Inlägg från: Anonym (ekonom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ekonom)

    Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!

    Anonym (Anders) skrev 2014-01-12 17:57:30 följande:
    Eh, varför skulle det bli fel i kassan? Tror du på allvar att man slår in saker man ger bort?
    Det stora felet ligger i den andra meningen i din kommentar, Anonym (Anders).

    Man ger inte bort saker när man har en rörelse/firma/butik. Är man seriös ska allt redovisas. Det handlar inte om pengarna utan om principen. Göra rätt för sig eller inte göra rätt för sig. Din kommentar säger tyvärr en hel del om dig...
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-12 18:25:43 följande:
    Och vad säger den meningen om mig? Att jag fuskar? Jag läser tidningen och tittar på nyheterna. Jag är allmänbildad, och behöver inte fuska själv för att veta att det finns massor av småföretagare som fuskar genom att inte slå in saker i kassan. Eftersom det är mkt svårare att förklara varför kassan diffar mot försäljningen.

    Det är inte bara TS beteende som är avtändande, även människor som drar till med personangrepp, är otroligt avtändande. Slut på argument?

    Att du försvarar ett angrepp mot en person som bara gjort rätt. Det är det som säger en del om dig.

    Och det är inte att betrakta som ett personangrepp mot dig.

  • Anonym (ekonom)

    Det finns alldeles för många egenföretagare med låg eller tvivelaktig moral så det här att han står upp för det rätta och tar betalt, det ska han bara ha heder för.

    Jag har erfarenhet av en släkting som var alldeles för "snäll" och bjöd sina kunder/vänner på sina tjänster och det är ett beteende som, precis som någon påpekade, blir väldigt svårt att bryta när det får pågå. Det kan sluta med att det inte går så bra för verksamheten och då är det ju inte som att kunderna/vännerna gengäldar generositeten de visats. Nej, det är som så ofta "mycket vill ha mer" och det är "alla andra" som ska betala, men jag som är flickvän, syster, bästa vän, jag ska väl inte behöva betala...

    Den här killen är mån om sin verksamhet och håller i alla slantar, stora som små - i den här verksamhetens natur ligger att transaktionsbeloppen inte är så enormt stora och därför är varje kopp kaffe, varje bulle, av relativt stort värde. För mig betyder detta att han med den inställningen har förutsättningar att bygga upp en långsiktig och hållbar verksamhet som kanske till och med kan försörja en hel familj så småningom. Därför är det så positivt att han är så noga även med kaffe och bulle till sin flickvän.

    Men det resonemanget är svårt för många att förstå och det är därför det krävs så mycket kontroller och annat tids- och resurskrävande i form av revisioner etc. Om alla (nu drömmer jag...) istället föredrog att göra rätt för sig skulle det inte behövas. Nu får vi istället dras med alla dessa "parasiter" som antingen ska profitera på att de känner någon som har ett eget kafé eller vad det nu kan vara, eller de som har "sitt eget" och anser att de har rätt att fuska och köra kvittolöst och allt vad de hittar på. Som inte ser helheten eller konsekvenserna på lång sikt och i stort.

    Meningslöst att försöka predika om detta för de allra flesta, men kanske finns det någon som tar med sig något litet. Man får ju inte ge upp hoppet alldeles!

    TS, jag hoppas verkligen att du inser att han har all rätt på sin sida och att det faktiskt kan gynna dig i längden att han verkar ha ett gott ekonomiskt sinne. Hoppas att alla kommentarer här i den här riktningen blir en tankeställare för dig. Om inte hoppas jag att han hittar någon som vet att uppskatta honom...

  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 19:11:58 följande:
    jag är i chocktillstånd över att det finns folk som tycker att det var rätt av honom. Det handlar om en fika! FIKA!!! En kaffe och en bulle. Inte bilar, smycken, diamannter... get real. Tror knappast företaget hade fått problem för en fika.
    Här har vi ett typexempel på en sådan person som inte tänker längre än näsan räcker. Så tråkigt.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (kvinna) skrev 2014-01-12 19:19:23 följande:
    Han kan ju betala för det, han behöver ju inte strunta i att lägga pengar i kassan för bullen.....
    Det håller jag med om. Men det du syftade på att var att företaget skulle ta kostnaden och det är jag helt emot, se även mitt långa inlägg.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (kvinna) skrev 2014-01-12 19:23:07 följande:
    Nej jag tänkte inte så, jag reagerade endast på att mannen inte bjöd henne. Dvs han skulle ha betalt för henne.
    Du har rätt, det var faktiskt inte du som skrev så. Ber om ursäkt att jag riktade mig lite fel i den kommentaren!

  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 19:24:13 följande:
    Mmm lev du i ett förhållande och ta betalt för allt ni gör för varandra. Disk, städning, matlagning osv. Hela förhållandet kommer bli en stor affär  istället för ett förhållande. Och alla som snackar om att TS är en goldddigger och bara förväntar sig saker av kkillen... det var som sagt en FIKA. Ibland kan man förvänta sig sakerr av varandra utan att det handlar om att utnyttja. Hade inte hållit med om det handlade om att han ska bjuda henne på juveler om han hade en smyckesbutik men det handlade om något simpelt som en liten fjutting kaffe och bulle.  
    Driver inte mitt förhållande i aktiebolagsform så den jämförelsen kan man inte riktigt göra.

