• Fru Mamma

    NYÅRSLÖFTE: Gå ner i vikt!

    Hallå, hallå där ute!

    Var med i en tråd förra våren, och gick ner det jag hade tänkt (från 88 till 75) under de 8 veckorna den tråden levde, men är nu tillbaka på startvikten på grund av depressioner under hela hösten och vintern samt på grund av bristande självdisciplin och ett "jag duger ändå inte till någonting"-tänk.

    Jag började räkna kalorier igen 1/1, och har hittills gått ner från 88,3 till 85,4, och planerar att ta mig ner till 65 innan året är slut, min målvikt är egentligen 50, men just nu nöjer jag mig med tanken på att avsluta året med att kunna säga "jag ligger som normalviktig enligt BMI)

    Jag ska gå ner genom att räkna kalorier (äta mindre, röra mig mer, skippa choklad och chips och såvidare).

    Jag är för övrigt 24 år och 163 cm lång.

    Någon som vill haka på och följas åt?
    Jag tänkte mig något i stil med den tråden jag var med i i våras, invägning en gång/vecka samt att man lämnar uppdateringar när man har tid och möjlighet, eller när man behöver skrika ur sig lite frustration.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 20:02
    Okej, då kör vi lite sammanställning här nu då :)

    Namn. Startvikt. Målvikt

    Fru Mamma. 88,8. 65

    Sale. 72(?) 65

    Hjärtemamma. 95,7. 65

    Shibby 78. 81. 65

    Pirum. 78. 54

    Plopps. 81. 68

    Ijah. 70(?). 58

    Candy 78. 78. 60

    Lurifixen. 88. 60

    Demons. 83. 65

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 20:04
    Fru Anell. 65. 55

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-08 13:41
    Edit!!!!
    *hjärtemamma. 74,7. 65

  • Svar på tråden NYÅRSLÖFTE: Gå ner i vikt!
  • Sale

    Ett tips som kan vara motiverande är att inte kalla det för nyårslöfte. Ett nyårslöfte är något som är väldigt lätt att strunta i för det är ju ändå "bara" ett nyårslöfte. Använd istället personligt mål - då är det du som styr och ingen annan. Det fungerar i alla fall för mig. Själv är jag ständigt i jakt på att gå ner några kilo - vilket är ganska frustrerande för vågen står still eller går uppåt. Jag tränar normalt 5 dagar i veckan (cirka 7-8 pass) och äter hyggligt bra i alla fall men icke... Nu har jag i alla fall insett att det inte fungerar och jag behöver göra något ytterligare för att vågen ska visa mindre.

    Mitt mål är i alla fall att gå ner 10 % av min kroppsvikt till att börja med, då blir min målvikt 65 kg (egentligen inte nöjd där heller men jag har tänkt som dig och börjar någonstans i alla fall). Är 28 år och 160 cm lång.

    Vad är ditt upplägg?

  • Fru Mamma
    Sale skrev 2014-01-05 20:03:17 följande:

    Ett tips som kan vara motiverande är att inte kalla det för nyårslöfte. Ett nyårslöfte är något som är väldigt lätt att strunta i för det är ju ändå "bara" ett nyårslöfte. Använd istället personligt mål - då är det du som styr och ingen annan. Det fungerar i alla fall för mig. Själv är jag ständigt i jakt på att gå ner några kilo - vilket är ganska frustrerande för vågen står still eller går uppåt. Jag tränar normalt 5 dagar i veckan (cirka 7-8 pass) och äter hyggligt bra i alla fall men icke... Nu har jag i alla fall insett att det inte fungerar och jag behöver göra något ytterligare för att vågen ska visa mindre.

    Mitt mål är i alla fall att gå ner 10 % av min kroppsvikt till att börja med, då blir min målvikt 65 kg (egentligen inte nöjd där heller men jag har tänkt som dig och börjar någonstans i alla fall). Är 28 år och 160 cm lång.

    Vad är ditt upplägg?


    Mitt upplägg till en början är, som sagt, att räkna kalorier, dra ner på sötsaker och röra mer på mig.

