Inlägg från: Lillajag86 |Visa alla inlägg
  • Lillajag86

    Hormonbehandling med sputor, nån mer??

    Hör inte riktigt hemma i denna tråd (inte än iallafall). Men skulle vilja fråga er hur det gick till när ni fick reda på att ni har svårt att bli gravida, alltså hur lång tid det tog att söka hjälp o.s.v.
    Jag slutade med mina p-piller i mitten av maj för att jag och sambon ska försöka bli gravida. Har inte fått någon mens ännu och innan jag började med p-piller var min mens väldigt oregelbunden (kunde gå flera månader mellan varje). Vet att det kan ta ett tag innan mensen kommer igång men känner i hela kroppen att något är fel :(
    Så jag undrar hur länge ni tycker man ska vänta (utan att mensen dyker upp) innan man söker hjälp?

  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-14 06:26:55 följande:

    Lillajag ja än är det ju ingen ko på isen så att säga, jag slutade med ppiller i juni fick en mens i september första tiden hos gyn var i Januari. Går du till landstinget måste man aktivt försöka i 1 år innan man får hjälp.


    Jo jag har läst att man måste försöka ganska länge innan man får hjälp men tänkte mer eftersom jag hade väldigt oregelbunden mens redan innan jag började med p-piller. Har tänkt att jag ska kontakta gyn om mensen inte kommit när semestern är slut. Men det känns ju inte kul att få beskedet att vänta.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-14 06:26:55 följande:

    Lillajag ja än är det ju ingen ko på isen så att säga, jag slutade med ppiller i juni fick en mens i september första tiden hos gyn var i Januari. Går du till landstinget måste man aktivt försöka i 1 år innan man får hjälp.


    Jo jag har läst att man måste försöka ganska länge innan man får hjälp men tänkte mer eftersom jag hade väldigt oregelbunden mens redan innan jag började med p-piller. Har tänkt att jag ska kontakta gyn om mensen inte kommit när semestern är slut. Men det känns ju inte kul att få beskedet att vänta.
  • Lillajag86
    FruGrävling skrev 2014-07-15 09:00:25 följande:

    Jag hör inte riktigt hemma här heller, tar Pergotime just nu men det är ju inte omöjligt att det kan bli aktuellt med sprutor för mig också.

    Hursomhelst, som svar till lillajag86. Jag sökte hjälp redan efter att vi försökt i 6 mån eftersom min mens då hade varit borta i 4 mån. Jag slutade med p-piller o fick mens o ägglossning två gånger men sen tog det slut. Innan p-pillren hade jag väldigt väldigt oregelbunden mens så jag hade anat i många år att nåt var fel. Trots det ville ingen ta emot mig för utredning förrän vi försökt i ett år. Så då gick jag till gyn för att få hjälp med min oregelbundna mens (inte ett ord om utredning eller barnönskan då jag bokade tiden). Hon misstänkte genast PCOS o blodprover bekräftade diagnosen. Med PCOS diagnosen klar kunde nu fertilitetsmottagningen tänka sig att ta emot mig.

    Tyvärr kom sommaren och semesterstängning emellan så första lediga tiden vi kunde få är i början av september så det blir ett år för oss i alla fall. Men i väntan på det har jag fått prova pergo i sommar.

    Så med diagnos behövde inte jag vänta o diagnosen kan man ju få via 'vanlig' gyn.


    Tack för svar FruGrävling. Om min mens inte dykt upp när min semester är slut så har det gått tre månader utan någon mens för min del. Så då kan jag ju ringa. Sa du till gyn. att du nyligen hade slutat med p-piller?

    Hoppas att det löser sig till det bästa för din del och att du snart blir gravid.
  • Lillajag86
    FruGrävling skrev 2014-07-15 14:48:09 följande:
    Hmm, jag tror faktiskt inte att hon frågade om det... Eller så sa jag det, jag minns inte. Men jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens (18-122 dagar) både före och efter p-piller. Jag vet ju att en del gärna vill skylla utebliven mens på pillrena o därför tycker att man ska vänta så ordnar det sig nog o det stämmer säkert för många men om man varit oregelbunden även innan så tycker jag inte att det räcker som skäl.
    Jo, det är så jag tänker med. Hade jag haft regelbunden mens innan jag började med p-piller hade det ju varit en annan sak. Min mens har nog legat på något liknande som din. När jag var yngre tänkte jag ju inte på att det kunde vara något fel, tyckte mest det var jobbigt att jag inte kunde räkna ut när mensen skulle komma. Men ska som sagt kontakta gyn snart, så har man tagit första steget iallafall.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-28 11:57:26 följande:

    Här har det varit tyst ett tag nu, jag förstår att alla väntar på att semestrar ska ta slut.

