Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

    Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

    Klart han skall komma. Och rent krasst är det pappans sak att ordna ev barnvakt under sitt umgänge om barnet är frisk nog för umgänge men inte för att träffa bebisen (om man skall hårdra det)

  • Litet My
    Fantasilös skrev 2014-01-09 11:28:12 följande:
    Mälaröbo: Dom är inte biologiska syskon så det är väl inte så konstigt om hon tycker att 9-åringen kan va hos mamman?
    De är väl halvsyskon med samma pappa,en pappa som dessutom är anledningen att barnet är där på umgänge?
  • Litet My
    Furstinna skrev 2014-01-09 11:42:49 följande:
    Klart barnet ska komma. Mamman kanske har planer? Det är din sambos problem. Hur hade ni gjort om det var ditt äldre barn? Skickat iväg barnet till en släkting varje gång den var sjuk?
    Det där tänkte jag också på, om mamman tex jobbar varannan helg eller dyl så inte skall hon väl behöva ta ledigt eller ordna barnvakt pga TS och pappans bebis?

    Då är det väl bättre barnet är hos tex farmor och pappan träffar barnet där tex eller sover över, känns inte rätt mot barnet att missa umgänget med sin pappa pga syskonet.
  • Litet My
    Dollan89 skrev 2014-01-09 11:49:03 följande:
    Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 
    Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!
    Mitt förslag om att låta barnen vara tex hos farmor och träffa pappan där? Alt att du åker iväg ett tag och tar bebisen med dig?

    Som sagt man kan inte räkna med att mamman skall stå stand by pga erat prematurbarn. Sedan förstår jag att det är jobbigt att ha det som ni har det.
  • Litet My
    viseversa skrev 2014-01-09 11:48:27 följande:
    Ja eller hion kan ju ha något annat planerat som middag med en väninna,en kort resa eller bara en lugn helg för sig själv. Inte heller det ska hon behöva ändra på pga ts bebis.
    Tänker också lite så, har svårt för de av bonusföräldrarna som anser att den andra skall stå standby pga pappans/bonusmammans förlossning/nyfödda bebis/sjuka barn osv. Ofta har man ju en del inplanerat på sin barnlediga tid.
  • Litet My
    Litet My skrev 2014-01-09 11:54:46 följande:
    Tänker också lite så, har svårt för de av bonusföräldrarna som anser att den andra skall stå standby pga pappans/bonusmammans förlossning/nyfödda bebis/sjuka barn osv. Ofta har man ju en del inplanerat på sin barnlediga tid.
    den andra=den andra bioföräldern.
  • Litet My

    Nu tycker jag du rör ganska mycket TS

    *Barnet har allergi-SJÄLVKLART gör man sig av med djuren då som ansvarstagande förälder (varför är det en större uppoffring från pappans sida än mamman?)

    *Mamman ville att barnet skulle skjutsas på pappans tid efter ni legat inne en månad(?) Hur mycket hade pappan barnet under den tiden och hur mycket fick mamman ställa upp då med extraumgänge för er skull?Om nu barnen sagt att pappan inte hade tid med dem, kan det inte vara så det var om många umgängen var inställda?

    *Vill barnen stanna en extra dag är det något båda föräldrarna bör vara överens om.

    Undrar bara hur mycket extra har denna mamma fått avboka det hon velat göra och planerat pga din sambos barn? Är det mycket kan det ju vara så att hon inget säger just pga du skall börja tjaffsa om att hon skall behålla barnet hemma?

    Respekt är också att inte begära att den andra föräldern inte skall behöva lägga sitt liv åt sidan pga pappan och hans nya valt att skaffa fler barn. Det finns liksom ingen koppling eller krav mellan biomamman och er nya baby. Hon har inget som helst ansvar att ha barnen på era umgängesveckor om hon inte kan/vill.

  • Litet My
    Mälaröbo skrev 2014-01-09 13:11:24 följande:
    Tycker fortfarande att man ska göra som man skulle gjort om det var ett boende storasyskon. Har svårt att se att ett sjukt barn ska skickas iväg till en släkting pga ett friskt barn. Skulle själv hellre ta det friska barnet och åka iväg om jag var rädd för smitta. Att säga: "Du får inte komma hem för det passar inte oss andra" skulle aldrig falla mig in! Kul känsla för ett barn...
    Föreslog det tidigare i tråden, alt att barnet var hos tex farmor och pappan umgicks med barnet där på dagarna, uppenbarligen var det inget alternativ för TS av någon anledning.
  • Litet My
    Dollan89 skrev 2014-01-09 16:47:48 följande:

    Men herregud! 


