• teresehemma

    var hemma med dina barn

    Jag är förskollärare och övertygad om att man ska ha barnen hemma tills de börjar skolan. Jag är också övertygad om att när barnen börjar skolan ska man ha tid för dem innan och efter skolan - vara en tillgänglig mor.

    Det är kvinnan som ska vara hemma. Barnen behöver Mamma hela dagen lång. Barnen behöver Pappa också men inte på samma sätt.

    Det bästa och viktigaste man kan göra som kvinna är att ta hand om sin familj. Det finns inget förnedrande i detta arbete. 

    Självklart betyder "ta hand om sin familj" det praktiska man gör. Självklart kan man säga att det finns bättre och sämre val när man är mamma. Att lämna bort ett litet barn då man absolut inte måste är självfallet sämre.

    I vår familj är jag hemma med tre småbarn och min man pluggar. Vi klarar av detta ekonomiskt för att vi prioriterar detta. Man behöver inte vara rik för att klara det. Det kräver prioritering vilket självklart det är värt. Det finns inget viktigare arbete för en kvinna. Och ansvaret för detta kan man inte ge över till någon annan, inte heller ignorera pga egoism. 

    Jag är beredd att leva oerhört enkelt när jag blir äldre pga låg pension för att ge mina barn det bästa och viktigaste - vikten av att ta hand om sina barn kan inte nog betonas.

    Ha en fin dag! Mvh terese
  • Svar på tråden var hemma med dina barn
  • mammalovis

    Jag kan hålla med dig om att föräldrar är viktiga för sina barn och att små barn tjänar på att vi inte behöver arbeta så mycket, därmed inte sagt att ingen tid alls på förskolan är bäst.

    Du får förklara varför en mamma skulle vara MER VÄRD för ett barn än pappan efter ammandet är slut, för det köper jag inte. Vem som är mest lämpad att ta hand om barnen och som förälder i varje familj ligger ju på individnivå och inte på könsnivå. Jag vill se verkliga argument som är universella för kvinno- respektive manssläktet!!!