Inlägg från: Dianne |Visa alla inlägg
  • Dianne

    Flickan ska få namnet Cassandra.

    Det kan inte vara möjligt. Cassandra är ju ett typiskt WT-namn, både här och i USA.

    Jag tycker att de borde ta ett gammalt, traditionellt, gärna kungligt/adligt namn, som fungerar lika bra både här som där. Det finns ju till och med en liten möjlighet att flickan ska få ärva Sveriges tron - för Victoria verkar inte få till "the spare", och Carl-Philip är inte heller purung längre. Och då kan vi inte ha en Drottning Cassandra!!! Spöke (Redan Drottning Estelle är på gränsen...)

    De här namnen hade varit lämpliga:

    Elisabeth
    Caroline
    Josephine
    Amélie
    Desirée
    Christine
    Charlotte
    Philippa
    Eleanore

  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 17:01:08 följande:
    Släkten Bernadotte har franska rötter och därför valde de ett franskt namn. Inte svårare än så.
    Ja, fast just det namnet fanns inte i släkten. Dessutom är Estelle snarare fransamerikanskt än franskt. På samma sätt som Nicole och Denise. Riktiga fransmän i etablerade familjer, ger inte längre sina barn de namnen.
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 17:19:17 följande:
    Nej estelle betyder stjärna på franska precis som stella betyder samma sak på spanska. Så det är ett franskt namn inget amerikanskt. Så det är ett franskt namn och eftersom Bernadotte har franska rötter förstår jag att Viktoria och Daniel valde ett franskt namn. Och jag ser inget fel i det.
    Det stämmer inte. "stjärna" heter "étoile" på franska. "Estelle" är en "förfranskad" form av namnet "Stella", som betyder stjärna på latin, ja. Och Stella är också ett ganska nypåhittat namn som flicknamn betraktat - det var tysken Goethe som började!
  • Dianne
    puss skrev 2014-01-31 17:30:22 följande:
    Hon kommer inte vara lite n flicka för evigt.
    Nä, och det är det som många glömmer. Man är trots allt vuxen fem-sex gånger längre än man är barn, så det är väl viktigare att namnet passar under den långa tiden..?
  • Dianne
    fluu skrev 2014-01-31 17:32:51 följande:
    Om man själv får tycka så hoppas jag på Alice som jag höll tummarna för med Estelle(som för övrigt inte är ett hemskt namn).
    Alice är bra, men hemskt vanligt i Sverige nu. Spelar i och för sig ingen roll om de inte ska bo här.
  • Dianne
    Ooops skrev 2014-01-31 17:38:15 följande:
    Fult, men det är säkert Chris som har bestämt, han är ju ful så det passar ju..

    Japp jag menar allvar, tror Madde är väldans kuvad av honom, skulle inte förvåna mig om han kommer gå på henne fysiskt snart. Han ger mig läbbiga vibbar :/
    Nåja - hon behöver i alla fall inte välja mellan fattigdom och hemlöshet, och att stanna i äktenskapet... som är fallet för många andra kvinnor gifta i USA.
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 17:52:49 följande:
    Jag gillar Alice och det heter mina barns kusin. Men jag tror inte Madde väljer det heller. Detta är två kvinnor av sin tid och kuvar sig inte under traditionella namn och annat trams utan väljer det som de själva älskar.

    Tittar man på den engelska kungahuset så är bara William det namn som är nyast. Henry, Charles, Edward och George är namn som funnits med på varenda unge i varenda generation ända tillbaka till 1100-talet. Det om något är fantasilöst. Ett av syskonbarnen fick alltid samma namn som regerande kung alt drottning.
    Ja, William är verkligen noveau. Det har bara funnits i Storbritannien sedan år 1066 (slaget vid Hastings, William the Conqueror)... Drömmer
  • Dianne
    fluu skrev 2014-01-31 18:08:00 följande:
    Jag tycker inte vanligheten eller ovanligheten spelar roll alls. Har svårt för "unikt för det unikas skull".
    Jamen DET har jag också! Dock finns det för mig en smärtgräns då ett namn blir FÖR vanligt, och den går ungefär vid topp 10 för varje kön. Det är inte roligt när det blir tre stycken med samma namn i varje klass!
  • Dianne
    Ooops skrev 2014-01-31 17:50:35 följande:

    Sant, pengar och tak över huvudet kommer hon aldrig att sakna, men om (när) han brutit ner henne totalt så kommer hon liksom andra misshandlade kvinnor ha svårt att gå..

