Inlägg från: Esma Sultan |Visa alla inlägg
  • Esma Sultan

en äkta muslim

Tom Araya skrev 2014-06-29 02:03:20 följande:
    Går det inte att göra anpassningar i arbete/arbetstid så får man istället anpassa sig själv, vilket kan innebära att man bör/måste ta ledigt.

Självklart. Som tex. Halal här i några inlägg upp säger så tycker hon det är bra att hon kan ta ledigt/semester så hon kan fokusera på fastan, andlighet, läsa Koranen och be.
    Alla gör ju vad som passar dem. Jag har aldrig tagit ledigt för att fasta, men det är jag det.

Esma Sultan skrev 2014-06-27 21:06:30 följande:
    Men som sagt fastan är ingen semester och inte heller en månad då man ska lida tortyr. Klarar man inte av fastan och samtidigt utföra vanliga vardagliga göromål ska man inte fasta helt enkelt. Men det är ytterst få som inte klarar fastan. Vill man så går det, (förutsatt man man är vid god hälsa). 
    Hårt arbete i 8 timmar och 20-30 graders värme utan att ens dricka är definitivt inte att rekommendera.Nej, det är inte alltid lätt men det går. Man lär sig att hantera det i flesta fall annars tar man väl ledigt. Vissa som inte kan eller får ta ledigt kan ju fasta vid ett annat tillfälle istället.
    Har själv arbetat på restaurang, i köket, under fastan och det var både matos och varmt så in i h-vete.

Det är helt orimligt att leva normalt om man inte äter och dricker dagtid.
    Du kan inte med all vilja och god fysik i världen komma ifrån kroppens behov. Nekar du kroppen dessa så får det konsekvenser i någon grad och någon ände.

Visst påverkas man. Kroppen går på sparlåga och säger ifrån om man anstränger sig mycket under lång tid och samtidigt inte får någon vätska. Därför är det en balansgång. Har man småbarn är det också krävande ibland, särskilt om de är aktiva. Känner man att man tappar kontrollen och att det låga blodsockret börjar yttra sig så måste man antingen vila och ta det lugnt eller avbryta fastan om man blir så pass dålig att man inte kan sköta sig själv.

• Esma Sultan
    Julligulli skrev 2014-06-29 04:49:13 följande:

Jag var på bröllop igår (kristet, katolsk)t och hamnade sen vid bordet bredvid en muslim. Ickepraktiserande, konstaterade jag snabbt när han fyllde på både sitt eget och mitt vinglas.

Ändå...vi började prata om just det där med kraven vs tro, och jag som numera agnostiker men fd troende kristen förstod precis vad han menade när han sa att han har en innerlig och djup tro på gud (allah), men att han inte vill låta sitt liv styras av andras tolkningar av den religion han fötts in i. 

Hur ser du ts på den synen? Är han en "äkta muslim" eller inte, och vem kan bestämma om han är det eller inte om han själv säger sig vara muslim? 

Om han är en "äkta" eller rättare sagt rättfärdig muslim får och kan bara Gud avgöra. Gud är den vise och den rättvise men även den förlåtande och givmilda.

En parentes - Gud är Allah - Allah är Gud.Det finns bara en enligt oss muslimer och han har 99 namn.

Tillbaka till mannen. Om han har en tro på Gud men väljer att inte leva strikt enligt islam, som förväntas av en muslim, så är det upp till honom och bara han bär ansvar för sina handlingar och bara han kommer tilldelas straff för sina eventuella synder. Å andra sidan så är vi alla människor och syndar alltid på det ena eller andra sättet och mer eller mindre. Jag eller någon annan har rätt att tillrättavisa någon för att denne kanske inte lever som man själv tycker är mest passande för en muslim.

Däremot kan jag reagera om personen är despot eller uttrycker sig nedsättande mot andra, muslimer eller inte.
    Säger man att man talat i egenskap av muslim och att man är en slags förebild för alla muslimer så är det också helt galet. Det finns trots allt ca 1,7 miljarder muslimer i världen och givetvis lever alla olika mer eller mindre eftersom vi alla är ju individer och inte en homogen grupp.
  • Esma Sultan
    Tom Araya skrev 2014-06-29 17:27:05 följande:
    Understruket är jag ytterst tveksam till, det borde arbetsgivaren bedöma.
    En månad är ganska lång tid, så pass att man inte kan hävda att det fungerar att göra undantag för kroppens behov. Alltså kan man förutsätta att en som fastar inte kan presetera 100% i 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, i totalt 4 veckor i sträck.
    Har man fastat ett x antal gånger så vet man vad man är kapabel till och inte och var kroppen sätter stopp. Har man ett riskfyllt arbete får man ju ta det med sin chef och så får man väl hitta en lösning tillsammans. Ja, det är förutsatt att arbetsgivaren är flexibel. Finns det risk för en själv eller för någon annan så får man väl ta semester den månaden.

