Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Dubbelmoralen om jämställdhet

    Nerfherder skrev 2015-09-01 17:53:07 följande:
    Nä, det var inte det jag menade. Det jag menade var det där om "tv program du hade sett"
    Vid närmare eftertanke har jag även läst det i någon artikel, jag tror det var en undersökning om hur sex fungerar för kvinnor med stympade kön och det var en viss procentandel där som inte upplevde det som några större problem. Man kan ju anta att de med minst problem har genomlidit de minst omfattande ingreppen, men det är bara ett antagande från min sida.

    Det finns säkert att hitta denna information på nätet någonstans, men just nu har jag inga källor att ange. Det känns inte som någon större brist i den här diskussionen ändå.
  • Tom Araya
    Fatumeh skrev 2015-09-01 20:59:39 följande:
    Varför svarar inte du på frågan om källa till dina påståenden? Om du nu läser så mycket om ämnet kan det inte vara så svårt att ta fram minst en relevant källa.
    Jag har svarat på alla frågor, men du svarar inte på mina.
    Vad är det du saknar källa på?
    Behöver jag ha en källa även när jag ställer frågorna?
  • Tom Araya
    Fatumeh skrev 2015-09-02 07:49:44 följande:
    Tom Araya skrev 2015-09-02 06:47:47 följande:

    Jag har svarat på alla frågor, men du svarar inte på mina.

    Vad är det du saknar källa på?

    Behöver jag ha en källa även när jag ställer frågorna?


    Det säger sig själv att biefekter varierar beroende på hur grov könsstympningen är, hur och under vilka förhållanden en utför.
    Ja och det är vad jag hela tiden försökt säga, men vissa här envisas med att klumpa ihop alla former av könsstympning när det ska jämföras med omskärelse. Jag pekade ut en variant som jämförbar, då tycker jag man fortsätter diskussionen om jämförelse med enbart den varianten som utgångspunkt.
    Fatumeh skrev 2015-09-02 07:49:44 följande:
    Tom Araya skrev 2015-09-02 06:47:47 följande:

    Jag har svarat på alla frågor, men du svarar inte på mina.

    Vad är det du saknar källa på?

    Behöver jag ha en källa även när jag ställer frågorna?


    Allt behöver du källor på! Ditt påstående att många kvinnor inte får men av könssrympning.
    Missuppfattning, jag påstod att det finns kvinnor som i eget uttryck inte uppfattade det som ett lidande att leva med stympat kön. Jag har också skrivit att en sådan uppfattning troligen kommer av att de inte har något att jämföra med och att lidandet antagligen ändå finns där någonstans på skalan. Jag har också skrivit att de som lider minst/upplever minst lidande troligen också genomgått de lindrigare formerna av könsstympning.
    Jag har svarat att jag inte har någon källa att lämna på detta.
    Jag har inte heller sett någon källa på att alla kvinnor som är könsstympade lider av det.
    Fatumeh skrev 2015-09-02 07:49:44 följande:
    Tom Araya skrev 2015-09-02 06:47:47 följande:

    Jag har svarat på alla frågor, men du svarar inte på mina.

    Vad är det du saknar källa på?

    Behöver jag ha en källa även när jag ställer frågorna?


     Du har heller aldrig uppgivit nån källa till ditt påstående att manlig omskärelse är ett lika stort hälsoproblem och kan ge samma förödande konsekvenser. Det beror ju på att du fortsätter tjata om att det finns grader av könsstympnig och vill jämföra de "lindrigaste" kvinliga könsstympningen med omskärelse. Bara det är helt idiotiskt!
    Omskärelse av pojkar tar liv, finns det någon värre konsekvens?  Att det inte är fler som avlider faller sig rätt naturligt om man granskar hur omskärelse på pojkar går till i de flesta fall jämfört med hur det är med kvinnlig könsstympning.
    I övrigt har jag inte påstått att problemen är lika stora för båda fallen, därför kan du heller inte få någon källa på det.

    Vad har du för argument för att det inte går att jämföra att skära bort förhud på pojkar/män och klitoris förhud/kappa på flickor/kvinnor?

