• BinniBoo

    IVF Maj 2014!

    Hej. Hoppar in här.. Ska påbörja IVF på Sahlgrenska i mitten/slutet av maj. Jag ska köra det korta schemat, dvs jag slipper nässprayen och går direkt på sprutorna. För jag hade tydligen oerhört bra äggproduktion som det var och läkaren var helt fascinerad när han gjorde UL. Egentligen är det inget fel på varken mig eller min sambo, vi hade säkert kunnat bli gravida direkt om det inte hade varit för ett sjukhus som aldrig kollade upp varför jag hade så ont utav en kopparspiral utan bara tog ut den.. för några månader senare började jag få rejäl värk när jag hade ägglossning och det blev bara värre och värre för varje gång så tillslut var det så illa att jag ringde akuten på samma sjukhus som hånade mig i telefonen och sa att de inte tar in nån för lite mensvärk. Så jag fick vänta tills nästa vardag och ringa KK mottagningen, vilket jag gjorde och fick en tid 1,5 månad senare! Väl där blev jag så felbehandlad man kan bli.. Under UL såg läkaren en 12 cm stor cysta, fick ta en massa tester som inte såg bra ut och läkaren sa att det blir remiss till ett annat sjukhus och akutoperation. Hon sa att jag hade cancer och att jag skulle vara förberedd på att de skulle operera bort allting, dvs livmoder, äggstockar och äggledare. Jag var då bara 20 år gammal. En vecka senare låg jag på operationsbordet 25 mil hemifrån. När jag vaknade upp efter operationen fick jag ligga och vänta i 8-10 timmar innan läkaren hade vett och komma och berätta vad de tagit bort, inte kunde jag sova när jag var ovetandes. Då hade de som tur var bara behövt ta bort bägge äggledarna pga en kraftig inflammation. Dom var helt förstörda. Men någon cysta fanns inte utan det var mina äggledare som var så inflammerade! Och nån cancer hade jag inte heller..


    Sen fick jag komplikation av ryggmärgsbedövningen oxå och fick ligga kvar i nästan 2 veckor helt nerdrogad så det var ingen rolig upplevelse.. Stämde sjukhuset som del tog ut kopparspiralen utan att kolla upp varför jag hade ont av den och dels felbehandlat mig. Och jag fick rätt mot sjukhuset. Enligt en expert läkares uttalande hade det räckt med ett enda test när de tog ut kopparspiralen så hade de sett att jag fått en inflammation och då hade det gått att åtgärda med antibiotika.. istället fick jag gå med smärtor i flera månader och ingen som tog mig på allvar.


    Så både jag och sambon funkar som vi ska men jag saknar äggledarna. Jag har ett barn sen tidigare, som var drygt 6 månader när jag fick plocka bort äggledarna. Och nu ska vi försöka få till vårat första gemensamma barn. Jag ska börja ta sprutorna nästa mens, i mitten på maj någon gång. Men jag är oerhört nålrädd! Har ju varit tvungen att ta sprutor själv innan, men det har tagit mig timmar att få till det ordentligt och nu måste mn ju ta dom exakta klockslag.. så detta ska ju bli spännande.. Men sen fick jag veta vad som väntar under äggplocket... kanyl i armen.. och det är 100 ggr värre än sprutorna så nu ser jag inte sprutorna som nåt jobbigt iaf utan den där förbannade kanylen.. undrar om man kan välja att vara utan smärtindring då för det är jag hellre än att få en kanyl i armen. Som sagt är det det värsta jag vet.. Hua!!


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Jo det har varit en oerhört jobbig resa.. speciellt när jag ett år efter operationen var på efterkoll och en ny läkare på samma sjukhus säger att jag har en stor cysta som sitter precis mellan äggstocken och livmodern så han visste inte vart den satt fast så det vart samma prover igen och det var samma sköterskor i samma rum så det blev deja vu. Men proverna var bra som tur var och läkaren ville jag skulle börja med p spruta eller p piller för att det KAN förebygga cystor.. eftersom jag är spruträdd vart det p piller som jag blev helt knäpp utav.. humörsvängningar, depression etc så jag slutade med dom och ringde läkaren men han fattade ingenting och sen dess har jag inte haft kontakt med det sjukhuset. Har varit på en koll på ett annat sjukhus och de såg inga cystor eller nåt annat konstigt fastän jag nu inte ätit p piller på 3 år.

    Det värsta med allting är ju att sjukhuset har tagit ifrån mig möjligheten att bli gravid på egen hand.. även fast jag fick rätt så kompenserar det aldrig för vad dom gjort mot mig.