    Jag började med primolut nor idag och mensen bör komma om 12-13 dagar. På blödningar 2 börjar jag med puregon. Längtar och hoppas på ett plus i höst!!!


    Japp, jag väntar på att gyn ska öppna den 4 augusti. Har inte fått igång min mens sen jag slutade med p-piller.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-29 10:14:05 följande:

    Lillajag86. Ja hoppas du får tid snart så du får nån ordning på mensen, har du några andra pco/pcos symtomer?


    När jag är inne och läser på pco så känner jag igen flera symptom till viss del. Har en moster som fick hormonbehandling när hon var ung. Jag tycker själv att jag har lite maskulina drag i ansiktet. Vet inte riktigt hur man ska förklara, men ganska stora ögonbryn och lite "grova" drag. Min sambo håller inte alls med så vet inte hur mycket jag inbillar mig och hur mycket han tonar ner.... Just det, ibland får jag enstaka mörka hår på hakan jag måste ta bort. Men har förstått att detta är ganska vanligt överhuvudtaget? (är kanske 1-2 per vecka)
    Jag har lätt för att få akne men får ändå inte jättemycket varje gång utan någon enstaka då och då.

    Vad gäller min vikt så väger jag normalt. För några år sedan låg jag på gränsen till undervikt men ändå inom det normala.

    Just nu väntar jag på att det ska bli måndag igen så att jag kan ringa gyn.


  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-31 07:12:16 följande:

    Maka011 vad skönt att du känner att dina "batteri " är laddade, det behövs inför hösten med hormonbehandlingen för det tär på krafterna.

    Hur ställer sig alla här till ivf? Är det nått ni tänker på? Jag känner att nån ivf för oss kommer nog inte vara aktuellt även om inte puregon skulle funka.


    Jag skulle kunna tänka mig att testa ivf, om det skulle behövas. Hur kommer det sig att det inte är aktuellt för dig?
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-08-04 13:59:29 följande:

    Lillajag86 jag skulle säga att största anledningen att ivf inte känns aktuellt är att vi redan har ett barn.

    Sen tror varken jag kr min läkare att det kommer att bli aktuellt i och med att jag blev gravid på pergotime och hade säkert kunna bli det igen om jag tragglat och ätit fler kurer. Min läkare är emot det och tycker att man ska ha ett resultat hyffsat snabbt. Med puregon är jag ju typ garanterad äl.


    Jaha okej. Då förstår jag =) Och då hoppas jag på att du har lika mycket tur igen =)
  • Lillajag86

    Ringde gyn idag för att få en tid för att reda ut min oregelbundna mens. Hon som svarade sa att de inte kunde hjälpa mig för de har inga läkare för det (gynmottagning utan läkare som kan hjälpa en, hur stört är inte det?) Fick numret till två privata klinker. På de första svarade ingen. På det andra numret svarade en kvinna. Och hon sa att de har bara en läkare som endast jobbar heltid och som inte hade tänkt jobba så många år till. Och han tog helst inte emot nya patienter. Men hon skulle prata med honom och ringa upp.

    Då han jag bli riktigt ledsen och arg. Förstår inte hur det kan vara så svårt att få hjälp med en sådan viktig sak.

    Men sen blev jag uppringd och läkaren hade sagt att han kunde ta emot mig. Så fick en tid i nästa vecka. Så nu får vi se vad det är för fel på mig.

  • Lillajag86
    maka011 skrev 2014-08-11 23:15:47 följande:

    På torsdag är det äääntligen dags för besök på gyn.. Kan knappt bärga mig.. Men är samtidigt så extremt nervös. Nu är det liksom skarpt läge.


    Ska också till gyn på torsda och är jättenervös.
    Vad var det du skulle dit för nu igen?
  • Lillajag86
    maka011 skrev 2014-08-12 22:46:00 följande:
    Jag ska börja med hormonsprutor. Så ska dit för att få det utskrivet, träna på att ta sprutor och sambon ska boka tid för att lämna prov.