    Har du något belägg för att utfallet av komplikationer skulle bli väsentligt större om utbildad personal under hygieniska former skar bort klitoriskappan på flickor än vid omskärning av pojkar under samma former?
    Fatumeh skrev 2015-09-02 07:49:44 följande:
    Tom Araya skrev 2015-09-02 06:47:47 följande:

    Jag har svarat på alla frågor, men du svarar inte på mina.

    Vad är det du saknar källa på?

    Behöver jag ha en källa även när jag ställer frågorna?


    I mina öron är du helt bisarr! Börja skrika om stackars pojkar, det är lika synd om dom i den här frågan är helt sjukt! Speciellt när du inte har en enda källa som kan styrka ditt resonemang! Du låter som en kvinnohatare som bara måste hävda att män minsann är lika förtryckta. Detta trots att alla påpekar att det visst är fel att omskära pojkar!

    När problematiken att män misshandlar sina kvinliga partners till döds diskuteras är väl du en som som gapar "Men kvinnor misshandlar faktist sina män oxå."

    Du har fel, hade du rätt hade du kunnat visa upp ett styrkande underlag. Nu tänker jag inte slösa mer tid på dina hittepåinlägg.
    Oväsentligt dravel och påstående helt tagna ur luften! Har ingen relevans till diskussionen och är inte värt mödan att svara på.

    Ska du fortsätta med den otrevliga tonen är diskussionen över.





  • Tom Araya
    Mila76 skrev 2015-09-02 07:41:33 följande:
    Jag ställer mig också frågande till dina påståenden i tråden. Om du är förvirrad över vad du sagt kan du klicka på visa endast under ditt namn.
    Jag vet mycket väl vad jag skrivit och jag har angivit källor där jag har någon och svarat att jag saknar källa att lämna i andra fall. Observera att källa även saknas som stöd för påståenden om att jag har fel i det jag påstår eller antar.

    Läs gärna även hur många inlägg det skrivits där jag bemötts med argument och fakta som gäller allmänt för könsstympning, trots att jag flera gånger tydligt uttryckt att det endast är en variant som kan jämföras med omskärelse, där om något känns det som om folk inte har koll på vad som skrivits och vad de svarar på.
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2015-09-02 12:39:46 följande:
    Jag tror att många reagerar för att ingen håller riktigt med om att någon variant av kvinnlig könsstympning kan jämföras med manlig omskärelse, inte ens den "lindrigaste". Ingen av oss kan heller riktigt veta, eftersom vi bara har egna erfarenheter av ett enda könsorgan, och är (förhoppningsvis!) inte könsstympade.
    Jo, men ingen har några belägg för det....och så ifrågasätter man samtidigt om jag har fakta och källor...Obestämd
    Palestrina skrev 2015-09-02 12:39:46 följande:
    Men man behöver inte heller tycka att de är jämförbara, eller att konsekvenserna är jämförbara, för att tycka att alla varianter av kirurgiska ingrepp (övergrepp!) på barns könsorgan är lika illa ur ett etiskt perspektiv.
    Fast man betraktar de olika, benämner de olika och det ena är lagligt och det andra olagligt, så visst har det betydelse att folk inte vill ha dem till jämförbara.




  • Tom Araya
    LindaSolis skrev 2015-09-04 08:31:43 följande:

    Summa sumarum är det inte rätt att likställa de två. Men det är inte heller rätt att säga att alla män omskärs enbart för medicinska skäl och att alla män får ut något positivt av det. Se nedan. 

    Komplikationer och hälsorisker
    Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.
    Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning.

    Är manlig omskärelse samma sak som kvinnlig könsstympning?
    Manlig omskärelse utförs ofta av religiösa eller traditionella skäl. Många jämför därför kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse. Det är dock två väldigt olika ingrepp. Idag omskärs flera pojkar i Sverige av medicinska skäl även om det troligen är vanligare med omskärelse av kulturella eller religiösa skäl. Kvinnor könsstympas enbart på religiösa eller traditionella grunder.
    Pojkar är oftast mellan 16 och 18 år när de opereras  på grund av trång förhud av medicinska skäl. Det beror på att förhuden ofta töjer sig under puberteten. Däremot utförs omskärelse av kulturella eller religiösa skäl på yngre pojkar.
    Den manliga omskärelsen kan bidra till att riskerna för infektioner minskar. Den kvinnliga könsstympningen kan leda till ökad infektionsrisk, oförmåga att ha sex samt problem med de dagliga toalettbehoven. Det är därför inte rätt att likställa de två operationerna.


