Inlägg från: Sensitiveguy |Visa alla inlägg
  • Sensitiveguy

    Vilka är de primära fördelarna med att leva som kvinna?

    Istället för som man.

  • Svar på tråden Vilka är de primära fördelarna med att leva som kvinna?
  • Sensitiveguy
    Modernmom skrev 2014-06-26 19:06:14 följande:

    Jag vet ju inte hur det är att få vara man, men som kvinna är jag glad över uppmärksamheten när jag gjort mig fin.


    Det är nog generellt lite mindre av det som man, ja.
    Anonym (?) skrev 2014-06-26 19:09:43 följande:

    Att man slipper bekymra sig om trång förhud och prostatacancer. I övrigt vet jag inte vad det skulle finnas för fördelar.


    Att ni generellt lever längre?
  • Sensitiveguy
    Aniiee skrev 2014-06-26 19:34:47 följande:

    Med en fot i båda läger kan jag säga att det nog finns ett par fördelar med att vara kvinna. Men de är inte så där jättmånga.....


    Hävdar du att de manliga fördelarna är avsevärt fler?
  • Sensitiveguy
    Aniiee skrev 2014-06-26 20:25:26 följande:

    Nej, det hävdar jag inte.


    Då borde du komma på en del kvinnliga.
  • Sensitiveguy
    5by5 skrev 2014-06-26 21:18:30 följande:

    Att man generellt är mindre än sin partner (som hetero i alla fall) och därför kan gosa in sig bra.

    Att man kan bära kjol, klackar och smink utan att anses udda.


    Fast tjejer kan man krama som nallebjörnar, det är inte fel det heller.

    Är transsexuella udda då?
  • Sensitiveguy
    Kereza skrev 2014-06-27 13:35:53 följande:

    Att det är ok att vara "söt" - det funkar inte lika bra för killar. 

    Att det är ok att vara medveten om sin sexighet (förutsatt att man har en) för det är inte riktigt lika accepterat bland män att spela på det. 

    I övrigt kommer jag inte på en enda.


    Är inte det ojämlikheter som bör utraderas?
    Aniiee skrev 2014-06-27 14:58:08 följande:

    Och det gör jag också..... läs vad jag skriver.......


    Du nämnde inte en enda.
    Illusion skrev 2014-06-27 15:27:18 följande:

    Vad skulle vi har för fördelar? Att vi objektifieras och sexualiseras i högre grad, att de yrken som är kvinnodominerande har lägre löner...


    Att ni lever längre och generellt får mer bekräftelse? Och slipper uttryck som "Äsch, bit ihop som en man".
  • Sensitiveguy
    Kereza skrev 2014-06-27 17:13:35 följande:

    Jo, det är det helt klart - men du efterfrågade fördelar, och det var det jag besvarade. 

    Hade du efterfrågat "fördelar med att vara kvinna som INTE har med icke-jämställda sociala beteenden att göra" så hade jag besvarat det. 

    Typ att vi inte får problem med att pissa pga prostata-issues när vi blir gamla.


    Ja, nu förstår jag dig bättre. :)
    Illusion skrev 2014-06-27 17:21:16 följande:

    Bekräftelser i form av utvärderingar, ja. Nej, tack.

    Varför ska jag ens behöva bli bekräftad?


    Ingen aning, men många människor kanske behöver det. Vore ju trevligast om människor blev bekräftade individuellt, snarare som tjej.
    Aniiee skrev 2014-06-27 17:39:42 följande:

    Nej, det gjorde jag inte, nej.....


    Var inte det en tanke med tråden, tolkar du det som?
  • Sensitiveguy
    Illusion skrev 2014-06-27 22:17:01 följande:

    Jag skulle snarare vilja bli sedd och uppskattad som subjekt, inte bli bekräftad av det patriarkala systemet att jag uppfyller könsideal - det är ingen komplimang, och därav ingen primär fördel.