    Är så sjukt nervös så jag kan knappt tänka på annat.

    Samma för dig? 
    Nää, jag har inte kommit så långt än. Ska till gyn för att utreda min orgelbundna mens (nu har jag inte haft den alls efter att jag slutade med p-piller). Misstänker starkt pco men vi får se vad de säger imorgon.

    Jag jobbar på dagarna. Då går det att koppla bort tankarna lite men sen när jag kommer hem så är det bara besöket imorgon som tankarna kretsar kring.

    "Tyvärr" jobbar jag med barn också, vilket inte gör suget efter att skaffa barn lättare att hantera.
  • Lillajag86
    maka011 skrev 2014-08-12 22:46:00 följande:
    Jag ska börja med hormonsprutor. Så ska dit för att få det utskrivet, träna på att ta sprutor och sambon ska boka tid för att lämna prov.

    Är så sjukt nervös så jag kan knappt tänka på annat.

    Samma för dig? 
    Hur gick det för dig idag?

    Jag fick konstaterat att jag  har pco. Trots att jag misstänkte det själv så är jag jätteledsen just nu och känner mig värdelös.

    Att jag dessutom inte kunde få någon hjälp med att sätta igång mensen gör inte att jag mår bättre (finns anledning till att jag inte fick någon hjälp och det känns skit).


  • Lillajag86
    maka011 skrev 2014-08-14 21:11:11 följande:
    Åh vad jag känner igen den känslan! Sa senast idag till sambon att jag känner mig så oduglig och värdelös.
    Det är inget vi kan hjälpa, men fan rent ut sagt vad man känner sig usel.

    Ja hur gick det egentligen..? Sambon fick remiss till att lämna prov. Jag blev undersökt och de tog blodprover. Vi kom överens om att vänta med hormoner tills vi vet om hans prov är bra. Läkaren ville inte pumpa mig full med hormoner i onödan och jag håller väl med om att det är en sund tanke.
    Så på måndag ska han ringa och boka tid för att lämna prov, så får vi ta det därifrån.

    Pratade om hur vi vill göra, om vi vill försöka själva med hjälp av sprutor eller om vi vill direkt till ivf. Läkaren tyckte väl att ivf var en bra idé för oss.
    Vi själva vet inte riktigt. Vi tänker oss nog att ställa oss i kön och försöka själva under tiden. 
    Men en del av proverna inför ivf är tagna så är en bit på vägen.

    Mmm, så himla hemsk känsla det där. Känner mig inte "kvinnlig" längre. Hela meningen med livet (för min del iallafall) försvann på något sätt efter i torsdags.
    Troligtvis blir det ivf med pgd för våran del. Och det gör mig inte gladare. Chansen att bli gravid med ivf tycker jag inte är så stora och med ivf med pgd är chansen ännu mindre.

    Hoppas att utredningen går snabbt för eran del så ni snart får sätta igång.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-08-18 10:09:58 följande:

    Lillajag å jag känner så igen din känsla!!! Glömmer nog aldrig den dagen, som grädde på moset åkte min sambo till Göteborg den dagen och stannade över helgen.

    Det blev många tårar mycket vin och ciggaretter och 3 timmar i telefon med en av mina bästa vänner.

    Men du är inte värdelös och hur pissigt pcos är så är det i många fall ett bra problem som är lätt att lösa.

    Jag har varit på vul idag, och (trummvirvel) det var en äggblåsa som börjar växa till sig. Den var 12 mm idag ska fortsätta spruta samma mängd och tillbaka för koll på Torsdag igen. Håll tummarna och tår att den växer.


    Mmm och det värsta var att gynekologen sa det på ett helt lugnt och "vanligt" sätt "anledningen till att du inte får någon mens är att du är en pco tjej". Kunde hålla mig tills jag kom utanför dörrarna. Då började jag att gråta. Jag är inte speciellt förtjust i att dricka och brukar inte dricka så mycket. Men i torsdags hade jag god lust att bara hälla i mig. Som tur var så jobbade jag på fredagen.

    Tyvärr så är det inte säkert att det blir så lätt. Vi har en sjukdom i familjen (en väldigt ovanlig sjukdom men som om det vill sig riktigt illa kan ge ganska komplicerade symptom) som vi nu tydligen måste reda ut om jag har eller inte. SÅ det kan bli så att jag får göra ivf med pgd coh chansen att bli gravid då är typ 26% vilket inte är så mycket.

