Inlägg från: Esma Sultan |Visa alla inlägg
  • Esma Sultan

    en äkta muslim

    Jagrårintefördet skrev 2014-05-30 21:11:19 följande:
    Nja, du frågade om våld mot kvinnor, var det stod.
    Jag letade lite, hittade detta. Det verkar som att det finns fler översättningar av koranen.
    Ja, det finns fler översättningar men Mohammed Knut Bergströms anses av många muslimer i Sverige vara den korrekta.

    Zettersten och Ohlmarcks är ett par som man också avråder från då de är otydliga, obegripliga och inte fullständiga.

    Jag kan förresten inte tolka versen som våld mot kvinnor då handgripligen inte behöver innebära våld och misshandel.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Dao skrev 2014-05-30 22:14:48 följande:
    Hur kan du veta att koranen är guds ord?
    Är det för att det står så i koranen så är du offer för ett cirkelresonemang Skrattande
    Därför att jag tror på det. Jag är troende.
    Dao skrev 2014-05-30 22:16:23 följande:
    Som jag skrev så framgår det av uppgifter på Amnestys hemsida
    Du skrev: Hedersmord är enligt Amnesty vanligast i muslimska länder. Samma muslimska länder som är mansdominerade och där kvinnan betraktas som den underordnade parten i parrelationer.

    Hur ska jag kunna veta att det är sant eller var du läst den infon? Skriver du det så får du vara beredd på att jag ber dig om källa.
    Dao skrev 2014-05-30 22:22:39 följande:
    1 det är skillnad mellan stöd och inspiration. Nine-eleven-terroristerna var inspirerade av islam men om de fann stöd i islam vet jag inte.

    2 De muslimska länderna som jag skrev

    3 I Stockholms, Malmös och Göteborgs ytterdelar är muslimska klädpoliser ett vanligt fenomen.

    4 Jag litar mera på GAPF

    5 Varför ska jag göra det när jag inte har hävdat att det finns sådana uppmuntranden? Jag skrev om inspiration.
    1. Med det resonemanget kan man säga att tomten eller varför inte nationalsången inspirerar till våld och terrorism. Vet du vad terrorism är och hur det uppstår?

    2 Vilka muslimska länder, undrar jag fortfarande?

    3 Du är den första som jag har hört säga det. Konstigt, om det skulle vara ett vanligt fenomen.

    4 Än på?

    5 Nu är vi vid inspirationen igen. Som sagt - mycket kan inspirera till mycket för vissa som gärna drar saker och ting till det yttersta. Att någon terrorist "inspireras" av islam betyder ju så klart inte att islam ska behöva stå till ansvar för den enskildas handling. Det finns inget som stöder terrorism i Koranen och om någon ändå tolkar/vill tolka det som att Koranen och islam gör det så är det dennes sak, inte islams eller resten av alla muslimers.


    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Jagrårintefördet skrev 2014-05-30 21:46:52 följande:
    Socialstyrelsen definierar våld i nära relationer så här:

    Våld i nära relationer är ofta ett mönster av handlingar som kan vara allt ifrån subtila handlingar till grova brott.


    Mer konkret är det allt ifrån att bli förlöjligad till att utsättas för våldtäkt eller allvarliga hot. Det är ofta kombinationer av fysiskt, sexuellt och psykiskt våld.


    Hela artikeln finner du här:
    www.socialstyrelsen.se/valds-ochbrottsrelater...

    Handgripligen antyder nog att ta tag i på ett sätt som de flesta kvinnor inte vill och då är det väldigt nära våld.
    Jag vet vad våld är och att det kan te sig på olika sätt. Psykisk misshandel är ett ex.

    Vi har ett sunt förnuft som Gud uppmuntrar oss till att använda. Inget vi gör går ostraffat utan all kränkning, våld, misshandel är fel så länge den inte är till för självförsvar.

    Versen som vi läste syftade på att som absolut sista utväg handgripligen tillrättavisa kvinnan som själv har onda avsikter eller är elak. Vad som exakt menas med det får man själv använda sitt förnuft till för att luska ut. I det här fallet är det kvinnan som gör fel och mannen gör då också fel om han tror att han kan tillrättavisa henne med våld.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Dao skrev 2014-05-30 23:29:57 följande:
    1 - Förnekar du sambandet mellan islam och självmordsbombare?

