• Sjöblomman

    CB fertilitetsmonitor

    Har precis inhandlat en CB fertilitetsmonitor och tänkte starta en tråd där vi kan följas åt! Jag slutade med P-piller i augusti och har under hösten använt CBs digitala ägglossningstest. Eftersom vi ännu inte fått något plus, testar vi nu med monitorn!

  • Svar på tråden CB fertilitetsmonitor
  • Loncelot
    maddec88 skrev 2014-06-25 20:19:27 följande:

     Härligt att höra att den funkar för dig :)  och att det är fler som inte får positivt på "vanliga" tester, alla mina kompisar som testar får ägglossningsutslag så jag kände mig lite onormal :P


    När man använder CB fertilitetsmonitor ska man ju ta vid samma tid, använder du dig av exakt samma tid eller? Spelar det någon roll om man tar morgon eller kväll?


     


    Som crazychristina säger så ska det vara morgon urinet. jag brukar ställa in den så jag kan kissa mellan 6 på morgonen och framåt.
  • CrazyChristina
    plopp76 skrev 2014-06-28 20:14:27 följande:

    Imorgon dag 6! Troligen kommer kissdatorn be om första stickan då. Har bunkrat med billiga stickor, så det ska bli kul att jämföra :)


    Om du inte återställer den hela tiden så behöver du inte börja testa redan på dag 6.
  • plopp76
    CrazyChristina skrev 2014-06-28 20:52:04 följande:
    Om du inte återställer den hela tiden så behöver du inte börja testa redan på dag 6.
    Jag vet det, men eftersom förra gången jag använde den så hade jag ju inte haft nån riktigt cykel efter missfallet. Det kom ju aldrig nån ÄL då heller. Så jag har väntat en hel cykel för att se att jag fick min första ÄL efter missfallet.

    Nu har jag haft en riktig hel cykel så då återställde jag den så att inget gammalt låg kvar och störde.
  • plopp76

    Dag 6 idag och monitorn bad om en sticka. Som förra gången så gick den upp på HÖG direkt. Antingen så har jag tidig ÄL eftersom jag har kort cykel och att Östrogenet då redan börjat stiga, eller så har jag högt värde av östrogen alltid.

    Vi får väl se hur det utvecklar sig :)

  • CrazyChristina
    plopp76 skrev 2014-06-29 11:33:07 följande:

    Dag 6 idag och monitorn bad om en sticka. Som förra gången så gick den upp på HÖG direkt. Antingen så har jag tidig ÄL eftersom jag har kort cykel och att Östrogenet då redan börjat stiga, eller så har jag högt värde av östrogen alltid.

    Vi får väl se hur det utvecklar sig :)


    Oftast om man har mycket östrogen får man huvudvärk, PMS, viktökning främst höfter, lår och mage samt sömnsvårigheter. När jag hade lite högre halter (fick hög i 11 dagar) så fick jag huvudvärk varannan dag nästan så på mig märks det massor när mina halter ökar.
  • plopp76

    Här kommer lite bilder och tankar från mig Glad

    Igår åkte vi till Sthlm en sväng och träffade släkt och bodde på hotell. Det var dag 11 igår. Jag hade med monitorn och ett gäng stickor. På eftermiddagen tog jag ett test som inte var positivt, men man såg att nåt var på G. Sen på kvällen tog jag ett test till som var starkare. Så här såg dom ut:



    Översta är på eftermiddagen och understa på kvällen. Tyckte att skillnaden var så markant så jag trodde att morgonens test skulle bli positiva. Jag har ställt in monitorn att jag kan testa mellan 05.00 och 11.00. Klockan 05.15 vaknade jag och var jättekissnödig... tyckte att det var lite väl tidigt att testa men kunde inte hålla mig. Sen står det ju i manualen till monitorn att man ska ha morgonurin så jag tyckte dte var bäst att få det gjort. Då såg det ut så här:



    Lite svårt att se kanske men inte positiva test och inget HÖG på monitorn. Jag hade ett test kvar och tänkte att dte tar jag inan vi åker. Vi sexade till det efter frukosten på hotellet och efter det vid 10.30 tog jag ett test till. Det såg ut så här:



    Då har vi alltså eftermiddagens test underst, kvällens test näst underst, kl 05 näst överst och kl 10.30 överst. Rätt najs stegring :) Troligtvis kommer ju inte monitorn visa HÖG imorgon heller eftersom jag redan fått peaken. Men jag lärde mig att även om det står morgonurin så ska man nog inte testa fullt så tidigt. Så länge man hållit sig minst 4 timmar innan man tar testet på förmiddagen så är det nog bättre att vänta. Så där vet jag att det var förut med, att ett tidigt morgontest visar neg och om jag testade vid lunch så var det positvt.

    Sen när jag kom hem var jag tvungen att testa med alla jag hade hemma :) Bara för att det är roligt att testa och för att jämföra dem lite. Hade ett sånt där CB-test kvar så jag tog det med :) Så här såg det ut med dem:



    Översta är ju ett vanligt CB-test, det på rosa förpackningen är från minipris-tester.se och det på den vita är från graviditetskollen.nu.

    Färgen är starkare på det rosa testet, men man ser ju att även det vita är positivt. Nu vet jag ju att jag egentligen inte behöver kissdatorn... hehehe... men det är lite roligt ändå med alla test! Jag vet att jag är lite knäpp... men det står jag för :)

    Nästa cykel, om jag inte plussar nu, vet jag ju att de nya testen från graviditetskollen fungerar bra och så att jag ska testa lite senare på förmiddagen med monitorn. Testa en gång till utöver på morgonen kommer jag fortsätta med tror jag, annars är det nog lätt att missa peaken.

    Sex idag och så har vi bokat dejt imorgon bitti oxå, mer än så kan vi inte göra. Sen är det den olidliga väntan kvar bara :)

  • Loncelot

    Då visar det säkert max imorgon bitti på monitorn :):) bra ni sexat extra:) själv gick ja in i vecka 7 nu:) känns spännande:)

  • plopp76
    Loncelot skrev 2014-07-05 18:41:22 följande:

    Då visar det säkert max imorgon bitti på monitorn :):) bra ni sexat extra:) själv gick ja in i vecka 7 nu:) känns spännande:)


    Ååååhhh... vad mysigt :) Jag minns mitt VUL i vecka 7, helt magiskt!

    Tror du den visar max imorgon? Jag tänker att den troligen visar hög bara eftersom peaken varit. Det som är bra är ju att jag har över halva kartongen kvar med stickor. Ingen mening att fortsätta testa efter imorgon om den bara visar HÖG imorgon igen. Jag antar att imorgon spelar det ingen roll om jag tar testet tidigt, om stegringen ligger kvar gör den ju det även vid 5-6 när jag brukar gå på toa.

    Så nu räcker ju stickorna till en sväng till :)
  • CrazyChristina
    plopp76 skrev 2014-07-05 22:38:24 följande:
    Ååååhhh... vad mysigt :) Jag minns mitt VUL i vecka 7, helt magiskt!

    Tror du den visar max imorgon? Jag tänker att den troligen visar hög bara eftersom peaken varit. Det som är bra är ju att jag har över halva kartongen kvar med stickor. Ingen mening att fortsätta testa efter imorgon om den bara visar HÖG imorgon igen. Jag antar att imorgon spelar det ingen roll om jag tar testet tidigt, om stegringen ligger kvar gör den ju det även vid 5-6 när jag brukar gå på toa.

    Så nu räcker ju stickorna till en sväng till :)
    Dricker du mycket vatten eller annat 2-3timmar innan du lägger dig så är urinet antagligen för utspätt och kan vara därför du får hög och inte max trots att dom test du tagit senare är tydligt positiva. För mig räckte det med 2glas vatten för att testet inte skulle bli lika starkt.
  • plopp76

    Inte Max idag heller trots att stickan visar positivt. Så jag får nog försöka på nytt igen nästa cykel helt enkelt. Jag har tydliga känningar så jag vet att jag har ägglossning, men nu testar jag inget mer med monitorn denna cykel. Sparar testen till nästa gång istället.