    Tanken är att så småningom ha ett (någorlunda) fast träningsschema, men eftersom jag kämpar mot en ganska djup depression samtidigt, så tar jag träningen lite efter vad jag känner att jag klarar just nu.

    Den här veckan har det till exempel inte blivit mer än en entimmespromenad, trots att jag från början hade tre sådana som mål denna veckan.

    Veckan som kommer har jag samma mål, tre entimmespromenader, men det beror ju på dagsform, om jag "klarar" det, eller om jag inte klarar det.

    Steg ett för min del är att låta bli att trycka i mig en massa ätbara saker från det att jag går upp, tills jag går och lägger mig, alltså räknar jag kalorier, med hjälp av lifesum (som förut hette shapeup). Gjorde för ett tag sedan en uträkning om hur mitt kaloriintag ser ut när jag äter vad jag vill, och det var fruktansvärt, slutade registrera vad jag åt runt 15-tiden (för det var verkligen HEMSKT att se) och hade då tryckt i mig runt 4500 kalorier, så det är ju inte konstigt att jag går upp i vikt när jag äter vad jag vill.

    Och jag känner att för min del så är det faktiskt ganska inspirerande att kalla det för nyårslöfte, kanske för att jag aldrig avgett något nyårslöfte förut, men det är ju inget som säger att man inte kan ändra åsikt senare... Vet du om det går att ändra rubriken såhär i efterhand?
  • hjärtemamma

    Jag var också med i den tråden i våras och den gav mig väldigt mycket och jag kämpade på. Tyvärr när alla försvann från tråden tappade jag motivationen och gav upp. Men nu jäkla så måste jag lyckas. Jag har fått lite tips från en som tränar en hel del och vill bli PT så hon ser mig som sin testdocka. Jag kommer köra igång på tisdag när vardagen drar igång igen.

  • Shibby 78

    Jag hänger gärna på med, ska ner från 81 till minst 65 har jag tänkt. Är 163 lång. Kommer satsa på en kolhydrat"fri" kost enligt Dukandieten samt träning Känner mig peppad och har kört första gången idag. Imorgon ska jag på gymmet första gången och köra ett step-pass. Har väldigt lätt för att gå upp i vikt så motion är nog a och o för mig för att klara gå ner samt hålla en framtida lägre vikt. Ska väga mig varje fredag och tisdagmorgon för att få kontroll över helgernas syndande med


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • Fru Mamma
    hjärtemamma skrev 2014-01-05 21:05:20 följande:

    Jag var också med i den tråden i våras och den gav mig väldigt mycket och jag kämpade på. Tyvärr när alla försvann från tråden tappade jag motivationen och gav upp. Men nu jäkla så måste jag lyckas. Jag har fått lite tips från en som tränar en hel del och vill bli PT så hon ser mig som sin testdocka. Jag kommer köra igång på tisdag när vardagen drar igång igen.


    Ja, alla försvann så himla beskedligt... Även jag, måste ju erkännas.

    Åh, vad härligt att vara "testdocka" på det sättet! Shit, det skulle en annan behöva också :P

    Hur ser dina planer ut denna gång?
  • Fru Mamma
    Shibby 78 skrev 2014-01-05 21:12:29 följande:

    Jag hänger gärna på med, ska ner från 81 till minst 65 har jag tänkt. Är 163 lång. Kommer satsa på en kolhydrat"fri" kost enligt Dukandieten samt träning smile1.gif Känner mig peppad och har kört första gången idag. Imorgon ska jag på gymmet första gången och köra ett step-pass. Har väldigt lätt för att gå upp i vikt så motion är nog a och o för mig för att klara gå ner samt hålla en framtida lägre vikt. Ska väga mig varje fredag och tisdagmorgon för att få kontroll över helgernas syndande med smile1.gif


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
    Du är så välkommen! Ju fler som kämpar och peppar tillsammans, desto bättre! Det blir ju oerhört motiverande (iallafall för mig) när man ser att "alla andra" lyckas.