    I detta måste du väga in hur ingreppen utförs. Vid könsstympning på kvinnor sker ingreppet nästan uteslutande under rätt så primitiva former, vilket såklart påverkar lidandet och riskerna för infektioner och andra komplikationer.
    För pojkar/män är det tvärt om, att de flesta omskärningar sker under hyfsat hygieniska former av utbildad personal, inte sällan på klinik. Ändå händer det att pojkar/män får komplikationer och t.o.m. dödsfall förekommer.

    Att alla könsstympade kvinnor lider svårt av det och inte kan ha/njuta av sex stämmer heller inte, det finns en stor skala av variation där.

    UMO:

    "Att ha varit med om det som brukar kallas för könsstympning kan påverka både ens kropp och hur man mår, men det behöver inte göra det. En del vet inte ens om att något har gjorts med deras kön. Eftersom att de inte har några besvär eller deras kön till utseende inte skiljer sig från andra tjejers."

    www.umo.se/kroppen/tjejers-underliv/konsstympning---omskuren-tjej/

    RFSU:

    "Men flera internationella studier visar att många omskurna kvinnor njuter av sex och att de flesta också kan få orgasm."

    www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Konsstympning-av-kvinnor/

    Läs även:

    KAROLINSKA INSTITUTET
    Institutionen för kvinnors och barns hälsa
    Enheten för reproduktiv och perinatal omvårdnad
    Barnmorskeprogrammet VK
    -
    11
    Kvinnlig könsstympning
    -
    Kan könsstympade kvinnor njuta av och uppskatta sex?

    pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course06225/published/1315309023314/resourceId/5118945/content/Kvinnlig%20k%C3%B6nsstympning.pdf
  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-09-04 09:39:29 följande:
    Vilka fakta och källor, Tom? 
    Ge mig fakta och källor. 
    Nu har du fått källor i inlägg #152.

    Men jag har inte fått några faktakällor på att skulle ha fel i mina påståenden, då blir det lite fel att tjata efter källor hela tiden, ingen har ju liksom varit bättre.
  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-09-04 10:24:03 följande:
    Jag kikade på RFSU länken, den andra ville jobbdatorn inte släppa in mig på. 

    I RFSU länken framgick att orsaken till att många kvinnor (vad är många i sammanhanget?) kunde njuta sexuellt var därför att orgasm inte bara är en fysisk mekanism utan också något som händer i hjärnan. 

    Shit pommes frittes, tänk dig det. Någon kapar, bränner, sticker sönder ditt ollon och du får nöja dig med "mentala orgasmer" hädan efter. Förvånad
    Jag tycker du gör en märklig tolkning som får det till att det endast skulle vara "mentala orgasmer" som kan vara aktuellt för könsstympade kvinnor.

    Hela texten om sexuell njutning:

    "Kan könsstympade ha sex?

    Könsstympning kan leda till smärta i underlivet och i vissa fall svårigheter att njuta av sex. Men flera internationella studier visar att många omskurna kvinnor njuter av sex och att de flesta också kan få orgasm. Lusten och sexualiteten sitter även i hjärnan och orgasm är inte enbart en mekanisk funktion.


    Att ha det bra sexuellt handlar mycket om att lära känna sin egen kropp och vad som känns skönt. Det går både att ha egensex ? onanera och att ha sex med andra. Det stämmer inte att könsorganet hos en omskuren kvinna saknar känsel. Hela könet är fullt av nervändar som kan vara sköna att stimulera på olika sätt. Klitoris inre delar (skänklar och skaft) finns också kvar efter en könsstympning. Dessa delar kan man komma åt genom att trycka och massera på de övre delarna av könet eller på sidorna. Psykologiska förväntningar är också viktiga. Därför är det viktigt med information om att finns goda möjligheter till ett bra sexliv. De tjejer och kvinnor som har den faraoniska omskärelsen eller som har olika komplikationer med exempelvis smärta eller ärrbildning behöver få erbjudande om att diskutera eventuella operativa åtgärder för att underlätta sexuell njutning."