  • Loncelot
    plopp76 skrev 2014-07-06 08:35:02 följande:

    Inte Max idag heller trots att stickan visar positivt. Så jag får nog försöka på nytt igen nästa cykel helt enkelt. Jag har tydliga känningar så jag vet att jag har ägglossning, men nu testar jag inget mer med monitorn denna cykel. Sparar testen till nästa gång istället.


    Konstigt att monitorn visar... Hmmm..
  • CrazyChristina
    plopp76 skrev 2014-07-06 08:35:02 följande:

    Inte Max idag heller trots att stickan visar positivt. Så jag får nog försöka på nytt igen nästa cykel helt enkelt. Jag har tydliga känningar så jag vet att jag har ägglossning, men nu testar jag inget mer med monitorn denna cykel. Sparar testen till nästa gång istället.


    Man kan ha känningar upp till 3-4dagar innan ägget faktiskt släpper och under tiden kan testen fortsätta vissa positivt. När stickorna börjar blekna hade jag slutat med monitorn. Max kommer ju när LH är som absolut högst.
  • plopp76

    Jag förstår hur ni tänker men testet ikväll är negativt, så det finns ingen mening att ta test imorron bitti till monitorn. Jag har ju sett peaken på ser billiga stickorna och på ett vanligt CB.

    Jag lärde mig ju iallafall att inte testa på tidigt morgonurin. På kul kommer jag ta stickor några dagar till, men sparar de dyra till nästa gång.

  • plopp76

    Hej på er :)

    Hur går det för er? Jag drog igång monitorn igen för ett par dagar sen i denna cykel. Två gånger i rad har den ju sagt "HÖG" redan på dag 6, men inte denna gången. Denna gången kom HÖG inte förrän idag på dag 8. Vet inte om det är som det ska eller om det kan vara så att kisset är lite utspätt nu när man dricker så mycket.

    Men mitt fertila sekret drog igång idag så det kan ju höra ihop med att östrogenet ökar och monitorn säger "hög". Kollade lite i mina loggar om cyklerna tidigare och jag tror att jag får ÄL ite tidigare denna gång. Sekretet brukar börja 2-3 dagar innan på typ dag 10 nånting. Inte så här tidigt som det är nu.

    Men vi får se, ska börja med billiga stickor imorgon så får vi se :)

  • plopp76

    Här kommer en bild på dagens test, det är dag 10 idag:



    Jag tycker den gröna stickan är positiv, skulle ha tolkat den som positiv om jag inte haft stickan till monitorn att jämföra med. Monitorn säger bara HÖG idag igen.

    Ärligt talat så undrar jag om jag passar för att använda monitorn? Jag tycker ju alltid att jag ser stegringen bra på de billiga stickorna.

    Tycker det är synd att man inte kan testa två gånger samma dag med monitorn, är säker på att stickan ikväll eller i eftermiddag kommer vara starkt positiv.

  • Loncelot
    plopp76 skrev 2014-07-28 09:16:28 följande:

    Här kommer en bild på dagens test, det är dag 10 idag:

    Jag tycker den gröna stickan är positiv, skulle ha tolkat den som positiv om jag inte haft stickan till monitorn att jämföra med. Monitorn säger bara HÖG idag igen.

    Ärligt talat så undrar jag om jag passar för att använda monitorn? Jag tycker ju alltid att jag ser stegringen bra på de billiga stickorna.

    Tycker det är synd att man inte kan testa två gånger samma dag med monitorn, är säker på att stickan ikväll eller i eftermiddag kommer vara starkt positiv.


    Kanske behöver du starta den senare på dygnet? Skriv till clear blue och fråga?
  • plopp76
    Loncelot skrev 2014-07-28 10:11:24 följande:
    Kanske behöver du starta den senare på dygnet? Skriv till clear blue och fråga?
    Ja jag kanske får köra med det nästa cykel. Testa att dra igång den senare på dygnet. Men då struntar man i att det står morgonurin då?

    Har faktiskt letat efter nån adress till Clearblue, men inte hittat nån. Ska kika lite mer kasnke, kan ju vara bra att fråga dem iallafall.

Svar på tråden CB fertilitetsmonitor