Inlägg från: MinnasL |Visa alla inlägg
  • MinnasL

    Gravid vid 42

    Hej! Är 42 år och är gravid. Gick in i v 10 igår om vi beräknat rätt.

    Var inte planerat men nu när chocken har lagt sig ser jag fram emot en bebis i januari, om allt går som det ska. Har 3 flickor så detta blir 4.e barnet. Oron är dock större den här gången. En del av mig vill göra FVP och andra halvan vill inte. Jag var 35 när jag födde min första dotter, 37 när dotter nr 2 föddes och 38 när 3.an kom. Alla tre friska!

  • MinnasL

    Härligt asaand :) Jag har uteslutit KUB pga att det är jätte vanligt med höga värden och sen visar det sig att barnet är frisk. Låter kanske dumt men. Det som gör att jag tvekar med FVP är dels risken med missfall men också för att jag inte tror att jag fixar en abort då. Man får föda fram barnet vilket jag tror att jag inte fixar. Får helt enkelt hoppas och tro att det går bra även denna gång.

    Nu är mitt bekymmer hur jag ska överleva denna illamående ???? hur mår ni?

  • MinnasL
    asaand skrev 2014-06-19 12:10:10 följande:

    AAa oki då förstår jag hade inte hört det där med värden på KUB test.

    Nope mår fortfarande bra :) inte mått illa en enda gång...bara för jag säger det så börjar jag säkert spy om 10 min haha.


    Hoppas du får fortsätta må bra! Ska försöka samla mina krafter för att orka ta mig till frissan och sitta där. Kommer inte bli lätt när jag stort sett bara klarar av att ligga ner.
  • MinnasL

    Hoppas ni alla mår bra. Själv är jag däckad av illamående och har sovit hela dagen. Hoppas verkligen det släpper snart.


    Nicki2011 skrev 2014-06-20 19:52:46 följande:

    Hej!

    Grattis till era graviditeter!!

    Jag hoppar in här!! Jag är nyss fyllda 40 år och väntar vårt andra barn! Har en dotter på snart 3 år!

    Jag blev gravid på naturlig väg, men drabbades (som många andra) av MA i höstas! Men vi tog nya tag och jag befinner mig i v. 13 nu! Känner ingen oro för MF, men ska ev. göra ett moderkaksprov på tisdag! Bestämmer mig på dagen D, om jag vill utföra det!

    Beträffande KUB, så ska ni ta det lite med en nypa salt med dessa siffror!

    Jag har en vän som hade 1:4 och fick ett friskt barn! Och jag har en vän som fick 1: 20 000 och fick ett barn med Downs syndrom! Flickan var världens underbaraste, men dog av svårt hjärtfel när hon var två år! <3

    Därför väljer jag moderkaksprov, utan Kub! Min BM håller med mig, att de är siffror som egentligen inte säger så mycket!

    Trevlig midsommar på er!!


    Gjorde du moderkaksprov när ni väntade er första också? Jag funderar fortfarande på FVP men känner mig osäker pga missfallsrisken och sen vet jag inte hur jag skulle ställa mig till ett negativt besked.
  • MinnasL

    Nicki2011: Jag var 38 när jag fick min 3.e och då tänkte jag aldrig tanken på att göra några prover men precis som du skriver nu är jag över 40. Samtidigt är DS lindrigt om de inte får följd sjukdomar, som hjärtfel mm. Men det ska ju upptäckas på vanligt UL. Tror nog inte jag gör något eftersom jag ändå inte vet hur jag skulle ställa mig till svaren sen.

  • MinnasL

    Efter mycket om och men valde jag till slut att göra FVP. Gjorde det idag så nu hoppas jag att telefonen inte ringer i veckan.

  • MinnasL
    Dimisi skrev 2014-08-04 19:13:48 följande:

    TheElfa, har du gjort KUB än?

    Vårt KUB den här gången kunde inte ha varit mer lyckat. Skrutten rörde sig och verkade må bra, och vi fick lägsta möjliga risken. En enorm lättnad.


    Grattis till bra resultat! Jag hoppade KUB men sen mitt under semestern ångrade jag mig och eftersom det var försent för KUB fick det bli FVP. Kommer nog hoppa högt varje gång telefonen ringer. Fick se en skymt av den lilla/e :) vågar inte riktigt njuta än förrän vi vet att allt är bra.
  • MinnasL
    M39 skrev 2014-08-04 22:45:01 följande:

    TheElfa har tyvärr fått missfall.... Hoppas vi får se henne här igen snart. <3


    Åh vad tråkigt ????????
  • MinnasL
    TheElfa skrev 2014-08-06 15:30:54 följande:

    Har idag varit och gjort en skrapning, så nu är det bara att läka ihop. Sen får vi försöka igen....