    Mellan vänner och med sin partner tror jag på generositet, men det är inte det vi pratar om här. Det handlar om ett kafé = en verksamhet, inte hennes kille privat. Om han ville kunde han självklart betalat ur egen ficka till kaféet, även om det är hans eget, och det kunde varit trevligt av honom, men det är en annan sak. Om TS hade haft lite vett i huvudet hade hon erbjudit sig att betala från början.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (Aaaaaaarg!!!!) skrev 2014-01-12 19:31:44 följande:
    Herre Gud vad ni är konstiga. Jag och han har varit tillsammans i 2 år! De bakar sina bullar själva på cafét. Det handlar inte om att jag inte kan betala, men att han tar betalt från mig kändes väldigt främmande. Jag och han ska flytta ihop och så småningom skaffa familj, och att ta betalt för en bulle och en kaffe för 40 kr var lite väl. Okej om det var kläder eller smycken,,,men en kaffe?????
    Förstår att du tycker det, men det kan inte vara en liten väckarklocka för dig att så många är inne på ett annat spår än du? Liknande spår som din kille? Undrar varför...jo, alla måste ju vara "konstiga".

    Nej du, det är du som ska ta dig en funderare och läsa kommentarerna här noggrant. Försök förstå mer än bara "en bulle och en kaffe för 40 kr" - det handlar om betydligt mer än så.

    Om du nu väljer att skrika åt din kille och tycka att han är snål, då är det du som har problem.
  • Anonym (ekonom)
    Fanny b skrev 2014-01-12 19:28:14 följande:
    Som flera redan skrivit så handlar inte detta om bara en gratis kopp kaffe och en gratis bulle, utan att ts kille har sitt cafe` för sin egen försörjning, så om han skulle börja ge ts gratis fika så skulle han troligen känna sig tvungen att bjuda vänner och släktingar på gratis fika, som då kanske skulle börja ha detta fik som stamfik. Och antalet betalande kunder skulle då minska. Att sätta gränser i efterhand är också svårare än att göra det på en gång, för i detta fall skulle det troligtvis heta: Vadå, jag är din kompis och du ger mig gratis fika, varför ska du sluta med det?

    Jag tycker också detta handlar om att ha respekt för hur vänner och partners försörjer som har egna butiker försörjer sig. Att fastän man kan tycka att en kaffe och en bulle eller att ett klädesplagg kan de ge bort till en, så handlar detta om meningen med fiket och butiken är att få in pengar på verksamheten.
    Precis så!
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 19:37:01 följande:
    Mmm verkligen konstiga. 

    Och det handlar inte om könsroller. Hade kafeägaren varit en kvinna och hennes kille kommer så är det lite töntigt om hon tar betalt av honom.

    Hade jag varit hemma i en dag och min partner jobbat så tror jag säkert att min partner hade förväntat sig att huset ska vara någorlunda städat när han/hon kommer hem. Men tänk om jag sedan hade gett honom/henne en sketen räkning efteråt för jag gjorde lite rent hemma? Och om min partner blir upprörd över räkningen betyder det att han/hon utnyttjar mig för städningen? 
    Om du driver en städfirma och städar på hans uppdrag istället för att ta dig an andra kunder så ja, varför inte.

    Men nu retas jag. Du blandar så gärna ihop det privata med det som tillhör företag. Kanske inte så lätt att hålla isär, men det måste man försöka för att det ska bli en fair diskussion.

  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 19:45:43 följande:
    Så om jag äger en städfirma ska jag ta betalt av min partner när jag städar hemma? Måste ju få min ekonomi och verksamhet att gå runt eller hur? Och tror du att alla mina vänner och släktingar kommer förvänta sig att jag ska städa hos de också? 
    Nej, inte när du städar hemma - jag formulerade det som "om du städar på hans uppdrag", men som sagt, det där var bara för att jag retades med dig. Du lyckas inte hålla dig till saken utan blandar ihop privata relationer med att köpa något från ett företag.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (C) skrev 2014-01-12 19:49:55 följande:
    Skulle ni skriva samma svar om TS var en en kille och hans tjej ägde ett café?
    Utan tvekan, ja! Det har verkligen ingen betydelse.

    Aningslöshet och okunskap förekommer hos båda könen. Lika illa vilket som.
  • Anonym (ekonom)
    Åsa skrev 2014-01-12 19:46:45 följande:
    Jag kan inte säga att pojkvännen gjort fel men jag gissar att även jag hade utgått från att jag skulle bli bjuden åtminstone på kaffet om en närstående frågade om jag ville ha något, särskilt om det skedde i vår vanliga samtalston.
    Jag förstår företagsargumentet men kan inte jämföra riktigt med andra verksamheter; har svårt att tänka mig att en närstående skulle fråga i klädaffären om jag ville ha något eller om jag "vill ha lite bensin" på macken.
    Nej, det är nog inte lätt att vara kaféägare eftersom det så lätt kan missförstås att det är "fritt fram" på ett annat sätt. Tur ändå att vi har några spärrar kvar när det gäller t ex kläder och bensin.