    Har inte fått nåt datum för ÄP utan de skrev bara upp ungefär när mensen kommer som vi ska utgå ifrån och det skulle bli ca 16/5.. Men självklart var mensen i mars 10 dagar sen bara för det.. den som alltid är punktlig annars så nu lär allt bli uppskjutet några dagar.. men får hoppas mensen nu i april kommer tidigare och jämnar ut det hela.


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Väntar på att få börja:

    7 maj (spraystart) - Idisen

    Slutet på maj (sprutstart)- BinniBoo

     Spraystart:

    6 april - Fwoida

    17 april - Hedwig H

    21 april - Varärstorken

     Sprutstart:

    16 april - Elinmariaregina

    22 april - MarieJ

     Tablettstart vid FET:

    25 april - Fwoida

     VUL:

    5 maj - Fwoida

     Äggplock:

     ET/FET:

     Test:

     Gravid & BF:


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Har lite funderingar som jag hoppas ni kan vara på... Första gången vi ska göra IVF :)

    I hur många dagar har ni fått ta sprutorna? Vilken dag blev det äggplock?


    Vad jag har läst så variera hormonbehandlingen mellan 10-18 dagar, men de flesta verkar göra äggplock runt dag 10?

    Jag har en liten lätt oro nämligen.. då min mens vart försenad så har allt blivit uppskjutet 7-10 dagar och självklart har det gjort så att äggplock kan krocka med annat..
    Min mens beräknas komma runt 25-27:e maj.. 2:a juni ska jag vara bortrest hela dagen och 7-8 juni har jag lovat bort mig på jobb... har lite panik för hur allt ska gå ihop.. 7-8 juni är ju en helg.. skulle det nu vara dag för äggplock då, gör dom det då på helger (Sahlgrenska)?

    2:a juni går att lösa om de vill ha blodprover eller vul på morgonen/förmiddagen men skulle det bli äggplock 7-8 juni så får jag ju säga att jag inte kan jobba då.. känns bara så dumt då jag lovade bort mig på det jobbet i vintras och man vet ju inte när äggplocket blir förrän några dagar innan heller..


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo
    Fwoida skrev 2014-05-05 17:44:05 följande:
    BinniBoo - På Sahlgrenska är det stängt på helger så antingen blir det på fredagen eller måndagen isåfall så jobba på du :)



    Ååååååå då kan jag andas ut!! Tack för info!
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Fwoida - då bor vi inte så långt ifrån varandra.. jag går oxå på Sahlgrenska men bor i Mellerud :-P


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Jag fyller 26 i sommar och sambon är 33 år. Jag har ett barn sedan tidigare förhållande som är 6 år, sambon har inga. Första gången för oss bägge med IVF då sonen kom till på naturlig väg då jag fortfarande hade kvar mina äggledare då. Vi går på Sahlgrenska och har väl runt 13-14 mil dit. 
    Väntar på att få komma igång! Vi ska gå efter korta protokollet, dvs börja med sprutorna direkt och hoppa över sprayen. Ska köra igång när mensen behagar att komma.. Blir väl tidigast om två veckor.. det går oerhört segt just nu! Vi har redan väntat i 2 månader på att få komma igång men nu när man närmar sig som tiden går sååå sakta! 


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Attans.. jag som hade hoppats på att slippa mina bröstsmärtor när vi drar igång.. har aldrig känt av nåt alls i brösten tills för lite mer än ett år sen.. då började brösten bli stenhårda och rejält ömma vid ägglossning och håller sig så fram till nån dag innan mens. Det var så illa så jag var till läkaren och fick göra mammografi när det precis börjat.. hittade inga fel och då tyckte dom att det var bra med det.. sen lyckades jag själv koppla mina onda bröst till ägglossningen. Lite skumt att man inte får det symptomet förrän man är 24 år och att man då får det varje gång..


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    Eeeeeh totalchockad just nu.. hade beräknad mens den 16/5 men dels hade de räknat galet så det var en vecka för tidigt och dels var förra mensen 1,5 vecka sen så hade inte räknat med någon mens förrän tidigast om två veckor.. men nu var det rosa på pappret efter toabesöket. Så kan hända att den kommer i morgon redan!! Känner mig totalt oförberedd på detta.. kan det verkligen äntligen vara våra tur nu?? Känns overkligt allting


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

    För våran del handlar det om vårdslarv.. tack vare att sjukhuset struntade i att ta ett endaste test på mig som hade avslöjat inflammation i äggledarna pga kopparspiral som jag hade riktigt ont utav, behandlats med antibiotika och sen varit bra.. men istället fick jag gå med det i flera månader tills det verkligen var för sent. Då fanns bara alternativet att ta bort bägge äggledare. Så det är inga "fel" på varken mig eller sambon utan vi saknar bara en mötesplats :P


    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden IVF Maj 2014!