• Anonym (gravid)

    Vi östgötar som har BF i Januari 2015

    Tänkte kolla om det finns fler i Östergötland som väntar barn i början av nästa år? Skulle vara kul om vi kan följas åt, kanske även ses framöver. Vad säger ni? Finns det något intresse?

    Anledningen till att jag är anonym nu är för att slippa att någon läser detta och sprider ut det i våran lilla by. Kan ju vara oss själva när det är offentligt. :)

  • Svar på tråden Vi östgötar som har BF i Januari 2015
  • Anonym (Fefferoni)
    marory skrev 2014-06-27 20:41:13 följande:
    välkommen, vad skönt att du kommit förbi vecka 12! Själv är jag i början av vecka 11  så vi är inte så långt ifrån varandra :).  Är lite orolig för att mitt illamående som varit ganska kraftigt har försvunnit nästan helt och istället ersatts med någon slags yrhetskänsla istället.
    Vad har du  haft för symptom? har dina ändrats beroende på vilken vecka du varit i? :)

    Tack, kul att "träffas! :)

    Jag är i v 12 enligt BM men tror själv på ett par veckor bakåt, vi får väl se vad de säger på UL om drygt en vecka :). En dag i taget kör jag så länge. 

    Jag har inte alls haft illamående alls, peppar peppar. I början hade jag något som liknades vid mensvärk och mycket stickningar och ilningar i äggstockarna/ljumskarna. Nu är det mest huvudvärk, yrsel och trötthet som dominerat. Tröttheten börjar avta (tack och lov). Så ja, det har absolut ändrats beroende på vilken vecka jag varit i :). Var VÄLDIGT svullen i v 7 men det har också försvunnit. 


    Är det några symtom du/ni kan relatera till?

    Är yrseln jobbigare än illamåendet eller vad beror oron på? 

    Har ni några cravings? 

    Tycker pikarna om åldern är irrelevant, vad spelar det för roll egentligen om man är redo och tillräckligt mogen för att ta hand om ett barn? Hoppas ni besvarade piken? 


    Men er BM lät ändå bra med tanke på att hon tog hänsyn till förlossningsrädslan. Hoppas allt går vägen.

    Jag hade något liknande i början och har gått i tankar om att också prata om det och fråga om det skulle vara möjligt att få kejsarsnitt men efter att ha läst på massa /fått stöd från andra som är insatta så vill jag nog hellre föda vaginalt och vara uppe på benen så fort som möjligt. Inte för att jag på något sätt ser fram emot smärta, haha, usch. Hjälp. 


     

  • Anonym (Fefferoni)
    Axsson skrev 2014-06-25 16:44:14 följande:

    Idag fick vi se ett litet hjärta slå <3 är i vecka 7 (6+5) men enligt datorn blev det 6+2 då den lilla är 7 mm. Men går inte att säga exakt då det fortfarande är tidigt. Vi kommer flyttas fram eller bak på kubet så innan dess räknar jag som vanligt enligt sista mens,

    Var helt underbart att se!!! Åååååh <3

    Är dödstrött om dagarna nu och brösten och stora och ömma. Smått illamående när jag är hungrig men annars mår jag bra :)


    Åh så roligt att få se hjärtljud tidigt :). Var ni hos privat? Jag frågade vår BM om det fanns möjlighet till tidigt VUL men nä, inte om man inte bokar privat. Kände att det väl är lika bra att vänta till första UL då. 

    Dödsströttheten känner jag igen från den veckan och några framåt. Men den börjar avta nu. Hoppas du slipper den snart också :)
  • Axsson
    Anonym (Fefferoni) skrev 2014-06-28 07:46:10 följande:

    Åh så roligt att få se hjärtljud tidigt :). Var ni hos privat? Jag frågade vår BM om det fanns möjlighet till tidigt VUL men nä, inte om man inte bokar privat. Kände att det väl är lika bra att vänta till första UL då. 

