• teresehemma

    var hemma med dina barn

    Jag är förskollärare och övertygad om att man ska ha barnen hemma tills de börjar skolan. Jag är också övertygad om att när barnen börjar skolan ska man ha tid för dem innan och efter skolan - vara en tillgänglig mor.

    Det är kvinnan som ska vara hemma. Barnen behöver Mamma hela dagen lång. Barnen behöver Pappa också men inte på samma sätt.

    Det bästa och viktigaste man kan göra som kvinna är att ta hand om sin familj. Det finns inget förnedrande i detta arbete. 

    Självklart betyder "ta hand om sin familj" det praktiska man gör. Självklart kan man säga att det finns bättre och sämre val när man är mamma. Att lämna bort ett litet barn då man absolut inte måste är självfallet sämre.

    I vår familj är jag hemma med tre småbarn och min man pluggar. Vi klarar av detta ekonomiskt för att vi prioriterar detta. Man behöver inte vara rik för att klara det. Det kräver prioritering vilket självklart det är värt. Det finns inget viktigare arbete för en kvinna. Och ansvaret för detta kan man inte ge över till någon annan, inte heller ignorera pga egoism. 

    Jag är beredd att leva oerhört enkelt när jag blir äldre pga låg pension för att ge mina barn det bästa och viktigaste - vikten av att ta hand om sina barn kan inte nog betonas.

    Ha en fin dag! Mvh terese
  • Svar på tråden var hemma med dina barn
  • mammalovis

    Jag kan hålla med dig om att föräldrar är viktiga för sina barn och att små barn tjänar på att vi inte behöver arbeta så mycket, därmed inte sagt att ingen tid alls på förskolan är bäst.

    Du får förklara varför en mamma skulle vara MER VÄRD för ett barn än pappan efter ammandet är slut, för det köper jag inte. Vem som är mest lämpad att ta hand om barnen och som förälder i varje familj ligger ju på individnivå och inte på könsnivå. Jag vill se verkliga argument som är universella för kvinno- respektive manssläktet!!!

    Med det tänket du har är det nog en fördel att du håller dig borta från arbetslivet i förskolan, då det inte rimmar med läroplanen om alla människors lika värde.

    Vad händer då i en familj som inte får syskon, där förlorar ju barnen socialt ...

    Sedan anser jag mig inte vara perfekt att enkom lära mitt barn allt utan ser förskolan som ett väldigt bra komplement trots att jag arbetar som pedagog i förskolan när jag inte är hemma med bebis.

  • teresehemma

    Jag ska absolut skriva mer om mäns och kvinnors tillgångar en annan dag när det inte är läggdags.

    Jag kan ödmjukt säga att jag är en mycket god pedagog, riktigt skicklig med barn och sätter dem i främsta rummet vilket inte gör mig olämplig för barnen i en förskola. Dock tycker jag att förskolor är olämpliga.

    Jag ser inte pappor och mammor som olika värda, vilket jag betonat. I konkreta ex däremot kan det ju vara så att den enes närvaro kan vara mer värd - förstås.

    Och brusa inte upp i onödan, jag vill att folk tänker till och sätter sig in i barnens situation.
    Jag vill bara barnen (och föräldrarna) väl, sov gott!

  • KimPossible
    teresehemma skrev 2014-02-14 23:47:39 följande:
    Jag ska absolut skriva mer om mäns och kvinnors tillgångar en annan dag när det inte är läggdags.

    Jag kan ödmjukt säga att jag är en mycket god pedagog, riktigt skicklig med barn och sätter dem i främsta rummet vilket inte gör mig olämplig för barnen i en förskola. Dock tycker jag att förskolor är olämpliga.

    Jag ser inte pappor och mammor som olika värda, vilket jag betonat. I konkreta ex däremot kan det ju vara så att den enes närvaro kan vara mer värd - förstås.

    Och brusa inte upp i onödan, jag vill att folk tänker till och sätter sig in i barnens situation.
    Jag vill bara barnen (och föräldrarna) väl, sov gott!

    Nu var det visserligen inte det du kallar "mäns och kvinnors tillgångar" jag frågade efter, utan vad du baserade dina åsikter på (eftersom du uttrycker dig som om det är bevisad fakta), men som du säger är det sent så ta det när du får tid. 

     Glad


    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Dr Mupp
    teresehemma skrev 2014-02-14 23:19:52 följande:
    ..och jag är inte emot männens uppgifter. Jag tycker det borde vara dags för detta så feministiska samhälle att erkänna kvinnan som hon är och männen som de är. Bådas roller är jätteviktiga och ser annorlunda ut i praktiken. Det var väl inget fel i att vara annorlunda, eller? ;)
    Att en man ska vara helt med i familjelivet tycker jag är jätteviktigt.
    Jag och min man prioriterar familjen båda två. Det betyder inte att vi inte är olika eller har olika roller. Det är inget fel med det. Jag vill inte ha snopp och jag hoppas min man inte vill ha snippa. Vi ÄR olika och det är inget fel. Låt oss istället ta oss tillbaka till sunda värderingar där mammor är mammor och pappor är pappor och där resultatet blir en härlig och sund familj!
    Och hur är en kvinna resp en man. 

