Inlägg från: Mikaela81 |Visa alla inlägg
  • Mikaela81

    Vi som fick våra bebisar i mars 2014

    E1986 skrev 2014-04-23 11:26:46 följande:

    Jag tar också alla nätter och den mesta tiden med bebis om jag ska vara ärlig. Han försöker dock ta henne iböand på helgerna om jag behöver vila men det är en väldigt mammig tjej vi har så det brukar oftast bara gå korta stunder. Då är det bättre att jag tar med henne så hon sover med mig när jag behöver vila. Istället så lägger sambon extra tid på sonen så jag tycker ändå det är rätt ok.
    När det gäller resten av arbetet här hemma så drar vi inte riktigt jämt där och gör aldrig :P Jag har mycket högre krav på hur välstädat det ska vara än sambon vilket gör att han inte "ser" skiten på samma sätt som jag gör. Men han försöker i alla fall och har blivit mycket bättre under det senaste halvåret (jag mådde mycket dåligt under graviditeten och hade endel foglossning så han fick börja redan då) så jag är glad för det.
    Det som är mest frustrerande är att han inte tar enga initiativ om lillan t ex ligger och gråter om jag står och lagar mat. Tror han tänker så att om jag låter henne gråta så är det nog ok medans jag tycker att han kan tänka lite själv. Men detta sa jag till honom nu i helgen så efter det så tänkte han lite mer (nu åkte han dock på jobb i går morse och har inte varit hemma...)
    Tänk att man ska behöva berätta för dem hur man ska göra smile5.gif haha. Tur jag älskar honom ändå och att han har så många bra sidor också!

    Å mysigt med leende! Det väntar jag också på! det känns som det kanske snart kommer ett här också, man märker liksom att hon reagerar när man pratar med henne och att det är på g. Trodde först att jag kanske inbillade mig för att man så gärna vill att de ska le eftersom hon bara är 3,5 vecka men när vi var på bvc i går så sa hon samma sak. så vi får väl se när det kommer =) Så kul att de hur de utvecklas samtidigt som det ger mig lite ångest att tiden går så fort. Vill att tiden ska gå låååångsamt ju!


    Gud va ja känner igen typ allt de där du sa om din sambo. Precis så är de här hemma också.
  • Mikaela81

    Jag brukar gå undan när jag ska amma. Går ju å dölja bra medan hon äter men när hon e mätt släpper hon bara taget å småslumrar lite å sen vaknar hon till å vill mysa lite innan hon e klar. Vill inte gärna sitta där me bröstet framme bland folk då.

    Min sexlust är sådär faktiskt.

    Vill mest ligga å kramas men de blir inte nån tid för de heller tyvärr. Vi duschar ofta ihop å de e typ de myset som blir för oss just nu.

  • Mikaela81

    Kvällstid är de jag som gäller men de e ju mest bara jag som är med henne överlag så de e inte så konstigt.

    En typisk dag för oss:

    Kl 7 går vi upp. Gör frukost till mig å barnen. Vid åtta åker dom till skolan.

    På förmiddagen tränar jag nån halvtimme när Hilma är som tröttast å sover djupast. Sen städar jag å fixar med henne i selen.

    Hon har inga direkta rutiner dagtid. Är vaken 15-30 minuter nångång ibland men sover mest. Ammar ca var tredje timme. Under dagen tar jag två-tre promenader med henne i selen med hunden.

    Vid tre ungefär kommer de andra barnen hem igen.

    Ibland åker vi å shoppar lite, äter lunch med nån kompis å fikar innan barnen kommer hem igen vid tre. Men oftast tar vi de lugnt hemma än så länge.

    Vid fem brukar Hilma ha sin längre nakenperiod å sover i princip ingenting till kl åtta men äter typ en gång i timmen å blir rätt grinig tillslut. Sen går ja å lägger mig med henne i sängen vid åtta å smyger upp när hon somnat.

    Sitter uppe en liten stund men e rätt trött så vid halv tio brukar ja gå å lägga mig.

  • Mikaela81
    lyckligmamma87 skrev 2014-04-24 12:15:00 följande:

    Någon mer som har mycket huvudvärk??? Hade aldrig det förr men nu har jag det varje dag......

    Gud va bortskämd jag är när jag läser om era dagar kvällar nätter....hon åt 21 somna o la henne 21:30 o jag fick 45 min ensam i soffan....sen vakna hon vid 4 somna 4:30 vakna 8:15.....


    Jag har de lite oftare nu. Beror nog för mig på trötthet och att jag är lite spänd i nacke och rygg efter bärande å att jag inte ligger lika avslappnat i sängen när hon ligger där också.
  • Mikaela81
    Zanda skrev 2014-04-24 14:01:39 följande:

    Har tyckt dagarna har varit rätt softa innan, men idag gar varit en riktig skitdag! Lämnade tjurig unge på dagis, åkte iväg ett snabbt ärende med lilleman, repade bilen på parkeringen, kom sent till BVC, hämtade trött unge med megabajsblöja på dagis, vägrade sätta sig i bilen, gallskrek, lillebror gallskrek, jag grinade och funderade (obs funderade) på att lämna dem hemma i huset och bara skita i allt och göra nåt helt annat! Gjorde dock inte det smile5.gif och nu har vi sovit alla tre och allt känns bra igen! smile1.gif (förutom bilen, jäkla skit...)


    Haha underbart!
  • Mikaela81

    Min tjej är sex veckor å är vaken korta stunder på dagen då å då. På kvällen är hon vaken mellan 17-20 ungefär.