    Dödsströttheten känner jag igen från den veckan och några framåt. Men den börjar avta nu. Hoppas du slipper den snart också :)


    Ja vi går privat :) på samma ställe där vi gjorde utredning i höstas så var inga problem alls att komma och kolla. Ska tillbaka om några veckor igen och göra kub :) alla erbjuds det i Östergötland. Så ska bli kul med ett till ultraljud snart. Hade aldrig kunnat vänta enda till rul.
  • Fefferoni
    Axsson skrev 2014-06-28 11:54:42 följande:
    Ja vi går privat :) på samma ställe där vi gjorde utredning i höstas så var inga problem alls att komma och kolla. Ska tillbaka om några veckor igen och göra kub :) alla erbjuds det i Östergötland. Så ska bli kul med ett till ultraljud snart. Hade aldrig kunnat vänta enda till rul.
    Det låter bra :). Jo MVC frågade redan när jag ringde första gången om jag ville göra ett KUB så det sker i samband med UL den 7/7 :). 

    Vart i Östergötland bor ni? (Går ju bra att maila om ni inte vill berätta öppet :) )
  • Axsson
    Fefferoni skrev 2014-06-29 09:21:27 följande:

    Det låter bra :). Jo MVC frågade redan när jag ringde första gången om jag ville göra ett KUB så det sker i samband med UL den 7/7 :). 

    Vart i Östergötland bor ni? (Går ju bra att maila om ni inte vill berätta öppet :) )


    Spännande! :) jag har inskrivning 25/7, går in i v 12 då och så blir kubet strax därefter. Inte fått en tid än.

    Vi bor i Norrköping :)
  • marory
    Anonym (Fefferoni) skrev 2014-06-28 07:43:23 följande:

    Tack, kul att "träffas! :)

    Jag är i v 12 enligt BM men tror själv på ett par veckor bakåt, vi får väl se vad de säger på UL om drygt en vecka :). En dag i taget kör jag så länge. 

    Jag har inte alls haft illamående alls, peppar peppar. I början hade jag något som liknades vid mensvärk och mycket stickningar och ilningar i äggstockarna/ljumskarna. Nu är det mest huvudvärk, yrsel och trötthet som dominerat. Tröttheten börjar avta (tack och lov). Så ja, det har absolut ändrats beroende på vilken vecka jag varit i :). Var VÄLDIGT svullen i v 7 men det har också försvunnit. 


    Är det några symtom du/ni kan relatera till?

    Är yrseln jobbigare än illamåendet eller vad beror oron på? 

    Har ni några cravings? 

    Tycker pikarna om åldern är irrelevant, vad spelar det för roll egentligen om man är redo och tillräckligt mogen för att ta hand om ett barn? Hoppas ni besvarade piken? 


    Men er BM lät ändå bra med tanke på att hon tog hänsyn till förlossningsrädslan. Hoppas allt går vägen.

    Jag hade något liknande i början och har gått i tankar om att också prata om det och fråga om det skulle vara möjligt att få kejsarsnitt men efter att ha läst på massa /fått stöd från andra som är insatta så vill jag nog hellre föda vaginalt och vara uppe på benen så fort som möjligt. Inte för att jag på något sätt ser fram emot smärta, haha, usch. Hjälp. 


     


    Skönt att det inte bara är mina symptom som förändrats :) Jag kan verkligen hålla med om stickningarna i ligamenten, de har nästan varit olidliga och ett tag trodde jag nästan det var utomkveds för det gjorde så ont. Men pratade med en BM och hon frågade om det blev värre när jag rörde på mig (vilket det blir) så då förstod jag att det var ligamenten i livmodern. 

    Haha! vilket sammanträffande, för jag tror också att jag egentligen är längre bak än vad min BM tror. I alla fall med 4-5 dagar. För tog ett test dan innan BIM som visade negativt. En vecka senare plussade jag så tror det fäste sig senare.  

    Jag har inte kunnat äta mycket alls faktiskt får tvinga i mig mat, men de första 3 veckorna hade jag cravings på coctailstomater (som jag inte ens tyckte om innan haha!) åt säkert 1 och en halv burk om dagen. 

    har du några cravings? :)
  • Fefferoni
    marory skrev 2014-06-30 10:32:55 följande:
    Skönt att det inte bara är mina symptom som förändrats :) Jag kan verkligen hålla med om stickningarna i ligamenten, de har nästan varit olidliga och ett tag trodde jag nästan det var utomkveds för det gjorde så ont. Men pratade med en BM och hon frågade om det blev värre när jag rörde på mig (vilket det blir) så då förstod jag att det var ligamenten i livmodern. 

