• mariamia00

    Shiamuslimer se hit, en seriös fråga!

    Hej!

    Gifte mig 1992 med en shiamuslim och konverterade till islam.
    För ett år och tre månader sedan så lämnade jag honom pga väldigt
    besvärliga omständigheter som pågått i över 19 år.
    Han gör inget för att skilja sig från mig, vi är gifta inom islam i en religiös domstol.

    Nu är min fråga:
    Jag anser mig inte som muslim längre, är vårat äktenskap inom islam ogiltigt då?
    Är det haram för honom att vara gift med en icke-troende?
    Det är väl hans uppgift att skilja sig från mig eftersom jag inte längre är muslim?
    Jag kan tyvärr inte längre tillhöra en religion där det är praktiskt taget omöjligt att
    kunna få ut en skilsmässa när man blivit misshandlad och kränkt i så många år. Att
    jag måste försvara mig för varför jag inte längre vill vara gift och dessutom bli ifrågasatt
    övergår mitt förstånd.
    Jag vill inte tillhöra en religion där man som man har rätt att bestämma om man ska låta
    kvinnan få skilsmässa eller ej, bara för att jävlas.
    Jag vill gå vidare i mitt liv, jag anser att om man inte bott ihop på över ett år och tre månader
    så har man haft sin betänketid, punkt slut.

    Jag kanske låter hård men jag är så trött på att han är så himla religiös i vissa lägen, men
    samtidigt driver en restaurang som serverar gris och sprit. Dubbelmoral kallar jag det.
    Han är så himla noga med att påpeka att jag fortfarande är hans fru i islam, men nu är jag inte
    muslim längre så därför ställde jag frågorna.

    Tack på förhand (räknar med att få mycket ovett från folk nu men det hade jag räknat med)

  • Svar på tråden Shiamuslimer se hit, en seriös fråga!
  • Antiteist
    mariamia00 skrev 2014-04-14 11:11:55 följande:
    Det är precis så jag känner det. Att dra in polisen i det hela skulle bara göra saken värre. Mina tjejer har inte en aning om vad deras far har gjort mot mig och jag vill absolut inte förstöra det bra som dom har tillsammans med honom. Han har varit en jättebra pappa och jättebra mot alla i sin omgivning, men INTE mot mig. Det enda jag vill är att bli fri från honom på ett smidigt och snabbt sätt.
    Varför skulle du skilja dig ifrån honom om du inte är beredd att löpa linan ut? Du är ju fortfarande under hans kontroll. Även om det är som du skriver att dina tjejer inte förstår något nu, så kommer de ganska snart att göra det. Kontakta en advokat för de har mycket bättre koll på svensk lagstiftning än en imam. Det är inte säkert att det behöver bli så allvarligt. Vad ditt ex behöver är någon som synar honom.

    Jag har ett exempel från en tidigare arbetskamrat. Hon var tillsammans med en kille som jag tyckte var lite obehaglig redan medan deras förhållande pågick. När hon gjorde slut började han hota och förfölja henne och kollade också upp mig och några till. Han såg till att hon visste att han hade koll på henne och hon blev helt knäckt.Jag övertygade henne om att gå till polisen och följde med henne dit. Vi fick prata med en kvinnlig polis och hon ringde upp killen och förklarade läget. Försvinn ur hennes liv eller det upprättas en polisanmälan. Vad tror ni hände? Han försvann givetvis med svansen mellan benen och hördes aldrig av igen.
  • Nyfikeeen
    mariamia00 skrev 2014-04-13 11:57:43 följande:

    Hej!

    Gifte mig 1992 med en shiamuslim och konverterade till islam.
    För ett år och tre månader sedan så lämnade jag honom pga väldigt
    besvärliga omständigheter som pågått i över 19 år.
    Han gör inget för att skilja sig från mig, vi är gifta inom islam i en religiös domstol.