    Hoppas att den växer och att du kommer att lyckas den här gången.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-08-20 12:27:22 följande:

    Å Lillajag jag känner så för dig, ibland är bara allt orättvist. Hoppas verkligen att ivf kommer att funka för er, jag håller alla tummar och tår!!!

    Ja alkohol är väl inte riktigt lösningen och framförallt inte cigg röker inte ens egentligen, men just då den kalla januari kvällen behövde jag få bryta ihop.

    Ja jag hoppas verkligen att det blir ett positivt gravtest i början av september!


    Ja, det är ju så. Och det värsta i just denna situation är att visar det sig sen att man inte kan bli gravid så finns det absolut inget att göra åt det. Eller man kan ju adoptera. Men som jag känner nu är det inte aktuellt för min del. Kan inte hjälpa det men som jag känner just nu så är det att ett adopterat barn aldrig kan bli detsamma som ett barn man själv burit. Tror absolut att man kan älska ett adopterat barn lika mycket men hoppas ni förstår vad jag menar.

    Jag ska hålla tummen för dig och väntar med spänning på hur det kommer gå för dig.
  • Lillajag86
    maka011 skrev 2014-08-21 15:32:00 följande:
    Samma här. Känner mig inte som "en riktig" kvinna. Som grädde på moset fick jag reda på att en kollega är gravid nyligen. Det tog ett tag innan jag lyckades känna glädje för hennes skull. Som tur är vet hon om vår situation och förstod varför jag inte blev sådär glad som alla andra.

    Han ska lämna prov nästa vecka. Åh skjut mig vad tiden går långsamt!!!

    Jag vill väldigt gärna vara glad för er som fått börja med sprutorna redan, men jag är not in a happy place just nu. Ge mig nån dag..

    Verkar dock som att jag har mens på g.. Vul visade en stor slemhinna så är väl den som behagar att komma ut.
    Funderar på att ringa dem och fråga om jag inte kan börja med sprutorna redan nu när jag får blödning naturligt. Så slipper jag de extra hormonerna.
    Så himla sjukt hur mycket det här påverkar än. Orkar knappt höra folk prata om graviditeter. Min sambos syster är gravid. Sen skrev min svärmor något på facebook i stil med känner mig nyfiken. Och då var det någon annan som "vadå? Är *** och *** gravida?" Kanske är löjligt att ta åt sig men jag tycker det är jobbigt.

    Förstår att du vill sätta igång direkt. Känns ju bättre än att bara gå och vänta. Tycker absolut att du kan ringa.

    Jag känner mig inte heller in a happy place och kommer nog inte att göra förrän jag får besked om när jag kan sätta igång med ivf.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-08-28 08:20:15 följande:

    Ja lite resultat, jag har sprutat med 50iu i 15 dagar och nu 75iu i 3 dagar. Vid första vul då på sprutdag 8 hade ett ägg växt till 12 mm, på sprutdag 11 vad det 14mm. På sprutdag 15 vad det fortfarande bara 14mm, idag är det sprutdag 18 och jag är rädd att det fortfarande bara är 14mm.

    Tänk på 18 dagar har jag varit hos gyn 4 ggr och spenderat några tusen på medicin, men jag vet att allt det kommer vara bortblåst när man ser det positiva gravtest.


    Jag har ju inte kommit så långt än att jag har fått börja med sprutor. Så måste fråga, går inte medicinen på högkostnadsskyddet?
  • Lillajag86
    EnBoll skrev 2014-08-31 09:42:46 följande:

    Jo det går på högkostnadsskyddet, men vet inte hur mycke man måste handla för först! Jag hämtar ut mina gonal-f gratis t.o.m i november men sen blir det dyrt, såg på förpackningen att EN penna kostar över 2000...


    Oj, det är ju riktigt dyrt. Tycker det är så himla sjukt att bara för att man inte kan bli gravid på egen hand så måste man lägga ut hur många tusen som helst för att få hjälp. Och sen är det inte ens säkert att man blir gravid.

    Jag menar det ger ju tillräckligt med lidande att inte kunna bli gravid på egen hand, att det sen ska bli en kostnadsfråga för vem som får hjälp eller inte är för mig helt obegripligt.
Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??