• tikki masala

    Hjälp! Min dotter 7år gammal har sökt på internet "flickor som knullas"

    Min dotter har vart hemma idag från fritids för att hon vart ganska förkyld. Jag jobbar hemifrån men kan inte vara tillsammans med min dotter hela tiden utan jag får komma och titta till henne osv. Jag har låtit henne ha den bärbara datorn eftersom hon gillar att spela spel på den osv. Sen behövde jag just den datorn och kom och hämtade den. Såg att hon gjorde nån "panik" rörelse mot datorn men inget mer med det. Fliken visade ett spel så ok. Men sen tog jag bort den fliken och så kom en sökmotor upp med massa unga tjejer på bilder osv. Tänkta bara vad är det här för "spam grej"? Men så såg jag att I sökmotorn stog det "flikor som knulas". 
    Då fattade jag att det måste vara min dotter som skrivit in det och aktivt sökt på det! Hon är bara sju! Är inte det lite väl tidigt att söka på sådant? Jag vet ju att de kan vara nyfikna o så men. Internet jag blir rädd! och flickor som knullas. Jag får verkligen hålla mer koll på datorn här fattar jag ju. Tur att hon inte hann gå in på dessa sajter. =( 
    Får väl också prata med henne om det här men hur? 

  • Svar på tråden Hjälp! Min dotter 7år gammal har sökt på internet "flickor som knullas"
  • Mälaröbo

    Har varit med om samma sak med sonen och en kompis. Pratade med de andra föräldrarna och sen pratade jag med sonen om att jag förstår att sånt är spännande, men att sånna sidor knappt ens är ok för vuxna. End of story! Har inte behövt straffa genom förbud eller dylikt utan känner mig trygg med att det kommer att dröja några år till nästa gång. Förresten så är just tjejer extra intresserade av sånt här runt 6-7-års ålder. Vill man styra barnens kunskap runt sex bör man inte vänta för länge, då skaffar de sig kunskapen nån annanstans.,,

  • Litet My

    Min 8 åring sökte på "din jevla hona"-"din jävla hora"

    Nu var han inte intresserad av horor i sig utan ville veta vad det var eftersom han har en klasskompis som alltid skriker det efter alla och han tyckte tydligen inte att jag gav något riktigt bra svar på det. Tror inte han kom in på så mycket och det var tur med tanke på att han tycker både pussar och kramar halvklädd (när han ser det på TV) är jätteäckligt.

    Gjorde inte så stor sak av det och jag förstår varför han sökte på det.

  • Tom Araya
    tikki masala skrev 2014-01-31 21:07:30 följande:
    Men hur spärrar man från sånt? Kan inte datorer så bra. 
    Ha ett användarkonto med egen inloggningskod för varje person som använder datorn. I varje användarkonto kan du sedan lägga in spärrar. Ha för vana att alltid logga ut när du inte använder datorn eller när någon annan vill använda den.

    Säkert finns även någon form av porrfilter att ladda ner från nätet.

    Vill du ha mer tips och råd eller mer exakta instruktioner så kan du alltid starta en tråd med dina frågor här på FL.
    Jag har fått massa hjälp med teknik- och datorrelaterade problem på det sättet.
  • mr me

    Är den här tråden seriös? Hon är sju år, inte tre. Sexualkunskap ingår i grundskoleplanen. På min tid läste man om det i skolan redan i andra klass, hur befruktningen av ett ägg går till mm. Det skulle inte förvåna mig om man får läsa om sådant ännu tidigare nuförtiden. Trots det visste ju de flesta av oss på ett ungefär hur ett barn blir till redan innan dess. Jag började begripa på ett ungefär hur det hängde ihop någon gång i förskolan.

    Att som förälder ljuga för ett barn i skolåldern och påstå att barn blir till på något annat sätt låter riktigt korkat. Lär du dina barn att 1 + 1 = 3 också, eller vadå? Det är klart att hon blir förvirrad och börjar söka på internet när hon får olika bud från lärarinnan och från mamma.

  • mr me

    Förövrigt var jag tvungen att testa att söka på "flikor som knulas" på Google nu bara för det och det kommer inte upp särskilt mycket porrbilder på en sådan sökning. Typ, ingen alls ens om man gör en bildsökning...