    Principen är densamma. Och det där om man tror man ska bli bjuden har inget med tonfallet att göra, det är en uppfostringsfråga vad man tror man kan förvänta sig. Många tror verkligen att de har rätt att förvänta sig att de ska ha, ha, ha, och det ska vara gratis, gratis, gratis... Som sagt, inte lätt att stå emot såna vänner.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (C) skrev 2014-01-12 19:59:10 följande:

    Inte för dig kanske , men det var flera som tagit upp jämställdhet , män och kvinnor , uppvaktande osv. För vissa verkar spela roll att det handlar om caféägarens tjej , och inte , kompis , syskon , mamma eller pojkvän.
    Jo, jag har sett att det spårat in på jämställdhetsfrågan. Ofattbart, men så går det ibland.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:03:33 följande:
    Jag driver ett fik och kan säga på rak arm att en bulle och en kaffe kostar mig fan 1-2 kr när jag gör de själva och kanske 3-4 när jag köper bullarna! Klart man inte tar betalt av sin partner då. Och det är inget som syns i bokföringen eller att man luras med något. Kan markeras lätt som att det blev över efter dagens slut och var tvunget att slängas.Om man nu måste skriva upp det någonstans. Och nej mitt fik påverkas inte av den lilla "förlusten". Och ja man tar inte betalt av morsan och farsan heller. Och alla som jämför vänner och partners... jag tycker synd om era partners som ni anser ligger i samma relationsnivå som era vänner.
    Vi har helt klart olika syn på detta. Vore väldigt bra att få veta vilket fik du driver så kunde man undvika det... Flört

    Hur man hanterar det i form av svinn osv, det är helt ointressant. Det här handlar, återigen, inte om 40 kr för en bulle och en kaffe, eller ens dina rörliga tillverkningskostnader, utan om principen. Man kan inte komma ifrån kärnfrågan och om det gör mig till en trist och tråkig ekonom, så må det vara hänt. Jag kommer att fortsätta tycka att det är fel av TS att förutsätta att hon ska fika på kaféets bekostnad bara för att det ägs av hennes kille.
  • Anonym (ekonom)
    Åsa skrev 2014-01-12 20:07:01 följande:
    Om det är vanligt med kompisar som tror att de ska bli bjudna kanske det är bättre att vara tydligare vid förfrågan då. "Vill du beställa/köpa något?" och inte "vill du ha något?". Så kanske det stämmer bättre med folks "uppfostran" i hur en inbjudan respektive en förfrågan om beställning låter.
    Här handlade det ju inte heller om en kompis utan om en partner sedan flera år.
    Vi har inte den exakta formuleringen på frågan, vi kan inte höra hur tonfallet egentligen var.

    Samtidigt vore det betydligt trevligare att vara lite ödmjuk även i en så banal sak, så att man faktiskt själv erbjuder sig att betala. Det kan mycket väl vara så som någon annan antydde, att killen valde att ta betalt för att markera. Det här kan ju vara en "tendens" hos TS, något som vi inte vet något om, men som hennes kille sett i andra sammanhang. Bara spekulationer, precis som hur tonen var vid formuleringen "vill du ha...". Vi vet inte, alltså kan vi dra vilka slutsatser vi vill utan att den ena blir mer rätt än den andra. Det spåret kommer vi inte vidare med, tyvärr.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:30:28 följande:
    Låt mig omformulera mig. Jag äger en städfirma. Sover över hos min partner och vaknar på morgonen och han har gått till jobbet. Jag tar det lugnt för jag har en avbokning. Jag ringer honom/henne och frågar "vill du att jag ska städa lite?" och partnern svarar "ja varför inte". Tycker du verkligen att jag skicka en faktura till partnern då?
    Löjlig omformulering. Uppstår bara ur faktumet att du har slut på vettiga argument.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:22:11 följande:
    Mmm eftersom du är ekonom så kan jag mycket väl tänka mig att i dina tankar så  handlar allt om siffror. Förväntade mig inget annat av en ekonom.

     Kul att du skulle vilja undvika mitt fik... jag är glad å din partners vägnar att du inte äger ett. Och om du nu skulle äga ett fik... så tycker jag synd om henne/honom. 
    Och där kom personangreppen......alla vet vad det betyder. Diskussionen är slut och jag vann... Flört
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:45:43 följande:
    Samma sak som i TS fall. Vad är skillnaden här och i TS fall?
    Du fick mothugg av någon ("Duh"?) och genast formulerade du om dig, gav nya förutsättningar för att det skulle passa för din argumentation. Om du syftar på när jag retades med dig tidigare så var jag öppen med att syftet var att reta dig, inget annat. Det var dessutom inte min retsamma kommentar som var poängen i det inlägget, men del två gick du inte in i av någon anledning... undrar varför...

Svar på tråden Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!