    Fast detta är ju enbart min tankar och åsikter..
    Nä, det ÄR faktiskt inte bara dina tankar. Jag har hört det där från flera - alltså inga som känner Madeleine och Chris personligen, måste jag säga på en gång. Men jag känner flera personer som oberoende av varandra - och utan att vara några skvallerkäringar och olyckskorpar i allmänhet - har fått dom vibbarna. Det är inte utan att jag har fått dem också... Bland annat uppfattade jag något slags samförstånd - triumf - mellan honom och hans best man på bröllopet. Ungefär som att - "nu har vi lurat henne, nu är vi i hamn - nu kan vi börja suga pengar av henne och utnyttja hennes namn och kontakter". Och även detta med Chris' mamma. Att hon är ett socialt geni, att det är HENNES triumf att HON vunnit det högsta priset och fått ett av sina barn gift med en högrankad kunglighet...

    Var kommer kärleken in..? Spöke
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 18:24:43 följande:
    Ja Etoile betyder också stjärna. Båda är rätt men betydelsen i namnet Estelle är också stjärna. Precis som alla namn har en betydelse.
    Alltså, det vet jag. Nu får du läsa om vad jag skrev!
  • Dianne
    enthymeme skrev 2014-01-31 18:35:04 följande:
    Med det sagt har jag aldrig fattat vad det är som gör just Cassandra till ett "WT-namn". Jag har sett att det anses vara det på listor här på FL, men jag ser inte hur det passar in med de andra "WT-namnen": det är inte nytt (kommer ju från den grekiska mytologin), det är inte ett filmstjärnenamn, det bryter inte mot svenska stavningsregler, det är inte svårt att uttala på svenska, det är inte överdrivet amerikanskt, det skär sig inte med ett svenskt efternamn etc. Någon som kan upplysa mig?  Oskyldig

     
    Tror det handlar om att Cassandra var ett typiskt modenamn i USA runt år 1990. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Och i den vevan importerades det till Sverige, där det knappast använts alls innan. Så det kom att ses som ett typiskt nyimporterat amerikanskt trendnamn.

    Det är ju samma med Nike - EGENTLIGEN är det ju ett klassiskt namn, och det borde inte vara mer fel att heta det än andra grekiska och romerska gudinnenamn (Aurora, Diana...). Men det kom in "från fel håll" genom märket på dojjorna. Det är ju en trend hos särskilt afroamerikaner, att döpa sina barn efter populära varumärken.
  • Dianne
    Dianne skrev 2014-01-31 18:41:14 följande:
    Tror det handlar om att Cassandra var ett typiskt modenamn i USA runt år 1990. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Och i den vevan importerades det till Sverige, där det knappast använts alls innan. Så det kom att ses som ett typiskt nyimporterat amerikanskt trendnamn.

    Det är ju samma med Nike - EGENTLIGEN är det ju ett klassiskt namn, och det borde inte vara mer fel att heta det än andra grekiska och romerska gudinnenamn (Aurora, Diana...). Men det kom in "från fel håll" genom märket på dojjorna. Det är ju en trend hos särskilt afroamerikaner, att döpa sina barn efter populära varumärken.
    ...tillägg till detta: en trend hos FATTIGA afroamerikaner. De tror att ett namn som Armani eller Gucci är det finaste de kan ge sina barn, typ...
  • Dianne
    fluu skrev 2014-01-31 23:46:02 följande:
    Hoppas på Lilian i så fall, men det lär nog inte hända tyvärr.
    Madeleine hade väldigt bra kontakt med Lilian, så jag gissar faktiskt att det blir ett av andranamnen. Men knappast tilltalsnamnet. Det är väldigt fint, annars!
  • Dianne
    fnyske skrev 2014-01-31 21:39:06 följande:
    Är det vårt barn eller deras barn?
    Så länge som Madeleine drar pengar ur statskassan, så har vi i alla fall var sin liten andel i det allihopa!
  • Dianne
    RöttÄrSött skrev 2014-01-31 23:44:11 följande:
    Själv gissar jag på Lily, ett gammalt klassiskt namn som funkar på engelska och är en eloge till prinsessan Lilian!

