• Lord Hans

    Varför ta billån?

    Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

    Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

    Så hur tänker ni riktigt?

  • Svar på tråden Varför ta billån?
  • Majsan70

    Tja jag tänker som så att jag vill ha en bil som HÅLLER!  Jag vill inte köpa en liten skruttbil som måste lagas hela tiden. Gjort det och det blev dyrt.

    Alltså köpte vi en sprillans ny bil och tog hälften med lån till bra ränta. Bil är alltid en förlustaffär det är bara att inse det.

  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:24:39 följande:

    Tja jag tänker som så att jag vill ha en bil som HÅLLER!  Jag vill inte köpa en liten skruttbil som måste lagas hela tiden. Gjort det och det blev dyrt.

    Alltså köpte vi en sprillans ny bil och tog hälften med lån till bra ränta. Bil är alltid en förlustaffär det är bara att inse det.


    Ok, så du hör till kategorin som verkligen tror det lönar sig att köpa ny bil då?
  • kenneth768768

    Kan det vara att man anse sig ha behov av bilen, och menar att månadskostnaden inkl värdemknskning uppväger det hela? Bara en teori.

  • Lord Hans
    kenneth768768 skrev 2014-07-09 19:27:58 följande:

    Kan det vara att man anse sig ha behov av bilen, och menar att månadskostnaden inkl värdemknskning uppväger det hela? Bara en teori.


    Det är möjligt, känner man att man har ett större behov av en nyare bil än en lite äldre då eller?
  • Majsan70
    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:27:03 följande:
    Ok, så du hör till kategorin som verkligen tror det lönar sig att köpa ny bil då?
    Bil lönar sig aldrig oavsett ny eller gammal. Men gammal bil innebar för oss massor av reparationer och därmed stillastående på verkstad med allt vad det innebär.
    Alltså är ny bil att föredra.
    Jag har haft många bilar i mitt liv, begagnat som helt nytt och helt nytt är alltid bekvämast.

    Bara ett kamremsbyte med lite annat lull lull på den gamla bilen vi hade gick på 15000. Lägg sen till allt annat som måste till att underhålla och bytas ut på en gammal bil så kommer du upp i en hel del.

    Men du är kanske en sån som fixar bilarna på egen hand? Då blir det ju helt andra kostnader. 
  • kenneth768768

    Hmmmm. Man måste nog hitta en kompromiss mellan faktisk kostnad och hur mkt klater man får. Men det är mer allmän bilfilosofi iofs och har inte så mkt med lån att göra.


    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:29:54 följande:

    Det är möjligt, känner man att man har ett större behov av en nyare bil än en lite äldre då eller?


  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:33:53 följande:
    Bil lönar sig aldrig oavsett ny eller gammal. Men gammal bil innebar för oss massor av reparationer och därmed stillastående på verkstad med allt vad det innebär.
    Alltså är ny bil att föredra.
    Jag har haft många bilar i mitt liv, begagnat som helt nytt och helt nytt är alltid bekvämast.

    Bara ett kamremsbyte med lite annat lull lull på den gamla bilen vi hade gick på 15000. Lägg sen till allt annat som måste till att underhålla och bytas ut på en gammal bil så kommer du upp i en hel del.

    Men du är kanske en sån som fixar bilarna på egen hand? Då blir det ju helt andra kostnader. 
    Nja ett kamrems byte kostar inte mer än 1000-2000. Betalade du 15000 blev du ganska så lurad.
  • AnonymMan1235
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:33:53 följande:
    Bil lönar sig aldrig oavsett ny eller gammal. Men gammal bil innebar för oss massor av reparationer och därmed stillastående på verkstad med allt vad det innebär.
    Alltså är ny bil att föredra.
    Jag har haft många bilar i mitt liv, begagnat som helt nytt och helt nytt är alltid bekvämast.

    Bara ett kamremsbyte med lite annat lull lull på den gamla bilen vi hade gick på 15000. Lägg sen till allt annat som måste till att underhålla och bytas ut på en gammal bil så kommer du upp i en hel del.

    Men du är kanske en sån som fixar bilarna på egen hand? Då blir det ju helt andra kostnader. 
    Ja självklart kostar det mycket om man alltid ska lämna in bilen till en verkstad så fort det blir problem. Är man dock det minsta händig kan man spara många tusenlappar på att göra jobbet själv.
  • Anonym (cc)

    Köpte ny begagnad, tog på lån eftersom jag inte hade 55 tusen att punga ut på 2 veckor.
    Gick från arbetslös till jobb som krävde bil och eftersom en bil för typ 10 tusen aldrig hade hållit mer än 1 månad pga brukandet så hade ju det verkligen att spola ner pengar.

  • firebird

    Kostar att laga en äldre bil, alltid något som måste fixas. Samt så drar dom mer bränsle. För oss handla det mycket om att ha en pålitlig pendlarbil då min man slutar jobbet mitt i natten, inte kul om en äldre bil inte startar mitt i natten en vinter :/ inga bussar, tåg går då. Mindre ort så det är varken enkelt med bergning eller hitta skjuss hem.

Svar på tråden Varför ta billån?