• Fruhn

    Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015

    Dags för en ny tråd för oss som hoppas på att bli föräldrar via äggdonation hösten/vintern 2014-2015.

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015
  • swede
    villsågärna38 skrev 2014-09-22 13:23:33 följande:

    Grattis Nenne och hoppas det gick vägen för dig Swede!!


    Tack "Villsågärna", det blev negativt idag på ruvardag 10, har eg testdag på torsdag...så jag tänker göra en "Nenne" nu, dvs ordna ett plus till på torsdag...hoppet är det sista som överger människan, så rätt som det är sagt.
  • swede
    Hoppfulla grodan skrev 2014-09-22 09:26:03 följande:

    Tack alla snälla för att ni delar med er av era liv och sådant som, i alla fall för mig, periodvis har varit och är, väldigt tungt att prata om. Tack även för den positiva stämningen i tråden, I like!

    Måste skratta, ni svänger er med uttryck som får er alla att låta som läkare! Jag fattar inte så mycket av alla uttryck, förkortningar....

    Så snälla villsågärna 38, vad menar du med nedreglerad?? Kändes inte som den minste nedreglering, knaprade piller så det sprutade ur öronen...när jag gjorde kontroll av slemhinnan hade jag ätit 1x2 progynon. När den inte var tillräckligt tjock fick jag gå upp till 1x3/dag. Genast startade kramper/blödning. Vid två tillfällen. Nu ska jag göra två provmånader med andra tabletter för att "vänja" slemhinnan o sedan på det igen... Inser att jag var så naiv när vi for dit för första gången i våras....trodde att "hepp nu är det snart fixat, gravid under semestern....perfekt!" Av de jag känner (3 par) som genomfört äggdonation så har alla dessa blivit gravida vid första tillfället. Jag var så urbota dumt och tog saker för givet....att det skulle vara hur enkelt som helst....

    Jag har inte så stor erfarenhet av detta, i Sverige var vi på utredning i Uppsala Linnékliniken, mer än så hade vi inte sett innan Riga. Tycker alla är trevliga när vi väl är där, men känsla av löpande-band. Nu när det "krånglat" och gått utanför det "vanliga" så har jag känt mig oerhört frustrerad över att det varit svårt att få till en dialog. Många frågor som inte blir besvarade etc. Försöker tänka att läkaren vet exakt vad hon håller på med men att det fastnar mellan mig o koordinatorn....typ... Kanske typisk växtverk, de har vuxit för snabbt o inte hunnit med? Huvudsaken att de är skickliga med att hjälpa oss komma i mål!

    Till alla er som ruvar; jag tänker på er och håller tummar och tår!!!!

    Kram kram


    Här kan du läsa lite om förkortningar: www.villhabarn.se/content/130-Forkortningar-ordlista

    Och har du funderingar, så kasta ut de! Vi har alla varit nya inför äggdonation en gång i tiden och man lär sig hela tiden mer. Kram
  • lizzana

    Hej!

    Jag undrar om det finns någon här inne som kan tipsa om en samarbetsgyn i Stockholm när man gör ÄD utomlands? Har fått några uppslag men antingen är det väldigt dyrt eller mycket svårt att få tider. Så om ni har några bättre alternativ vore jag mycket tacksam om ni ville inboxa mig!

    Tack på förhand! Och lycka till allesammans!

    Lizzana

  • Redan47

    Lite svårt att veta vad som är bättre alternativ för dig...

    För mig är det bästa alternativet att någon gyn överhuvudtaget tar sig an. Mätningar av slemhinna kanske du kan få dun ord gyn att göra. Du får ställa plus med minus. Fixar du all medicin utomlands så är det bara vanliga VUL du ska göra.

  • Löparnörden
    swede skrev 2014-09-22 14:29:16 följande:
    Tack "Villsågärna", det blev negativt idag på ruvardag 10, har eg testdag på torsdag...så jag tänker göra en "Nenne" nu, dvs ordna ett plus till på torsdag...hoppet är det sista som överger människan, så rätt som det är sagt.
    Tråkigt, håller tummarna för en till "Nenne"

    Redan, håller tummarna för dig också att du ordnar fram ett plus inom kort.
  • villsågärna38
    swede skrev 2014-09-22 14:29:16 följande:

    Tack "Villsågärna", det blev negativt idag på ruvardag 10, har eg testdag på torsdag...så jag tänker göra en "Nenne" nu, dvs ordna ett plus till på torsdag...hoppet är det sista som överger människan, så rätt som det är sagt.


    Helt rätt!! Håller tummarna!!! Kram
  • Myra
    Löparnörden skrev 2014-09-21 16:59:53 följande:
    Starkt av dig att orka kämpa mot byråkratin, inte precis det man vill lägga energi på. Men kommer du få rätt är det ju så värt det.

    Mig veterligt har ingen av klinikerna öppet på helgerna men jag tror att en dag fram och tillbaka inte spelar någon roll. Egentligen ville Riga att jag skulle göra ul i går men det var inget problem att jag gjorde det i fredags. Så en dag hit eller dit går nog att rucka.
    Oavsett hur det går med ersättning så känns det bra stt veta att jag gjort allt jag kan.

    Jag gjorde ivf på Sophiahemmet. Det finns en röntgenavdeling som gör ivf för just dom som gör behandling utomlands. Dom har mottagning även på helger. Nu var det ett tag sen jag pratade med dom så ville kolla tips från dig också. Alltid bra med alternativ.
  • dreamz
    nenne821 skrev 2014-09-22 08:05:39 följande:

    Tog ett test igår på morgonen och det var negativt.

    Tog ett nytt imorse och det var positivt!!!

    Så tydligen så är jag gravid!!!

    Jag ska ALDRIG mer tjuvtesta!!


    Åh grattis!!!

    Blev alldeles varm inuti när jag såg!! Först minus och sedan positivt!!! Graaaaatttis ännu en gång!!
  • dreamz
    swede skrev 2014-09-22 14:23:50 följande:
    Jag testade precis och fick negativt resultat, men det gör ingenting, för jag tänker göra en "Nenne" smile5.gif

    Känns lite tungt, men hoppas, hoppas att det kan hinna ändra sig till torsdag...och du är ju ett levande bevis på att det kan ändras fort smile1.gif Kraaaam
    Hejjar på dig och hoppas du gör en nenne du med!!! :D
  • lizzana
    Tack för svar, Redan47! Tyvärr har jag ingen ord gyn, det hade varit guld värt annars, och tyvärr kommer det att bli ett antal VUL här. Men visst är det tacksamt att det finns kliniker som har tid och möjlighet att ta emot.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015