    Jag tror ingen, oavsett kön, vill bli satta in i ett traditionellt könsfack från tidiga år. Däremot bör vi i ett gott samhälle ha modet och själen att beröma, uppmuntra, komplimentera människor som vi tycker är goda/gör en god sak.
  • Sensitiveguy
    Illusion skrev 2014-06-27 22:42:53 följande:

    Uppmuntra etc är skillnad från att bekräfta. Bekräfta betyder att en uppfyller vissa samhälleliga värden.


    Enligt en cynisk definition. Jag brukar bekräfta människor som kanske inte gör ett skit - men ändå är goda och strävsamma på något vis.
  • Sensitiveguy
    Illusion skrev 2014-06-28 11:17:27 följande:

    "På något vis" utifrån rådande normer, som säkerligen står i relation till könsnormer. Bara genom denna tråd målar du upp kvinna och man som binära motsatspar.


    Nej, jag är bara intresserad av genus. Och jag hävdar att feminism skulle göra gott för både män och kvinnor. Så var inte så bitter. :)
  • Sensitiveguy
    Illusion skrev 2014-06-28 15:05:37 följande:

    Bitter är en typisk egenskap som män i grupp gärna tillskriver kvinnor när de får motargument. Du uppfyller bara tesen. 


    Du är löjligt fixerad vid att dela in människor i manligt eller kvinnligt beteende, trots att vi alla är individer. Så visst är många män bittra med.
  • Sensitiveguy
    Illusion skrev 2014-06-28 16:01:56 följande:

    Är jag fixerad vid att dela in människor utifrån könsnormer? Har du läst DIN trådstart?

    Nu har jag tröttnat på att diskutera med dig. Du har inga hållbara resonemang och ger inga nya infallsvinklar. Därmed slösar du min tid. 

    Lycka till med din trådstart!


    Vem pratade om könsnormer? Menade att du kategoriserar alla män som mansgrisar som har en rå attityd mot kvinnor. Du verkar hävda att det typiskt kvinnliga i samhället är bättre än det manliga.

    Så du slösade allt min tid med med ett trångsynt resonemang, så lämna gärna tråden om den ej behagar dig eller retar upp ditt sinne.
  • Sensitiveguy
    CFly skrev 2014-07-08 09:05:03 följande:

    Spånade lite och jag kommer på dessa saker mer eller mindre fördelar.


    * Lägre straff om ni skulle råka göra ett brott
    * Vinner oftare vårdnastvister om ni skulle hamna i det
    * Fler rättigheter om man vill utnyttja kring ert barn, namn, erkänna faderskap, vårdnad osv.
    * mStörre utbud av saker att göra som finns enbart för kvinnor (olika lopp, gym och tillställningar)
    * Större utbud av kläder och produkter
    * Har rättigheten att välja att inte bli visiterad av en man om man skulle hamn i den situationen
    * Lever i snitt längre än män
    * Slipper utstå påhopp och smutskastning av feminister
    * Även om den nästan inte finns numera men värnplikten var/är en rätt stor fördel att slippa tvingas springa runt i skogen och leka under något år
    * Kan lättare fejka orgasm om man nu tycker det är kul
    * Kvinnor är duktiga på att göra flera saker samtidigt
    * Socialnämnden skall särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation.
    * Det finns en speciell förordning om att vissa typer av kvinnlig organisering ska stödjas med statsbidrag.
    * Alla former av kvinnlig omskärelse är förbjudna enligt svensk lag, från de mildaste till de allvarligaste formerna.

    Det som slog mig var att det finns rättigheter ovan som kvinnor har som inte män har. Satt på skoj och försökte hitta en rättighet som män har i samhället som inte kvinnor har, men där gick jag bet. Någon som kanske har något?

    Ha det gott i sommarvärmen!
    Det var mycket!
Svar på tråden Vilka är de primära fördelarna med att leva som kvinna?