    Trolltråd -> Papperskorgen Skrattande

  • Lillusen

    Först skulle jag vilja säga TS, ANDAS! :) så ja, nu när du gör det vill jag säga att din dotter är helt normal. Det är ungefär i den här åldern som barn börjar bli nyfikna på vad sex är, och det betyder inte att de vill ha sex, utan bara förstå det. När jag jobbade på sexårs så var böckerna om att göra barn de mest spännande. Barn vill fråga människor som dom är trygga med, hon frågade och tyvärr valde du att ljuga för henne, och vad gör man då som ung i dag? Jo, man frågar Google. Så det är bara att göra om och göra rätt, säg till din dotter att du sett vad hon sökt på (då vet hon att ni har koll) sen säger du att du förstår att hon är nyfiken och att ni ska låna böcker på biblioteket. Säg också att du inte vill att hon inte söker på sånt på nätet för att det inte är på riktigt, utan hon ska fråga er om hon vill googla något. Lycka till.

  • tikki masala
    mr me skrev 2014-02-01 05:48:47 följande:
    Förövrigt var jag tvungen att testa att söka på "flikor som knulas" på Google nu bara för det och det kommer inte upp särskilt mycket porrbilder på en sådan sökning. Typ, ingen alls ens om man gör en bildsökning...

    Trolltråd -> Papperskorgen Skrattande
    Sa ju att hon sökte på bing prova det istället.
    Ingen trolltråd alls!
  • tikki masala
    Lillusen skrev 2014-02-01 08:00:16 följande:
    Först skulle jag vilja säga TS, ANDAS! :) så ja, nu när du gör det vill jag säga att din dotter är helt normal. Det är ungefär i den här åldern som barn börjar bli nyfikna på vad sex är, och det betyder inte att de vill ha sex, utan bara förstå det. När jag jobbade på sexårs så var böckerna om att göra barn de mest spännande. Barn vill fråga människor som dom är trygga med, hon frågade och tyvärr valde du att ljuga för henne, och vad gör man då som ung i dag? Jo, man frågar Google. Så det är bara att göra om och göra rätt, säg till din dotter att du sett vad hon sökt på (då vet hon att ni har koll) sen säger du att du förstår att hon är nyfiken och att ni ska låna böcker på biblioteket. Säg också att du inte vill att hon inte söker på sånt på nätet för att det inte är på riktigt, utan hon ska fråga er om hon vill googla något. Lycka till.
    Ja. känns ju dumt såhär i efterhand men alla föräldrar gör väl mer eller mindre misstag nån gång. 
  • Lillusen
    tikki masala skrev 2014-02-01 08:18:43 följande:
    Ja. känns ju dumt såhär i efterhand men alla föräldrar gör väl mer eller mindre misstag nån gång. 

    Absolut, oj vad många gånger man har ångrat vad man sagt, och det är helt okej men sen får man rätta till sitt misstag.
  • Indianica
    tikki masala skrev 2014-01-31 17:10:44 följande:
    Jag vet att hon har lärt sig det ordet i skolan. Jag är gravid nu och för ungefär två månader sedan frågade hon väldigt generat om jag och pappa hade "knullat" då. Blev ju paff över det ordet och sa att det är inget fint ord att säga. Sen har jag inte hört det ordet från henne mer. Sen vet jag också att hennes fröken hade (manlig då men det spelar ju ingen roll) berättat för henne hur barn blev till. Eftersom jag o hennes pappa hade sagt att vi pussats och kramats länge så blev jag med barn. Jag tycker ju egentligen det är onödigt att ett barn i den åldern vet hela sanningen. Då hade hon också frågat om pappa stoppat in snoppen i snippan. ( blev ju paff på det också) frågade vem som berättat det och då var det ju hennes fröken. Hoppas verkligen inte att något hänt med henne. Usch hur ska man säga att sånt här får du inte söka på. Är också rädd för groomers nu. Om hon skulle råka komma in nånstans när jag inte är helt närvatande..
    Prata med henne om groomers, det är ju perfekt läge nu. Säg som det är, att det finns vuxna som vill stoppa in snoppen i snippan på flickor osv och att det är farligt att träffa sådana personer (de är dumma och det gör ont) och att hon alltid ska berätta för dig om hon stöter på en sådan groomer.

    Förstår att du är chockad, det blir vi alla med pree-teens när vi stöter på sådana här fenomen ifrån början. Barn idag är mognare (särskilt flickor) än vi var på 80-talet och får fler idéer också ifrån nätet och det är även där de kan börja söka svar på sina frågor. Installera netnanny, köp/låna boken "Tjejsnack" (en bok som tar upp sex och kroppen på ett lättfattligt sätt) och låt henne börja prenumerera på KP och känn lugnet , det här kommer att gå bra....
Svar på tråden Hjälp! Min dotter 7år gammal har sökt på internet "flickor som knullas"