• Anonym (Fattar inte)

    När är man sambo? och kan jag ta hälften?

    När är man sambo egentligen? Från den dagen man bor där hela tiden? Fast man har haft kvar lägenheten? Spelar det nån roll om man fått posten dit eller inte? Vems är grejorna? Och papper? Hur gör man med sånt?

  • Svar på tråden När är man sambo? och kan jag ta hälften?
  • Flygfotogen
    Anonym (Fattar inte) skrev 2014-07-06 08:48:15 följande:

    Ramborg! Vart läser man om det?

    Vad händer om aset helt plötsligt dör? När vi bott ihop nån/några månader? Försöker förstå all den här skiten! Har man inga rättigheter som sambo vid dödsfall?!


    Tänker du ha ihjäl din sambo för du tänker ju uppenbarligen inte bo kvar..? Men som svar på frågan så ärver inte sambor varandra.
  • Anonym (nej)

    Du har inte rätt till någonting alls om du flyttar från din sambo.
    Det han ägt/köpt innan ni flyttade ihop har du ingen rätt till alls. Det gäller även bostaden.
    Det ni köpt under den tiden ni varit sambos kan du ha rätt till om ni inte skrivit avtal på något annat.
    Så om han tex köpt en soffa den senaste månaden så kan du eventuellt ha rätt till halva soffan. Om jag förstått det rätt så gäller det här inte fritidsprylar. Typ skidutrustningar, tennisracket osv, men den biten är jag lite osäker på.

    Jag undrar hur din sambo på en månad kan ha förvandlats från en som du verkligen vill bo med till en som du inte står ut med alls. Fick du reda på hans otrohet efter det att du flyttade in?
    Vet han om att du vet om otroheten?

  • Ess
    Anonym (Fattar inte) skrev 2014-07-04 22:09:40 följande:

    Vi har eg bara bott ihop nån månad, däjtat ett par. Men hunnit flytta ut min har jag gjort! Sålde allt jag hade för han hade redan! Nu har jag varken möbler eller pengar! Har jag inte rätt till hälften?!


    Detta är egentligen hårt och elakt. MEN man lär sig av sina misstag, och detta är ett du bara kommer att göra en gång under ditt liv. Nästa gång kommer du att ha både bälte, hängslor och en plan B.
  • Ess
    Ess skrev 2014-07-06 17:55:01 följande:
    Detta är egentligen hårt och elakt. MEN man lär sig av sina misstag, och detta är ett du bara kommer att göra en gång under ditt liv. Nästa gång kommer du att ha både bälte, hängslor och en plan B.
    För att du inte ska bli alltför sur på mig så får jag erkänna att jag gjort en liknande groda när jag var yngre. 
    Det är därför jag vet att man inte gör om det, utan numera kalkylerar man redan från början vad som händer den dagen man inte drar jämnt längre.
  • Noname00
    Anonym (japp) skrev 2014-07-05 15:50:01 följande:
    Ja, så är det. En bostad som köpts för gemensam användning räknas som samboegendom när man gör en bodelning oavsett vem som betalat.

    Sambolagen är tänkt som ett skydd för den svagare parten. För att ingen efter tiotals års samboliv ska behöva gå helt lottlös ur samboskapet på grund av dumhet och naivitet. Dock så går sambolagen att avtala bort, helt eller delvis. Dessutom är det svårt att blåsa någon eftersom det krävs fem år innan sambolagen gäller fullt ut. De flesta golddiggers härdar väl inte ut så länge.
    Det där med 5 år stämmer det verkligen , har inte den ene rätt att få % efter ett antal år.
    Vilken dumhet och naivitet skulle det vara tänkte du på?

    Problemet med sambolagen är att det ger den andre rätt att stjäla från den andre, den ene satsar allt den andre ingenting och får rätt till hälften.

    Personligen tycker jag det är bättre om sambolagen endast tillämpades på hyresrätter och inte tex hus och bostadsrätt, eftersom det finns kontakt och lån bla så borde det inte vara mer än rätt att gå på vem som står på köpekontraktet.
    Det håller inte att den ene ska behöva ge bort hälften för att denna köper en lägenhet för att båda ska ha någonstans att bo.
  • ursula
    Noname00 skrev 2014-07-06 19:20:25 följande:
    Det där med 5 år stämmer det verkligen , har inte den ene rätt att få % efter ett antal år.
    Vilken dumhet och naivitet skulle det vara tänkte du på?