    Tillägg på detta:
    Man skär inte alltid i klitoris vid dessa ingrepp.

  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-09-04 10:50:05 följande:
    Det verkar vara väldigt viktigt för dig att bagatellisera kvinnlig könsstympning. Jag undrar varför. 
    Det kan tyckas som det, men hur ska vi då betrakta många av de inlägg jag blivit bemött med, som bagatelliserande av omskärelse?
    Det är ju där problemet ligger, vi hade inte tillåtit omskärelse och vi hade inte kallat det könsstympning på flickor och omskärning på pojkar om inte det senare bagatelliserats.
    Mitt syfte med mina inlägg är att få folk att förstå att de inte är så långt ifrån varandra. Båda görs i onödan av religiösa eller kulturtraditionella skäl, båda kan innebära men, lidande och medföra komplikationer, båda kan innebära svårare lidanden och t.o.m. döden.
    Båda ska därför vara förbjudna. Det går inte med den faktabakgrund som finns försvara könsingrepp på pojkar enbart, om det inte har medicinska motiv.
    Solidaritet skrev 2015-09-04 10:50:05 följande:
    Ja, jag tolkar definitivt texten du citerar som att den huvudsakliga njutningen är mental. Det står så.
    .........
    Ja, jag tolkar definitivt texten du citerar som att den huvudsakliga njutningen är mental. Det står så. Speciellt efter att ha tagit del av hur stympningarna går till.
    Nej, det står inte så. Det står att lust och sexualitet även finns i hjärnan och att orgasm inte enbart är en mekanisk funktion. Det är din tolkning av denna text att omskurna inte har någon fysisk njutning medan icke omskurna bara skulle ha det, stället för att tolka det som att båda är möjligt för både könsstympade och icke könsstympade i varierande grad.

    Min uppfattning om att din tolkning är fel stöds av följande rader:

    "Det stämmer inte att könsorganet hos en omskuren kvinna saknar känsel. Hela könet är fullt av nervändar som kan vara sköna att stimulera på olika sätt. Klitoris inre delar (skänklar och skaft) finns också kvar efter en könsstympning."

    Sedan är det ju så (vet inte hur många gånger jag upprepat detta nu) att man inte alltid skär i klitoris överhuvudtaget, vilket står på första raden i din kopierade text från WHO.
    Solidaritet skrev 2015-09-04 10:50:05 följande:
    Klitoris är det huvudsakliga njutningscentrat, det är en liten samling av nerver, precis som ollonet. Det är långt ifrån alla kvinnor som kan få orgasm enbart genom penetration. 

    Har du inte märkt det?
    Bild på hela klitoris:







  • Tom Araya
    Fennyxx skrev 2015-09-05 09:58:34 följande:
    Det finns stora problem med ditt synsätt. När det gäller könsstympning är konsekvenserna förfärliga, som flera här försökt få dig att förstå. Via informationsarbete har man kunnat ändra attityder kring detta. Många byar har bestämt sig gemensamt för att helt enkelt sluta karva sönder sina flickor när man börjar prata om hur det drabbar den stympade.

