• Liv82

    Första barnet, december 2014

    Hej blivande mammor! 

    Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.


     Glad 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Boppianna

    Lägger också till mig här i tråden.
    Väntar vårt första barn efter att ha försökt i exakt ett år.
    Är rejält svullen om magen varje kväll och har väldigt ömma bröst men i övrigt mår jag oförskämt bra.
    Ska på inskrivning den 9 maj.

    BF-LISTA för oss som väntar vårt första barn:


    2 december 
    Millimu, 26 år, Kalmar
    matildajoh, 20 år, Norrbotten
    Anneliiee, 28 år, Linköping

    3 december
    boppianna, 27 år, Stockholm. 

    5 december
    Jessie, 25år, Finland

    6 december 
    Tillaan, 23 år. 

    8 december
    Bråkstaken

    9 december
    purdna, 22 år, Göteborg

    11 december
     
    SmulAnna, 33år, Göteborg
    Velig84, 30 år, Skåne. 

    13 december
    bassse, 26 år,Jönköping. 

    18 december
    lil-sis, 33 år, Uppland
    michimichi, 23 år, Kristianstad

    24 december 
    Liv13, 32 år, Stockholm.

  • Tillaan
    michimichi skrev 2014-04-18 14:04:21 följande:
    Kanske ska presentera mig. Är en 23 årig tjej som är sambo och varit tillsammans med honom i 6 år. Första bebisen pch det är nervöst! Ska nog boka vul till vecka 8! Vill se den lill* så man kan slappna av lite. Har mest molvärk runt ljumskar och livmodern, en galen värk i ryggen, kissar mycket, får lätt huvudvärk och blir snurrig. Känsliga bröstvårtor (inte rösten av brösten dock) bf 18 dec men hoppas lite på att gå över sisådär 14 dar så hen kan få bli januaribebis = slipper vara sist på allt ;) men det gör inget om hen kmr i december :)
    Välkomna hit alla nya!

    Hoppas också på att få gå över, så jag inte blir så sen. Var inte meningen att vi skulle få nu, fast det gör såklart ingenting. Är så lycklig ändå!
  • lilsis

    Jag tror min knodd får börja skolan "ett år senare" i stället, beroende på hur det ser ut här.
    Vi bor på en pytteliten ort med bara en handfull barn på dagis.

    Från början ville jag ABSOLUT inte ha barn i november eller december men när det sen inte tog sig, blev utomkveds och sen inte tog sig igen så kom jag fram till att jag skiter fullständigt i NÄR den kommer, bara den kommer.

    Är så gräsligt orolig just nu, har haft lite mer ont i magen i natt och idag på dagen och inte helt ofärgade flytningar. Ett missfall skulle vara värre än ett nytt utomkveds. Är det ett nytt utomkveds så blir det borttagning av även den vänstra äggledaren och sen finns det inget annat val än IVF men först måste jag gå igenom en överviktsoperation.

    Är det ett missfall så finns det ju fortfarande chans/möjlighet att bli gravida själva. Fast jag har remiss till IVF som "slår in" så fort jag gått ner tillräckligt i vikt.

  • Tillaan
    lilsis skrev 2014-04-18 15:55:01 följande:
    Jag tror min knodd får börja skolan "ett år senare" i stället, beroende på hur det ser ut här.
    Vi bor på en pytteliten ort med bara en handfull barn på dagis.

    Från början ville jag ABSOLUT inte ha barn i november eller december men när det sen inte tog sig, blev utomkveds och sen inte tog sig igen så kom jag fram till att jag skiter fullständigt i NÄR den kommer, bara den kommer.

    Är så gräsligt orolig just nu, har haft lite mer ont i magen i natt och idag på dagen och inte helt ofärgade flytningar. Ett missfall skulle vara värre än ett nytt utomkveds. Är det ett nytt utomkveds så blir det borttagning av även den vänstra äggledaren och sen finns det inget annat val än IVF men först måste jag gå igenom en överviktsoperation.

    Är det ett missfall så finns det ju fortfarande chans/möjlighet att bli gravida själva. Fast jag har remiss till IVF som "slår in" så fort jag gått ner tillräckligt i vikt.
    Jag tycker att du ska höra av dig till rådgivningen på akutmottagningen på sjukhuset, bara för att få råd. Kanske komma in tidigare och göra vul, så de kan se att allt är som det ska. Berätta hur du känner dig och vad du gått igenom.

     Vad är det för smärta? Försök att beskriva, vet att det kan vara jätte svårt.

