• 1234568

    Vad jag är trött på ordet HEN!! Pojkar är pojkar, flickor är flickor!

    Har ett tag rört mig på FL, och reagerar på att folk använder ordet "hen". Jag kommer från ert grannland, där vi fortsättningsvis använder "hon och han". Och ett ord som "hen" skulle få folk att tro man är totalt galen. Pojkar är pojkar, och flickor är flickor, hon och han! Det är en skillnad på kön, har alltid varit och kommer alltid vara! Och det här är ju en skillnad som ska finnas! Personligen tror jag det är mer skadligt än nyttigt att hänvisa till sitt barn med ordet "hen"..snacka om att inte få vara det man fötts till fullt ut, när benämningen efter det kön man har ska bojkottas.

  • Svar på tråden Vad jag är trött på ordet HEN!! Pojkar är pojkar, flickor är flickor!
  • 1234568
    Bling1975 skrev 2014-05-08 08:46:28 följande:
    Gud vad jag är trött på ordet förälder, mammor är mammor och pappor är pappor. Syskon är också ett ord vi genast måste ta bort.

    Hör du inte själv hur dumt det låter?

    Det är ett ord inte något som raderar det fysiska könet på folk.
    Jag anser det gör det, och många med mig. Och absolut raderar det könet, man vet ju inte om det är en hon eller han som man hör talas om. Görs könlös..
  • 1234568
    puss skrev 2014-05-08 08:48:50 följande:
    varför fattar du inte? det finns TUSEN TRÅDAR om hur ordet ska användas.
    Ni har ju inte ens fått in det i ordboken i Sverige..så jag antar det finns fler som inte vet hur dom ska använda det. eller vilken inställning man ska ha till det..Typ dom som har till jobb att definiera ord..

    Men det är ju bra att mammor på FL vet bättre då, för att dom startade en tråd om det..flåt, flera tådar...
  • 1234568
    Stårschan skrev 2014-05-08 08:53:27 följande:
    Jag håller med TS. Visst ser jag den praktiska poängen med att använda ett könsneutralt ord om man använder det i sammanhang där den man talar om faktiskt är av okänt kön (en tänkt patient, kund eller liknande), men när folk skriver om sina egna barn och benämner dem 'hen' tycker jag att det är rätt obehagligt. Skäms man för att skriva 'han' eller 'hon'? Är könet så himla viktigt att det måste döljas till varje pris för att ingen ska kunna lista ut om man har en pojke eller en flicka? Onödigt!
    Jag jobbar inom vården, och där är det av stor vikt vilket kön en patient är. Vi har olik fysik beroende på kön. Och där är man tvungen ,att känna till könet för att veta att tex något så basic som svaret på ett hemoglobin prov är normalt.  Börjar man titta på våra olikheter rent fysiologiskt så är dom ju enorma. Detta med ordet "hen" är ju något som kommer från hela den här jämställdhets fanatismen som tog fart för x-antal år sedan. Och det här är ju nu ett överdrivet resultat av det.

    Jag tycker oxå det är otroligt obehagligt att folk skriver om hen. Känns som barn ska missunnas rätten att ha ett kön. Att dom ska uppfostras till att könet är något "som är fult att tala om". Finns ju andra ätt att uppfostra barn i den här frågan. Tex att ha respekt för det motsatta könet..och respekt för olikheterna i våra kön..

    Jag skulle tycka det var hemskt att inte få vara tjej, när jag nu fötts till det.

    För all del jämställdhet, men detta är inte sunt..
  • 1234568
    puss skrev 2014-05-08 08:51:52 följande:
    fan vad du måste vara störd av ord som granne, kusin, släkting, ordförande, medlem, syskon, ansvarig, chef, anställd, artist, arbetssökande, kontoinnehavare, moderat, folkpartist, städare, domare, spelare, bilist, cyklist, och så vidare i evigheters evighet, amen.
    Absolut inte. Jag är oroad när man uppfostrar barn att inte få ha ett kön. Det var allt.
  • 1234568
    slutatsnusa skrev 2014-05-08 08:55:28 följande:

    smaken är som baken Glad

    HEN är ett av mina favoritord som är mer användbart än ett av mina andra favoritord som är ECKLESIASTIKMINISTER


    Haha :) Om det bara handlade om smak skulle jag inte bry mig. Men konsekvenserna för barnen som växer upp och kallas hen istället för hon/han...dom oroar mig. barn/tonåringar har redan identitets kriser under uppväxten så det räcker, detta kommer skapa fler till..
  • 1234568
    en blind vän skrev 2014-05-08 08:56:26 följande:
    Hej
    Det är inget att vara upprörd över. Se nedan.

    I sverige så har vi ju mycket engelska lånord.
    För mig är det här ett I raden av dom.
    Hen=höna
    Alltså kvinnligt kön.

    I svenska språket www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...
    så är Hen en brynsten.

    Allla andra som har en annan åsikt får gärna komma med andra "bevis"
    puss skrev 2014-05-08 08:56:50 följande:

    eller: är könet på nån annans barn så viktigt att du mår dåligt om du inte får veta det?

    Man regerar inte på orden hon/han. Däremot så väcker ordet hen obehag för många.. och jag reagerar direkt jag läser ordet "hen". orsakerna har jag redan gett dig. Känns obehagligt att barn ska känna att deras kön är något fult, och den tanken väcks direkt jag läser ordet "hen" i ett inlägg.

