• Anonym (Anonym)

    Livrädd för förlossningsskador i underlivet!

    Hej!
    Jag är livrädd för att få skador efter en förlossning.. Jag är inte så rädd för självaste förlossningen i sig, vill gärna föda vaginalt och helst inte kejsarsnitt om jag inte måste.
    Men däremot är jag väldigt orolig över vad som kan ta skada i underlivet. Man hör så många hemska historier, och det lugnar ju knappast ens oro.
    Någon som fått problem efteråt?
    Någon som det gått bra för?
    Brukar man kunna gå tillbaka sitt gamla sexliv? Om det nu blir komplikationer, brukar männen ha förståelse för en då??

  • Svar på tråden Livrädd för förlossningsskador i underlivet!
  • Anonym (Anonym)

    Tack för era svar!

    Har ni några tips på vad man kan göra innan för att förhindra så mycket som möjligt? Vad kan man tänka på vid just förlossningen?

    Hur lång tid brukar det ta innan man läkt ihop om man spricker upp?

    Om man får problem efteråt, kan det mesta åtgärdas på något sätt? Hur långt efter brukar det göras isåfall?

    När kom ni igång med sex igen? Förstår att det tar ett tag och man antagligen inte tänker på det i början, men intressant att veta.

  • Anonym (Anonym)

    En till fråga som jag hoppas att någon kan svara på.

    När brukar man få åka hem efter en förlossning? Måste man övernatta? Jag avskyr sjukhus och vill inte bli kvar där längre än absolut nödvändigt.. Speciellt inte om min sambo inte får övernatta med mig!

  • Anonym (Anonym)
    Jacqueline skrev 2014-02-22 13:35:35 följande:
    Min första förlossning gick på 4 timmar ca...4 minuters krystvärkar sen var det klart ,fick sy 6 yttre stygn som sen ramlade av av sig själva...var helt återställd efter 4v.

    Andra barnet tog 3h totalt varav 2 minuters krystvärkar ,inga stygn eller skador och var helt återställd efter ca 3v.

    Båda barn är födda "mitt på dagen",och jag har valt att åka hem morgonen efter få läkaren gått ronden och "godkänt".



    Va skönt att höra, det ger mig lite hopp om att det faktiskt kan gå bra också! Brukar ens sambo få stanna med över natten eller är det väldigt ovanligt? Förlossningen sker troligtvis i Varberg.
  • Anonym (Anonym)
    Jacqueline skrev 2014-02-22 14:06:16 följande:
    Jag skickade hem min gubbe på kvällen båda gånger för att han skulle fixa det sista inför vår hemkomst...båda barn är födda lite tidigare än BF.

    Han hade fått stanna om vi hade velat ,fick rum på egenvården med dubbelsäng.



    Skönt att höra att det går att lösa, jag är nästa mest rädd för att bli kvar där själv.. Tidigare när jag opererats så åkte jag hem samma dag fast att jag borde ha stannat kvar ett par dagar. Finns det alltid rum man kan få? Finns det även i Varberg? Vart födde du någonstans?
  • Anonym (Anonym)
    jeanette02 skrev 2014-02-22 14:43:01 följande:
    Haft 3 lätta förlossningar dock med alla 3 har jag fått sytt något stygn. Det har rört sig om mycket små bristningar. Har varit uppe direkt efteråt kunnat sitta,röra mig hursomhelst göra nr 1 och 2 på toan utan problem. 

     Efter första förlossningen kändes själva slidan som en slappis och efter kanske 3 veckor hade vi sex och då kändes det fortfarande liksom känslolöst men ganska snart kändes det bra igen. Det blev INTE värre sedan med varje barn utan underlivet är faktiskt otroligt konstruerat ;)

    Har åkt hem snabbt ungefär ett dygn sammanlagt på sådan här "sköt dig själv avdelning"  Första barnet sov mannen med oss. De har fötts på e.m/kväll så det blev att man låg över en natt. 

    Bered dig på att man kan ha fruktansvärda eftervärkar, en del får inte det så mycket med första barnet men det blir oftast värre med varje barn. Det var värre än förlossningsvärkarna delvis. 

    Mitt råd är läs inte för mycket om fruktansvärda skador för det kan ge väldigt mycket ångest just när man själv står inför förlossning och man kan ju liksom inte banga ur...utan försök skapa dig en positiv bild samtidigt som det är bra att vara påläst förstås. Varje förlossning är ju ändå unik. 

    Sedan är det otroligt viktigt att knipa och träna bäckenbotten efteråt  för att undvika inkontinens t ex.

    Tack för ditt långa svar! Skönt att höra att det gått bra för dig. Jag försöker att inte tänka för mycket på det och mest lyssna på de det gått bra för, men vill ändå vara lite medveten om vad som kan hända. Så kan man bearbeta det i huvudet lite innan så att inget blir någon större chock. Knipträna kommer jag vara väldigt noga med att göra, känns rätt så viktigt.
  • Anonym (Anonym)
    enlitenbitkaka skrev 2014-02-22 15:36:45 följande:
    Man får åka hem när läkarundersökningen är gjord. Vanligtvis görs den vid 15:00 och barnet ska vara minst 6h så det beror lite på när på dagen du föder barn när du får åka hem. Jag som födde 20:44 hade inget val. Jag slutade blöda helt efter ca 1mån och vi hade sex 6-8v efteråt, minns inte riktigt, och sen har det bara ramlat på. Inga besvär där.