    Haha! vilket sammanträffande, för jag tror också att jag egentligen är längre bak än vad min BM tror. I alla fall med 4-5 dagar. För tog ett test dan innan BIM som visade negativt. En vecka senare plussade jag så tror det fäste sig senare.  

    Jag har inte kunnat äta mycket alls faktiskt får tvinga i mig mat, men de första 3 veckorna hade jag cravings på coctailstomater (som jag inte ens tyckte om innan haha!) åt säkert 1 och en halv burk om dagen. 

    har du några cravings? :)

    Ja rörelser+smärta kan jag också relatera till, speciellt hastiga rörelser. Kan fortfarande hugga till rejält om jag vänder på mig hastigt eller gör någon "konstig" rörelse :). Men inte så illa som i början just nu iaf :). 

    Angående pågående vecka så räknade jag lite själv och tror nog att jag är 2 veckor bakåt i tiden, fast det vore väl lite halvtråkigt eftersom jag enligt BMs beräkningar går in i v 13 idag och är jag då istället i v 11 eller till och med 10 så är ju inte största risken för missfall över ännu. Ser fram emot UL på måndag! :) Har du/ni koll på om bilderna från UL kostar eller inte? Läste att man på många ställen ska betala 20 kr /bild och visst det är väl inte farligt men jag är mest nyfiken om det kostar eller ej.

    Jag har helt motsatta problem än dig när det gäller mat för jag är hungrig nästan konstant nu. Får ta något litet varannan timme för att inte svälta men ligger på dryga 2000 kcal per dag ändå så inte så farligt ändå men hoppas den här ständiga hungern inte sitter i hela tiden. 


    Visst är det roligt med cravings för saker man inte tidigare gillat? :P Jag har hittills hunnit med att ha cravings för KORV (ogillar verkligen korv i vanliga fall och äter det kanske 1-2 ggr /år), saltgurka (dock gillar jag det i vanliga fall också), fefferonis och stjälkselleri :). Men det mer konstiga är att saker jag normalt sett älskar, tex lax, makrill, grädde osv, har jag lite äckelkänslor för just nu. 

  • marory

    Nu har vi varit på ultraljud och KUB-test! Att se hjärtat slå var så fruktansvärt häftigt, så himla coolt! jag höll på att börja grina men den som gjorde ultraljudet var väldigt otrevlig och brydde sig inte alls typ så jag höll igen lite, Hon var väldigt skeptisk, nog för att det för henne är massa ultraljud hela tiden men för oss var det ju nytt så hon kunde ju lett åtminstone. Men shit vilken känsla jag som nojjat att det inte skulle finnas något alls där inne så fanns det en bebis! Först låg den och susade men sen blev den störd av UL
    och började banka med benen och vifta med armarna, det var så häftigt att den rörde på sig inne i min mage! 

    Jag blev flyttad bakåt två dagar men BF är fortfarande 24 januari som det var från början så vet inte riktigt hur räkningen har gått till eftersom 2 dagar verkar försvunnit.
    ska fråga min BM på tisdag när jag träffar henne. 

    Fick ganska dåliga siffror (enligt mig ingen annanFlört) på KUB för min ålder (1/547) normalt är väl (1/1500), men ligger fortfarande inom låg risk och det var för Downs så det känns inte som det är så stor chans. Och man kan ju få 1:20 000 och fortfarande få ett barn med downs då man aldrig kan veta säkert. 
    Men de andra kromosonavikelserna var siffrorna bättre (1:2000) och det är ju mycket bättre eftersom de andra kromosonavikelserna överlever ju inte barnet men med down gör man ju det :)

    så allt som allt känns det fantastiskt just nu! :)

  • Axsson

    Åh vad härligt!! Ja precis så finns ju alltid risken ändå :)

    Jag ska på kub 4 augusti! Längtar!

  • Jennie988

    Hoppar in här! Är i vecka 12+6 och har bf den 24 januari :) Bor i Norrköping, väntar första barnet. Har varit på inskrivning och gjort kub test förra veckan.. Helt fantastiskt att se en liten mini röra sig där inne och man känner ingenting!! Spännande att följa varandra, var bor ni?

Svar på tråden Vi östgötar som har BF i Januari 2015