    För tänk om jag är så hemsk att jag gör fel.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillGris
    Superninjaprinsessaa skrev 2014-02-14 23:21:26 följande:
    Men lill-gris vilka ska då ta hand om ruliansen? Alltså resten av samhället? Om alla kvinnor ska vara hemma med barn och alla män sperma mjölkas så blir det ju inga kvar.... ^^



    Nä men.. Det ska väl egentligen inte vara nåt samhälle, hela planeten skavara en stor barnfödarfabrik..
  • modsey
    teresehemma skrev 2014-02-14 23:12:24 följande:
    Oj här brusar ni upp! Hehe Sverige förstås

    All personal jag arbetat med tycker synd om de minsta barnen på förskolan då de inte alls får vad de behöver - sin mamma.

    En mamma är mycket viktigare än goda pedagoger. Dock är det tragiskt att många mammor idag tycker att så mycket annat är viktigare än att ta hand om sina små barn i vardagen. DET ger mycket negativt för barnens syn och känsloliv. Det formar en säkerligen. Och ja, jag tycker synd om barnen att de inte står högst på prioriteringen i många familjer. Och jag tycker synd om de mammor som berättat för mig att de tror att det bästa för deras barn är att gå i förskolan och känner att de borde lämna bort dem trots att de är små.

    Självklart umgås mina barn med andra barn men speciellt med varandra, syskonrelationerna är viktigare än kompisar. 

    Pappors roll kan inte ersätta mammors roll. Att det ibland krävs att en pappa tar över mammas område är undantag och inget ultimat utan bör endast ske i nödfall. 

    Om man väljer att utgå från barnets perspektiv (vilket jag som mamma och pedagog tycker är det mest relevanta) så är det helt överväldigande bevis på att barnen har det bättre hemma de första åren. Tyvärr är man förbjuden att säga detta, även då någon frågar, i förskolan.

    Förskolan startades av Hitler så ja, det säger väl en del ;)

    Det är SÅ härligt att så många 80- och 90-talister tar ansvar för sina barn och prioriterar att ta hand om dem. Heja heja!
    dont feed the troll säger man ju men jag är säker på att det finns personer som har de åsikter du har. Jag är också helt 100% säker på att alla som jobbar på förskolor inte resonerar som du; dvs att det skulle vara mamman som behövs och att pappan inte är lika mycket viktig förälder.
    Min syster är fsk och de har delat fl, hon och hennes kollegor och andra fskl jag känner har tack och lov lite mer nyanserade och modernare åsikter än du.
    och du, det fannns barnhagar låååångt innan andra världskriget.
  • hansine
    teresehemma skrev 2014-02-14 22:00:53 följande:
    Jag är förskollärare och övertygad om att man ska ha barnen hemma tills de börjar skolan. Jag är också övertygad om att när barnen börjar skolan ska man ha tid för dem innan och efter skolan - vara en tillgänglig mor.

    Det är kvinnan som ska vara hemma. Barnen behöver Mamma hela dagen lång. Barnen behöver Pappa också men inte på samma sätt.

    Det bästa och viktigaste man kan göra som kvinna är att ta hand om sin familj. Det finns inget förnedrande i detta arbete. 

    Självklart betyder "ta hand om sin familj" det praktiska man gör. Självklart kan man säga att det finns bättre och sämre val när man är mamma. Att lämna bort ett litet barn då man absolut inte måste är självfallet sämre.

    I vår familj är jag hemma med tre småbarn och min man pluggar. Vi klarar av detta ekonomiskt för att vi prioriterar detta. Man behöver inte vara rik för att klara det. Det kräver prioritering vilket självklart det är värt. Det finns inget viktigare arbete för en kvinna. Och ansvaret för detta kan man inte ge över till någon annan, inte heller ignorera pga egoism. 

    Jag är beredd att leva oerhört enkelt när jag blir äldre pga låg pension för att ge mina barn det bästa och viktigaste - vikten av att ta hand om sina barn kan inte nog betonas.

