Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

    Flatbreads med svampfyllning till förrätt
    Grillbricka utan fläskkött, med grillade grönsaker, ljummen potatissallad och tomatbaserad grillsås till huvudrätt
    Bär/fruktcobbler till efterrätt

    Undrar om det är kockhjärnan eller judinnehjärnan som hjälper mest, här......


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Amanda84 skrev 2014-04-27 20:02:41 följande:
    Hur skall du lösa koscher- och halalslakten på grillbrickan? Grilla olika kött på olika grillar?
    Två grillar räcker utmärkt, och behövs ändå, så..... ja... får väl bli så....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    CarpeNoctem skrev 2014-04-27 21:22:42 följande:
    Morötter och en flaska vin.
    Går det verkligen ihop?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Rosens31 skrev 2014-04-27 21:29:36 följande:

    Jag tar inte hänsyn till religion eller konstiga idéer om vegetariankost eller liknande när jag bjuder hem folk.
    Däremot tar jag hänsyn till personer som av medicinska skäl inte kan äta vissa saker.


    Du inser att det kan GE medicinska problem, va?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Rosens31 skrev 2014-04-27 21:34:01 följande:
    Deras problem.
    Man tar seden dit man kommer. Och jag skulle aldrig i mitt liv fått för mig att efter in inbjudan till ett gäng vänner ställa krav på vad de inte får laga för mat till mig. Usch så ocivilicerat
    Ok, då bjuder jag in dig på middag mid alligator, skallerorm och uni.

    Vill du ha?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Rollers skrev 2014-04-27 22:19:49 följande:
    Ja, det låter hemskt spännande. Jag provar gärna nya saker. smile2.gif
    Rosens31 skrev 2014-04-27 22:20:08 följande:
    Ja, jag käkar om det bjuds påre. Och jag vet att det inte är något farligt.
    Kul att ni är konsekventa i alla fall....

    Lite skorpioner och bönsyrsor, kanske?

    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    CarpeNoctem skrev 2014-04-27 22:22:37 följande:


    Jodå, huvudsaken är att få något i magen och något fukta strupen med. Eller så kanske det smakar bäst med vinet först och morötterna sist..en smaksak.
    =P
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    UmmAli skrev 2014-04-27 22:24:12 följande:
    Jag äter inte kosherslaktat kött.
    Nähä, men du får om du vill....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-27 22:48:37 följande:
    Jag vill ha!! Jag har ätit crocodile ribs en gång, det var riktigt gott.

    IAF, svar på TS fråga.

    Min vän som råkar vara praktiserande jude, min vän som råkar vara muslim och en vän som är kristen bjuds hem till mig på middag.

    Jag serverar vin, de som inte vill ha slipper. Det finns även alkoholfri must och annat gott.

    Mat blir antingen kyckling eller nötkött eftersom varken judar eller muslimer äter fläskkött. Skippar skaldjur eftersom judar inte äter det. Är köttet halalslaktat? Är det kosherslaktat? Det skiter jag i. Faktiskt. Fullständigt. Vi lever i moderna tider. Lite så. (HUR levde judarna som emigrerade till Sverige redan på 1800-talet då det inte  fanns kosherslaktat?)

    Ser till att inte blanda kött- och njölkprodukter eftersom det är en judisk synd, eller något, förmodligen en gammal förlegad regel att inte blanda animaliskt protein, ungefär som att det var en svensk synd att förr ta både ost OCH smör på mackan.
    Klart det fanns kosherslakt på 1800-talet. Hur tänkte du nu? (För övrigt kom de första "officiella" judarna till sverige rendan på 1700-talet. Gustav den tredje bjöd in, så att säga....)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-27 23:11:12 följande:
    Hmm, jag kände på mig att jag var för sent ute med 1800-tal... men alltså, den första affären som sålde kosherkött i vanlig livsmedelsaffär i Stockholm var - best of my knowledge - en Konsum på Östermalmstorg. Innan dess fanns det knappt alls alt. var väldigt svårt att få tag i. Levde judarna på fisk då året runt eller? Tvekar att samtliga judar, även i t ex Östeuropa, varit sååå noga med det där med kosher.
    Nej, självklart levde judar inte på fisk. Kosherbutiken i stockholm har legat där den ligger sen 1800 kallt., typ, judar har haft slakteri sedan de kom. Min morfar köpte korsherslaktat lamm varje fredag mellan 1947 (två år efter han kom till sverige) och 1985 (då han dog).

    Bara för att Svensson inte vet var man får tag på saker betyder det inte att det inte finns. När såg du en torah i bokhandeln sist? Hur tror du alla judar i sverige får tag på den lilla skriftrullen som spikas upp i dörkarmen på varje hem?