    Jag har också väldigt lätt att gå upp i vikt, men ja, min uträkning på hur många kalorier jag trycker i mig när jag har en "vanlig dag" förklarade ju varför, så i mitt fall är det just ätandet som måste hejdas! Annars kommer jag kunna kvala in i rekordböckerna om ett par år, som världens fetaste kvinna... Och det är jag INTE så sugen på ;)
  • Shibby 78

    Ja, samma här! Min allra största svaghet är för stora portioner, gärna massa sås och gratänger, samt goda viner eller öl till. Blir alldeles för mycket. Unnar mig gärna torsdag-söndag har jag insett och måndagarna äts resterna upp. Ger bara 2 bra dagar i veckan av 7 så jag måste verkligen bryta mitt beteende och dåliga vanor. Har pinnsmala barn och en man som kan äta precis vad som helst utan att öka ett gram, orättvist. Tänk om man hade det så


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • Sale

    Jag har en bok som heter "Hjärnkoll på vikten" ( www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/ ) som jag har läst ett par vändor och ska till att läsa den igen för inspiration. Har för mig att det står i den att det gäller att identifiera de svaga platserna, dvs. de där man lätt faller för suget och helt enkelt undvika dem.

    Ett exempel för mig är att jag vet att när jag månadshandlar mat, vilket jag gör efter jobbet en gång i månaden:
    1. Ibland slinker något som inte står på listan ner för att jag har fått för mig att "det här blir bra". Behöver inte nödvändigt vara godis utan kan vara annat "trams" som typ mandelmjölk, hälso-teer etc. (jag äter inte speciellt mycket godis, som exempel så äter vi typ 2 påsar ostbågar tillsammans jag och min man på en månad. Min man däremot är en riktig godisgris men han står för sitt eget godisinköp och jag äter inte det han köper. Han frågar dock ibland om han kan ha sitt godis i köksskåpet eller om han ska ta bort det men eftersom jag inte äter det gör det mig ingen skillnad).
    2. När jag har handlat klart så finns det lägligt ett McD utanför där det går snabbt att få en cheesburgare, eftersom man då är så hungrig att man inte vet var man ska ta vägen.
    3. Sen är risken för "hämtmat" den dagen ganska stor eftersom jag kommer hem senare än normalt och det är snabbt och enkelt...
    Åtgärder:
    1. Äter något lite mer matigt innan jag går från jobbet.
    2. När jag passerat kassan är det bara att fortsätta att gå till bilen och inte fundera mer på det. Bara GÅ!
    3. Makens tur att laga mat dessa dagar. Jag ringer när jag är på väg hem från affären så att han hinner börja.

    Jag är lite sugen på att köpa den andra boken "Hjärnkoll på maten" ( www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/ ) där de skriver hur man undviker att hamna i snabbmatsträsket. Någon som har läst den? Var den bra?

  • hjärtemamma
    Fru Mamma skrev 2014-01-05 21:19:03 följande:
    Ja, alla försvann så himla beskedligt... Även jag, måste ju erkännas. Åh, vad härligt att vara "testdocka" på det sättet! Shit, det skulle en annan behöva också :P Hur ser dina planer ut denna gång?

    Först och främst måste jag börja tro mer på mig själv, jag vet att jag kan klara detta även om det kommer bli motigt emellanåt. Nu när jag dessutom har någon som håller ögonen på mig vill jag inte göra henne besviken, även om det är för min skull jag gör det. Jag är så dålig på att ta hand om mig själv i alla avseenden. Jag ska göra fyra pw innan frukost i veckan, vilket innebär att jag måste stiga upp 4.45 för att hinna. Sen ska jag få in tre träningspass i veckan. Jag måste äta fem mål om dagen, med vissa restriktioner. Men Framförallt skippa godiset och läsken till att börja med och senare ha en ätardag i veckan då jag får äta lite godis. Måste även börja planera maten så att vi inte hamnar i snabbmatsträsket, det är lätt hänt.
Svar på tråden NYÅRSLÖFTE: Gå ner i vikt!