    Okej! Skönt att höra att du inte fått några besvär efteråt.
  • Anonym (Anonym)
    MalinEddie skrev 2014-02-22 22:26:58 följande:
    Jag har fött två barn vaginalt och inga skador här. Sprack inget, fick inte sy osv. Allt var som vanligt "där nere" efter förlossningen och har fortsatt vara så. Vi började ha sex tre veckor efter förlossningen med båda barnen och det enda jag upplevde var en viss ömhet till en början men det gick över. Kan tillägga att jag inte hann med och alltså inte fick epidural och kände när jag behövde krysta och inte fick det sagt till mig. Enligt min BM då (jag vet inte om det är så) är det bra att undvika epidural om man vill undvika skador då man är mer närvarande med sin kropp och inte krystar vid fel tillfälle. 



    Det var ju bra att veta, bra att allt gick bra för dig också! Jag vill helst undvika smärtstillande av alla slag så mycket jag kan. Så hoppas jag klarar mig utan det!
  • Anonym (Anonym)
    MalinEddie skrev 2014-02-22 22:31:16 följande:
    Vi åkte hem så snabbt vid kunde Våra barn föddes sent på kvällen så vi "tvingades" övernatta men åkte hem så fort en läkare varit där på morgonen gav ett okej.



    Okej! Fick ni stanna över båda två då? Vart födde du någonstans?
  • Anonym (Anonym)
    vanja83 skrev 2014-02-22 23:50:00 följande:
    Oroa dig inte för mycket även om det är svårt! Min förlossning tog 4,5 h från första vbärken sprack inget men fick typ brännsår enligt BM på grund av den snabba förlossningen dessa syddes med tre stygn om jag inte minns fel! Inga som helst besvär efteråt förutom sveda första dagarna i samband med toalettbesök, löste detta genom att kissa i duschen på förslag av BM! Hade sex första gången efter åter besöket mest för jag inte trodde man fick ha sex innan! Nu 7 mån är det precis som innan! Lycka till och lyssna inte på alla som vill skrämma upp dig! Dert kommer ju utmärkt även om du spricker lite =)



    Tack så mycket för ditt svar! Det låter ju som det gick väldigt bra för dig också. Jag hoppas att det går lika bra för mig!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-23 00:01:37 följande:
    Jag födde på Varberg för 4år sedan. Då var inte det nya BB klart men förlossningssalarna var det. Jätte fint och bra personal. Även om jag fött mina fyra första på Mölndal och varit jätte nöjd över det också. Ska föda på Varberg i sommar. Det är en lugn miljö och väldigt varm och ombonad. Inger trygghet. Men man kan ju aldrig förutspå hur en förlossning ska gå och ingen förlossning är den andre lik. Något du kan be bm att göra är att hålla emot barnets huvud när du krystar så inte huvudet pressas ut för fort



    Tack för ditt svar! Jag ska försöka få åka dit och titta innan. Men hört mycket bra om det. Tack för ditt tips!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (oskadd) skrev 2014-02-23 10:57:30 följande:
     Just det, båda mina barn har kommit runt 3-tiden på morgonen och vi har åkt hem på em samma dag. Hatar oxå sjukhus...Sambon har varit med båda gångerna och han har blivit erbjuden att övernatta ifall jag hade velat.

    Sexlivet kunde vi uppta efter 3-4 v med första barnet och vi har redan legat (4 dgr efter fl!) nu med andra. Det har varit jag som tagit initiativ till sex och han har gett mig den tid jag behövt, varit försiktig och tagit hänsyn.

    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Känner mig lite lugnare inför det hela nu. Vart födde du någonstans?
  • Anonym (Anonym)

    Är det några som har erfarenhet av Varberg? Som kanske varit där nyligen?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Återställd) skrev 2014-02-23 17:28:11 följande:
    Jag fick spfinkterruptur grad 3 och 4 och när jag födde min son och opererades ordentlig och fick träffa sjukgymnast som hjälpte mig mycket och jag kan säga att i dag 1 1/2 år senare är jag helt återställd kan ha normalt sexliv har aldrig haft problem med inkontinens på något vis så visst att få allvarliga skador händer men så länge man får rätt vård efter så brukar det nästan alltid bli jätte bra!



    Oj! Det lät inte roligt alls, men skönt att du blivit återställd!
  • Anonym (Anonym)
    jeanette02 skrev 2014-02-23 18:00:30 följande:
    Hej igen ts, apropå det med smärtlindring jag hade en TENS dosa med elektroder att fästa på kroppen där ontet kändes.  Man fick hyra den av barnmorskemottagningen för ett par hundra. Hade sådan vid mina 3 förlossningar och kom in i lagom till krystskedet på förlossningen så upplevde att det lindrade och distraherade smärtan mycket bra. 

    Okej! Tack så mycket för tipset, bra att ha i åtanke.
Svar på tråden Livrädd för förlossningsskador i underlivet!