• Fiiaa

    Fler som ska starta ivf i aug?

    Hej! Kort om mig, försökt 2 år. pergotime mellan april -13 till april 14 8 kurer under den perioden ... Tyvärr funkar de inte pga av sambons slöa simmare.
    Fick besked idag att vi inte hinner ett försök innan semestern:( tråkigt men men. Usch väntar är så lång, blir nästan 5 mån från de remissen skickades.
    Preliminärt (beror på mens och sjukhuset) är de start v 33-34 hoppas jag, precis samma vecka de börjar jobba igen!

    Någon mer som vill följas åt, gnälla, peppa, stöd, råd. Vad som!!

  • Svar på tråden Fler som ska starta ivf i aug?
  • Fiiaa
    metda skrev 2014-05-28 21:13:10 följande:

    Hej! Vi kommer också att starta direkt efter sommarstängningen. Hade hoppats på innan sommaren, men det skulle vi tydligen inte hinna med. Nu när vi vet när vi får börja känns det ändå mycket bättre, lite lugnare och att man kan slappna av nu i sommar i väntan på att få börja.

    Vi har försökt i snart 2 1/2 år och testat pergotime tre gånger. De har ingen förklaring till varför det inte funkar för oss då allt ser bra ut. Dock har jag spottings ett par dagar innan mens och börjar fundera på om det påverkat, läkaren sa när jag frågade om det att jag inte behöver oroa mig, vid ivf behandlar man sånt med vagitorier (progesteron). Har därför funderat på om jag har brist på det, men har ju testat blodprov för det med bra värden, så han gjorde mig lite förvirrad där.

    Lång väntan kvar till augusti, men sommaren brukar ju kännas kort...


    Hej! Jag hoppas vi får starta i aug som de lovat nu, bara min mens gör som den ska å inte flyttar sig bakåt mer, gärna några dagar framåt så blir de bra!

    Jag tycker de känns långt till efter sommaren, men man får väl sysselsätta sig.

    Så ni har inte hittade "fel"? De tar sig bara inte.
  • Fiiaa

    Vi ska äntligen få lämna våra prover på måndag, och få lite info hoppas jag! Vi vet ju inte så mycket än.

    Men om vi har tur å mensen sköter sig kan vi börja v 32 precis när dom öppnar sjukhusen igen!! Bara mensen inte kommer för tidigt. Gärna lite sen då!!

    Känner ni lite stress över att man tex har 3 försök? Den tanken är lite stressande!

    Eller hur går era tankar när de gäller ivf?

  • Fiiaa
    trina skrev 2014-06-06 22:07:05 följande:

    Vi ska göra vår andra ivf i augusti. Blir antagligen äggplock i vecka 36. Kör korta metoden, första ivfen var långa. Jag har pco och mannen har lite lägre spermier ån normalt och utan sjukvården så är det tyvärr noll chans att lyckas själva eftersom jag inte har mens alls naturligt... Jag ser fram elot augusti och hösten! :) känns skönt att man gjort ett försök redan så man vet vad man ska förvänta sig, både psykiskt och fysiskt.


    Okej, hoppas de går vägen denna gången nu! Gick första försöket bra annars, (förutom att de inte blev pluss) ?

    Min läkare va väldigt positiv till att vi skulle klara detta själva, men tyvärr.

    Va och lämnade prover idag, skulle ta 2-3 veckor att få svar, så hoppas på att få lära mig spruta innan semestern. För min mens ska komma dagen innan eller samma dag kliniken öppnar!
  • Fiiaa
    Lokattis skrev 2014-06-10 18:58:53 följande:

    Hej!

    Vi gjorde vårt första IVF försök i januari/februari men det fäste inte. Vi fick två 3-dagars embryon till frysen och i april gjorde vi ett FET med det ena av dessa, det andra klarade inte upptiningen. Strax innan påsk plussade vi för första gången, en helt fantastisk känsla! Dock så slutade det hela med MA som upptäcktes i förra veckan när jag var i v 12. Då hade fostret varit dött i ett par veckor... Så igår skrapades jag och nu ska vi på nytt besök på kliniken i i augusti för att planera IVF nummer 2.

    Just nu är allt kaos i mitt känsloliv (mycket annat har hänt den här våren, bland annat så dog min mamma för en dryg månad sedan...), men jag försöker tänka positivt - vi kan i alla fall bli gravida! Det fäste och funkade! Det har inte hänt på de dryga 3 år som vi försökt på egen hand. Både jag och min man är 37 år. Kram!


    Usch lider med dig.

    Vi hade försökt 1,5 år själva och med hormoner, vi fick ett pluss aug förra året men i v 13 på ul så va fostret dött sedan ca v 8, så MA, efter de har vi inte lyckats själva! Tyvärr beror de mest på sambon, hans simmare hänger inte med. Jag är 28 min sambo 40!