    Tyvärr var inte Victoria lika smart som mig så hon valde ju inte det men gissningen kvarstår för Madeleine :P
    Det tror jag absolut inte. Prinsessan Lilian HETTE ju Lily, men bytte till Lilian när hon träffade Prins Bertil och fick förhoppningar om att bli prinsessa. Hon har ju själv sagt att Lily var alltför simpelt, och att Lilian hade mer klass.
  • Dianne
    Dianne skrev 2014-02-01 08:30:05 följande:
    Det tror jag absolut inte. Prinsessan Lilian HETTE ju Lily, men bytte till Lilian när hon träffade Prins Bertil och fick förhoppningar om att bli prinsessa. Hon har ju själv sagt att Lily var alltför simpelt, och att Lilian hade mer klass.
    Förlåt, nu blev det tokigt. Prinsessan Lilian var född Lillian och inget annat.
  • Dianne
    msemse skrev 2014-02-02 14:02:24 följande:

    För folk som jobbar statligt/kommunalt får inte sin lön från statskassan? :P


    Du vet väl att Madeleine sitter inte bara på sitt arsle och rullar tummarna? Du vet väl att hon gör en hel del välgörenhetsarbete och liknande och medverkar på olika möten och events som representant för Sverige?

    Så hennes lön kommer från statskassan, ja, precis som många andra svenskars :)


    Arbetet för Childhood är inget som kommer Sverige till godo (men naturligtvis fint och bra ändå). Dock har det stått i flera källor, att Madeleine bara är en galjonsfigur för stiftelsen. Dyker upp för att bli fotograferad och intervjuad och så. Men att hon sällan är där till vardags.
  • Dianne
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-02 13:59:37 följande:
    Nej nej, jag menade inte att du sagt det, jag syftade på alla dessa listor över "lämpliga" namn (pfft) som dyker upp här och där. 

    Jag tycker nog att Cassandra är vackrare än tex Hilda, Gunilla, Bodil eller Kerstin, trots att de senare är traditionella svenska namn som låter väldigt ordentliga och rejäla.
    Ja, de namnen som du räknar upp nu skulle i stället vara för "bonniga". Det man önskar på ett barn till en prinsessa, är väl ett namn som både passar i Sverige och betraktas som svenskt (även om det kan ha sitt ursprung i t.ex. Frankrike, Rommarriket eller Bibelns länder), samtidigt som det har en viss längd och stilnivå och har burits av europeiska kungligheter tidigare.

    ...men något jag skulle tycka var kul, skulle vara om de skulle våga göra som det norska kronprinsparet, och ta ett fornnordiskt drottningnamn. Typ Sigrid, efter Sigrid Storråda! Fast jag tror inte att Madeleine är så historiskt bevandrad...
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-03 17:20:34 följande:
    Att arbeta på läkare utan gränser ger inte heller något för Sverige! Ändå arbetar många svenska usk, ssk och läkare i den organisationen.
    Ja, och jag har inte heller sagt att det är något fel.
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-03 17:48:22 följande:
    Finns väl ingen i dagens norka kungahus som heter Sigrid!

    Kronprinsparets dotter heter Ingrid Alexandra och Märta Louise döttrar heter Maud Angelica, Emma Tallulah och Leah Isadora.
    Alltså, jag tycker att du ofta verkar vara "slightly off". Inte riktigt förstå vad man menar, inte kunna tänka själv, göra den koppling man avser och dra det ett steg längre o.s.v..

    Norska kronprinsparets gemensamma barn heter Ingrid (Alexandra) och Sverre Magnus, ja. Det är urgamla, nordiska namn i det norska kungahuset. Och även att kronprinsen och hans syster heter Håkon och Märta. I analogi med detta, så borde ett av "våra" kungabarn kunna få namnet Sigrid efter VÅR vikingadrottning Sigrid Storråda. Förstod du nu..?

     


Svar på tråden Flickan ska få namnet Cassandra.