• Anonym (uppfostran)

    Är det fri uppfostran som gjort det "OK" med string på småflickor?

    När jag var liten satte mina föräldrar tydliga gränser om vad som var OK och vad som inte var OK. Som barn fick man helt enkelt finna sig till rätta att inte prova allt man ville, och det är ingenting som jag lidit av - tvärtom.

    Men idag ska ju allt vara fritt. Barnen ska få utvecklas fritt, det ska knappt finnas begränsningar och krav på de stackars små i-världsbarnen är inte att tala om. Personligen är jag helt övertygad om att det är fri uppfostran som är huvudanledningen till att resultaten i den svenska skolan sjunker drastiskt. Föräldrar spenderar allt mindre tid med sina barn, och när tiden väl spenderas så sätts det få krav och gränser - istället får barnet härja fritt och "upptäcka sig själv och sina intressen".

    Igår bjöd jag över grannen på lunch. Vi hade våra barn med oss, jag en son på 9 och grannen en dotter på 10. Allt flyter på bra och vi har riktigt trevligt, ända tills grannens dotter från stolen hon sitter på ska böja sig ner och plocka upp något från marken som åkt ned från bordet. Min son, som sitter bredvid henne, vänder blicken mot henne och jag såg hur hans ögon liksom spärrades upp en del. Sedan utbrister han "mamma, xxx (namnet på dottern) har stringtrosor!" Rent instinktivt tittar jag med en blick på grannen som nog inte var världens snällaste. I den stunden blev stämningen mellan oss vuxna genast mer spänd och mindre trevlig.

    Jag får efter några sekunder ändå ur mig typ "Nej du måste sett fel, det är bara vuxna som använder sådana trosor." Då börjar grannen väldigt kritiskt och nästan ovänligt ifrågasätta hur jag kan vara av en sådan åsikt, plus att min son är "totalt ouppfostrad" som säger sådana saker rakt ut.

    Barnen avlägsnar sig ganska snart från platsen då de märker att en otrevlig stämning mellan oss vuxna börjar spridas, och sedan efter bara någon minut så i det närmaste skäller vi på varandra. Jag tycker hon är en usel förälder som låter sin 10-åring använda string, hon tycker jag har en förlegad syn på uppfostran samt att min son minsann är ouppfostrad för att han kommenterade dotterns stringtrosor högt.

    Ingen av oss ger egentligen med sig, och diskussionen når som mest en rundgång. Jag tycker det är helt sjukt med stringtrosor på 10-åringar, och den enda anledning att det förekommer är pga fri uppfostran, alltså brist på gränser och respekt gentemot föräldrars beslut. Man låter barnen bestämma alldeles för mycket istället för att säga ifrån!

    Vad säger FL?

  • Svar på tråden Är det fri uppfostran som gjort det "OK" med string på småflickor?
  • Anonym (.)
    Anonym (uppfostran) skrev 2014-06-25 18:19:06 följande:
    Han surfar inte vilken "vidrig porr som helst", för det mesta har jag uppsikt men det jag menar är att man inte kan ha total uppsikt precis hela tiden. Det är praktiskt omöjligt.
    Så hur kan du veta vad han har sett på nätet? Han har ju lärt sig en hel del där. Han har ju uppenbarligen tittat på tjejer i stringtrosor iallafall. Visste du det innan han kläckte ur sig det nu?
  • Palestrina
    Anonym (uppfostran) skrev 2014-06-25 18:19:06 följande:
    String har ingenting på småflickor att göra. Punkt slut.
    SecretMe skrev 2014-06-25 18:08:52 följande:
    Menar du att din 9-åriga pojke har googlat "stringtrosor" på nätet?
    Eller vad menar du att han googlat som lärt honom om detta djävuska plagg?
    I sak håller jag med, men jag inser också att för en 10-åring är en stringtrosa inte lika laddad och för det allra mesta täckt av kläder.
  • Katlan

    Vet du vad ts?

    Låt din väninna uppfostra sin dotter i fred och lägg din energi på att ha koll på din grabb istället.
    Det verkar som att det behövs.