    2 - De flesta

    3 - Det är nog bara du som har missat denna nyhetsförmedling

    4 - Än på dig

    5 - Likafullt hävdar de muslimska terroristerna att de har stöd i islam för sina illgärningar.
    Tänk på alla konstnärer, filmregissörer, författare och apostater som terroriseras för att de har förolämpat islams profet.
    1 ABSOLUT!
    2 Hur vet du det? Hur vet du att hedersmord begås i islams namn?
    3 Har du någon länk till den nyheten så vore det intressant att få ta del av den?
    4 Det är inte jag som påstår något. Här är lite läsning: http://ligator.wordpress.com/2014/01/17/sara-mohamed-stolt-islamofob/ Att Sara Mohammad hatar islam är väl känt.
    5 Att terroristerna hävdar det betyder fortfarande inte att det är korrekt. Tror du på vad alla galningar säger?? Anser du att mördares, våldtäktsmännens, pedofilers, psykopaternas som utför vansinnesdåd röst väger tyngre än andras? Jag tror du har valt att tycka och tänka på ett visst sätt på fakta som är tagna lite här å lite där. Så vad jag försöker säga är helt onödigt.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Jagrårintefördet skrev 2014-05-30 23:36:03 följande:
    Konstigt att det måste definieras till kvinnan och inte till en islamutövare (både kvinnor och män) men boken är ju skriven för väldigt länge sedan och då hade de ju inte samma syn på kvinnor som vi i modern tid har.
    Var står det att man inte ska använda våld mot sin kvinna?
    Den versen är ämnad just kvinnor i äktenskap då den är tagen ur en sura som handlar om huvudsakligen kvinnor.
    Visst var omständigheterna annorlunda då och idag är nog människan mer bildad och medveten om konsekvenserna av sitt handlande. Man kan nog hantera en konflikt mer "civiliserat" idag, skulle jag tro.

    Avsikten i att handgripligen tillrättavisa henne är inte att skada henne utan att markera att hennes (oanständiga) beteende inte alls är acceptabelt och för att hon fortsätter med detta trots att mannen sagt till flera gånger och visat att han ogillar det. Hon kan också välja att inte acceptera detta och ansöka om skilsmässa.

    Männen och kvinnorna ses annars som jämlika i islam och ska ges lika behandling.

    Ex.

    9:71] MEN DE troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och förrättar bönen och betalar allmoseskatten och de lyder Gud och Hans Sändebud. Dem skall Gud visa barmhärtighet. Gud är allsmäktig, vis.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Penida skrev 2014-05-31 01:18:41 följande:
    Vem dömer dig för att inte vara en äkta muslim? Jag hade en kollega för ett par år sen som inte fastade under ramadan eller bar huvudduk men muslim var hon, hon berättade att hon hade fått mycket skit av andra muslimer men själv var hon övertygad om att hon gjorde rätt för sig själv,om inte var det gud som skulle döma henne och ingen annan.
    Det är olika faktiskt. Både främmande men också släktingar och bekanta. Men de finner ofta sin förklaring i att min mor inte är muslim. Jag är en kuff alltså, enligt dem. Så har det alltid varit men det stör mig att folk ska värdera min eller andras tro.


    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Penida skrev 2014-05-31 01:18:41 följande:
    Vem dömer dig för att inte vara en äkta muslim? Jag hade en kollega för ett par år sen som inte fastade under ramadan eller bar huvudduk men muslim var hon, hon berättade att hon hade fått mycket skit av andra muslimer men själv var hon övertygad om att hon gjorde rätt för sig själv,om inte var det gud som skulle döma henne och ingen annan.
    Det har hänt att jag har "hoppat" fastan av olika orsaker. Bär heller ingen sjal av något slag. Det händer att jag dricker alkohol även om det är väldigt sällan. Läser inte hadither. 

    Det är några ex. på vad jag inte gör eller har gjort. Sen vad jag faktiskt har gjort är väl mindre intressant verkar det som.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Dao skrev 2014-05-31 09:24:42 följande:
    Helt rätt Skrattande Ditt hysteriska försvar för en våldsbejakande ideologi vars spridning och överlevnad helt bygger på ett tanketvångssystem, har visat tydliga tecken på andligt tvångströja.

    Alla stora nyhetsmediers förmedling av den grymhet som islam inspirerar till, filtreras bort av den som låter medvetandet och omvärldsanalysen omprogrammeras till blindhet inför verklighetens islam.

    Här har du verkligheten www.thereligionofpeace.com/

    Först tyckte jag att din aningslöshet var lite kul men nu inser jag att du verkligen är en del av vålds- och förtrycksideologin vilket gör fortsatt meningsutbyte meningslöst.