    Du en sak ska du veta, min sambo hade sina barn ALLA dagar som han skulle ha dem den månaden vi låg inne på sjukhus jag och min dotter. Han gjorde inga undantag. Dessutom ringde mamman på HENNES tid att pappan skulle skjutsa dem överallt bara för att hennes bil inte fungerade. Det fanns inget extraumgänge som hon ställde upp på! Han skötte sitt som vanligt de dagarna han hade dem. Så jag tycker att du ska inte snacka om du inte vet fakta!


    Det känns väldigt onödigt att få en massa påhopp från skilsmässo mammor i den här tråden. Jag märker hur jävla bittra ni är allihopa mot bonusmammor uppenbarligen. 


    Oh My God 


     


    Herregud på dig själv, vet du vad ett frågetecken är? I så fall kanske du skall räkna hur många sådana jag hade i mitt inlägg.

    Har du en aning om jag är skiljd eller inte? Är en prematurmamma eller inte? Det kanske inte är du som skall snacka utan fakta?

    I övrigt är det ju flera Bonusmammor som inte håller med dig och åtminstone en prematurmamma som inte heller håller med dig.
  • Litet My
    Dollan89 skrev 2014-01-09 17:19:31 följande:

    Det är en svår situation och om alla visste om ALLT så skulle ni nog resonera annorlunda.


    Kan säga såhär att det var mamman som först ville ha pojken hemma hos sig och flickan i helgen. Men flickan skrek i bakgrunden att hon ville hit. Och då helt plötsligt så skulle båda hit. Så igår var en annan historia att dem inte fick komma hit pga henne. Men idag har hon tvärvänt och de var friska trotts att min sambo pratade med sonen (som är äldre) och han sa att han fortfarande var dålig. 


    Mamman är även bipolär!!


    Jaha så för att du anser att mamman är knäpp och Bipolär (enligt dig) så är det ett argument till att ställa in umgängen för att du har ett prematurbarn? Snacka om att blanda ihop äpplen och päron =/
  • Litet My
    FireLady skrev 2014-01-10 09:39:35 följande:


    Ja men det går inte att utesluta barn ur familjen för det. Pappan kan umgås med sina barn, bo hos sina föräldrar med sina barn de dagar de än smittas. Men tydligen vill inte ts ens det. Så det känns inte riktigt riktigt som om det handlar om det hon skriver. Sen ja, det kan vara smått irriterande att få hem sjuka barn men nog känns det oxå illa att skicka. Men har man bokade aktiviteter precis sin barnfria helg så sänder man ju barnen även om de är sjuk (så länge det inte blir barnplågeri).
  • Litet My
    TeresB skrev 2014-01-09 16:42:24 följande:



    Jag tror inte man förstår om man inte har ett prematurtbarn.
    Fast det där är ju bara löjligt, de flesta har nog föreställningsförmåga nog att kunna föreställa sig vad det innebär att ha ett infektionskänsligt barn som kan bli väldigt väldigt  sjukt av smittor, det är ju liksom inte bara prematurföräldrarna som kan ha det så, eller förstår ordens mening.
  • Litet My
    TeresB skrev 2014-01-10 10:58:48 följande:



    Nja både och, få har ( tur nog) suttit i veckor med en bebis som man inte vet om denne skall klara sig. Full av slangar och maskiner pipande dygnet runt. Kanske kommit hem med syrgas , sondmatning mm. Så har man inte ett barn son är känsligt så är förståelsen nog sämre.
    Det är skillnad! Har man ett extremt infektionskänsligt barn så villman undvika att det utsätts. Det är såklart inte så att de andra barnen inte ska få vara med sin familj. Jag förstod det som atthon uttryckte en önskan om att flytta dagarna till barnen är friskavilket kanske inte är helt orimligt eller galet.
    Och det är något bara prematurföräldrar skulle kunna vara med om menar du? Det är det knappast.

    Jag tror de allra flesta föräldrar är rädda om sina barn utefter situation och vill skydda dem mot det mesta.
    Behöver ditt barn haft Cancer för att du skall förstå att det är fruktansvärt för de föräldrar vars barn har det också? Behöver ditt barn blivit våldtaget för att du skall förstå hur fruktansvärt dåligt det barnet mår.

    Det blir liksom lite löjligt att säga att "har man inte haft ett prematurbarn så förstår man inte hur det är att vara så rädd om sitt barn"