    Styrkekram! ????
  • MinnasL

    Inget telefonsamtal har jag fått :) Vågar jag hoppas. Mannen tycker det. Läkaren sa att de inte meddelar negativa svar på brev så är det något som är fel hör hon av sig innan helgen. Brevet med provsvaren kommer nästa vecka, enligt läkaren. Vågar inte riktigt slappna av. Trevlig helg på er

  • MinnasL

    Välkommen Mammilo :) Jag är 42 och hinner bli 43 när barnet föds men har inte fått någon information om att man blir igångsatt direkt om man går över tiden. Vad är motiveringen till det förutom åldern? Finns ju även risker med att bli igångsatt och idag vill de ju helst undvika det om mamma och barn mår bra. Mina två första kom dagen innan BF och med den tredje gick jag över 4 dagar.

  • MinnasL

    Kul att det blir lite liv i tråden ;) hur mår ni? Jag är i v18 bara men börjar få problem med vatten i kroppen redan :( mina fötter var jätte tjocka efter jobbet igår. Knappt sovit något. Börjar även bli dags att köpa mammakläder :)

    Det tror jag oxå att det skiljer sig vad läkare och barnmorskor tycker. Även landstingen har ju olika riktlinjer beroende på vart man bor. Jag tänkte oxå så om FVP att risken för missfall var hög och inget jag ville riskera. Har inte gjort det på mina andra 3. Men jag kunde inte slappna av och oron blev för stor att något skulle vara fel.

  • MinnasL
    cupcakemom skrev 2014-08-12 12:59:34 följande:

    Vad jobbigt att läkare säger olika hur ska man då kunna bestämma hur man vill göra vi blev erbjuden att börja med kub... Men nu fick jag missfall så vi han aldrig så långt men hoppas kroppen ska ko igång igen så vi kan försöka igen

    Hur länge har ni alla försökt? Naturligt eller med hjälp?

    Vi körde äl-stickor och munkpeppar och blev gravid ganska snabbt


    Åh vad tråkigt! Styrkekram till er!

    Denna graviditet var inte planerat så på naturlig väg.

    Fick svar på FVP idag och inga kromosomfel :)
  • MinnasL
    Storkbo skrev 2014-08-12 15:37:49 följande:

    Va tråkigt cupcakemom :( Håller tummarna för er!

    Jag har blivit gravid på naturlig väg. Jag fick missfall i januari i år å hade en massa komplikationer efter det...köpte en fertilitetsmonitor i maj och i juni var ja gravid igen.

    Det värsta är att nu går jag ju på helspänn hela tiden å oroar mig att det ska gå åt pipsvängen igen :/

    Grattis till er MinnasL :)


    Tack :)
  • MinnasL
    Dimisi skrev 2014-08-12 20:33:47 följande:

    MinnasL, härligt med bra svar på fvp! 


    Tack! Känns underbart. Har inte kunnat njuta och ta in att jag är gravid förän svaret kom.
  • MinnasL

    [quote=73794606][quote-nick]asaand skrev 2014-08-14 10:34:33 följande:[/quote-nick]

    Hej hej på er hoppas att allt går bra för er.

    Själv är jag inne på vecka 23 och är jättetrött extremt trött. Har ni några tips?

    Testade för lågt blodvärde för två veckor sedan de sa det skulle ta 2 till 3 veckor innan det går upp med hjälp av järntabletter.

    Ska jag testa för brist på annat tycker ni?

    Jag äter bra och tar multivitamin på morgonen dricker nu bara 2 till 3 koppar kaffe om dagen.

    Ha det gött :)

    Jag skulle nog kolla mina värden igen.

  • MinnasL
    Storkbo skrev 2014-08-12 21:12:29 följande:

    Jag ska göra mitt KUB den 22 augusti å är skitorolig just nu...känns som ja får syrebrist i hjärnan ibland för ja spänner mig så ja glömmer å andas typ!!!

    Efter missfallet i januari å allt som följde efter det så är det ganska svårt å bara njuta av att vara gravid igen tyvärr...men vi hoppas på ett bra svar på KUB så vi kan börja glädja oss åt det här nån gång...


    Håller tummarna för er! Kommer gå bra!
  • MinnasL

    Ett bra knep är att lägga sig på mage. Bebisarna brukar inte gilla det. Jag har börjat känna tydligare nu och jag är i v 19 går in i vecka 20 på tisdag.

Svar på tråden Gravid vid 42