    Nu är min fråga:
    Jag anser mig inte som muslim längre, är vårat äktenskap inom islam ogiltigt då?
    Är det haram för honom att vara gift med en icke-troende?
    Det är väl hans uppgift att skilja sig från mig eftersom jag inte längre är muslim?
    Jag kan tyvärr inte längre tillhöra en religion där det är praktiskt taget omöjligt att
    kunna få ut en skilsmässa när man blivit misshandlad och kränkt i så många år. Att
    jag måste försvara mig för varför jag inte längre vill vara gift och dessutom bli ifrågasatt
    övergår mitt förstånd.
    Jag vill inte tillhöra en religion där man som man har rätt att bestämma om man ska låta
    kvinnan få skilsmässa eller ej, bara för att jävlas.
    Jag vill gå vidare i mitt liv, jag anser att om man inte bott ihop på över ett år och tre månader
    så har man haft sin betänketid, punkt slut.

    Jag kanske låter hård men jag är så trött på att han är så himla religiös i vissa lägen, men
    samtidigt driver en restaurang som serverar gris och sprit. Dubbelmoral kallar jag det.
    Han är så himla noga med att påpeka att jag fortfarande är hans fru i islam, men nu är jag inte
    muslim längre så därför ställde jag frågorna.

    Tack på förhand (räknar med att få mycket ovett från folk nu men det hade jag räknat med)


    Vad jag vet, jag är svensk tjej som konverterat till islam. Så är det väldigt STORT haram att först konvertera till islam och sedan "hoppa ur" för att man inte kände sig muslim...det är som att svika Gud. (Då har du en garanterad plats i helvetet) . Känn efter helt innan du konverterar!!!!! Förlåt men det där störde jag mig REJÄLT på!

    Men nu till frågan. NEJ ni är inte gifta hos Gud om du inte är muslim.

    "Dubbelmoral?" Han äter väl inte grisen, och dricker inte spriten? Han tjänar in sitt levebröd på det där.

    "-att han är så himla religiös" snälla han är muslim Mashallah!

    Inget hat eller så och jag försvarar inte honom som person eller hans handlingar, jag försvarar endast religionen islam.
  • Antiteist
    Nyfikeeen skrev 2014-04-14 18:48:50 följande:
    Vad jag vet, jag är svensk tjej som konverterat till islam. Så är det väldigt STORT haram att först konvertera till islam och sedan "hoppa ur" för att man inte kände sig muslim...det är som att svika Gud. (Då har du en garanterad plats i helvetet) . Känn efter helt innan du konverterar!!!!! Förlåt men det där störde jag mig REJÄLT på!
    Men nu till frågan. NEJ ni är inte gifta hos Gud om du inte är muslim.

    "Dubbelmoral?" Han äter väl inte grisen, och dricker inte spriten? Han tjänar in sitt levebröd på det där.

    "-att han är så himla religiös" snälla han är muslim Mashallah!

    Inget hat eller så och jag försvarar inte honom som person eller hans handlingar, jag försvarar endast religionen islam.
    Åh nej! Du blir hotad med helvetet. Jag tror jag skrattar mig harmynt...


  • Noorabdulnabi
    Nyfikeeen skrev 2014-04-14 18:48:50 följande:
    Vad jag vet, jag är svensk tjej som konverterat till islam. Så är det väldigt STORT haram att först konvertera till islam och sedan "hoppa ur" för att man inte kände sig muslim...det är som att svika Gud. (Då har du en garanterad plats i helvetet) . Känn efter helt innan du konverterar!!!!! Förlåt men det där störde jag mig REJÄLT på!

    Men nu till frågan. NEJ ni är inte gifta hos Gud om du inte är muslim.

    "Dubbelmoral?" Han äter väl inte grisen, och dricker inte spriten? Han tjänar in sitt levebröd på det där.

    "-att han är så himla religiös" snälla han är muslim Mashallah!

    Inget hat eller så och jag försvarar inte honom som person eller hans handlingar, jag försvarar endast religionen islam.

    Jag är själv shia muslim förstår vad du går igenom. Men vill bara påminna dig om en grej som du säkert fått höra av många andra.
  • zaharah1

    Hejsan, jag vet att det var ett tag sen du skrev detta, men tänkte svara ändå. 

    Om du anser dig vara kristen, så är ert äktenskap fortfarande giltigt. Anser du dig däremot vara ateist är det inte det. Det avgörande är om man tror på Gud eller inte, eftersom en muslimsk man inte kan vara gift med någon som inte tror på Gud. 

