Inlägg från: TessanTess |Visa alla inlägg
  • TessanTess

    Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?

    Hej! Kanske lite sent ute men jag fick diagnosen PCO/PCOS Igår. Jag sökte hjälp för min oregelbundna mens, och eftersom jag och min man försöker skaffa barn ville jag veta vad som vad fel. Jag hade det klassiska pärlbandet på ena äggstocken men inte den andra. Jag har också varit gravid 2 gånger, men första missfallet kom i juli 2013 och mitt MA i mars 2014. Jag har fått tid till infertilitetsutredning i slutet av oktober. Det är ett tag dit men ändå skönt att veta att jag och min man kommer att få hjälp.

  • TessanTess
    Anonym skrev 2014-08-26 21:49:13 följande:
    Hej!

    Jag hade precis som du det klassiska pärlbandet på ena äggstocken men inte på andra. Jag undrar vad det är som gör att det blir så på bara ena äggstocken?

    Hoppas ni får bra hjälp i oktober!
    Jag vet inte heller varför det är så, men när jag träffar nästa gynekolog som är mer inriktad på infertilitet/reproduktion i oktober tänkte jag fråga.

    Tack! Jag/vi kommer troligtvis få en full utredning med nya undersökningar, blodprov, spermieprov och ev spolning av äggledarna så förhoppningsvis hjälper det :)
  • TessanTess
    MrsThor skrev 2014-08-26 11:38:17 följande:

    Hallå! Hakar på jag också!


    Jag har pco vilket jag har vetat om sedan jag var 13 år. Är idag 23 och min man är 30. 


    Jag slutade med ppiller för 3 år sedan och har kanske haft mens 4 gånger under den tiden.
    Eftersom jag är överviktig och redan vet om min pco har jag inte sökt hjälp hos kvinnokliniken än. Deras krav brukar vara att man ska gå ner i vikt först , så nu i sommar har jag tagit tag i det. Hitills har jag gått ner 10 kg på 5 veckor. Äter lchf-kost och tränar nästintill varje dag.
    Redan efter 2 veckor kom mensen igång utav sig själv. Så det kändes jätteskönt.

    Det jobbigaste just nu är att alla släktingar och vänner tjatar om att vi måste skaffa barn snart. Vi vill ju så gärna men jag försöker hålla en sund inställning och tänka att jag faktiskt bara är 23 år, och att allt kommer lösa sig.
    Jag vill inte ägna varje dag åt att tänka på hur svårt det kommer att bli för mig att bli gravid.

    Hoppas att det kommer att gå bra för alla i den här tråden! Solig


    Jag är också överviktig, och jag vill försöka gå ner lite i vikt, men det är svårt med tanke på att jag älskar mat och godis, och ogillar motion. Men 10kg är jättebra! Gick ner något liknade när jag åt lchf för några år sedan men har gått upp allt + mer därtill efter jag slutade. Vill inte heller börja med lchf igen, bara jag tänker på maten mår jag illa (vi åt lchf i cirka 6-12 månader). Men ska FÖRSÖKA minska ner lite på kolhydraterna.

    Jag är bara 25 så är också fortfarande ung, men vi har försökt i 1,5 år. Så vill att det ska lyckas snart :/ Har som tur är sluppit en del frågor, tror det beror på att jag har pratat om min barnlängtan i många år och eftersom vi fortfarande inte har barn så tror jag många har förstått att vi har det svårt.
  • TessanTess
    Anonym skrev 2014-08-28 06:12:28 följande:
    Så knasigt det blev smile1.gif

    Det var ju jag som skrev inlägget ovan till dig TessanTess smile1.gif Men låter som ni har en bra plan framför er!
    Okej! Ja, det ska bli skönt att få hjälp.

    Men hur länge hade ni tänkt att försöka själva innan ni söker er till gyn? :)
  • TessanTess
    Anonym skrev 2014-08-28 09:04:27 följande:
    Var till gyn i juni och det är klart jag får pergo så fort jag hör av mig till dem igen...men jag vet ärligt Inte när vi är riktigt redo. Jag är nog lite rädd att inte det heller kommer hjälpa oss... Måste bearbeta det lite till tror jag.
    Ja, det är en del att bearbeta. Förstå mig rätt men jag "längtar" lite till tiden i oktober när jag ska starta utredningen, men mest för att då är det på gång att jag/vi ska få hjälp. Bara att söka för mensen var ett stort steg för mig.
  • TessanTess
    MrsThor skrev 2014-08-28 14:22:06 följande:


    Jag är också en sån som älskar mat! Kan sitta och dagdrömma om bröd och pasta!Flört Men jag ger mig själv 1 dag på 2 veckor som jag får äta vad jag vill bara jag tränar.
    Mådde också illa de 2 första veckorna men som tur avtog det. Det finns inget som är så omotiverande som att fortsätta på en diet när man mår illa utav den.

    Det jag tycker är så jobbigt är att alla säger; "Ja men det händer om man bara slutar tänka på barn. Man blir gravid så fort man slutar försöka"
    Hur fan slutar man tänka på att man vill ha barn? Det är ju helt omöjligt!!


    Hittills denna vecka har jag inte lyckats minska på kolhydraterna, men har gått till/från jobbet 3 gånger (promenad på cirka 30-35 minuter) och det är mycket för att vara mig ;)

    Ja, jag har flera gånger tänkt att jag ska "ge upp" men likt förbannat sitter man där igen och börjar med ÄL-test och kosttillskott igen... Slipper som tur är frågor, någon enstaka någon gång men inte många.
  • TessanTess
    Anonym skrev 2014-08-29 20:34:58 följande:

    Härligt! Allt är bättre än ingenting! Skrattande

    Ja det är svårt att släppa på den där kontrollen.