    Så vi ska göra första ivf i aug!

    Hoppas vi kan följas åt alla här .
  • Fiiaa
    Lokattis skrev 2014-06-12 07:01:18 följande:



    Ja, det verkar ju tyvärr hända lite då och då. Man hoppas ju att vi som har en något krångligare väg till graviditeten skulle vara förskonade från MF och all annan skit men så är det ju inte tyvärr...

    Spännande med första IVF:en för er!
    Jag är mest rädd för ivf, det är typ sista steget å funkar inte de, va gör man då lixom?

    Jag har inte dom summorna att försöka privat tex om gratis försöken inte räcker!

    Men man får väl sluta va så neg, å hoppa på de bästa att de går inom 3 försök.

    Läste statistik någonstans, 65% lyckas inom 3 ivfer.
  • Fiiaa

    Jag är nervös redan nu för allt som komma skall! Nu är jag nära, innan har de bara varit shemaligg inte romantik i sexet. Skönt nu när pressen är borta å vi kan mysa när vi vill!!

    Vilka veckor startar alla?

    Fia v 32

  • Fiiaa

    Jag börjar redan bli nervös! Mest rädd tror jag för att bli besviken eller att något går fel..

    2,5 år har vi försökt i aug.

    Ska ha mens 7 juli sen nästa mens börjar vi ju!!!

    Har ni andra några datum?

  • Fiiaa

    Vi ligger alla rätt jämt ju! Vi startar ju v 32 är de meningen. Ska ringa min gyn nästa vecka och få tid till att lära oss ta sprutorna!

    Vi har två klinker, så lite små krångligt!

    Allt görs här jag bor, sen skickas de till kliniken i Göteborg som sköter detta! Så kommer inte ens fått träffa läkaren som ska göra äggplock eller insättning!

    Hade gärna gjort de!! M

    Fick även mail idag från lokal tidningen som vill intervjua mig för barnlängtan och assisterad befruktning kallade han de!

    Usch vet inte vad jag ska svara. :/

  • Fiiaa
    Tjejj skrev 2014-06-27 20:25:58 följande:

    Hej igen! =) Tack för svar. Jag fick också göra en snabb UL-undersökning och sen var det mest bara prat och planering. Nu har vi dos och allting planerat och sprutor och grejer. Vi har preliminär start precis när kliniken öppnar. Är nu istället nervös över att min menscykel som INTE fungerar som en klocka ska ställa till det. Haha, trött jag blir på mig själv! Och jag är en sån som aldrig brukar bli nervös för någonting annars! Cool

    Oj Fiiaa, förstår verkligen att det känns knepigt! Hur har tidningen ens "fått tag på" dig?


    Jag är orolig att min mens startar för tidigt, och inte v 32 som det är meningen. Kliniken öppnar v 32 så hoppas mensen inte krånglar, inte gjort de än efter vi slutade med pergotime.

    Jag är medlem på barn längtan på fb, där hade en tidnings kollega i grann staden sett att jag är den enda i min stad!

    För båda tidningarna ska göra artiklar!

    Men de är svårt, jag vill gärna förmedla att skaffa barn inte är så enkelt för alla.

    Och vissa kanske inte ens vågar eller vet när dom ska söka hjälp.

    Sen hur jag blivit bemött på sjukvården osv.

    Jag försöker ju fortf intala mig att de inte är skämmigt detta, men gå ut med mitt namn, ja jag vet inte!
  • Fiiaa
    Tjejj skrev 2014-06-27 22:52:43 följande:

    Exakt samma sak jag är orolig för! :O Min klinik öppnar också v. 32 och det vore bara såå tråkigt att missa med ett par dagar. Får man börja spruta innan de öppnar tror du om man hinner med i deras schema med UL efter höstöppningen ändå? Ska ringa imorgon och fråga. Så typiskt alltså att mensen skulle komma idag EFTER besöket, för tidig för engångsskull...

    Ja jag vet inte heller om jag skulle känna mig bekväm med det. Eller jag skulle inte känna mig bekväm med det ännu, men sen säkert, när jag väl fått barn. Då skulle det kännas mer lugnt. Jag tycker inte om att ha allas nyfikna ögon på mig. Kan du inte vara med och vara "anonym" då? :) Annars tror jag faktiskt att du kanske efteråt kommer känna att det var bra att vara med - tror ju faktiskt inte att du kommer få någon annan reaktion än positiva kommentarer. Men sen är man ju sådär nojig som man är..


    Jag ska ha mens 4 aug kliniken öppnar 6 aug. Men jag ska ha så kallad distans behandling:/ stängt!

    Ring och hör med dom nu innan annars, hur man gör om mensen kommer för tidigt, de ska jag fråga när jag ska lära mig sprutorna.

    Usch jag är sjukt nervös inför ivfen, rädd att allt ska gå åt helvete..

