• Anonym (Rädd!)

    Rädd för HIV! Orkar snart inte mer!

    Har en tidigare tråd i samma ämne men gör en till för jag orkar snart inte mer.


    Den 8e februari hade jag oskyddad sex med mitt ex som jag har ett barn tillsammans med. Han kom dock inte i mig (om nu det gör någon skillnad)


    Han säger sig haft sex med en tjej för ca ett år sedan. Den tjejen hade varit gift med samme man i hela sitt vuxna liv och hade bara haft sex med sin man och sen med mitt ex. Mitt ex är blodgivare och säger själv att han gett blod två gånger efter det. Kollar blodgivningen alltid detta??


    Sen i Fredags böörjade jag få nojja utan dess like. Fck ont i huvudet och var dödstrött. I förrgår var jag på vc då jag ville kolla varför jag var så trött och yr. Tog en massa prover. Och fick lugnande som jag tog i förrgår och igår. Igår kände jag av halsen lite och lite idag. Men det absolut värsta idag är huvudvärken och värken bakom ögonen!?!?!


    Ingen feber än iaf. Får jag det så flippar jag väl totalt!


    Jag lider så av min oro nu och i perioder känner jag mig säker på att blivit smittad. På min sons dagis har en massa fått halsfluss. Shit om jag får det då, då kommer jag ju verkligen tro det värsta.


    Min son fyller år snart och jag ska fixa kalas osv. Men jag kan bara fokusera på detta jävulskap just nu. Gråter i panik genom nätterna och kan bara vara hemma och googla på alla symtom.


    Snart orkar jag inte mer! Någon som har nåt lugnande att säga mig eller är det kört på riktigt :(

  • Svar på tråden Rädd för HIV! Orkar snart inte mer!
  • Philippa

    Ring akutpsyk!

    Är han blodgivare kollar de GIVETVIS om han har HIV.... det fick du även veta i förra tråden!

  • Anonym (Rädd!)
    Philippa skrev 2014-02-27 17:09:43 följande:
    Ring akutpsyk!

    Är han blodgivare kollar de GIVETVIS om han har HIV.... det fick du även veta i förra tråden!

    Förlåt (skäms)
  • tjej1989
    Philippa skrev 2014-02-27 17:09:43 följande:

    Ring akutpsyk!

    Är han blodgivare kollar de GIVETVIS om han har HIV.... det fick du även veta i förra tråden!


    Kan inte mer än att hålla med. Snälla prata med någon eller lugna ner dig för både din och ditt barns skull. Kan nästan garantera att du INTE har Hiv, speciellt med tanke på att han är blodgivare.
  • Anonym (Rädd!)
    tjej1989 skrev 2014-02-27 17:19:02 följande:
    Kan inte mer än att hålla med. Snälla prata med någon eller lugna ner dig för både din och ditt barns skull. Kan nästan garantera att du INTE har Hiv, speciellt med tanke på att han är blodgivare.

    SKa försöka. Vad fan gör man en sån jävla dumhet för!! Ska låsa igen hålet!
  • Påven Johanna

    Det här handlar inte om HIV. 

    Är du deprimerad? Du verkar jonglera med en del strafftankar, brukar du göra det?

  • Anonym (Rädd!)
    Påven Johanna skrev 2014-02-27 17:29:58 följande:
    Det här handlar inte om HIV. 

    Är du deprimerad? Du verkar jonglera med en del strafftankar, brukar du göra det?

    Vad är strafftankar? Jo jag är nog deprimerad. Mår inte alls bra just nu.
  • Anonym (Rädd!)
    humanoid skrev 2014-02-27 17:38:17 följande:
    Tvångstankar. Jättevanligt med rädsla för just hiv också

    Tvångstankar har jag dock inte vad jag vet.
  • Påven Johanna
    Anonym (Rädd!) skrev 2014-02-27 17:32:32 följande:

    Vad är strafftankar? Jo jag är nog deprimerad. Mår inte alls bra just nu.
    Strafftankar kan till exempel handla om att du gjort något som du antingen inte tycker att du förtjänar (kanske njöt du av sexet med ditt ex) eller så kan de handla om att du betett dig på ett sätt som du upplever som djupt felaktigt och att du därför uppfinner något lämpligt lidande - ett straff. Att det rör sig om HIV är ofta inte en slump, eftersom det är en sjukdom som är smittsam, livslång, tidigare svårt stigmatiserande och som är sexuellt överförbar. Den har liksom allt som en person som av olika anledning inte kan vara snäll mot sig själv "behöver". 

    Dessutom möjliggör en sådan sjukdom en rad olika dramatiska fantasier. Du kanske går igenom i huvudet hur du tvingas skiljas från ditt barn och dö? Hur begravningen kommer att gå till? Vad människor kommer att säga om dig? Om exet kommer att sörja dig? 

    Just fantasier och fruktan om och för sexuellt överförbara sjukdomar är inte alls ovanliga vid depressioner. Och du kommer inte att bli lugnare av att starta trådar på forum där människor ska spekulera i om du har eller inte har HIV. Som tur är finns det ju mycket annat som du kan göra för att få må bättre igen.
  • Anonym (Rädd!)
    Påven Johanna skrev 2014-02-27 17:43:14 följande:
    Strafftankar kan till exempel handla om att du gjort något som du antingen inte tycker att du förtjänar (kanske njöt du av sexet med ditt ex) eller så kan de handla om att du betett dig på ett sätt som du upplever som djupt felaktigt och att du därför uppfinner något lämpligt lidande - ett straff. Att det rör sig om HIV är ofta inte en slump, eftersom det är en sjukdom som är smittsam, livslång, tidigare svårt stigmatiserande och som är sexuellt överförbar. Den har liksom allt som en person som av olika anledning inte kan vara snäll mot sig själv "behöver". 

    Dessutom möjliggör en sådan sjukdom en rad olika dramatiska fantasier. Du kanske går igenom i huvudet hur du tvingas skiljas från ditt barn och dö? Hur begravningen kommer att gå till? Vad människor kommer att säga om dig? Om exet kommer att sörja dig? 

    Just fantasier och fruktan om och för sexuellt överförbara sjukdomar är inte alls ovanliga vid depressioner. Och du kommer inte att bli lugnare av att starta trådar på forum där människor ska spekulera i om du har eller inte har HIV. Som tur är finns det ju mycket annat som du kan göra för att få må bättre igen. Låter
    Låter vettigt i mina öron. Skulle absolut kunna vara så, Att ha sex med detta ex var det sista jag skulle ha gjort i mitt liv (I nyktert tillstånd) Skulle psyket kunna spela mig ett spratt nu då eftersom jag ångrar det så djupt o mår dåligt av det?

    Men hur kan jag fysiskt känna mig så sjuk då?

    Tack för att du tar dig tid att ge mig lite svar på detta.
  • Påven Johanna
    Anonym (Rädd!) skrev 2014-02-27 17:47:03 följande:
    Låter vettigt i mina öron. Skulle absolut kunna vara så, Att ha sex med detta ex var det sista jag skulle ha gjort i mitt liv (I nyktert tillstånd) Skulle psyket kunna spela mig ett spratt nu då eftersom jag ångrar det så djupt o mår dåligt av det?

    Men hur kan jag fysiskt känna mig så sjuk då?

    Tack för att du tar dig tid att ge mig lite svar på detta.
    Ja, sådana spratt är en specialgren för psyket. 
    Psyket kan få en att känna sig gravid, döende, euforisk, megaloman, deprimerad, vacker, ful, bäst, sämst och oändligt mycket mer och annat. 

    Ska vi kika lite på de symptom du har? 
    Ont huvudet - ja, det är ju klassiskt vid till exempel ångest, stress, dålig sömn 
    Trött - ja, du sover ju inte gott
    Yr - kan vara helt framkallat av ditt psykiska mående, och förstärkt av dålig sömn
    Värk bakom ögonen - kommer sig av huvudvärken, massor av migrändrabbade människor har sådana besvär, dessutom gråter du ju på nätterna
    Ont i halsen - inbillning eller halsont, vare sig mer eller mindre

    Du är rädd, har ångest och framkallar/observerar en massa saker som du tycker tyder på eller stämmer in på det du fruktar att du fått. Egentligen handlar det om något annat och det tycker jag att du ska ta reda på mer om. Det är intressant att resa omkring i sig själv, få veta mer om vem man är och varför och kunna skaffa sig fler och bättre strategier för att klara situationer utan att behöva sparka på sig själv, så som du gör nu. Skaffa dig en samtalskontakt. Jag tror att det kan vara befriande för dig (och jobbigt också, men så är det med det mesta i livet, man måste streta lite innan man kan lägga en saker till handlingarna). 
  • Anonym (Rädd!)
    Påven Johanna skrev 2014-02-27 17:58:21 följande:
    Ja, sådana spratt är en specialgren för psyket. 
    Psyket kan få en att känna sig gravid, döende, euforisk, megaloman, deprimerad, vacker, ful, bäst, sämst och oändligt mycket mer och annat. 