    Jag måste fråga dig dock, varför känner du att du inte är muslim längre? Din mans beteende är ju helt klart fel, men efter så många år som muslim måste du ju lärt dig skillnaden på Islam och muslimer. Muslimer gör inte alltid vad Islam lär. Känner du att du fortfarande tror på Gud? Att det inte finns någon gud utom Honom? Och att Koranen är den sista uppenbarelsen? Då är du fortfarande muslim, men för det betyder ju inte det att du behöver acceptera alla regler som män har tolkat och drivit på genom århundraden. Att mannen har rätten till skilsmässa betyder inte att kvinnor inte också kan ha det, men det måste man specificera i äktenskapskontraktet isåfall. Annars kan du begära khul'a (skilsmässa initierad av kvinnan) av en kunnig Imam, du behöver inte ens ha mannen med dig, han behöver inte godkänna någonting. 

  • zaharah1
    Nyfikeeen skrev 2014-04-14 18:48:50 följande:
    "Dubbelmoral?" Han äter väl inte grisen, och dricker inte spriten? Han tjänar in sitt levebröd på det där.
    Det är haram pengar han tjänar in isåfall, av försäljning av något som är haram. Så det är knappast försvarsbart... 
  • Azhar

    Jag har läst vad andra skrev hittills och jag vill ta upp några saker som jag hoppas kan hjälpa dig.
    -behöver du hjälp med att lösa ditt problem, fråga en rätt person. Du känner inte till folk som svarar på ditt problem här på forumet?  Du har bott med din man 19 år och har problem som verkar att ni väntat med att lösa. Det finns två vägar att välja mellan. En att sitta tillsammans och lösa dem problem som finns eller att vända dig till en klok person som kan vara till hjälp.
    - Islam är ingen religion som förtrycker kvinnan. Precis som de andra sa, skilja på Islam och muslimer.
    Du har all rätt att få dig bli fri från din man om du önskar det. Det görs via en Imam som syster Zaharah påpekat tidigare.
    - Att din man säljer sprit och griskött är en omdiskuterad fråga om det är rätt eller fel. Vad gäller sprit är inget som Islam tillåter på något sätt men att sälja griskött är tillåtet vid vissa omständigheter. 

    Min stor förhoppning att du kommer kunna lösa ditt problem på bästa sätt

    //Azhar

    www.shiamuslimer.se

  • zandra

    Tråkigt att höra min mamma gick igenom samma san. Det enda du kan göra är att gå till en imam och berätta vad han har gjort och säga att du vill skilja dig. För inom islam är det ej rätt att vara respektlös emot en kvinna, slå en kvinna eller vara otrogen. Det ör riktig haram oxh det står i koranen. Så gå till en moské till imamen så hjälper ddm dig tro mig

  • amosme
    mariamia00 skrev 2014-04-14 11:11:55 följande:

    Det är precis så jag känner det. Att dra in polisen i det hela skulle bara göra saken värre. Mina tjejer har inte en aning om vad deras far har gjort mot mig och jag vill absolut inte förstöra det bra som dom har tillsammans med honom. Han har varit en jättebra pappa och jättebra mot alla i sin omgivning, men INTE mot mig. Det enda jag vill är att bli fri från honom på ett smidigt och snabbt sätt.


    Man är inte en jättebra pappa om man misshandlar barnens mamma. Förtjänar inte dina tjejer att få veta sanningen?
  • Kiiaan

    Shia är en egen religion och inte del av Islam - spelar ingen roll hur mycket de än hävdar det. Shia är en av de allra vidrigaste ideologier som finns. Så





    Rekommenderar den här kanalen starkt till alla shia och för de som vill få mer info om denna vidriga ideologi.

  • Halvtre
    Kiiaan skrev 2014-07-22 18:02:43 följande:

    Shia är en egen religion och inte del av Islam - spelar ingen roll hur mycket de än hävdar det. Shia är en av de allra vidrigaste ideologier som finns. Så





    Rekommenderar den här kanalen starkt till alla shia och för de som vill få mer info om denna vidriga ideologi.


    shia är en gren från muhammads läror och är i allra högsta grad en del av islam. minst lika vidrig som sunni.
  • Halvtre
    amosme skrev 2014-07-22 17:33:11 följande:

    Man är inte en jättebra pappa om man misshandlar barnens mamma. Förtjänar inte dina tjejer att få veta sanningen?