  • Mikaela81
    Mikaela81 skrev 2014-04-24 13:35:22 följande:

    Kvällstid är de jag som gäller men de e ju mest bara jag som är med henne överlag så de e inte så konstigt.

    En typisk dag för oss:

    Kl 7 går vi upp. Gör frukost till mig å barnen. Vid åtta åker dom till skolan.

    På förmiddagen tränar jag nån halvtimme när Hilma är som tröttast å sover djupast. Sen städar jag å fixar med henne i selen.

    Hon har inga direkta rutiner dagtid. Är vaken 15-30 minuter nångång ibland men sover mest. Ammar ca var tredje timme. Under dagen tar jag två-tre promenader med henne i selen med hunden.

    Vid tre ungefär kommer de andra barnen hem igen.

    Ibland åker vi å shoppar lite, äter lunch med nån kompis å fikar innan barnen kommer hem igen vid tre. Men oftast tar vi de lugnt hemma än så länge.

    Vid fem brukar Hilma ha sin längre nakenperiod å sover i princip ingenting till kl åtta men äter typ en gång i timmen å blir rätt grinig tillslut. Sen går ja å lägger mig med henne i sängen vid åtta å smyger upp när hon somnat.

    Sitter uppe en liten stund men e rätt trött så vid halv tio brukar ja gå å lägga mig.


    Haha va fan...vakenperiod ska de ju va. Varför finns nakenperiod ens i rättstavningen.
  • Mikaela81
    E1986 skrev 2014-04-24 11:47:44 följande:

    Å i dag är inte en bra dag för oss. Eller inte om ni frågar mig iallafall. De senaste dagarna har lillan sovit jätte bra ute i vagnen på dagarna (hon har istället stor ganska missnöjd på kvällarna och bara velat bli buren...)
    Men i dag verkar hon inte vilja sova alls. Tog en promenad med vagnen och då sov hon såklart men så fort vi kom hem vaknade hon. Det hade väl inte gjort så mycket med en gnälldag nu när storebror är på dagis om det inte vore för att släktingar till sambon kommer på fika om några timmar och jag vill hinna plocka lite ordning och dammsuga (har inte hunnit det på ett par dagar och med två hundar kan ni tänka er hur det blir på golven då.. *ryser*) jag HATAR när det inte är rent och ordning och vill helst inte släppa in någon alls då!
    Sen tänkte jag slänga ihop en sockerkaka att bjuda på (fröken duktig vill ju helst bara bjuda på hembakat när det kommer gäster..) sen vore det ju trevligt att duscha och kanske äta lite lunch oxå. Fy vad jag hatar sånna här dagar och känner mig just nu mest stressad. Och det där med att gästerna får ta det som det är här hemma och all annan bullshit skiter jag i. Det är ju jag som mår dåligt över att det inte är ordning... Önska bara hon kunde somna och vara nöjd med att ligga själv idag oxå så jag kan få nåt gjort!

    Dagarna här ser fortfarande ganska olika ut men hoppas på att snart få mer rutiner, både på henne och mig.

    Här är det oftast bara jag som duger åt fröken mammig...


    Hilma blir lugn av dammsugaren så dammsugningen är verkligen inga problem här hemma. Likaså av ljudet från duschen så de brukar också hinnas med. Lägger henne på en filt på golvet bara. Ibland somnar hon medan ja dammsuger eller duschar. Väldigt praktiskt.

    Men ja förstår precis vad du menar. Ja tror nästan de känner på sig när man vill att de ska sova för att man ska hinna med något speciellt. För de e alltid då de är som gnälligast.

    Jag brukade baka rätt mkt men sen Hilma kom har ja lagt allt sånt på is ett tag. Man får prioritera om lite ett tag. De blir lättare igen när de börjar leka å röra sig själva.
  • Mikaela81
    Pannski skrev 2014-04-25 09:18:27 följande:

    Huvudvärken kan också bero på att vi inte får i oss tillräckligt med vatten, man tror att man dricker enorma mängder, men det krävs väldigt mycket gör en del när man ammar.

    Vi som haft ganska softa nätter fick en skitnatt, lillen kunde inte komma till ro utan låg bara och vifta, sparkade och gnällde. Blev alldeles röd och varm trots att han bara låg i blöjan utan pyjamas.

    Skrek en del också när han blev riktigt frustrerad. Blev inte mycket sömn.

    Typiskt att man får besök av släkten idag också. Rest hit långväga, så vi får bita ihop. Men jag kommer inte ställa mig och baka, ska ta en promenad i solen och handla bullar på konditoriet istället.

    Just nu sitter jag bara apatiskt i röran hemma och glor rätt ut, lillkillen har somnat utmattad i vagnen efter morgonpromenaden. Ska hitta kraft till att städa av lite och förhoppningsvis hinna vila en stund, håll en tumme för mig :)


    Usch va jobbigt. Jag vet inte ens vad utvilad är längre. Ja fattar inte hur ja orkar men de gör man. Hilma bökar en hel del nattetid å ligger å viftar. Hon e ofta täppt i näsan nattetid å de stör henne väldigt mkt.
  • Mikaela81
    Pannski skrev 2014-04-25 13:34:23 följande:



    Är det vanligt med just täppt näsa på natten? Någon som vet varför? Min kille är också väldigt täppt då.
    Ja vet inte. Jag brukar droppa i saltlösning. De hjälper ett tag å hon sover bättre.
Svar på tråden Vi som fick våra bebisar i mars 2014