    Men du har rätt. Så jäkla noga är det inte, om man inte är ortodox....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-28 00:15:27 följande:
    Frågan är lite taskigt vinklad egentligen.

    Eftersom en jude inte FÅR äta fläsk, skaldjur eller dricka alkohol (?) och dessutom måste kött vara kosherslaktat,
    och en muslim inte FÅR äta fläsk eller dricka alkohol, och dessutom måste kött vara halalslaktat,
    medan en kristen inte har några problem alls, möjligen dricker han/hon inte heller alkohol om han/hon är med i nån  nykterhetsförening typ IOGT-NTO.

    Men visst, vegoförrätt och fiskhuvudrätt och frukt/glass/nötter/paj som efterrätt kommer väl alltid fungera.
    Judar har inget förbud mot alkohol. Tvärtom, höll jag på att säga....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Mys mymla skrev 2014-04-28 00:38:25 följande:
    Meny ett
    Förrätt: kladdkaka

    Varm rätt: en smulpaj med vaniljvisp och jordgubbar

    Efterrätt: chips, ostbågar , popcorn , godis

    Dricka : Coca-Cola / Ramlösa / vatten / te / kaffe.

    Meny två

    Förrätt: tomat soppa

    Varmrätt: klyftpotatis med grillad lax och ugns rostade grönsaker, citron att pressa på.

    Efterrätt: choklad fondue = olika sorters frukt , smält choklad , glass , grädde/ vaniljvisp och marshmallows .

    Dryck under kvällen: Coca Cola, vin, Ramlösa, fanta, Sprite, arkivbild fri cider, vatten
    Jag tycker om dina menyer =P Särskillt den första. Minus jordgubbarna....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2014-04-28 11:43:17 följande:
    Fisk, skaldjur, frukt och grönt.
    Får du sära på fisken och skaldjuren isf.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2014-04-28 13:47:49 följande:
    Varför då? Vem av dessa kan inte äta skaldjur?
    What they said...
    Rikard skrev 2014-04-28 13:52:34 följande:
    Judarna.
    Kjell2 skrev 2014-04-28 14:42:22 följande:

    Se 3 Mos 11:10.


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2014-04-28 16:01:11 följande:
    Vilka av trådens religiösa har krav på icke animala födoämnen?
    Ingen, men det är helt klart en bra "genväg" för att täcka upp för alla förbud....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Ebba 767 skrev 2014-04-28 19:08:50 följande:
    Tycker tråden visar hur skrämmande köttfixerad vår kultur är. Typ: en måltid är inte komplett utan kött. Vakna upp ur er köttdvala och upptäck den vegetariska världen :)
    Så kan man se det, jag ser det snarare som att kött är bjudmat. Bjuder man på mat så tar man i lite. Precis som jag bjuder på chokladtryffel och tårta, snarare än en "enkel" paj eller sockerkaka.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Kjell2 skrev 2014-04-30 14:43:53 följande:

    Varianter, och hur strikt, religiös regler tillämpas varierar massor. Det finns muslimer som äter kött, oavsett slaktmetod, så länge det inte är fläsk. En del muslimer kan säkert acceptera kött om det är Kosherslaktat men inte annars.

    Koshervärlden är i sig en djungel då olika judar inte godkänner kosherkök och kosherslakterier om det inte är godkännt av rätt rabbi. Alltså kan kött vara kosher för en jude men inte en annan.

    Om man nu får hem en jude, kristen och mulsim på middag kan det alltså vara idé att stämma av lite innan vad som funkar och inte funkar. Vissa ortodoxa judar ställer t ex krav på olika kök, tallrikar och utrustning för kött och mjöl. Något som få svenska hem klarar.
    Jag bara antar att det var en bokstav som föll bort där....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    ellevira skrev 2014-05-08 21:50:34 följande:
    min meny hade bestått av:
    förrätt :  jag hade gjort lite olika såser typ hummus, guacamole, het tomatsalsa, tzaziki med något gott bröd att mumsa dom med
    huvudrätt: troligen en fisk- o skaldjursoppa med vitlöksbröd
    dessert: chokladfondant med hallon o nåt annat gott

    så hade det inte blivit fråga om kocher eller halal.

    de som säger "jag hade bjudit på detta och så hade den som velat äta"  *suck* otroligt respektlöst! 
    ta er ut i världen en år och lär er öppna sinnet en smula iallafall!
    Sorry, men skaldjur är inte kosher, så den soppan skulle juden inte äta....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Ebba 767 skrev 2014-05-08 19:20:16 följande:
    Om fler såg det så, skulle resurserna räcka till fler.
    =)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Koscher skrev 2016-05-02 11:07:37 följande:

    Gå ner till rötterna och bjud på koscher. Finns en massa recept som blir bra.


    Äh, du kan ju inte ens stava till kosher..... Grattis till veckans trådlyft.
    You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?