• Sandrah90

    nyss börjat utredning

    Hej!
    I hela mitt liv har jag drömt om barn, en familj. Hitta mannen jag vill dela mitt liv med, få en stabil grund att stå på och skapa en familj. Nu när jag äntligen har hittat en man, fast jobb, hus & hela baletten vad händer då?? Eller snarare ; inte händer! Bebisverkstaden funkar inte....

    Efter över ett års försök till första barnet har vi nu påbörjat en fertilitets utredning. Jag har lämnat blodprover på dag 3-5 i mensen samt 21-25 och sambon har lämnat spermaprov. Nu väntar vi på första läkarbesöket som vi har på tisdag! Då ska vi få reda på provsvaren och jag ska genomgå gyn undersökning, vul och spolning av äggledarna. (Fasar för det sist nämnda!!)

    Någon mer som har/ska påbörja utredning som vill följas åt? Dela tankar & funderingar, peppa & stötta! :)

  • Svar på tråden nyss börjat utredning
  • Sandrah90
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-03-25 17:13:03 följande:

    Borde denna tråd verkligen ligga i svårt att få barn dock ?


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
    Vart hade du lagt den, "planerar barn"? Med tanke på att vi måste söka hjälp så tycker jag att vi har svårt att få barn. Den ligger ändå under underkategori "utredning" :)
  • Sandrah90
    puss skrev 2014-03-25 17:23:20 följande:

    Hur fan hände detta? Jag svarade i en annan tråd.

    Beklagar misstaget. Självfallet är det inte pinsamt. Stort lycka till.


    Ingen fara, tack!
  • Sandrah90

    Hej! :)

    Spännande! Har ni lämnat blodprover & spermaprov?

    När vi var på läkarbesöket konstaterades det att det inte fanns några som helst fel på varken mig eller sambon. Vi hade toppenvärden! På undersökningen såg hon oxå många fina äggblåsor varav en hon trodde skulle lossa inom några dagar.

    Men vad hon kunde anmärka på var lite tjockare flytningar.. Jag fick dalacin vagitorier (antibiotika) för detta och jag själv tror att jag har haft bakteriell vaginos pga de tjocka och illaluktande flytningarna.. (Ursäkta infon) tänker mig oxå att det är det som hämmat "bebisverkstaden"!

    Använder du ÄL test? :)

  • Sandrah90

    Va olika de verkar göra utredningen beroende på vart man bor.. Jag fick ringa och skriva in oss, och sedan skulle jag ta blodprover på vårdcentralen dag 3-5 i mensen och 21-25 och sambon fick hem ett rör i brevlådan som han skulle fylla & lämna in på sjukhuset. Sedan, när ska prover va tagna skulle vi ringa och boka läkartid och då gjorde vi allt samtidigt! Gyn undersökning, spolning av äggledarna och fick alla provsvar. Och eftersom de inte hitta nått fick vi åka hem och försöka ett år till! Händer set inget då så ska vi kontakta dem igen.

    Jag har regelbunden mens, nästan som en klocka! Och ÄL likaså. Använder mig av ÄL test.

    Flytningarna har blivit normala igen och jag är verkligen säker på att det inte har "tatt sig" pga fel pH-balans down there.

    När jag fick vagitorierna skulle jag ta dem tre kvällar i rad, bara de att det var ju precis när jag hade ÄL, så sista dagen krånglade vi med både sex och sedan en sån! haha ;) så denna månaden är det väl första riktiga försöket efter behandling.

  • Sandrah90

    Hej & Välkommen tovemaja! :)

    Jo, de sa åt oss att fortsätta försöka själva och har det inte tagit sig inom ett år (IGEN, alltså sammanlagt 2 år!!!!) så ska vi kontakta dem igen och antagligen ivf. Men hoppas inte att de hinner "gå så långt" att vi behöver ivf då det inte är nått fel på någon av oss, dumt uttryckt. Det är jobbigt då man inte hade räknat med denna besvikelsen månad efter månad.. Och sexlivet blir ju inte bättre av det, snarRe tvärtom! De är fullt ös runt ÄL och efter de är jag så spänd, väntar, känner efter och är förhoppningsfull så jag blir lite off i sängen då all tid går åt till att tänka å känna! Det är inte de här roliga spontana som det var innan. Hur är det för er?! Är jag konstig??

    Alla runt omkring tjatar och frågar, speciellt efter vi köpte hus ; "och när kommer de små då?" "Då är det väl dax för tillökning nu?" BLIR TOKIG! Men brukar vifta bort det med att vi har så mycket att greja med huset och att vi inte har bråttom med "de små". Men det är ju bara ljug!! :( den enda som vet om är min syster. Hade inte orkat med massa frågor å sånt.. Har ni berättat?

    Lite dåligt insatt på de där. Vad gör sköldköteln ? :)

Svar på tråden nyss börjat utredning