• soon2bmomoftwins

    Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping

    Hej hej. Vi var på Ultraljud förra veckan (13+4) och fick reda på att vi väntar tvillingar. Känns helt sjukt overkligt och jag är nog fortfarande i chock men det ska bli så spännande. Vi har en dotter (född 110711). tänkte bara kolla om det finns nån mer i här ikring som också väntar tvillingar i höst. Vore kul med sällskap och nån man kan prata med som är med på noterna. Söderköping / Norrköping / Linköping =)

  • Svar på tråden Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping
  • Snosa

    Hej! Jag bor i Norrköping och har idag på ultraljud fått reda på att vi väntar tvillingar! Vi har en dotter som är född 130713 så detta blir väldigt tätt dessutom :/ känner mig mycket chokad men det känns även roligt. Det kommer nog bli tufft men man får ta en dag i taget. Har bf 30 oktober

  • Linblå

    Hej, Vi var på vårat andra ultraljud idag i Linköping och fick se våra två små vinka till oss. Allt såg bra ut och vi är jätteglada. Det är våra första barn och datumet är beräknat till 25 oktober. Gissningsvis kommer dom väl lite tidigare. 

  • soon2bmomoftwins

    Hej!! Gud vad kul för er. =) Jag trodde inte jag skulle få nån respons alls men nu känns det bättre att veta att jag inte är ensam. Vi har ju fått BF 27 oktober från början men sen ändrade dom till 23e. Jag känner väl att chocken har lagt sig men jag vet inte när jag kommer känna mig bekväm med detta. Det är ju helt otroligt och vi hade aldrig nånsin kunnat föreställa oss detta. Jag hörde att det fanns speciella mammagrupper på Vrinnevi om just tvillingsgraviditet som jag tänkte gå på och vi gick inte på nåt förra gången utom en mamma o pappa kurs. Jag tänkte även köra profylax och annat som kan komma till användning för att underlätta en förlossning. När min dotter föddes så hade vi ingen rolig upplevelse....det tog väl 18timmar och när hon väl skulle ut så var jag så trött att jag inte kunde krysta så det blev sugklocka tillslut. Fick Edan i tid men den första tog inte alls och den andra tog så pass bra att jag inte kände krystvärkarna alls. Jag tänker därför se till att jag är sååå föreberedd jag nånsin kan vara denna gång. =) Vet ni om man får reda på kön vid ultraljudet?

  • Linblå
    soon2bmomoftwins skrev 2014-04-24 18:28:40 följande:
     Vet ni om man får reda på kön vid ultraljudet?
    Vi frågade när vi var på ultraljudet denna veckan (v13+2 den dagen) och då sa hon att det var för tidigt för det än. Förlossningen har jag inte ens börjat fundera på. Är upptagen med att vara trött. Köpte första gravidbyxorna idag också. Har inte vågat köpa nåt innan och har inte behövt heller.
  • soon2bmomoftwins

    Jag är också så otroligt trött. Vid 11 tiden på förmiddagen och vid 17 skulle jag kunna somna och sova hur länge som helst men med en 3åring i huset och en egen företagare till sambo som jobbar massor så får jag oftast stå ut tills Alice ska sova så jag också kan tjuvsova lite. Illamåendet börjar släppa men jag har börjat känna av sura uppstötningar ifall jag lägger mig ner för tidigt efter att jag ätit något. Vad har du för yrke? Kommer du behöva sjukskrivning eller graviditetspenning?

  • Linblå
    soon2bmomoftwins skrev 2014-04-24 21:21:25 följande:
    Jag är också så otroligt trött. Vid 11 tiden på förmiddagen och vid 17 skulle jag kunna somna och sova hur länge som helst men med en 3åring i huset och en egen företagare till sambo som jobbar massor så får jag oftast stå ut tills Alice ska sova så jag också kan tjuvsova lite. Illamåendet börjar släppa men jag har börjat känna av sura uppstötningar ifall jag lägger mig ner för tidigt efter att jag ätit något. Vad har du för yrke? Kommer du behöva sjukskrivning eller graviditetspenning?
    Jag sitter/står vid ett skrivbord åtta timmar om dagen. Inte tungt för kroppen även om jag skulle önska jag kunde röra på mig mer om dagarna. Har inte mått något illa eller haft sura uppstötnigar än. Förskonad från allt utom just tröttheten. Men jag räknar ändå med att bli sjukskriven fom v25 eftersom det är en riskgraviditet. Men tiden får utvisa.
  • soon2bmomoftwins

    Jag kör lastbil 75% och jobbar på ett bilplåtslageri ca50% så min ena chef förbjuder mig att arbeta from juli och den andra from augusti. Vi har inte fått det godkänt av FK än så länge men jag gick godkänt när jag väntade min dotter för tre år sen så vi håller tummarna. Fortsätter det så här med tröttheten kommer jag snart bli mer eller mindre tokig. För mycket stillasittande vid skrivbordet är ju inte heller bra kan jag tycka iaf men om du har möjlighet att höja det och stå istället så är ju det ett plus iaf. När är nästa ultra då? Jag har rul om tre veckor. Ska bli så kul att se dom igen. =)

  • LadyGrace

    Hej på er! Väntar oxå tvillingar men har bf 3juli och bor utanför mjölby.

    Jag och sambon blev oxå chockade när vi fick beskedet. Men kan jag inte tänka mig nåt annat. Det är våra första barn.

    Ser att ni funderade lite om sjukskrivning osv. Kan säga att de är väldigt generösa med sjukskrivning när man väntar tvillingar. Jag sjukskriven i v.20 och fram tillsnde kommer. För ni vet kanske att man inte går längre än v.38+0. Efter det blir man igångsatt/KS beroende på hur de ligger och om man är första gångsmamma eller ej.

    Sen är det flera UL efter RUL, så kallade tillväxt ultraljud. Hur många beror på om de tror det är enäggs eller tvåäggs.

    Stort grattis till er!!

  • soon2bmomoftwins

    Hej. Grattis till dig också LadyGrace. Det är ju faktiskt många som väntar tvillingar när man läser trådarna här. Jag har förstått att det är mycket mer kontroller och ul men det känner jag bara som en enorm trygghet. Däremot tycker jag inte om att kalla det för riskgraviditet för det känns som att chansen att dom inte klarar sig hela vägen är större än att dom faktiskt kommer må bra. Har du känt att du fått svar på dina frågor och funderingar av barnmorska och läkare? Jag ska ju träffa läkaren den 8e maj och veckan efter är det dags för rul. Men jag får nog skaffa mig ett litet kladdblock så vi kommer ihåg att ställa alla frågor. =)

  • Linblå

    Ojdå, redan i vecka tjugo. Det var tidigt. Jag som har en biljett till utlandet när jag är i vecka 24. Jag ska ju tälta en vecka och allt. :/ Då kanske jag inte får åka på det då. typiskt. Jag har inskrivning på mvc om två veckor och om fyra veckor så har jag två läkartider. En på US och en på MVC dagarna efter varandra. Kommer bli ett jäkla rännande till alla ställen. Är den nån som ska gå på www.asa-osterberg.se/vattengympa-for-gravida-linkoping/ ? När ska man börja med det? Vilken vecka?

Svar på tråden Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping