Inlägg från: iamari |Visa alla inlägg
  • iamari

    Kub test trisomi

    Hej,

    Jag tvekar lite på om jag ska skriva, för  jag tror inte det är min historia som du vill höra egentligen. Vi fick visserligen ännu sämre siffror på KUB/NUPP - mer än 1:4 för trisomi 13, 1:4 på trisomi 18 och 1:42 på trisomi 21. Sifforna var så höga att vi kände oss tvungna att göra forstervattensprov. Speciellt pga risken för trisomi 13 och 18 där barnet oftast inte överlever en förlossning. Fostervattensprovet togs och vattnet gick. Dock var det ingen panik över det från läkarnas sida, utan efter några dagars vila var hålet igenläkt. Tydligen ganska vanligt ändå. Dock fick vi svar att barnet hade trisomi 13 och vi avbröt graviditeten i vecka 17, vilket var 1 månad sedan. En svår tid, men jag känner att alternativet hade varit värre...

    Om missfallsrisken vid fostervattensprov/moderkaksprov säger läkare att det delvis också påverkas av fostrets hälsotillstånd. Barn som annars inte skulle överlevt dör/föds ut genom missfall. Sen har jag läst att det mycket handlar om läkaren som genomför provtagningen. Missfall startas av infektioner, så det är ju viktigt med hygien och erfarenhet. Jag var inte jätteorolig för missfallsrisken faktiskt. Jag kunde inte stå ut med tanken att bära ett barn i min mage i 9 månader och sen förlora det.

    Oavsett vad du väljer att göra så lycka till och styrkekramar! 
    Mari

Svar på tråden Kub test trisomi