    Börjar man blanda ihop detta med omskärelse av pojkar som orakar minimala problem i jämförelse så kommer man aldrig komma någon vart. De folkgrupper som tycker manlig omskärelse är fint, praktiskt, bra och viktigt kommer aldrig gå att övertyga om att sluta. Personligen tycker jag inte man ska modifiera sitt barns kropp på något sätt utan att fråga, men att blanda ihop dehär två helt olika frågorna leder ingen vart.
    Det är inget fel i mitt synsätt.
    Jag har tagit upp det och förklarat, men ingen har besvarat och tagit ställning till det. Vi tar det en gång till...
    Granskar du hur könsstympning av flickor respektive omskärelse av pojkar går till så kommer du i de flesta fall se väsentliga skillnader i kompetens hos den som utför ingreppet, kvaliteten på de instrument/verktyg som används, hygienen runt hela ingreppet och efterbehandlingen.
    Kan du avgöra hur stor del ovanstående är av de konsekvenser, komplikationer, skador och lidande som könsstympade och omskurna drabbas av så kan du sedan se hur stor del som kommer av själva ingreppet i sig. Skillnaderna kommer då att minska, det är jag helt övertygad om, i synnerhet i jämförelsen att skära bort pojkars förhud och flickors klitoriskappa.
    Har du fakta som säger något annat så får du gärna presentera den.

    Varför skulle det inte gå att övertyga folkgrupper om att omskärelse av pojkar är fel precis som könsstympning av flickor? I USA har man börjat märka av en minskning av antalet omskärelser av pojkar. Det största hindret är nog inte traditioner utan religiös tro.

  • Tom Araya
    Fennyxx skrev 2015-09-06 00:29:07 följande:
    Jag fattar inte varför du är så fixerad vid eventuella ingrepp på klitoriskappan som ingen av oss vet exakt hur de går till, det är verkligen inte relevant över huvud taget.
    Det är det enda av alternativen könsstympning av flickor som är jämförbar med omskärning av pojkar, men likväl lika förbjuden som alla andra alternativ, därför tar jag upp den att relatera till.
    Om du inte vet hur det går till så tycker jag du gör det först och sedan återkommer.
    Fennyxx skrev 2015-09-06 00:29:07 följande:
    Fler män har antagligen dött i trafiken på väg till sin omskärelse än av själva ingreppet, men visst, alla sår har potential att bli infekterade och oraka död, tom hål i öronen.

    Precis som en man säkert kan känna njutning även om penisen är bortskuren så kan säkert många stympade känna njutning.

    Jag träffade även en kille en gång som överlevt ett fallskärmshopp utan fallskärm, men det var inget han rekommenderade.
    Ja, precis.
    Fennyxx skrev 2015-09-06 00:29:07 följande:
    Skilnderna i problem är inte bara relaterat till hygien, utan till faktum att det är helt ojämförbara ingrepp. Det är ett rejält handikapp att bli av med klitoris, klitoriskappa och inre blygdläppar och sedan få alltihop ihopsytt.
    Det var ju inte den varianten jag jämförde med, eller hur!?
    Argumentera istället för skillnaden med den jag tog upp.
    Fennyxx skrev 2015-09-06 00:29:07 följande:
    (På din bild där "klitoris" är jättestor har man fö kallat även svällkropparna för "klitoris", lite som om man hade kallat hela vägen ner till prostatan för "ollon" på en penis, om anatomi nu är viktigt för dig)
    Kanske inte har samma funktion va!?
    Fennyxx skrev 2015-09-06 00:29:07 följande:
    Visst kan många företeelser vara viktiga samtidigt, men om jag börjar tjata om min stukade fot så fort du berättat att du har cancer så kanske du tycker att jag bagatelliserar ditt problem lite. Det betyder inte att min stukade fot inte är ett problem, den är bara inte ett problem som hör hemma just i din cancersituation.

    På samma sätt är förhudsborttagning på omyndiga pojkar dumt och onödigt, men att ta upp den företeelsen i samma sammanhang som könsstympning är som att blanda ihop grodyngel och krokodiler.
    Det här är inget annat än ett försök att bagatellisera könsingrepp på pojkar i förhållande till flickor och du har inga argument för det.
    Din jämförelse mellan stukad fot och cancer är helt uppåt väggarna.
    Även skillnaderna i de olika ingreppen man gör på flickor är så stor mellan den grövsta och lindrigaste att den sistnämnde antagligen är närmare jämförbar med omskärning på pojkar än den grövsta könsstympningen av flickor, men det klarar inte du av att förhålla dig till alls, vilket klart framgår av det du skriver.


Svar på tråden Dubbelmoralen om jämställdhet