themia skrev 2014-05-02 16:16:47 följande:
För bara några dagar sedan skrev DN:s stockholmsbilaga om problemen med kapaciteten på Svealandsbanan. En av anledningarna är svårigheten att få lönsamhet eftersom kundunderlaget är för litet.
Svealandsbanan binder samman städerna runt Mälaren, alltså en av Sveriges mest tätbefolkade regioner.
Sverige har för liten befolkning, och att tro att vi väsentligt kan öka befolkningen enbart med "etniska" svenskar är i bästa fall naivt.
Visst blir det problem när många inflyttade bosätter sig i samma områden under kort tid. Det är problem som kan hanteras.
För 50 år sedan låg Akalla och Husby mitt i ett militärt övningsområde,
Men detta är rent blaj och skitsnack även om jag precis som du vet att det är egentliga anledningen till den immigrationspolitik vi har (undantaget att ibland varieras det och "kundunderlaget" byts ut mot "arbetskraft" som sägs behövas, detta har dock varit väldigt tyst om senaste åren eftersom jobben lyst med sin frånvaro och att 40-talisterna redan pensionerats).
Att sedan skylla på lågt kundunderlag är lågt, jag pendlar själv dagligen till och från mitt jobb och förutom att det för mig som åker ensam är något billigare (faktum är att det räcker med att vara tre som samåker för att det ska gå jämt ut med att ta egen bil och då är ändå biljettpriserna subvensionerade av kommunen.)
Så är det knölfullt på tåget jämt, så vad ett större kundunderlag skulle hjälpa i sammanhanget förstår jag inte eftersom det knappast går att få på fler personer på ett tåg och ändå har de ofta dubbeltåg (när de kör enkelt som hänt några gånger har de fått köra förbi stationer för de inte får plats med flera...)
Och att många bosätter sig i samma områden är väl snarare något positivt om man ska dra sådana här löjliga exempel?