    Det är något de flesta föräldrar kan förstå att man blir oavsett egen erfarenhet av just det. Många har dessutom andras erfarenheter de tagit del av där barn varit prematurer eller väldigt sjuka.
  • Litet My
    liv skrev 2014-01-10 11:08:52 följande:
    Men lägg av... Det är inte samma sak. Ett biologiskt barn hade aldrig varit borta. Man kan inte jämföra bonusar med biobarn. Det är inte samma sak. De är lika mycket värda men den praktiskt situationen ÄR INTE likadan.
    Pappan kan väl, som är förälder till båda? (och som det faktiskt är upp till att lösa situationen både med barnvakt om mamman inte kan och att ta ansvar att träffa det andra barnet också)
  • Litet My
    liv skrev 2014-01-10 11:34:29 följande:
    Vill man vara ordningsnazist så får man väl vara det. Jag tycker att det är idiotiskt att skicka iväg sjuka barn en helg till en preemie. Vad är anledningen??? Dör ungarna av att komma nästa vecka? Nej.
    Nej, dock har jag själv högre mål än att mina ungar enbart skall överleva dock. Men man kan inte begära att barnets andra förälder skall vara den som ställer in både jobb och fritid för att pappans nya fått en prematurbebis. Det är pappans sak att lösa, både barnpassning och att barnet faktiskt får träffa honom under den tiden. Inte mammans.


  • Litet My

    Brumma: absolut om samarbetet fungerar. Men i detta fallet verkar det inte så samt att det i förlängningen kan vara svårt att vara den som alltid får vabba och ställa in jobb och aktiviteter. Jag ser heller ingen ödmjuk undran i TS utan någon som mer kräver och dessutom tycker illa om barnens mamma och inte heller själv är villig att kompromissa eller vara öppen för andra varianter mer än att bebisen, hon och pappan ska vara själva. Trots allt har många kommit med olika lösningar och förslag.

  • Litet My
    FireLady skrev 2014-01-10 13:19:48 följande:


    Jag skulle kunna ställa upp en hel del men då ska jag oxå få något i utbyte, ta och ge. Så gör vi redan nu även om inte prematurbarn finns med i bilden. Jag stöttar och hjälper pappan vid behov och pappan stöttar och hjälper mig vid behov. Vi har varannan vecka men barnen är lite mer hos mig eftersom pappan har hittat en intresse som han brinner för och det ska han kunna syssla med varje vecka. Sen så stöttar han mig på andra sätt MEN vi tar inte varandra för givet och vi kommunicerar. Barnens pappa är inte fienden, han är viktig person i mina barns liv och det som är viktigt för mina barn värnar jag om. Ibland får jag ställa in något för pappans skull, ibland får pappan ställa upp och ställa in något för min skull. Men för det mesta behövs det inte för vi kommunicerar och hittar lösningar tillsammans.
    Fast riktigt så låter det ju inte som TS och mamman har det (pappan skriver hon ingenting om), snarare har det varit harranger om hur illa TS tycker om henne och är det ömsesidigt så fungerar det ju inte att lösa på det sättet.

    Sedan beror det nog lite på vad man tex har för jobb och aktiviteter inbokade, hur viktigt det är att vara delaktig på. Vi har tex dagar då vi har stora vårdplaneringar där jag MÅSTE vara med eftersom ingen annan kan ta det där det varit snudd på omöjligt att ändra tid och dagar där det fungerat att vabba.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-01-10 13:12:58 följande:
    Fast man KAN fråga... Vi brukar se det som att ge o ta. Som när mamman till min bonus skulle in på förlossning med nya mannen. Självklart tog vi då bonus. Skall till ganska ordentligt viktiga planer för att inte ställa upp på ngt sådant. För man räknar ju med att få tillbaka igen :D
    Jag har inte skrivit något om att man inte skulle kunna fråga, självklart kan man det men man kanske inte alltid kan förvänta sig att få ett Ja på frågan.

    Hur TS barns bioföräldrar ställer upp på varandra står inte men om man bara skall se på vad TS tycker så låter det ju minst sagt inte som det är en god relation.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-01-10 13:48:34 följande:
    Ja. Tar man det för givet blir det tvärstopp istället :)
    Hade jag varit TS hade jag, eftersom barnen kommer o kan vara sjuka, åkt hem till mina föräldrar, en kompis, svärföräldrarna osv med bebis om jag varit orolig.
    I första hand kollar vi med mamman - kan hon inte byta eller ta extra så fixar vi det på annat sätt. Anledningen till att vi frågar mamman först är ju för att hon är mamma :) o kanske vill ha lite extra tid med sitt barn. Av samma orsak frågar hon oss om det är ngt. Men som sagt - man frågar, o får man ett nej fixar man det själv.
    Men precis, nu fick ju TS massor med tips i början men svarade inte ens på dem.

    Sedan beror det ju lite på vad den andra föräldern gör på sin barnlediga tid, en del jobbar jättemycket medan en del jobbar lite eller har möjlighet att ta en mysdag med barnen istället. Alla är vi olika och det är svårt att säga vad som är rätt eller fel för en annan.
  • Litet My

    TeresB: Hur det är, ja. Kunna förstå att det är jobbigt och man son förälder är orolig, nej då behöver man inte ha upplevt det själv. Men oavsett känsla kan det vara läge att ifrågasätta om känslan/ rädslan är befogad i nuet.

Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?