    Ha en fin dag! Mvh terese
    En så'n tur du har som lever i ett land där en trebarnsfamilj får så mycket bidrag - bostadstillägg, flerbarnstillägg, extra studiemedel m.m. att du kan vara hemmafru medan din man studerar. Grattis till dig, men inte till oss som både jobbar, tar hand om våra familjer och betalar för allihop.
  • sextiotalist

    Jag kan bara säga en sak, jag håller inte med dig. Du får gärna välja ditt liv, men ditt liv är inte det enda rätta. Min egen son var ett riktigt dagisbarn, han behövde kompisarna och det som de erbjöd.
    Själv klättrade jag på väggarna efter ett halvår som föräldraledighet. Jag saknade arbetet, kollegerna och det vuxna samtalet. Jag skulle troligen vara en riktig usel hemmafru, otrevlig, sur, och den sämsta mamma man kunde ha

  • Flickan och kråkan
    teresehemma skrev 2014-02-14 23:19:52 följande:
    ..och jag är inte emot männens uppgifter. Jag tycker det borde vara dags för detta så feministiska samhälle att erkänna kvinnan som hon är och männen som de är. Bådas roller är jätteviktiga och ser annorlunda ut i praktiken. Det var väl inget fel i att vara annorlunda, eller? ;)
    Att en man ska vara helt med i familjelivet tycker jag är jätteviktigt.
    Jag och min man prioriterar familjen båda två. Det betyder inte att vi inte är olika eller har olika roller. Det är inget fel med det. Jag vill inte ha snopp och jag hoppas min man inte vill ha snippa. Vi ÄR olika och det är inget fel. Låt oss istället ta oss tillbaka till sunda värderingar där mammor är mammor och pappor är pappor och där resultatet blir en härlig och sund familj!
    Tillåt mig småle. Vi lever verkligen i ett ultrafeministiskt land  

    Jag antar att du även måste ha väldigt stereotypa åsikter om hur pojkar och flickor ska vara. Tacksam att du inte är förskollärare till mina barn då för de faller inte in i konservativa boxar. 
  • tjockobbe
    teresehemma skrev 2014-02-14 22:00:53 följande:
    Jag är förskollärare och övertygad om att man ska ha barnen hemma tills de börjar skolan. Jag är också övertygad om att när barnen börjar skolan ska man ha tid för dem innan och efter skolan - vara en tillgänglig mor.

    Det är kvinnan som ska vara hemma. Barnen behöver Mamma hela dagen lång. Barnen behöver Pappa också men inte på samma sätt.

    Det bästa och viktigaste man kan göra som kvinna är att ta hand om sin familj. Det finns inget förnedrande i detta arbete. 

    Självklart betyder "ta hand om sin familj" det praktiska man gör. Självklart kan man säga att det finns bättre och sämre val när man är mamma. Att lämna bort ett litet barn då man absolut inte måste är självfallet sämre.

    I vår familj är jag hemma med tre småbarn och min man pluggar. Vi klarar av detta ekonomiskt för att vi prioriterar detta. Man behöver inte vara rik för att klara det. Det kräver prioritering vilket självklart det är värt. Det finns inget viktigare arbete för en kvinna. Och ansvaret för detta kan man inte ge över till någon annan, inte heller ignorera pga egoism. 

    Jag är beredd att leva oerhört enkelt när jag blir äldre pga låg pension för att ge mina barn det bästa och viktigaste - vikten av att ta hand om sina barn kan inte nog betonas.

    Ha en fin dag! Mvh terese
    Om du tycker att barnen ska vara hemma tills de börjar skolan, dvs. första klass, och att det är det viktigaste, hur kan du då med att jobba som förskolelärare? Dubbelmoral...
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • Fins Mamma
    teresehemma skrev 2014-02-14 23:12:24 följande:
    Oj här brusar ni upp! Hehe Sverige förstås All personal jag arbetat med tycker synd om de minsta barnen på förskolan då de inte alls får vad de behöver - sin mamma. En mamma är mycket viktigare än goda pedagoger. Dock är det tragiskt att många mammor idag tycker att så mycket annat är viktigare än att ta hand om sina små barn i vardagen. DET ger mycket negativt för barnens syn och känsloliv. Det formar en säkerligen. Och ja, jag tycker synd om barnen att de inte står högst på prioriteringen i många familjer. Och jag tycker synd om de mammor som berättat för mig att de tror att det bästa för deras barn är att gå i förskolan och känner att de borde lämna bort dem trots att de är små. Självklart umgås mina barn med andra barn men speciellt med varandra, syskonrelationerna är viktigare än kompisar.  Pappors roll kan inte ersätta mammors roll. Att det ibland krävs att en pappa tar över mammas område är undantag och inget ultimat utan bör endast ske i nödfall.  Om man väljer att utgå från barnets perspektiv (vilket jag som mamma och pedagog tycker är det mest relevanta) så är det helt överväldigande bevis på att barnen har det bättre hemma de första åren. Tyvärr är man förbjuden att säga detta, även då någon frågar, i förskolan. Förskolan startades av Hitler så ja, det säger väl en del ;) Det är SÅ härligt att så många 80- och 90-talister tar ansvar för sina barn och prioriterar att ta hand om dem. Heja heja!

    Startades verkligen inte av Hitler. Du är inte en förskollärare ..
Svar på tråden var hemma med dina barn