    Ska vi kika lite på de symptom du har? 
    Ont huvudet - ja, det är ju klassiskt vid till exempel ångest, stress, dålig sömn 
    Trött - ja, du sover ju inte gott
    Yr - kan vara helt framkallat av ditt psykiska mående, och förstärkt av dålig sömn
    Värk bakom ögonen - kommer sig av huvudvärken, massor av migrändrabbade människor har sådana besvär, dessutom gråter du ju på nätterna
    Ont i halsen - inbillning eller halsont, vare sig mer eller mindre

    Du är rädd, har ångest och framkallar/observerar en massa saker som du tycker tyder på eller stämmer in på det du fruktar att du fått. Egentligen handlar det om något annat och det tycker jag att du ska ta reda på mer om. Det är intressant att resa omkring i sig själv, få veta mer om vem man är och varför och kunna skaffa sig fler och bättre strategier för att klara situationer utan att behöva sparka på sig själv, så som du gör nu. Skaffa dig en samtalskontakt. Jag tror att det kan vara befriande för dig (och jobbigt också, men så är det med det mesta i livet, man måste streta lite innan man kan lägga en saker till handlingarna). 
    Tack för att du rätar ut mina tankar! Du anar inte vad jag uppskattar detta!!!

    Jag har precis börjat hos en psykolog. Varit där tre gånger så ska vi se vad hon tycker jag ska ha för hjälp.
  • Påven Johanna
    Anonym (Rädd!) skrev 2014-02-27 19:02:19 följande:
    Tack för att du rätar ut mina tankar! Du anar inte vad jag uppskattar detta!!!

    Jag har precis börjat hos en psykolog. Varit där tre gånger så ska vi se vad hon tycker jag ska ha för hjälp.
    Aha! Du har redan börjat. Ja, då är det ju ännu mindre konstigt att det här hänt nu och att du mår dåligt. Det kommer att bli bättre! Och en dag kan du titta tillbaka på din period av HIV-ångest och känna lite ömhet för hur du just under den tiden i ditt liv hanterade saker.
  • Anonym (Rädd!)

    Jag står inte ut!! Flippar totalt!! Ont överallt, känns som någon stryper mig! Ont i körtlarna under armen! Bara gråter ikväll!

  • Anonym (sanna)

    Jag hade symptom i flera år som liknade HIV:s primärinfektion. Det var inte HIV, lik förbannat var jag väldigt sjuk av och till. Till slut gick det över. Jag tror det finns en hel massa virus som inte är identifierade än och som kan ställa till det rejält. Tänk sorksjukan och liknande.

  • Anonym (kdhg)
    Anonym (Rädd!) skrev 2014-02-28 19:08:39 följande:
    Jag står inte ut!! Flippar totalt!! Ont överallt, känns som någon stryper mig! Ont i körtlarna under armen! Bara gråter ikväll!
    Kära du. Det psykiska kan ta sig fysiska uttryck, o det är vad som hänt i ditt fall (påven johanna hade ett bra nlägg om det).

    Det låter som du har panikångest, eller nån slags ångestattacker iaf. Bra att du har en psykolog där, men jag tror att du skulle må bättre av kanske nån slags ångestdämpande medicin också?
  • Ocdkille

    Är knappast hiv det var väl rätt nyligt du hade sex det är inte troligt att du skulle få symptom så snabbt men är du osäker kan du alltid testa dig. Men som flera skriver så kan det vara psykiskt. Bland oss som har ocd är det tex vanligt med folk som oroar sig för hiv och som kan testa sig en massa ggr trots att det inte är någon fara.

  • Anonym (Sannolikheten är extremt låg för hiv)

    Sannolikheten är extremt lågt för hiv.

Svar på tråden Rädd för HIV! Orkar snart inte mer!