    En nioåring som surfar utan uppsikt är oroväckande.

  • Anonym (uppfostran)
    Anonym (.) skrev 2014-06-25 18:21:46 följande:
    Så hur kan du veta vad han har sett på nätet? Han har ju lärt sig en hel del där. Han har ju uppenbarligen tittat på tjejer i stringtrosor iallafall. Visste du det innan han kläckte ur sig det nu?
    Ja, det visste jag. Han har frågat vad string är och jag har svarat. Däremot exakt var han fått reda på att det finns string vet jag inte. Kanske inte ens är nätet heller, utan kompisar.
  • SecretMe
    Palestrina skrev 2014-06-25 18:21:02 följande:
    Jag vet, men det är väl en rätt långsökt förklaring.
    TS vill kanske inte erkänna att hon har slampiga underkläder? Demon
  • sextiotalist
    Anonym (uppfostran) skrev 2014-06-25 17:59:47 följande:

    Varför försöker i hela tiden styra över diskussionen på mig och min son? Nu handlade det om grannens dotter och om grannens oförmåga att sätta gränser.


    Du har också en oförmåga att sätta gränser, de kanske tycker det är helt OK och delar inte din uppfattning om barn ska ha string eller inte. Det måste du respektera
    Du visar även genom din ts och hur du hanterade situationen med din son att även du sällar dig till det föräldraskapet du kritiserar
  • Anonym (.)
    Anonym (uppfostran) skrev 2014-06-25 18:23:10 följande:
    Ja, det visste jag. Han har frågat vad string är och jag har svarat. Däremot exakt var han fått reda på att det finns string vet jag inte. Kanske inte ens är nätet heller, utan kompisar.
    Om du inte vet det så har du ju uppenbarligen ingen koll på vad han gör på nätet. Är det verkligen läge att raljera över andra föräldrars tyglar då?
  • Anonym (uppfostran)
    SecretMe skrev 2014-06-25 18:24:51 följande:
    TS vill kanske inte erkänna att hon har slampiga underkläder? Demon
    Vad har mitt val av underkläder med saken att göra? Jag som vuxen kan förstå konsekvenser och ta ansvar för mina val, men det kan inte ett barn.
    sextiotalist skrev 2014-06-25 18:25:54 följande:
    Du har också en oförmåga att sätta gränser, de kanske tycker det är helt OK och delar inte din uppfattning om barn ska ha string eller inte. Det måste du respektera
    Du visar även genom din ts och hur du hanterade situationen med din son att även du sällar dig till det föräldraskapet du kritiserar
    Men det handlar ju inte om uppfattning, utan om rent sunt förnuft - ingen människa vid sina sinnes fulla bruk anser att det är OK att barn har string!

  • Palestrina
    Anonym (uppfostran) skrev 2014-06-25 18:30:06 följande:
    Vad har mitt val av underkläder med saken att göra? Jag som vuxen kan förstå konsekvenser och ta ansvar för mina val, men det kan inte ett barn.
    sextiotalist skrev 2014-06-25 18:25:54 följande:
    Du har också en oförmåga att sätta gränser, de kanske tycker det är helt OK och delar inte din uppfattning om barn ska ha string eller inte. Det måste du respektera
    Du visar även genom din ts och hur du hanterade situationen med din son att även du sällar dig till det föräldraskapet du kritiserar


    Vi bara föreslog att det låg närmare till hands att din son vet vad stringtrosor är för att du äger några, än att han har googlat sig till det.

    Jag lägger ingen värdering i om du äger stringtrosor eller ej. Jag äger själv stringtrosor (tror att rätt många gör det faktiskt).
  • Anonym (m)

    Mina flickor hade inte stringtrosor när de var tio men om de velat ha det av ngn anledning så skulle de fått det! Vad spelar det för roll? INTE som bikinibyxa på stranden.........gud NEJ, men som trosa under andra kläder! Det enda som syns är bara den där (okej fula) midjeresåren som sticker upp bak men..........so what?

Svar på tråden Är det fri uppfostran som gjort det "OK" med string på småflickor?