• Jph55

    Översätta till latin

    Hej!

    Är det någon som kan hjälpa mig att översätta följande till latin - Hoppet är det sista som överger mig.

    Har planer på att tatuera in det men själva frasen verkar vara svår att översätta till latin. Hoppas någon kan hjälpa mig.

    / J

  • Svar på tråden Översätta till latin
  • Kerubmamman

    Jag skulle rekommendera att du tar ett befintligt citat/ordspråk, isf att riskera att få en felöversättning permanent etsat på din hud. 

    "Dum spiro, spero" - Så länge jag andas/lever, hoppas jag. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Patio

    "Spes me relinquit postremum" - "Hoppet överger mig sist". Översätter du rakt av så blir det fel ordföljd på latin.

  • Patio
    Patio skrev 2014-02-23 21:22:43 följande:
    "Spes me relinquit postremum" - "Hoppet överger mig sist". Översätter du rakt av så blir det fel ordföljd på latin.

    Hm, fast det är det där med första, andra och tredje person... Äh, jag vetetusan... "Spes me relinquit postrema", eller nått. Ska du ha det hundra korrekt, så får du nog vända dig till nån som studerat latin i många år och som verkligen begriper språket.
  • Jph55

    Tack så mycket för svaren! Vet att latin är ett rätt knepigt språk att översätta rakt av. Är nog lite inne på din linje Patio. Huvudsaken är att man själv vet vad det står för och det är väl det närmsta man kommer. 

  • Patio
    Jph55 skrev 2014-02-23 21:29:56 följande:
    Tack så mycket för svaren! Vet att latin är ett rätt knepigt språk att översätta rakt av. Är nog lite inne på din linje Patio. Huvudsaken är att man själv vet vad det står för och det är väl det närmsta man kommer. 

    Ja, fast jag vill nog ändå råda dig att kolla upp det några extra gånger, innan du sätter det i huden. En lärare jag hade i skolan på gymnasiet hade tatuerat in ett kinesiskt tecken för "stark". Min lärare menade "stark" som i själsligt stark, dock betydde tecknet "stark" som i fysiskt stark.
Svar på tråden Översätta till latin