    Problemet med sambolagen är att det ger den andre rätt att stjäla från den andre, den ene satsar allt den andre ingenting och får rätt till hälften.

    Personligen tycker jag det är bättre om sambolagen endast tillämpades på hyresrätter och inte tex hus och bostadsrätt, eftersom det finns kontakt och lån bla så borde det inte vara mer än rätt att gå på vem som står på köpekontraktet.
    Det håller inte att den ene ska behöva ge bort hälften för att denna köper en lägenhet för att båda ska ha någonstans att bo.
    Man behöver inte ge bort någonting om man skriver avtal
  • Ess
    Noname00 skrev 2014-07-06 19:20:25 följande:
    Det där med 5 år stämmer det verkligen , har inte den ene rätt att få % efter ett antal år.
    Vilken dumhet och naivitet skulle det vara tänkte du på?

    Problemet med sambolagen är att det ger den andre rätt att stjäla från den andre, den ene satsar allt den andre ingenting och får rätt till hälften.

    Personligen tycker jag det är bättre om sambolagen endast tillämpades på hyresrätter och inte tex hus och bostadsrätt, eftersom det finns kontakt och lån bla så borde det inte vara mer än rätt att gå på vem som står på köpekontraktet.
    Det håller inte att den ene ska behöva ge bort hälften för att denna köper en lägenhet för att båda ska ha någonstans att bo.
    Man måste själv tänka lite längre än näsan räcker. Går jag in med mer pengar så får jag se till att skriva samboavtal.
    Det finns tillfällen när det är bäst om en person står på boendet, men betalar då den andre hälften så ska hen naturligtvis även ha hälften vid separation.
  • alla har olika åsikter
    Jeaninne skrev 2014-07-06 16:28:12 följande:

    Så dumt det blir när den ena känner så. (Som i sista meningen - det går inte att klippa.) Om det är religionen och traditionerna man är emot, så kan man ju ta den kortaste varianten av giftermålsprotokollet i Stadshuset. Borde det vara värt, för att säkra ditt boende i händelse av hans frånfälle... (Jag hade nog blivit tokig.)


    Ja det är ju väldigt tråkigt att han inte vill gifta sig . Jag är ju inte heller det minsta religiös men ser allt som fina traditioner. Giftermål ser jag som " jag har älskat dig under alla dessa år och vill fortfarande spendera resten av mitt liv med dig" grej. Fint sätt att visa att man fortfarande älskar varann.

    Nu är vi ju relativt unga. 26 respektive 24 år, men vi väntar vårat andra barn och köpt hus . Skulle någon av oss gå bort så vill jag, även han, att den andra ska kunna bo kvar i huset tills den blir gammal.
  • Noname00
    ursula skrev 2014-07-06 19:28:47 följande:
    Man behöver inte ge bort någonting om man skriver avtal
    Precis och det blir lite fel där när det finns avtal som man skriver under när man blir ägare.
    Det är inte svårare än så antingen är med där eller inte, det behövs ingen lag som ger en rätt att ta någon annans egenom.
    Den tillkom bara för att det skulle vara enklare att ta från den andre.

    Men så länge den finns så får man skriva bort sin egen egendom redan från början alternativt hävda att den ej köptes in för gemensamt bruk och den andra får då bevisa motsatsen.
  • Noname00
    Ess skrev 2014-07-06 19:30:53 följande:
    Man måste själv tänka lite längre än näsan räcker. Går jag in med mer pengar så får jag se till att skriva samboavtal.
    Det finns tillfällen när det är bäst om en person står på boendet, men betalar då den andre hälften så ska hen naturligtvis även ha hälften vid separation.
    Klart man måste göra det, men lagen kan ju ändå diskuteras.
    Du tycker inte att det räcker med de avtal som finns dvs köpekontrakt?
    Den andra kan ju stå för alla kostnader och betala det är en sak men ska man ha rätt till hälften så borde man ju åtminstone stå med på köpekontraktet som ägare.

    Då hade man sluppit sådana här diskussioner om rätt till hälften bla från sådana som gärna vill ha ut halva värdet bara för att det står i lagen.

    lagen är egentligen en kvarleva från hyresrättens tid för att den andre skulle ha någonstans att bo.

    Vill  man ha rätt till hälften oavsett ägare eller finansiär så finns ju äktenskap, räcker inte det.
    Så varför måste vi ha sambolagen?
Svar på tråden När är man sambo? och kan jag ta hälften?