• Anonym (Slut)

    Hur överlever man IBS?

    Efter många undersökningar utan att finns något fel som förklarar mina symtom har jag nu fått diagnosen IBS. Skönt på ett sätt att veta att det inte var cancer...

    Men jag har inget liv längre.

    Jag får diarre ungefär 1-2 gånger i månaden. Lindrigt. Jag vet. Men jag vet ALDRIG när dessa attacker ska ske. Bara att det hittills alltid kommit på eftermiddagarna/kvällarna. Och de kommer plötsligt. Jag kan må toppen och så bara bubblar det till i magen och jag MÅSTE på toa direkt. Får gå 2-4 gånger och sedan är det över men jag mår illa, är matt och känner mig allmänt sjuk i kroppen efteråt och skör dagen efter. Samma dag som anfallen kommer kan jag ha varit på toa och bajsat 1-2 gånger på morgonen/mitt på dagen och varit helt normal i avföringen.

    Dessa diarreanfall har gjort att jag inte vill lämna hemmet. Jag vill inte äta ute. Jag vill inte ha gäster på eftermiddagen/kvällen. För jag vet ALDRIG när jag ska bli dålig.

    Jag är rädd att jag ska få diarre och inte ha en toalett i närheten. Jag är rädd att behöva bajsa hos någon annan pga att det låter och luktar.

    Känner inte att Imodium exempelvis har någon nytta eftersom attackerna kommer plötsligt och går över förhållandevis snabbt (kan bli 40-120 minuter).

    Jag har inget liv längre. Mina barn är små och behovet av att åka bort finns inte än. Men ändå känns det så jobbigt att vara låst så här. Är föräldraledig nu men fattar inte hur jag ska kunna börja arbete senare.

    Hur gör man för att överleva IBS?

  • Svar på tråden Hur överlever man IBS?
  • Anonym (skit)
    Anonym (Slut) skrev 2014-06-08 20:23:22 följande:
    Efter många undersökningar utan att finns något fel som förklarar mina symtom har jag nu fått diagnosen IBS. Skönt på ett sätt att veta att det inte var cancer... Men jag har inget liv längre. Jag får diarre ungefär 1-2 gånger i månaden. Lindrigt. Jag vet. Men jag vet ALDRIG när dessa attacker ska ske. Bara att det hittills alltid kommit på eftermiddagarna/kvällarna. Och de kommer plötsligt. Jag kan må toppen och så bara bubblar det till i magen och jag MÅSTE på toa direkt. Får gå 2-4 gånger och sedan är det över men jag mår illa, är matt och känner mig allmänt sjuk i kroppen efteråt och skör dagen efter. Samma dag som anfallen kommer kan jag ha varit på toa och bajsat 1-2 gånger på morgonen/mitt på dagen och varit helt normal i avföringen. Dessa diarreanfall har gjort att jag inte vill lämna hemmet. Jag vill inte äta ute. Jag vill inte ha gäster på eftermiddagen/kvällen. För jag vet ALDRIG när jag ska bli dålig. Jag är rädd att jag ska få diarre och inte ha en toalett i närheten. Jag är rädd att behöva bajsa hos någon annan pga att det låter och luktar. Känner inte att Imodium exempelvis har någon nytta eftersom attackerna kommer plötsligt och går över förhållandevis snabbt (kan bli 40-120 minuter). Jag har inget liv längre. Mina barn är små och behovet av att åka bort finns inte än. Men ändå känns det så jobbigt att vara låst så här. Är föräldraledig nu men fattar inte hur jag ska kunna börja arbete senare. Hur gör man för att överleva IBS?
    man biter i hop och gör det iaf. man tar ner toa appen på mobilen, man har femmor och tior i överflöd överrallt, extra byxor och trosor..stora bindor i väskan 

    vad glad att det bara äe en till två gånger i månaden..jag har så året om dag in och dag ut...kan ha en eller två veckor då som då när jag funkar bra.
  • Anonym (Slut)

    Jag vet att jag har en lindrig variant (just nu). Men det gör inte den lättare att hantera för mig

    Hur vågar man bajsa när det låter så mycket när man är hos någon annan?

    Hur vågar man åka dit ingen toa finns?

    Hur lever man?

  • Anonym (bajs)

    IBS är en jävla skitdiagnos, bokstavligen. Den diagnosen får man när läkaren inte hittar någon annan riktig diagnos. Dvs att 100 personer med "IBS" kan ha 100 olika åkommor. Om två år kanske nya sjukdomar och överkänsligheter i tarmsystemet hittats och 20 av dessa 100 får en riktig diagnos.

    Eftersom IBS sätts så lättvindigt av läkare och att det inte finns några som helst kriterier som ska uppfyllas så kan ingen med IBS ge någon annan med IBS råd eftersom de kanske inte ens lider av samma åkomma.

    Jag fick själv "diagnosen" IBS för 4 år sedan. Men jag har tjatat och tjatat och fått gjort fler och fler undersökningar. Jag tänkte faktiskt ta livet av mig för inget funkade och jag mådde konstant dåligt. Men nu efter 4 år har det kommit fram nya fakta från nya prov som visar att det egentligen kanske är något annat, som faktiskt går att behandla.

    Fast har inte börjat behandlingen än, har några undersökningar kvar.

  • vikarien

    Man lär sig leva med det, bara för att man måste!

    Du kan inte koppla ihop det med nån viss typ av mat?

    Blir tokdålig av paprika och pepparrot t.ex.

  • Annelie 76

    Man lär sig leva med det och har Dimor i väskan att ta i nödfall.

    Eller så tar man reda på vad magen inte vill ha och utesluter det. I de allra flesta fall är det vetemjöl och socker som är boven. Även fibrer kan ställa till det för de flesta med känslig tarm. Personligen har jag märkt att även spenat, popcorn och russin/vindruvor ställer till det för mig.

    Min "bot" var LCHF. Där utesluter man det mesta min mage inte gillar. Det tog tre dagar (!) så var jag normal i magen. Fick lite tvärtomproblem i början med hård mage men det var en lättnad mot mina ständiga diarrér, panikbajsningar och smärtattacker. Så mitt bästa råd är testa LCHF eller testa iaf att utesluta vetemjöl och socker. Ni har inget att förlora och allt att vinna.

  • Fjärilslarv

    ta din medicin så ska du se att det blir bättre?
    jag har medcin för både förstoppande och lös mage hemma på grund av min ibs.
    tar dimor varje dag.

  • Anonym (Slut)

    Finns det något bra IBS forum där man kan finna likasinnade?

    Löjligt problem egentligen, alla bajsar ju, ändå skäms jag just för att det låter så fruktansvärt mycket plus stinker avlopp.

  • 20140522
    Anonym (Slut) skrev 2014-06-08 20:54:46 följande:
    Finns det något bra IBS forum där man kan finna likasinnade?

    Löjligt problem egentligen, alla bajsar ju, ändå skäms jag just för att det låter så fruktansvärt mycket plus stinker avlopp.
    magotarmsjukdomar.ifokus.se/
  • Anonym (skit)
    Anonym (bajs) skrev 2014-06-08 20:39:53 följande:
    IBS är en jävla skitdiagnos, bokstavligen. Den diagnosen får man när läkaren inte hittar någon annan riktig diagnos. Dvs att 100 personer med "IBS" kan ha 100 olika åkommor. Om två år kanske nya sjukdomar och överkänsligheter i tarmsystemet hittats och 20 av dessa 100 får en riktig diagnos.

    Eftersom IBS sätts så lättvindigt av läkare och att det inte finns några som helst kriterier som ska uppfyllas så kan ingen med IBS ge någon annan med IBS råd eftersom de kanske inte ens lider av samma åkomma.

    Jag fick själv "diagnosen" IBS för 4 år sedan. Men jag har tjatat och tjatat och fått gjort fler och fler undersökningar. Jag tänkte faktiskt ta livet av mig för inget funkade och jag mådde konstant dåligt. Men nu efter 4 år har det kommit fram nya fakta från nya prov som visar att det egentligen kanske är något annat, som faktiskt går att behandla.

    Fast har inte börjat behandlingen än, har några undersökningar kvar.
Svar på tråden Hur överlever man IBS?