barnet 
    7 augusti, råneåtjej85, 2:a barnet
    21:a Augusti, Narnia, 35 år, 1:a barnet (IVF)
    25:e Augusti, Perniha, 28 år, 2:a barnet 
    1:a September, Lorelei93, 30 år, 1:a barnet
    2:a September, L M B, 36 år, 1:a barnet
    3:e September, E80, 30 år, 3:e barnet
    15:e September, September2014, 28 år, 1:a barnet
    19:e September, Verkri 31år, 1:a barnet


    Hej alla!
    Så roligt med en Luleåtråd och att vi är så många som ska ha barn under sommaren och månaderna därikring. 

    Jag är 32 år och vi väntar vårt andra barn 22 juli enligt de tidiga VUL vi gjort pga förhöjd risk för utomkvedshavandeskap och att vi haft flera missfall. Vi blev tillbakaflyttade en vecka. Det här är vår sjätte graviditet, två före vår nu fem år gamla flicka och det här är den tredje efter henne. Vi har gått igenom missfall, utomkvedshavandeskap och IVF:er Och nu i vecka 18 har jag äntligen slutat känna att jag ljuger när jag säger att vi ska ha barn till sommaren. Jag har egentligen inte varit så orolig men haft svårt att ta in att det här inte bara är en fantastisk dröm som kommer att ta slut.
    Så det är lite om vår resa,

    Jag följer gärna med och fikar den 9:de mars.
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014