Inlägg från: Arbitration |Visa alla inlägg
  • Arbitration

    Invandringens kostnader

    Rikard skrev 2014-04-26 19:34:52 följande:
    Om man bara hjälper människor om det lönar sig har man sannerligen sjunkit lågt.
    Det handlar väl inte om lönsamhet utan att de flesta sansade personer hjälper andra när de har råd till det.
    Om du tillhör kategorin som hjälper andra för att sedan själv behöva ekonomisk hjälp för att få det att gå ihop är du ju inte godhjärtat och givmild utan en komplett idiot som borde ha ekonomisk övermyndare.
  • Arbitration
    Dansar alltid nykter skrev 2014-05-01 09:37:04 följande:
    Det räcker att skumma igenom Tullbergs bok för att förstå var hans åsikter ligger.
    Speciellt när han pratar om invandrarnas kulturella benägenhet till att vara mer kriminella
    än svenskar.
    Han har inte riktigt förstått hur utanförskapet påverka statistiken.
    Det finns ju något som heter statistik som understödjer. Det är ingen som sagt att en arab, finne, marocan eller vad det nu är är mer kriminell av naturen... Men däremot de som hittat sig hit har gjort sig kraftigt överrepresenterade i brottsregister och det är väl ändå de uppgifterna som är intressanta om man diskuterar nationell ekonomi?

    Det har med andra ord inte någon som helst betydelse om de är 0.0001% av alla världens araber, integrationspolitik, kostnader och inkomster kan enbart diskuteras utifrån den lokala sampling vi har.
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:31:30 följande:
    Jaså inte? Jimmie Åkesson har sagt det.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article12510171.ab

    www.interasistmen.se/invandring/det-finns-sta.../
    Först och främst länka inte till intresseorganisationer som "interasistmen" om du förväntar dig fakta.

    Vad det gäller hans uttalande så är det bättre du ser och lyssnar själv på interjuvn news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/hardtalk/9372832.stm

    Och han säger inte så vad jag kan höra? Påvisa gärna var i interjuvn han säger så; tvärtom så verkar han dementera sådana uttalanden.

  • Arbitration
    Arbitration skrev 2014-05-01 22:42:31 följande:
    Först och främst länka inte till intresseorganisationer som "interasistmen" om du förväntar dig fakta.

    Vad det gäller hans uttalande så är det bättre du ser och lyssnar själv på interjuvn news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/hardtalk/93728...

    Och han säger inte så vad jag kan höra? Påvisa gärna var i interjuvn han säger så; tvärtom så verkar han dementera sådana uttalanden.

    Det enda är som sagt den sista meningen där han säger precis vad jag skrev ovan, att bland de immigranter vi har här så finns det ett tydligt statistiskt samband. Det betyder inte att afrikaner är mer kriminella.
  • Arbitration
    themia skrev 2014-05-02 16:16:47 följande:
    För bara några dagar sedan skrev DN:s stockholmsbilaga om problemen med kapaciteten på Svealandsbanan.  En av anledningarna är svårigheten att få lönsamhet eftersom kundunderlaget är för litet.
    Svealandsbanan binder samman städerna runt Mälaren, alltså en av Sveriges mest tätbefolkade regioner.

    Sverige har för liten befolkning, och att tro att vi väsentligt kan öka befolkningen enbart med "etniska" svenskar är i bästa fall naivt.

    Visst blir det problem när många inflyttade bosätter sig i samma områden under kort tid. Det är problem som kan hanteras. 

    För 50 år sedan låg Akalla och Husby mitt i ett militärt övningsområde,
    Men detta är rent blaj och skitsnack även om jag precis som du vet att det är egentliga anledningen till den immigrationspolitik vi har (undantaget att ibland varieras det och "kundunderlaget" byts ut mot "arbetskraft" som sägs behövas, detta har dock varit väldigt tyst om senaste åren eftersom jobben lyst med sin frånvaro och att 40-talisterna redan pensionerats).

    Att sedan skylla på lågt kundunderlag är lågt, jag pendlar själv dagligen till och från mitt jobb och förutom att det för mig som åker ensam är något billigare (faktum är att det räcker med att vara tre som samåker för att det ska gå jämt ut med att ta egen bil och då är ändå biljettpriserna subvensionerade av kommunen.)
    Så är det knölfullt på tåget jämt, så vad ett större kundunderlag skulle hjälpa i sammanhanget förstår jag inte eftersom det knappast går att få på fler personer på ett tåg och ändå har de ofta dubbeltåg (när de kör enkelt som hänt några gånger har de fått köra förbi stationer för de inte får plats med flera...)

    Och att många bosätter sig i samma områden är väl snarare något positivt om man ska dra sådana här löjliga exempel? 
  • Arbitration
    themia skrev 2014-05-03 15:15:44 följande:
    Att kundunderlaget är för lågt leder, just som du skrev, till att de tåg som kan gå blir knökfulla.
    Med större kundunderlag skulle det bli ekonomi nog att förse hela Svealandsbanan med dubbelspår och fler stationer.
    Jag pratar inte om svealandsbanan utan stammbanan genom östergötland. Det _GÅR_ inte köra tågen oftare än vad de gör pga all annan tågtrafik.
    Det de kan göra är köra fler vagnsett men där har du begränsningen beroende på perrongernas storlek, jag vet inte om det hade gått att köra ett sett till men idag när de kör 2 vagnsett enligt papper ska dessa rymma 2x 234 passagerare, jag gissar detta är enligt de säten och fåtalet ståplatser som finns... hur många som faktiskt transporteras vet jag inte men det kan i vilketfall inte bero på kundunderlaget som det är så dåligt med plats...
Svar på tråden Invandringens kostnader