Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

    Ni som gått igenom en fertilitetsutredning

    VUL,TSH,FSH,LH,prolaktin,progesteron,spermaprov,spolning,laparoskopi.  Direkt på IVF. Där togs även allehanda STD-prover.

  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 17:41:07 följande:
    Hur var det med din mens/ägglossning? 

    Kunde inte varit mer regelbunden,äl varje månad tills jag passerade 43.
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 17:49:57 följande:
    Vad skönt Jag också regelbunden mens, men jag fick inte kolla FSH, LH, prolaktin och progesteron. Det var ingen idé, sade dem...

    Ingen ide´? Progesteron är ju enda beviset på äl och dålig äl är största boven till infertilitet-t.e.x!- och FSH säger ju en hel del det också. Ni har ju försökt ett tag-känner igen dig Glad - så nåt är ju fel.
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 18:03:22 följande:
    Nej. Det var ingen idé att kolla det då jag har regelbunden mens, sade dem.... Jag känner att någonting ÄR fel, men de är för lata för att kolla upp det.

    Har man försökt två år är nåt fel ja,bara konstatera. Svårt att upptäcka ,ja, det kan det vara,men det verkar som de missat det mest grundläggande med dig. Gick du via landstinget eller privat? Sen jag passerade åldergränsen var jag ju tvungen gå privat och det är verkligen skillnad i bemötande,hjälp och allting faktiskt.
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 18:15:50 följande:
    Vi gick via landstinget. Vi har en IVF-klinik här, men de gör likadant som kvinnokliniken: kollar bara allt om man har oregelbunden mens. 

    Det låter så märkligt att jag knappt kan tro det. En utredning ska ju se likadan ut överallt-med undantag av spolning,den görs oftast inte som ett första led och alla får det inte heller. Men resten är ju själva basen för att upptäcka eventuella fel! Med privat menar jag även privata gynläkare,jag går på en jätteliten mottagning-en läkare en barnmorska,men superduktiga! Vi har gjort 2 inseminationer där för typ 600:-.
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 18:25:35 följande:
    Vi ville prova insemination, men det fick vi inte... Vill vi ha hjälp är det IVF som gäller.
    Fick inte? Men var sjutton går ni!? Vi frågade och så var det med det. Då hade vi t.om gjort några misslyckade IVF:er innan,men han gjorde det ändå. Tycker det verkar läge för er att gå nån annanstans. Pergo testade jag också och en massa annat,min läkare går med på nästan allt. 
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 18:42:27 följande:
    Vi bor i Falun (det är också här, på kvinnokliniken på lasarettet, som vi har gjort vår utredning). Jag sade klart och tydligt redan på första besöket att jag vill prova ALLT innan vi ens överväger IVF, men det struntade de i. De skickade en remiss till IVF så fort de ansåg att vi var klara med utredningen... 

    Rätta mig om jag har fel,men finns det inte privat IVF-klinik i Falun? Där var vi aktuella ett tag,men jag kom inte ens till ÄP. Andra privata då? Pergo,sprutor och insemination är det ju många som testar innan IVF,inget konstigt alls ju.
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 18:52:13 följande:
    IVF-kliniken finns här, ja. Det är den enda privata vi har. Jag har varit i kontakt med dem, men det skulle kosta 2000:- att bara ta blodproverna. 

    Inte en enda privat gynläkare? Jag betalar 100:- för prover,går på högkostnadskortet så nu sist inget alls. Borlänge då? Gävle?
  • Jag är bara jag
    Thotis90 skrev 2014-03-01 19:05:22 följande:
    Jag har försökt googla, men jag förstår inte hur jag skall veta vad som är privat och inte... 

    Allt som inte är på vårdcentraler och sjukhus är privat. Oftast är de anslutna till landstingen med högkostnadskortet så det kostar inte mer i slutänden.
  • Jag är bara jag

    Fanns en gammal tråd här där nån frågade och fick svar "Bjursås".  Ort eller kliniknamn ska jag låta vara osagt! Glad

Svar på tråden Ni som gått igenom en fertilitetsutredning