Inlägg från: MajaBrittan |Visa alla inlägg
  • MajaBrittan

    BF februari 2015 Göteborg

    Jag hakar gärna på. Har BF 5/2 och har som dig en dotter född 2011. :)

  • MajaBrittan

    Jag mår himla illa heeeela tiden, bara spytt en gång men det känns som jag går runt och är åksjuk/sjösjuk hela tiden. Och så är jag trött. Minns att jag mådde illa fram till vecka 12 förra gången, men inte så här illa... Tyst

  • MajaBrittan

    Jag får småäta för att hålla det lite under kontroll, många persikor, nötter och torkade tranbär har hjälpt. Men vi har snart semester och det ska bli så skönt att varva ner lite. 

    Hur mår du annars då? När har du bf? Har du varit på några kontroller hos BM än? Vi ska på inskrivning först i mitten av juli och har kub i början på aug. Ser fram emot det. Efter KUB förra gången kunde jag slappna av och må bra.

  • MajaBrittan

    You hade me at hello (bra film!) Vad kul med en till i tråden. :)


    Jag är inte så mycket illamånde utan bara sådär lite lätt hela tiden, som ett tryck över struphuvudet och övre magen. Är himla känslig för lukter och så. Stekt kött och lax får mig att kväljas. Försöker tänka att illamående iaf är ett tecken på att man har massa gravidhormoner i kroppen å att graviditeten iaf utvecklar sig. Funderar på att testa sånt där armband, nån av er som testat det?

  • MajaBrittan

    Som jag minns det på inskrivningen så var det mest samtal om vad som stundade i graviditeten, lite invägning och provtagning med kanske. Vi fick berätta lite om oss och lära känna BM, typ. Tips om kost. Och lite papper med info. Minns jag tänkte ska de inte ta ett gravtest å kolla så jag inte lurar dem :P

    Vi ska gå på Barnmorskegruppen denna gången och för 200 kr har jag bokat ett UL på vår inskrivning. Dock är jag redan i vecka 11+1 den dagen om mina uträkningar stämmer så då klarar de nog att göra vanligt UL och inte ett VUL hoppas jag. :)

  • MajaBrittan

    Ja och sen får vi se den lill* krabaten igen på KUB:en. Längtar! Det blir liksom lite mer verkligt då.  

    I övrigt funderar jag på att söka upp BM snart om inte mitt illamående släpper snart. Mår som en sork Skrikandes eller så ska jag kanske bara va glad att jag "bara" mår illa och inte spyr... Men hoppas det blir bättre när jag är ledig och kan ta det lugnare om dagarna. Semester på fredag :)

  • MajaBrittan

    Vi har börjat berätta för några familjen nu. Och jag har berättat för min chef. 

    När tänker ni berätta för er dotter? Vi tänkte nog vänta så länge som möjligt, ja tills det syns så att säga. Hon är inne i en period med mycket bebisprat och docklekar så är rädd det kommer bli mycket tjat "kommer inte bebisen snart?" från henne ;)

  • MajaBrittan

    Cotton - hej å välkommen!

    Jag håller med ska bli sååå skönt att slippa pallra sig ur sängen trött och illamåendes om morgnarna, eller ja de får man väl göra ändå med en 2,5-åring i hemmet. Men nu kommer man kunna ta det i sitt egna lunk i alla fall :)

  • MajaBrittan

    Hej alla nya, vad kul att vi börjar bli ett gäng :)

    Pippit: jag mår också helt upp-å-ner, fast mest fysiskt, illamående, sjösjuk och orolig, sover kass mm. Vi flyttade och renoverade massor under min förra graviditet och det slet jättemycket på både mig och maken, denna gången är vi båda överens om inga projekt i onödan kommande månader. För mig hjälpte det mycket att ha en målbild för hur allt skulle vara när vi var genom graviditet, flytt osv. Det är jobbigt att vara gravid och alla tankar och hormoner och känslor som flyter runt i huvudet på en. Inte bara ett tacksamt rosa lyckorus ;)

  • MajaBrittan

    Ananas: Jag mår mycket mer illa denna gången... Fast är lite försiktigt förhoppningsfull att det börjat avta litelite sista dagarna. Eller så har jag vant mig :P

  • MajaBrittan

    Vi var också på UL samt inskrivning hos barnmorskegruppen igår. Så skönt och kul att få se ett pickande hjärta på en liten vild krabat som rullade runt och sträckte på ben och armar fick också ny bf 4/2 så där "slapp" man 3 dar :D vi tog blodprov för kub igår och har det UL om två veckor. Fick också en BM som kändes väldigt bra, så nu känns allt fint. Och om 2 dar är de första 12 "kritiska" veckorna avklarade. Men vet att först när vi fått besked att KUB är ok kommer jag kunna koppla av.

    Är fortfarande trött och ofta illamående titt som tätt, äcklas av grillad mat vilket är makens favorit i semestertider så här blir dubbla menyer vissa dagar. Skulle få piller mot illamående & trötthet utskrivet, hoppas de hjälper. För det är himla tur jag har semester nu hade inte pallat att jobba...

  • MajaBrittan

    Ja nu har vi varit på KUB och det gick fint. Fick bra siffror så det kändes skönt. Och att BM kolla genom fostret och såg händer, fötter, urinblåsa, hjärta, osv. Så nu kopplar jag av lite.

    Är också åter på jobbet och vardagen nu. Kommer fortfarande i mina vanliga kläder även om det såhär i v.15 börjar bli lite runt om magen.

    Vi har berättat för vår 2,5-åring hemma nu. Insåg att hon fattat mer än vi trodde så då berättade vi och hon blev så himla glad, hoppa upp och ner, skratta och sa tack tack tack mamma och pappa. Så nu pratar hon nästan bara om bebis hit och bebis dit... Får hoppas entusiasmen håller i sig kommande halvår av väntan och att lillasyskonet iaf lever upp till hälften av hennes förväntningar ;)

    Hur är det med er andra?

  • MajaBrittan

    Vi har nån riktigt gammal bok som vi ärvt från storekusinen som heter "Emma och lillebror" i den så är bebisen liten och storasystern frå hjälpa till att mata, byta blöja mm min lilla tjej älskar den och vill helst läsa varje kväll. Men skulle också vilja få tips om fler bra "få syskon-böcker" :)

  • MajaBrittan
    Idefixx skrev 2014-08-14 16:48:38 följande:

    Funderar på om man skulle göra en grupp på Facebook, så kan man va lite mer öppen men endå hemlig för omgivningen? Är med i en liknande med gänget från förra grav (2011) och vi håller ihop ännu :)

    Va tycker ni?


    En hemlig grupp på facebook låter jättebra. Det var jag med i förra gången med, och vi har än kontakt. Lättare att ha koll på än familjeliv med :)
  • MajaBrittan
    Idefixx skrev 2014-08-14 20:24:15 följande:

    Ah ni fattar jag! Om den ska vara helt hemlig, bara medlemmar kan hitta den och se vad som skrivs så måste jag lägga till personer. :) så skriv gärna privat meddelande här så lägger jag in er :)


    Jag tror dessutom att om den ska vara hemlig så måste du bli vän med den du bjuder in först. Sen kan du ju ta bort oss som väner om du inte vill dela din profilinfo till oss :)
Svar på tråden BF februari 2015 Göteborg