    Ett inlägg kan vara hur super duper som helst, och så dyker ordet hen upp, och allt jag tänka på är det här.
  • 1234568
    Mamori skrev 2014-05-08 08:51:12 följande:
    Du lär ju inte komma från Finland där man använder hen istället för han eller hon i det vanliga språket :-P

    Hen har sina användningsområden som är:

    * När man inte vet könet ("Babyn i magen har sparkat ovanligt mycket idag. Hen kommer säkert bli en kampsportare när hen blir stor" alternativt "Jag hörde att du just var hos läkaren. Vad sade hen?")
    * När könstillhörigheten är osäker ("Mitt barn föddes med både testiklar och äggstockar och vi låter henom växa upp och välja sin egen könsidentitet men nu är hen alldeles för liten för att kunna förstå något" alternativt "Min kompis känner sig ibland som en kvinna och ibland som en man och ibland som både och och hen trivs väldigt bra med det")
    * I akademisk skrift ("Människan har länge vetat om den påverkan på klimatet som hen har medfört genom sina industrier...")
    * När könet ska döljas för att man inte ska få reda på vem det rör ("Två män och en kvinna har intervjuats om dåliga arbetsförhållanden. En av de intervjuade uppger att hen alltid mår dåligt på jobbet..."

    Däremot bör hen inte användas när man vet könet på personen i fråga och personens könsidentitet inte är ifrågasatt. Det kan anses kränkande att bli kallad för hen istället för han/hon när man har en tydlig könsidentitet som man identifierar sig som.
    Jag är från Finland ;) Du har rätt i att finskan har ett ord "hän"..som man använder flitigt. Det står för en grupp andra ord (hon, han, den, det). Skillnaden är att du aldrig använder ordet "hän" utan att först ha definierat könet på en person. Du nämner alltid personens namn först, eller vilket kön det är (pojke/flicka/kvinna/man) för att berätta för den andra vad man talar om eller vem. Sedan om disskutionen fortsätter så kan du använda ordet "hän". men ordet finn inte till för att dölja kön på något sätt. och det kan inte i finska språket användas utan att könet SAMT åldern är definierad först.

    Och i sverige, mycket här på FL så används ordet hen, det som svenskarna försöker införa (vissa av dom) för att dölja kön. Det har mer och mer blivit för att göra könet neutralt, och används i det vardagliga talet för att komma ifrån hon/han..så könet döljs.
  • 1234568
    Mamori skrev 2014-05-08 08:51:12 följande:
    Du lär ju inte komma från Finland där man använder hen istället för han eller hon i det vanliga språket :-P

    Hen har sina användningsområden som är:

    * När man inte vet könet ("Babyn i magen har sparkat ovanligt mycket idag. Hen kommer säkert bli en kampsportare när hen blir stor" alternativt "Jag hörde att du just var hos läkaren. Vad sade hen?")
    * När könstillhörigheten är osäker ("Mitt barn föddes med både testiklar och äggstockar och vi låter henom växa upp och välja sin egen könsidentitet men nu är hen alldeles för liten för att kunna förstå något" alternativt "Min kompis känner sig ibland som en kvinna och ibland som en man och ibland som både och och hen trivs väldigt bra med det")
    * I akademisk skrift ("Människan har länge vetat om den påverkan på klimatet som hen har medfört genom sina industrier...")
    * När könet ska döljas för att man inte ska få reda på vem det rör ("Två män och en kvinna har intervjuats om dåliga arbetsförhållanden. En av de intervjuade uppger att hen alltid mår dåligt på jobbet..."

    Däremot bör hen inte användas när man vet könet på personen i fråga och personens könsidentitet inte är ifrågasatt. Det kan anses kränkande att bli kallad för hen istället för han/hon när man har en tydlig könsidentitet som man identifierar sig som.
    Ett ex. ännu så vet du hur finskan använder "hen" ("hän") :)

    "Var är din mamma?".
    "Hen är i stan."

    Däremot kan du inte säga:

    "Jag har ett barn. Hen är 2 år".

    Kommer direkt att mötas av: "Är det en flicka eller pojke" (samt att personen skulle tycka du talar konstigt)

    Du kan däremot säga:

    "Jag har en flicka. Hen är 2 år. "

    Som sagt, för att använda hän i finskan, så måste det gå hand i hand med att könet är definierat :)
  • 1234568
    puss skrev 2014-05-08 09:53:13 följande:

    vänligen svara på dessa frågor.
    Jag gör faktiskt det :/ Bodde i Sverige många år, och det finns en del av dom som tagit in ordet "hen" i vardagen med sina barn där.

    Och flitigt används det av småbarns föräldrar här på FL.

    Och konsekvenserna har vi inte hunnit se ännu. Men absolut kommer det här att skapa mer identitets funderingar hos barn när dom växer upp. Svårt i dagens läget att säga exakt hur dom kommer se ut, men en skam över sitt eget kön kommer nog vara en konsekvens.
    Det att man inte ska få reagera efter sitt kön är ju absurt, att man inte ska få skilja reaktioner åt bara för att man råkar vara tjej eller kille. Vi är olika, och så mycket av våra olikheter består i vilket kön vi har. En kvinna och en man tänker ofta inte på samma vis pga kön. Vi gillar ofta olika saker, och vi uppfattar världen och vår roll här olika..pga vårt kön. och det kommer inget "hen" i världen kunna sudda ut. Så att undermedvetet intala barn från att di är små (vilket är vad man gör med det ordet) att det int ska vara en skillnad...det kommer såklart krocka med det faktum att naturen sett till att det ÄR en skillnad. Och det kommer skapa identitets funderingar/kriser.

Svar på tråden Vad jag är trött på ordet HEN!! Pojkar är pojkar, flickor är flickor!