    Man önskar bara att man kunde få det svart på vitt OM man kan få barn eller inte. Att man kunde göra ett test som sa; Ja du kan eller Nej du kommer aldrig kunna bli gravid. Då vet man ju hur läget är. Är det så att man aldrig kommer att lyckas vill man ju gå andra vägar


    Jag är inte jätteorolig över att inte kunna bli gravid, för jag har ändå blivit det 2 gånger. Sen har det inte slutat bra tyvärr. Om det beror på slumpen eller om det beror på något kroppsligt vet jag inte. Men vill inget hellre nu att bli gravid och att få behålla det...

    Ja, det skulle inte varit helt fel. En (väldigt) liten anledning till varför jag och min man gifte oss var för att då skulle det vara en sak mindre att tänka på OM det skulle sluta med adoption. Men förhoppningsvis kan jag få biologiska barn. Sen skulle inte ett adopterat barn vara mindre älskat för det.
  • TessanTess
    lantlivet skrev 2014-08-30 15:45:48 följande:

    Nu har vi äntligen anmält oss till barnlöshetsmottagningen. Visseligen kommer vi inte få höra från dom förrän i höst (nov) men steget kändes himla skönt att ha gjort. Nu väntar jag med spänning. Och läser mkt om pergotime och hur många som blivit hjälpt av det.


    Jag kände likadant, när jag hade sökt för min oregelbundna mens. Vi har fått en tid till spec. gyn. i slutet av oktober, det är lång tid kvar men det är skönt att få en utredning. Jag skulle inte få pergotime utskrivet på en gång utan vi ska gå igenom en hel utredning först med nya undersökningar, blodprov och min man ska lämna spermieprov.
  • TessanTess
    Anonym skrev 2014-08-30 20:43:33 följande:

    Jo det blir ju prov på karlns simmare här oxå skulle ja tro. Och mer blodprov på mig.

    Eftersom ja redan är utredd lär de inte behövas igen mer än blodprov igen då för att få nya nivåer.

    Lär bli sent i nov vi får tid. Men föranmälda är vi iaf för barnlöshetsutredning :)


    Men det är ändå "skönt" att bollen är i rullning :)
  • TessanTess
    MrsThor skrev 2014-09-01 17:47:37 följande:

    Jag förstår det! Vad tråkigt att det inte gick vägen i dina två tidigare graviditeter{#emotions_dlg.flower}
    Men vi får hålla tummar och tår att det ska lyckas nästa gång!


    Nej vid adoption är ju det en stor fördel att vara gift! Även om det inte är skälet till att man gifter sig.


    Tack!
  • TessanTess

    Har inte varit så jätteaktiv i denna tråd men lite ny info: Gjorde en spolning på cykeldag 12 (en torsdag) hade då ätit Pergo fram till dag 9. Läkaren såg en stor äggblåsa och jag fick positivt ÄL-test på fredag morgon, lördag morgon och söndag morgon, dock negativt på söndag vid lunchtid. Jag och min man gjorde det vi skulle under denna helg såklart ;) Nu i onsdags kväll och i torsdags morse fick jag en rosa flytning på pappret när jag torkade mig, så jag förberedde mig på att mensen skulle komma eftersom jag hade känt mensvärk i några dagar. Men inget mer kom, så igår morse plussade jag! Jättesvagt men man såg det. Testade digitalt imorse och där stod det gravid 1-2. Är i vecka 3+6 idag enligt senaste mensen. Det enda jag hoppas på nu är att mitt pyre stannar, eftersom jag har haft 2 missfall :/

  • TessanTess
    lantlivet skrev 2014-11-29 15:45:49 följande:

    Grattis!!! Hoppas ärtan får stanna!

    Hu måna dagar efter äl blir det?


    Tack!

    Jag plussade cirka 13-14 dagar efter ÄL. Eftersom jag fick positivt ÄL-test i 3 dagar så vet jag inte exakt vilken dag, men tror jag hade ÄL på lördagen.
  • TessanTess
    lantlivet skrev 2014-11-29 16:49:00 följande:

    Okej, visst åt du från mensdagen 5? Ja man ska ju räkna från första så de va säkert på lördagen nångång :)

    Jag åt från dag 4-8 och fick positivt äl test på dag 12, så hade nog äl dag 13 i cykeln. Får hem tester på tisdag tro jag, de är nästan en vecka efter äl. Tänkte smygtesta till veckan nångång bara för att :D hehe även om jag vet att de inte kommer visa något förrän minst en vecka efter ägglossning . Om jag nu mot förmodan blev gravid.


    Ja, jag åt pergon dag 5-9. Åt en halv tablett om dagen så det var en liten dos, men det räckte :) Jag har nog ganska lätt att bli gravid men svårt att få ägglossning. Jag var ju helt säker på att mensen skulle komma så därför testade jag mig inte förrän cirka 14 dagar efter ÄL :) Men det är ju bara att testa på tills du förhoppningsvis får ett plus :) Känner du några symtom?
  • TessanTess
    lantlivet skrev 2014-11-29 17:16:09 följande:

    Okej, jag har ätit en hel . Alltså jag har ju haft typ liknande mensvärk sedan ja åt tabletterna klart. Är på äl+2 förmodligen. Fortfarande molande i livmodern .


    Okej lite tidigt att känna något då :)
Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?