  • Kiiaan
    Halvtre skrev 2014-08-09 21:52:46 följande:
    shia är en gren från muhammads läror och är i allra högsta grad en del av islam. minst lika vidrig som sunni.
    Din ignorans är lika vidrig som dessa shia.
  • Halvtre
    Kiiaan skrev 2014-08-10 02:56:39 följande:

    Din ignorans är lika vidrig som dessa shia.


    Du tycker det, men det intressanta är att du inte förnekade sunnis förhärligande av muhammads läror. Har hellre en vidrig okunskap än en vidrig människosyn som baseras från en vidrig människas läror.
  • Titanochsilver
    mariamia00 skrev 2014-04-13 11:57:43 följande:

    Hej!

    Gifte mig 1992 med en shiamuslim och konverterade till islam.
    För ett år och tre månader sedan så lämnade jag honom pga väldigt
    besvärliga omständigheter som pågått i över 19 år.
    Han gör inget för att skilja sig från mig, vi är gifta inom islam i en religiös domstol.

    Nu är min fråga:
    Jag anser mig inte som muslim längre, är vårat äktenskap inom islam ogiltigt då?
    Är det haram för honom att vara gift med en icke-troende?
    Det är väl hans uppgift att skilja sig från mig eftersom jag inte längre är muslim?
    Jag kan tyvärr inte längre tillhöra en religion där det är praktiskt taget omöjligt att
    kunna få ut en skilsmässa när man blivit misshandlad och kränkt i så många år. Att
    jag måste försvara mig för varför jag inte längre vill vara gift och dessutom bli ifrågasatt
    övergår mitt förstånd.
    Jag vill inte tillhöra en religion där man som man har rätt att bestämma om man ska låta
    kvinnan få skilsmässa eller ej, bara för att jävlas.
    Jag vill gå vidare i mitt liv, jag anser att om man inte bott ihop på över ett år och tre månader
    så har man haft sin betänketid, punkt slut.

    Jag kanske låter hård men jag är så trött på att han är så himla religiös i vissa lägen, men
    samtidigt driver en restaurang som serverar gris och sprit. Dubbelmoral kallar jag det.
    Han är så himla noga med att påpeka att jag fortfarande är hans fru i islam, men nu är jag inte
    muslim längre så därför ställde jag frågorna.

    Tack på förhand (räknar med att få mycket ovett från folk nu men det hade jag räknat med)


    Skilsmässa får du ta ut själv. Muslimer får vara gifta med sådana som inte är muslimer så nej han kommen inte ta ut skillsmässa pga detta. 
    Han har ingen som helst rätt i världen att slå dig eller neka dig skillsmässa elelr något annat. Vid en skillsmässa anses man bara vara gifta från det att du bestämt dig att lämna honom/henne till tre månader efteråt. Har paret inte återförenats inom dessa tre månader är de skilda. 
    Tycker han låter som ett svin och du gör helt rätt i att lämna honom, du borde nog gjort det för länge sedan låter det som! 
  • Adel85

    Shia är inte muslimer då får du göra vad som helst och det är bättre om du skiljer dig . Men du får inte byta din religion.

  • Nidingbane

    Jag har allt mer fått den känslan att många som konverterar till Islam inte har en blekaste aning om vilken lära inom Islam de konverterar till t ex om att man nu som tjej träffar och blir kär i en kille som kommer ifrån ett Islams land.

    Jag är därför rädd att man gör sig själv en massa måsten genom att tro att man bara måste vara på så sätt inom Islam. Jag kan omöjligt tro att man kan bli så religiös så att man förstår alla religiösa måsten och vad de innebär när man t ex blivit kär i en muslims kille?

  • Hasoni

    Inom islam speciellt shia islam man får inte slå en kvinna. Kvinnan har rätt att lämna mannen. 

Svar på tråden Shiamuslimer se hit, en seriös fråga!