    Du tror ju att de största nyhetsmediernas verklighetsrapporter om islam är lögner.
    Så nu är jag hysterisk också. Glad Din syn på människor och dina föreställningar om saker och ting verkar en aning inrutat, även om du försöker få det till att det är jag som är det. Men jag tackar för den här diskussionen. Som tidigare kom vi inte särskilt långt med den. Lika bra det. Kaffe
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Dao skrev 2014-06-01 08:31:31 följande:
    Till halal och andra personer som har drabbats av andlig fångenskap: Det här är verkligheten i alla områden där islam dominerar samhällsutvecklingen www.thereligionofpeace.com
    Den där sidan är minst lika extrem som de islamistiska extremisterna. Kan du inte bättre?

    Har nu läst lite på Amnestys sida och fann bla. det här:

    Hedersmord och Islam
    De festa hedersmord begås i muslimska länder.8 Förekomsten av hedersmord i den muslimska världen
    dateras till förislamisk tid. Det finns inget stöd för hedersmord i islam.

    Inom islam finns strikta regler om vad som är tillåtet (halal) och vad som är förbjudet (haram).
    Äktenskapsbrott och utomäktenskapligt sex (zina) är förbjudna handlingar. Den islamska lagen Shari’a,
    som baseras på Koranen, föreskriver dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott för både kvinnor och
    män, men bara om det finns fyra vittnen till den sexuella akten. Motsvarande straff för ogifta kvinnor och
    män som haft utomäktenskapligt sex är 80 piskrapp. Islam tillåter inte att enskilda personer tar lagen i
    sina egna händer och själva bestraffar brottslingen.9

    Många muslimska feminister, intellektuella modernister och muslimska ledare menar att islam och
    Shari’a har feltolkats och att hedersmord är ett exempel på hur sedvänjor och traditioner åsidosatt islam.
    Enligt muslimska feminister är en av orsakerna till detta att islam genom alla tider uttolkats av män.
    Ett annat problem är att många muslimska ledare underlåter att uttryckligen ta avstånd från hedersmord
    vilket tenderar att ge legitimitet åt morden.

    Tilläggas bör att en del forskare menar att hedersmord förekommer i alla kulturer och att just heder är en
    bakomliggande orsak till de festa mord på kvinnor som utförs av deras manliga partner. Mord på kvinnor
    i nära relationer avspeglar enligt dessa forskare attityder som är gemensamma för alla samhällen och
    länder, och som handlar om kvinnans värde, hennes “riktiga” roll i samhället och mäns äganderätt över
    och kontroll av kvinnor.10

    Hedersmord förekommer i många olika länder och samhällen. Enligt en FN-rapport som publicerades i
    januari 2000, hade den särskilda rapportören om utomrättsliga, summariska och godtyckliga avrättningar,
    mottagit rapporter om hedersmord i Bangladesh, Brasilien, Ecuador, Egypten, Indien, Israel, Italien,
    Jordanien, Kina, Pakistan, Marocko, Storbritannien, Sverige, Turkiet och Uganda, under perioden 1
    november 1998 till 5 december 1999.2

    Läs vad som står utan att lägga in egna värderingar!

    Läs resten för att få en helhet! http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/kvinnors-rattigheter/hedersmord/


    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Esma Sultan
    Ronga skrev 2014-06-01 16:40:18 följande:
    Svårt att säga vem som är äkta muslim eller äkta kristen. Det är mellan dig och Gud. Men känner du att du följer din religion, gör det som förväntas av dig, så antar jag att du kan kalla dig själv för det.
    Det är så jag också ser det. Ingen annan straffas för mina synder heller. Varför inte bara låta alla få vara så mycket muslimer eller kristna de vill? Vi alla är ju individer och har olika förutsättningar.

    Men en sak till är att jag tycker att man aldrig ska säga att man gör något i islams namn, utan att man gör det av egen vilja. Mina handlingar beror på att jag är den jag är och inte på att jag tror på Gud eller islam. Sedan om man är troende eller inte är oväsentligt.

    Så ser ju tyvärr inte alla det utan som vi vet så missbrukar vissa religionen för sitt eget syfte att uppnå något. Som tex. extremister som står med ett vapen i ena handen och Koranen i den andra, men ändå med ett dolt ansikte så fort en kamera dyker upp. Missbrukar religionen gör även män som vill ta till makt och (som vi ser här i tråden så diskuteras hedersmord och våld) kuva andra människor och kvinnorna i sin närhet.

    Jag är muslim. Jag kallar mig varken äkta, oäkta, dålig eller bra muslim. Det tycker jag inte heller någon annan ska få göra.

    Är du troende?
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
Svar på tråden en äkta muslim