Men vilka jobb kräver egentligen att man är helt alert i 8 timmar i sträck? Är det ingen som har lunch eller fikapaus på sin arbetsplats? Det är faktiskt inte så farligt som det kan låta. Människan tål mer än vad man kan tro och att fasta är inte en nära-döden-upplevelse. :)
  • Esma Sultan
    Om mitt svar blev svårläst:

Tom Araya skrev 2014-06-29 02:03:20 följande:

Går det inte att göra anpassningar i arbete/arbetstid så får man istället anpassa sig själv, vilket kan innebära att man bör/måste ta ledigt.
    Självklart. Som tex. Halal här i några inlägg upp säger så tycker hon det är bra att hon kan ta ledigt/semester så hon kan fokusera på fastan, andlighet, läsa Koranen och be.
    Alla gör ju vad som passar dem. Jag har aldrig tagit ledigt för att fasta, men det är jag det.

Hårt arbete i 8 timmar och 20-30 graders värme utan att ens dricka är definitivt inte att rekommendera.

Nej, det är inte alltid lätt men det går. Man lär sig att hantera det i flesta fall annars tar man väl ledigt. Vissa som inte kan eller får ta ledigt kan ju fasta vid ett annat tillfälle istället.
    Har själv arbetat på restaurang, i köket, under fastan och det var både matos och varmt så in i h-vete.

Det är helt orimligt att leva normalt om man inte äter och dricker dagtid.
    Du kan inte med all vilja och god fysik i världen komma ifrån kroppens behov. Nekar du kroppen dessa så får det konsekvenser i någon grad och någon ände.

Visst påverkas man. Kroppen går på sparlåga och säger ifrån om man anstränger sig mycket under lång tid och samtidigt inte får någon vätska. Därför är det en balansgång. Har man småbarn är det också krävande ibland, särskilt om de är aktiva. Känner man att man tappar kontrollen och att det låga blodsockret börjar yttra sig så måste man antingen vila och ta det lugnt eller avbryta fastan om man blir så pass dålig att man inte kan sköta sig själv.
  • Esma Sultan
    Ronga skrev 2014-07-14 22:16:32 följande:

Hej Esma Sultan!

Jag har en fråga jag hoppas du kan hjälpa mig med. 
    Idag köpte jag nämligen Koranens budskap, det är en bok jag alltid velat läsa, så idag tog jag steget. Efter lite läsande är jag smått förvirrad.

När jag stod i butiken och höll i Koranen så öppnade jag boken mitt i och började läsa, och den text jag läste var något i stil med "Ni som tillber kristus ska få känna på straffet..."  Det var inte EXAKT så citatet gick, men något åt det hållet (kommer till den suran senare).

Men nu när jag läst början av Koranen så mötts jag av något helt annat. I sura 2, del 62 står det:

DE SOM tror [på denna Skrift] och de som bekänner den judiska tron och de kristna och sabierna - ja, [alla] som tror på Gud och den yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem.

Känner mig lite förvirrad. Skulle du kunna förklara innebörden? Och förhoppningsvis så vet du vilken sura och del jag syftade på med "Dom som tillber kristus.."

Tack
    Förlåt. Har slutat titta på den röda pricken. :)

De som tror på Gud - Bokens folk, och de som tror på den yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv kommer till paradiset.
  • Esma Sultan
    Nidingbane skrev 2014-07-14 23:14:03 följande:
    Tack, jag blir glad att du skriver detta. Speciellt det sista som du som jag tolkar som att det inte är hela världen för en muslim att klara av fastan dvs. man är inte mer än människa och mår man dåligt så är det fullt tillåtet att bryta. Man blir ingen sämre människa eller muslim för det.
    Själv tränar jag mycket på gym och det är något jag gjort i många år. Jag vet därmed på att annat sätt mycket väl hur mycket maten betyder, samt hur dåligt man kan må om man inte äter ordentligt om man tränar hårt, för att inte tala om vilken utmaning det kan vara att "deffa" dvs. bli i tävlingsform om man nu tävlar i t ex bodybuilding, athletic fitness.
    Nej, hela ens tro eller att vara eller icke vara muslim står och faller inte med fastan. Som det står i Koranen ungefär så ger Gud inte en tyngre börda till människan än vad den kan bära.

Att vara muslim innebär så mycket annat. Att man är ren i hjärtat och har god avsikter är nog det viktigaste. Sen om det är din avsikt att tex. klara fastan men att du ändå inte gör det är okej. Huvudsaken är att du ens har gjort ett ärligt försök.
  • Esma Sultan
    Ronga skrev 2014-07-14 23:14:48 följande:

Kommer bli svårt att hitta så här slumpmässigt, det var mitt i boken någonstans. Men blev bara lite förvirrad då jag kände att båda verserna gick emot varandra. Men nu ska jag inte säga allt för mycket fören jag läst om den oklara versen igen. Men jag är rätt säker på att den syftade på att kristna anhängare väntar ett hårt straff, medan vers 62 från sura 2 säger något helt annat.

