• Fredo

    Preskiptionstiden för sexövergrepp på barn.

    På nyheterna igår så kunde de berätta att Socialdemokraterna efterlyser en lagändring på att preskiptionstiden för sexuella övergrepp mot barn tas bort helt. Ni kan se klippet här: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/s-vill-ta-bort-preskriptionstiden-f%C3%B6r-sex%C3%B6vergrepp-mot-barn-2518882

    M
    in fråga är bara då jag är dåligt insatt, borde inte alla partier vara med på detta? Det är helt sjukt att år 2014 så har en sådan lag inte ännu ändrats, kan förstå att det är ett stort arbete med att ändra en lag, men snälla rara! Detta borde ha ändrats för längesen! 

    Runt om i världen så borde det ske en förändring, då trafficking fortfarande verkar vara en stor business och att många barn far illa. Jag skänker en del av mina pengar till dessa barnhem utomlands. Hoppas ni funderar eller gör detsamma. 

  • Svar på tråden Preskiptionstiden för sexövergrepp på barn.
  • Johannajohanna

    MYCKET bra att detta tas upp, det pratas alldeles för lite om barnen nuförtiden tycker jag. VI är så upptagna att tjafsa om feminism, rasism och andra hemskheter som självklart också måste diskuteras. Men Barnen glöms bort i allt detta känns det som. Det här ämnet är ack så viktigt, både att förbrytarna får de hårda straff som man tycker att de borde få samt att vi gör en förändring för att göra den här världen bättre för alla våra barn!

  • Kjell2

    Att ändra en lag är ingen större grej rent prakiskt. Ett riksdagsbeslut efter lite processarbete.

    Det blir lätt rättsosäkert med rättegångar långt efter själva brottet. Teknisk bevisning försvinner, vittnen får blurrigt minne, de som var med är borta mm.

    Moderna DNA-teknik har gjort det möjligt att få fällande bevisning även för gamla brott men även här är det problem. Då inte DNA-tekniken fanns då brottet skede gjordes bevisinsamling på ett sätt som inte säkerställde att prover odyl inte smutsades ner av felaktigt DNA.

    Så frågan är snarare om en utökning av preskribtionstiden i praktiken kommer göra någon skillnad.

  • Fredo
    Johannajohanna skrev 2014-01-08 11:36:28 följande:
    MYCKET bra att detta tas upp, det pratas alldeles för lite om barnen nuförtiden tycker jag. VI är så upptagna att tjafsa om feminism, rasism och andra hemskheter som självklart också måste diskuteras. Men Barnen glöms bort i allt detta känns det som. Det här ämnet är ack så viktigt, både att förbrytarna får de hårda straff som man tycker att de borde få samt att vi gör en förändring för att göra den här världen bättre för alla våra barn!
    Vad roligt och bra att du tycker som mig i den här frågan, jag tror att det är fler som tycker likadant. 
  • Fredo
    Kjell2 skrev 2014-01-08 11:38:18 följande:
    Att ändra en lag är ingen större grej rent prakiskt. Ett riksdagsbeslut efter lite processarbete. Det blir lätt rättsosäkert med rättegångar långt efter själva brottet. Teknisk bevisning försvinner, vittnen får blurrigt minne, de som var med är borta mm. Moderna DNA-teknik har gjort det möjligt att få fällande bevisning även för gamla brott men även här är det problem. Då inte DNA-tekniken fanns då brottet skede gjordes bevisinsamling på ett sätt som inte säkerställde att prover odyl inte smutsades ner av felaktigt DNA. Så frågan är snarare om en utökning av preskribtionstiden i praktiken kommer göra någon skillnad.

    Man måste börja någonstans. Och nu när vi har en bättre insamling av DNA-bevis än förr så borde det nog gynna lagen i framtiden, speciellt om brotten inte preskiberas.
  • Johannajohanna
    Fredo skrev 2014-01-08 11:44:25 följande:
    Vad roligt och bra att du tycker som mig i den här frågan, jag tror att det är fler som tycker likadant. 

    Hur donerar du? Några tips för en som vill börja?
  • Fredo
    Johannajohanna skrev 2014-01-08 11:53:13 följande:
    Hur donerar du? Några tips för en som vill börja?



    Jag har kollat in massor av organisationer, men det som var viktigt för mig var att pengarna jag skänker går direkt till de som är drabbade och kan göra en skillnad på plats! Det går även att donera till de större organisationerna som röda korset och rädda barnen. Då stödjer man ju även själva organisationen också, vilket också kan vara bra såklart. Men i mitt fall så hittade jag en sida som heter: www.beewithus.com och om du går in där och sedan klickar in på de länder som finns representerade där så hittar du uppgifter till barnhemmen och skolor du kan skänka till direkt utan några mellanhänder. Smart, snabbt och väldigt effektivt!
  • Kjell2
    Fredo skrev 2014-01-08 11:46:21 följande:

    Man måste börja någonstans. Och nu när vi har en bättre insamling av DNA-bevis än förr så borde det nog gynna lagen i framtiden, speciellt om brotten inte preskiberas.

    Tror inte än ändrad preskribtionstid är rätt väg att gå. Det är nog svårt att få någon fälld idag då vettig bevisning oftast saknas. Kan man inte få någon fälld inom dagens preskribitionstid tror jag inte det skulle hjälpa med en rättegång ännu längre bort från tidpunkten för brottet.
  • Johannajohanna
    Fredo skrev 2014-01-08 11:57:49 följande:



    Jag har kollat in massor av organisationer, men det som var viktigt för mig var att pengarna jag skänker går direkt till de som är drabbade och kan göra en skillnad på plats! Det går även att donera till de större organisationerna som röda korset och rädda barnen. Då stödjer man ju även själva organisationen också, vilket också kan vara bra såklart. Men i mitt fall så hittade jag en sida som heter: www.beewithus.com och om du går in där och sedan klickar in på de länder som finns representerade där så hittar du uppgifter till barnhemmen och skolor du kan skänka till direkt utan några mellanhänder. Smart, snabbt och väldigt effektivt!
    Kanon, ska kolla in!
  • Fredo
    Johannajohanna skrev 2014-01-08 13:15:42 följande:
    Kanon, ska kolla in!
    Gör det! Hoppas min länkning fungerade, brukar vara lite struligt med det ibland
Svar på tråden Preskiptionstiden för sexövergrepp på barn.