    Vi var på resa i usa i två veckor, jag har längtat efter barn länge, men min sambo har inte riktigt känt sig färdig med sitt liv, så när vi landat i usa så berättade han att han var redo. Och när vi var där lyckades vi tydligen, för när jag kom hem så kände jag mig konstig och plussade. Tyvärr blir det i December och det är synd om ungen som får göra allting sist, men som du säger. Jag är glad när det än blir <3
  • lilsis

    Det är som mensvärk. Fast det är lite skarpare än vad det har varit innan.

    Jag har tid för VUL 28 och jag har inget jätteförtroende för Gynakuten på min ort.
    De ville inte ha in mig förra gången trots upprepade samtal över flera dagar och en smärta som var så gräslig att jag var tvungen att gå hem från jobbet och sista morgonen innan det privata VULet så hade jag så ont att jag kräktes och kallsvettades. Ensidigt på den sida jag hade haft ägglossning på...

    Det jag känner i magen nu är inte utomkvedssmärta, den känns på ett helt annat sätt och inte smärta utan snarare värk.

    Jag VET ju att man kan blöda osv utan att det är någon fara men när det gick så tokigt sist så är det ändå svårt att koppla bort. Blir bättre resten av helgen när jag ska jobba, mindre tid att älta då!

  • annajenni

    Nu har jag läst ett tag och iom diskussionerna som är nu så känner jag att jag måste kasta mig in..bf 20 dec så jag nyplussad varpå jag är suuuupernervös. Massa skit i bebibgörarbagaget. Jag är född 25 dec och har aldrig lidit av det alls! Hängt med i skolan med bra betyg, satt bak min bästis på moppen och lagom till jag fyllde 15 var det typ ingen som hade moppe längre..det är sååå kort period ungarna tycker det är kul. Körkort tog jag ganska direkt när jag fyllde 18 och då var det bara en handfull i min klass som tagit kortet av olika anledningar. Krogen kommer man in det året man fyller 20,21 osv dock inte 18 men vi hade mycket hemmatillställningar på den tiden ändå, vem har råd att springa på krogen varje helg för studiebidraget? Det var säkert nån gång jag vill gå med ut men inget jag kommer ihåg! Och andra sidan fanns det ju massa folk som fyllde i okt-nov-dec, alla är ju inte födda i jan :) summan av kardemumman dec är helt ok månad att vara född i, alla har alltid kommit till mig på stor födelsedagsförfest på juldagen!! Grattis alla decembermammor!

  • annajenni

    Ps går den här graviditeten bra är jag helt säker på att hen kommer på min födelsedag eller 23e så måste släkten ses tre dagar i rad hahaha

  • Tillaan
    lilsis skrev 2014-04-18 16:16:19 följande:

    Det är som mensvärk. Fast det är lite skarpare än vad det har varit innan.

    Jag har tid för VUL 28 och jag har inget jätteförtroende för Gynakuten på min ort.
    De ville inte ha in mig förra gången trots upprepade samtal över flera dagar och en smärta som var så gräslig att jag var tvungen att gå hem från jobbet och sista morgonen innan det privata VULet så hade jag så ont att jag kräktes och kallsvettades. Ensidigt på den sida jag hade haft ägglossning på...

    Det jag känner i magen nu är inte utomkvedssmärta, den känns på ett helt annat sätt och inte smärta utan snarare värk.

    Jag VET ju att man kan blöda osv utan att det är någon fara men när det gick så tokigt sist så är det ändå svårt att koppla bort. Blir bättre resten av helgen när jag ska jobba, mindre tid att älta då!


    Okey, men ring ett annat sjukhus för rådgivning. Då kan du ju alltid bolla tillbaka till det du hör hemma och du varit i kontakt med ett annat och ifrågasätt de som du ringer om sjukhuset du hör hemma på ganska begår något misstag när de nekar en hjälp.

    Det är nog molvärk du har, det känns konstigt och jag har väldigt ont.

    Men försök att tänka på annat, även om det är jätte jätte svårt.

    Den 28 är snart här!
  • Ljusfat

    Jag har bf den 15 dec enligt fl. Men jag känner inte på långa vägar allt ni känner. Tröttheten har jag känt av idsg men vet inte om det beror på grav, har lite molande värk och spänds bröst och gravflytningar. Igår fick jag blodtrycksfall och blev jättesnurrig. Vissa dagar har jag inte kännt något alls. Springer dock inte o kissar hela tiden och humöret är på topp. Önskar att man ägde en egen ul maskin så man kunde se när man ville

Svar på tråden Första barnet, december 2014