• Anonym (X)

    Nyförlösta = diviga narcissister

    Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

    Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

    Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

    Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

    Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

  • Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Batmamba
    Tramptass skrev 2014-06-26 19:20:42 följande:

    Kan inte heller förstå detta beteende. Har fött två barn och varit på benen samma dag båda gångerna. Besök togs glatt emot dagen efter. Ville ju visa upp mina underverk! Vi fortsatte våra liv som vanligt och besökte andra och andra besökte oss någon/några dar i veckan kanske. Det var lite krångligt att få till amningen i början men det var ju bara att gå undan lite. Det gick, hör och häpna, att knyta an och vara i sin lyckliga lilla bebisbubbla ändå.


    Kul för dig. Det låter som att du kunde gå längre än några meter åt gången, fick mer än en timmes sömn i taget, inte behövde profylaxandas under amning eller vid toalettbesök. Kanske behövde du inte ens en dusch när du gick på toa. Sitta var möjligt? Inga smärtande hemorrojjder? Depression? Anemi? Mjölkstockning med hög feber?
  • Anonym (X)
    nymedlem skrev 2014-06-26 18:27:23 följande:
    Inte läst något i tråden men Gud vilken BRA ts, har tänkt på detta länge!!!!



    Man blir ju chockad över hur vissa tänker och agerar. Hade jag varit partnern till nån av dessa kvinnor hade jag dragit på stört och begärt enskild vårdnad. Vad händer nästs gång de blir gravida, får PMS eller hamnar i klimakteriet. Jag vill inte ha mina barn runt såna människor.
  • Anonym (X)
    Batmamba skrev 2014-06-26 19:33:27 följande:
    Kul för dig. Det låter som att du kunde gå längre än några meter åt gången, fick mer än en timmes sömn i taget, inte behövde profylaxandas under amning eller vid toalettbesök. Kanske behövde du inte ens en dusch när du gick på toa. Sitta var möjligt? Inga smärtande hemorrojjder? Depression? Anemi? Mjölkstockning med hög feber?



    Eller så var hon helt enkelt mer tålig och förberedd på att livet som nybliven mor inte är en dans på rosor.
  • Anonym (X)
    Anonym (Duktig du är) skrev 2014-06-26 19:33:27 följande:
    Efter en fölossning som pågick i 15 timmar, operation samt drygt 3 l blodförlust, så var jag lite mör.. Min man skötte gladeligen allt markarbete samt en heldel kring bebisen den första tiden. Efter ett par veckor började mina läpparna få tillbaka färgen och jag började må lite bättre, då började vi hjälpas åt mer. Jag tror att man ska låta oss vara individer och inte gå och fundera på vad andra klarar och inte. TS du var jätteduktig - kul för dig! Jag var inte så duktig, tråkigt för mig, men sånt är livet, vi är alla olika! :)



    Du missade uppenbarligen att jag vände mig till dom som haft komplikationsfria förlossningar. Eller så var jag inte tydlig med det när jag skrev TS.
  • Anonym (Ska du skita i!)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:12:23 följande:



    Det du beskriver är en högst okomplicerad förlossning, grattis!

    Jo, jag har både fött vaginalt och snittats.

    Varför tror så många att jag inte fött barn eller att jag är man baserat på det jag skriver. Är det så svårt att förstå att det finns kvinnor som fött barn och kommit ur det utan att utnyttja situationen fullständigt? Utan att bli traumatiserade/invalider?
    Det vet jag mycket väl! Kommer ihåg min förlossning med enbart glädje och längtar tills nästa . Och som jag skrev, tog emot besök redan från början, låg på bb 1,5 dygn vilket jag anser normalt för en förstföderska. Jag bara säger att alla kanske inte har haft en bra erfarenhet så varför döma?

    Jag anser att alla gör som dom vill. Bara för att det kommit ett litet tillskott till familjen så betyder inte det att det plötsligt är öppet hus! Man har ju knappast det så i normala fall eller hur? Man kollar innan man dyker upp om det passar och gör det inte det så, ja då får man väl vänta. Ni tycks tycka att bebisen är allmän egendom och att alla promt ska titta, klämma och känna direkt. Det är upp till föräldrarna, punkt!
  • Oscarsmamma84

    Du e väldigt dömande Ts för att vara kvinna o själv fött barn. Jag blev ingen diva efter förlossningen o tog emot besök på bb för annars hade jag deppat ihjäl på bb eftersom jag inte fick komma hem på en vecka. Jag ville knappt ringa på knappen för kände att jag stal av nån annans tid men lillen behövde ju mat. Var så tacksam mot nattpersonalen som tog sonen 3 timmar så jag fick sova. Jag bäddade våra sängar på bb o städade i rummet fastän jag egentligen inte fick. Så lägg av o döma folk o tro att du själv är bättre än dem.

    Det är STORT att bli gravid o bära sitt barn o sen förlösa det. Tycker man inte det så är det avundsjuka . Jag blev särbehandlad på jobb o vet du vad jag bad inte om det utan mina kollegor hjälpte mig för de bryr sig om mig

  • Anonym (X)
    Oscarsmamma84 skrev 2014-06-26 19:40:59 följande:
    Du e väldigt dömande Ts för att vara kvinna o själv fött barn. Jag blev ingen diva efter förlossningen o tog emot besök på bb för annars hade jag deppat ihjäl på bb eftersom jag inte fick komma hem på en vecka. Jag ville knappt ringa på knappen för kände att jag stal av nån annans tid men lillen behövde ju mat. Var så tacksam mot nattpersonalen som tog sonen 3 timmar så jag fick sova. Jag bäddade våra sängar på bb o städade i rummet fastän jag egentligen inte fick. Så lägg av o döma folk o tro att du själv är bättre än dem.

    Det är STORT att bli gravid o bära sitt barn o sen förlösa det. Tycker man inte det så är det avundsjuka . Jag blev särbehandlad på jobb o vet du vad jag bad inte om det utan mina kollegor hjälpte mig för de bryr sig om mig



    Var har jag skrivit att det inte är stort att få barn? Nu hittar du bara på saker!

    Varför fick du inte bädda?
  • Batmamba
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:28:59 följande:

    Att det smärtar, blöder och att amningen strular borde inte förvandla någon till diva och omgivningen till betjänter som vissa tycks tro. Det finns ett vettigt mellanting.


    Nej, diva behöver man absolut inte bli. Där är vi överens!

    Själv behövde jag verkligen betjänt (behöver även nu, som gravid). Det är verkligen inget jag gillar. Det är otroligt nedstämmande att som vuxen tvingas inse att man inte klarar av att ta hand om sig själv och sitt/sina barn.
  • Anonym (Duktig du är)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:38:30 följande:
    Du missade uppenbarligen att jag vände mig till dom som haft komplikationsfria förlossningar. Eller så var jag inte tydlig med det när jag skrev TS.

    Det är inte intressant egentligen - mina komplikationer. Det är att vi alla är olika och låt oss få vara det, som är intressant. Det finns ingen anledning att vara "bror duktig" och klanka ner på andra, framför allt inte när det gäller en så pass omtumlande sak som att föda barn. Jag förstår inte behovet av att trycka ner andra, och hävda sin egen förträfflighet som jag upplever att du har ett behov av.
  • Anonym (X)
    Anonym (Duktig du är) skrev 2014-06-26 19:45:14 följande:
    Det är inte intressant egentligen - mina komplikationer. Det är att vi alla är olika och låt oss få vara det, som är intressant. Det finns ingen anledning att vara "bror duktig" och klanka ner på andra, framför allt inte när det gäller en så pass omtumlande sak som att föda barn. Jag förstår inte behovet av att trycka ner andra, och hävda sin egen förträfflighet som jag upplever att du har ett behov av.



    Du behöver inte förstå, jag å andra sidan försöker förstå hur andra tänker. Oavsett hur rubbat jag än tycker att det är.
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister