• Anonym (hm)

    Varför är Sverige ett sånt bra land att bo i?

    Det spelar ingen roll vilket parti som sitter vid makten skulle jag nog vilja säga. Sverige är ett bra och civiliserat land med fin infrastruktur och vi har demokrati. Däremot börjar vi sacka efter på vissa punkter. Mer resurser till vård och omsorg skulle behövas. Likaså mer resurser till utbildningsväsendet. Det finns sämre platser att bo på, vi har ju Allemansrätten som vi tar för givet...bara en sådan sak.

  • Anonym (hm)

    Ja och skall skola och vård bli bättre så får vi kanske ta några procent till från din lön...

  • Anonym (hm)

    Lös sysselsättningsfrågan och saken är biff. Sverige har klarat sig ganska hyggligt om man jämför med många andra europeiska länder i den rådande lågkonjunkturen. Direkt efter den mest akuta ekonomiska krisen kom oroligheterna i Ukraina som spädde på effekten ytterligare. Se på omvärlden och inte isolerat Sverige. Om vi kan ta hem produktion från Asien som faktiskt skett på senare tid om än i liten skala så leder det till fler jobb. Stimulera ytterligare till innovationer och starta eget projekt. Vi behöver jobben. Vi behöver mer industri för industrin skapar grundförutsättningen för annan affärsverksamhet såsom handel som i sin tur genererar skatter som i sista led genererar mer pengar till välfärden.

  • Anonym (hm)

    Företagsbeskattningen är inte så farlig i Sverige. Löneläget kanske i överkant men hög automatiseringsgrad kompenserar. Därtill bra teknisk höjd på de produkter vi för ut på marknaden.
    Om vi löser jobbfrågan genom att generera större sysselsättning inom industri och handel så sänks procentuellt andelen som är verksam i offentlig sektor.
    Du vet skola, vård och omsorg kan inte bli bättre utan ökade resurser och än fler inom den sektorn. Men det gör inget för ökar privata sektorn betydligt mer så blir det bättre balans.

    Jag är lite orolig faktiskt för politiker broilers, sådana politiker som går direkt från skolan in i politiken. Det skulle finnas krav på arbetserfarenhet och livserfarenhet innan man får bli politiker så att man fått uppleva verkligheten.

    Någon halvering av skatterna ser jag inte som möjligt heller ej önskvärt, det behövs resurser för att ha ett fungerande samhälle. Därtill behöver vi se till att de som har det sämst i samhället får det bättre, dvs pensionärer, sjukpensionärer mfl. Likväl skulle jag gärna se att man kan se till att den lilla klick som är hemlösa faktiskt får mat och husrum. Totalt sett är det så personer det handlar om så det är nästan skandal att vi låter folk få leva så i välfärdens Sverige.

Svar på tråden Varför är Sverige ett sånt bra land att bo i?