    Jag har mailat tidningen och frågat om man får vara anonym om dom tycker artikeln blir intressant att trycka!

    Inte rädd för andra ska tycka, mer rädd att pressen blir kraftig. Men jag gillar att hjälpa andra tänk så långa som inte vågar söka hjälp eller inte vet när osv.

    Jag har haft problem sen jag va 21 viste inte då vart man sökte hjälp, trodde inte att de kunde va något fel, ingen sa något. Gick år innan jag lyckades bli gravid spontant. Fick ingen hjälp av sjukvården. Sånna saker vill jag folk ska läsa om, och vi som kämpar, hur vi mår psykiskt osv!
  • Fiiaa

    Bara väntat på detta, krångel!!!

    Inte säkert vi kan starta v 32 som dom lovat här på min gyn. Ringde till kliniken i Gbg efter att fått ett brev igår om att vi har mottagit din remiss, kallelse kommer inom kort.

    Dom visste inte om att jag skulle fått lära mig sprutorna denna/nästa vecka och att vi skulle köra igång va 32. Hon i Gbg skulle försöka skynda på lite, sa hon iaf. Men tror inte på de.

    Vi gör ju en distans behandling, krångligt nog märker man när dom inte vet.

    Jag sa till dom att jag tänker definitivt inte starta i sep, glöm de sa jag till dom. Tänker inte vänta tills dess då är de 5 mån jag fått vänta. Glöm!!

    Jag är helt gråt färdig, orkar inte mer krångel..

  • Fiiaa

    De tar massa extra energi detta, men jag tänker inte ge mig än, dom har ju lovat.

    Så tänker ringer dom igen denna veckan. Ligga på lite.

  • Fiiaa

    De krångliga här med 3 månaders regeln blir ju mitt i semester stängning. Tyvärr. Därför har vi pratat om v 32 ska ha mens så och alla kliniker öppnar.

    Men kliniken i Gbg ringde idag (till sambo ) gick tydligen inte ringa mitt nr) jaja.

    Hon sa att de va grönt ljus att vi ska ringa min gyn så ska dom ha fått protokollet med allt så nu borde jag får lära mig nästa vecka att ta sprutorna.

  • Fiiaa
    savannasmamma skrev 2014-07-02 23:28:42 följande:

    hej tjejer.. jag kastar in mig här på ett hörn. vi är inne på vårt 2.a försök är på sprutdag 3 idag.. vet att ni inet är igång riktigt än.. har jag förstått det rätt har svenska kliniker stängt i juli. vi håller till i Danmark.. kommer ju ligga lite före er men blir vi gravida kan man ju följas åt under många månader.. känner mig ensam somivf i juli=) hoppas det är okej här hos er..

    vilka mediciner ska ni få? köra långa eller korta? vi kör med menipur korta programmet. fick missfall i feb på vårt första.


    Haha ja hela sverige stannar i juli månad känns de som!
  • Fiiaa

    Fick besked idag, vi får starta v 32:) ska lära mig spruta på måndag!

    Vet inte om de är korta eller långa, gonol f heter den, fick två olika styrkor på recept, plus ovitrellen och litnius heter den så?

  • Fiiaa
    moii skrev 2014-07-03 16:18:40 följande:

    hej

    jag ska påbörja icsi i augusti, ungefär v 32 med eventuellt äggplock och återföring v34.
    Det är vårt första syskonförsök. 2011 genomgick vi icsi som till slut resulterade i ett barn. Den här andra gången känns det väldigt konstigt alltihop, kan inte förklara det så jag känner lite att jag behöver möjligheter att ventilera alltihop med.


    Vi ska med göra icsi.

    Första ivf för oss. Vi ska lära oss spruta på måndag.

    Hur många försök tog de sist?

    Visst känns de konstigt, jag är typ rädd, nervös, förväntansfull, osv.
  • Fiiaa
    savannasmamma skrev 2014-07-03 18:00:47 följande:

    Härligt tjejer..

    Då är ni snart igång ni med ju:)

    Ni som

    Gjort tidigare var är det ni gått genom vid " lära sig spruta?" Finns nog inget i Danmark läkaren berättade och jag kollade en youtube video dock via menopur:)

    Känner att mitt humör börjar tryta nu med hormoner upp över öronen:)

    Ni som ska göra syskonförsök vilken försök funkade det sist? Vi har ju en dotter Savanna heter hon. Men hon kom på naturlig väg.

    Med vänlig hälsning, Annicka


    Jag ska med göra syskonförsök, fast dottern kom till efter många om och men med en annan kille. Naturligt.

    Min sambo å jag nu har försökt 2,5 år, vi har kört andra metoder men inte lyckats. Antagligen för att sambons spermier är slöa och inte orkar borra in sig i ägget!!

    Jag antar att en sköterska visar, hur och vart man tar sprutan.
Svar på tråden Fler som ska starta ivf i aug?