Tack för ditt svar!Solig

Hmmm. ska kolla om jag kan hitta den. Det är viktigt att se till sammanhanget. Vad som stod i resten av suran är avgörande.

Ingen orsak!
  • Esma Sultan
    Ronga skrev 2014-07-14 23:14:48 följande:

Kommer bli svårt att hitta så här slumpmässigt, det var mitt i boken någonstans. Men blev bara lite förvirrad då jag kände att båda verserna gick emot varandra. Men nu ska jag inte säga allt för mycket fören jag läst om den oklara versen igen. Men jag är rätt säker på att den syftade på att kristna anhängare väntar ett hårt straff, medan vers 62 från sura 2 säger något helt annat.

Tack för ditt svar!Solig

Får jag fråga varför du skaffade dig Koranen? Var det något särskilt som intresserade dig?
  • Esma Sultan
    Ronga skrev 2014-07-14 23:57:35 följande:
    Jag försöker vara påläst och lära mig så mycket om dom Abrahamitiska religionerna som möjligt. Sen har man ju fått höra mycket bra om Koranen, hur unik den är dess äkthet. 
    Det är nyttigt att lära sig nytt. :)

Tror du på Gud?

• Esma Sultan
    Immary skrev 2014-07-15 01:56:45 följande:

Så länge man lever som man lär är väl alla äkta och bra, vilken tro det än är. De dåliga är väl dom som gör tvärtom, dvs hycklar. Sen känner man sig själv bäst. Om du tycker du är äkta och bra, även när du ligger på din dödsbädd och ska snart möta din skapare så är nog allt lugnt.

Det som är rätt för mig är kanske fel för någon annan.
  • Esma Sultan
    Maiaflickan skrev 2014-07-15 02:29:38 följande:

Hej Ts!
    Den ende som kan avgöra - och har rätt att avgöra - om du är en äkta eller oäkta/bra eller dålig muslim, det torde väl vara Allah.

Människor har ingen rätt att döma. Ingen annan än Gud har full insyn i ditt hjärta. Din tro är mellan dig och din Gud.

Så tänker jag med, för det är ju så att jag kommer stå ensam inför Gud och dömas för mina handlingar.
  • Esma Sultan
    Tom Araya skrev 2014-07-15 02:31:04 följande:

Det låter förnuftigt det du skriver, frågan är hur det går till i praktiken. Somliga är väldigt envisa, kanske inte riktigt erkänner sina begränsningar, gärna pressar sig o.s.v. Här kan även omdömet påverkas, d.v.s. att man inte avbryter/drar ner i tid utan kör på.

Sedan tycker jag också att det är en moralisk fråga gentemot kollegor och arbetsgivare. Vill arbetsgivaren betala full lön för en som inte jobbar fullt ut och vill kollegorna jobba ihop med denne istället för att en annan fyller platsen/arbetsbehovet under den tiden?

Jag skulle inte vilja ha en kollega vid arbetsuppgifter eller utrustning som är mer riskfyllt eller krävande än att koka kaffe och kopiera papper, om personen inte får äta eller dricka på hela dagen. Kök och restaurang....no way!

Inga maskiner, apparater eller annan utrustning med särskilda risker.

Inga arbeten med särskilt riskfyllda situationer (exempelvis säkerhet/bevakning, räddningstjänst, polis, militär o.dyl.)

Ingen körning av fordon eller maskiner.

Inget arbete med svåra konsekvenser av små fel (exempelvis kan vissa administrativa arbeten med känsliga uppgifter gå bort).

Inga arbeten som kräver koncentration och fokus, där små fel hårt kan drabba kollegor, arbetsgivare, kunder m.fl. (exempelvis inom vården).

Inga fysiskt tunga/påfrestande arbeten.
    Nejdå. Är det så att man mår dåligt under fastan måste man avbryta den. Fastan ska inte vara en pina. För det är den inte för de flesta som har god hälsa.

Trots allt så fortsätter alla samhällen där de flesta fastar att fungera och det sker inte fler olyckor under Ramadan än annars. Alla känner sin kropp bäst och har ett förnuft att använda sig av.

Som jag skrev tidigare så är inte fastan en "nära-döden-upplevelse". Tvärt om skulle jag vilja säga.
  • Esma Sultan
    Maiaflickan skrev 2014-07-15 21:43:53 följande:
    Precis.

Sedan tror jag att en av anledningarna till slitningar mellan olika religiösa grupperingar och mellan troende och icke-troende är det att det saknas förståelse för det faktum att en människa aldrig har all information. Det är det endast Gud som har. Jag KAN helt enkelt inte döma någon annan, för jag har inte hela historien om den personen. Men Gud har. Det är alltså inte mitt, eller någon annans jobb, att avgöra om någon är rättfärdig på något vis. Det står helt mellan den personen och Gud.

Allt gott! Hjärta
    Visst är det okunskap som föder rädsla och hat. Det som är mer sorgligt är att människor ofta är motvilliga till att lära känna "det främmande".
Svar på tråden en äkta muslim