• Ellia73

    Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi

    Ååh, jag vet vad du går igenom just nu och jag tänker på dig. Gråter
    Jag avbröt min graviditet sommaren 2012 pga trisomi 13. Jag hade då gått 15 fullgångna veckor. Om det är någon tröst så kan jag säga att det värsta går du igenom just nu. Tiden från beskedet till själva avbrytandet. Den tiden gick jag omkring inne i en bubbla och kunde inte förstå hur folk kunde leva som vanligt utanför bubblan. Det gjorde så fruktansvärt ont och jag var livrädd för "förlossningen".

    När avbrytandet var klart och vi fick åka hem kände jag bara ett stort lugn och det kändes så skönt att det var över. I två dagar mådde jag faktiskt ganska "bra".... Men på tredje dagen bröt jag ihop och bara grät floder och kände mig så tom. Ringde kuratorn och fick komma dit direkt och hon sa att jag reagerade fullkomligt normalt. Nästan alla känner så. Först är man så glad att det är över och sen efter några dagar kommer sorgen. Det jag tyckte var jobbigt var att alla graviditetskänningar försvann så fort. Det kändes inte som om jag varit gravid över huvud taget.

    Vi tittade på bebisen och det ångrar jag inte idag. Jag var jätterädd att den skulle se ut som ett monster med alla dessa missbildningar som konstaterats, men allting var ju så litet så det var inget som ens syntes om man inte visste om det. Vi valde ett anonymt omhändertagande.

    Vi valde sedan att ta en liten paus på några månader innan vi började försöka igen. När vi sedan började försöka blev jag gravid igen efter bara två månader. Idag har jag en liten fin och frisk kille på 5 månader. Det var en fruktansvärt jobbig graviditet och jag förträngde att jag var gravid fram tills vi fick FVP-svaret att inga avvikelser hittats. Efter det började jag inbilla mig att det skulle vara andra fel... Först efter RUL tvingade jag mig själv att försöka vara glad och se framåt.

    Så mitt råd till dig är att självklart ska ni försöka igen men känns det inte rätt nu så vänta ett par månader. Ta all hjälp ni kan få av vänner, familj och kurator just nu. Den där känslan av overklighet och fan, fan, fan... den blir lättare med tiden. Just nu kan du bara ta en dag i taget. Lycka till på fredag. Kram!

  • Ellia73
    Liljeplan8 skrev 2014-01-22 17:31:55 följande:
    Ellia73: oh stackare vad hemskt! Jag förstår precis hur du menar med bubbla. Jag äter knappt, orkar inte prata med någon, sitter i mörkret utan tv och ljud. Bara gråter och gråter. Fattar inte hur livet ska gå vidare... Min sambo är ledsen men har ett helt annat sätt att hantera smärtan/sorgen på. Han "rymmer/flyr" och hittar på massa kul, medan jag känner att jag bara vill lida.. Jag vill gråta och läser dikter till/om änglabarn för att det ska sjunka in djupare. Jag vill gå igenom barnkläderna och bara gråta. Är dock rädd för att hamna i en depression som jag inte kan ta mig ur.

    Min förra graviditet avslutades i missfall och nu detta. Hur mycket orkar man egentligen med?

    Ellia73: valde du att föda naturligt eller kejsarsnitt?
    Jag säger som Loppsan, sörj på det sätt du vill. Det finns inga sätt som är rätt eller fel. Hoppas att du och sambon kan finna tröst i varandra även om ni sörjer på olika sätt. Ta den tid du behöver och bara gråt.... det BLIR lättare med tiden, även om man aldrig glömmer.
    Jag hade en normal förlossning med sonen. Kejsarsnitt var aldrig något jag övervägde då jag alltid tyckt att det verkar mer skrämmande än att föda vaginalt. Jag har även en dotter på 5 år och födde även henne vaginalt.
  • Ellia73

    Vad skönt att det är över. Jag förstår precis vad du menar med lugnet du känner nu, jag kände exakt likadant. Bli inte rädd bara om det kommer en reaktion imorgon, i övermorgon eller om några dagar, så var det för mig. Tillåt dig själv att gråta och sörja så länge du behöver. Hoppas ni vågar försöka snart igen. Ta hand om er!

Svar på tråden Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi